Terug
Gepubliceerd op 21/01/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 18/01/2022 - 13:00

Wegverkeer – Tijdelijke maatregelen ter gelegenheid van wegeniswerken in de Bellestraat – Paddeputstraat en Ternatsestraat te 1790 Affligem van 01 februari 2022 tot en met 30 april 2022.

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tim Herzeel, schepen
Aanleiding
  • Aanvraag noodzakelijke werken in de Bellestraat - Paddeputstraat en Ternatsestraat te 1790 Affligem. Aanleg van 2x400 PRC van TS Essene naar Redevco site Ternat - versterking LS-net door de firma Tasoz in opdracht van Fluvius.
Feiten, context, motivering
  • Het is noodzakelijk de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren ter gelegenheid van deze wegeniswerken.
  • De aanvraag uitgaande van de aannemer tot het bekomen van een vergunning voor het plaatsen van verkeerstekens op de openbare weg.
  • Het gaat om maatregelen tot regeling van een gelegenheidstoestand.
  • De aanvraag voor het plaatsen van verkeerstekens op de openbare weg betrekking heeft op:
      • Aannemer (aanvrager): Tasoz BVBA.
      • Adres: Dijkstraat 18 te 9160 Lokeren.
      • Contactpersoon Semih Bicer – 0485 39 39 51
      • Werfleider: Murat Yuksel – 0485 33 33 05
      • Aard van de werken: Aanleg van 2x400 PRC van TS Essene naar Redevco site Ternat, versterking LS-net in opdracht van Fluvius.
      • Contactpersoon Fluvius Marleen De Beck – 09 263 59 89
      • Plaats van de werken: Bellestraat – Paddeputstraat en Ternatsestraat te 1790 Affligem.
      • Duur van de werken: Van 01 februari 2022 tot en met 30 april 2022.
      • Verantw. signalisatie: Idem aannemer.
  • De werken zijn ingepland op een openbare weg waar de maximum toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 50 km per uur; dat de werken bijgevolg gerangschikt zijn in de derde categorie van het ministerieel besluit van 07 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Besluit

Artikel 1.
Toelating wordt verleend aan de aanvrager van 01 februari 2022 tot en met 30 april 2022 om aanvullende verkeerstekens op de openbare weg te plaatsen zoals bepaald in dit besluit. Deze toelating is geldig voor de duur van de werken die de aanvrager zal uitvoeren in de Bellestraat – Paddeputstraat en Ternatsestraat te 1790 Affligem. Alles wordt dagelijks opgeruimd na de werken.

 

Artikel 2.
Signalisatie: het signalisatieplan bijgevoegd aan deze beslissing en opgemaakt door de aannemer wordt goedgekeurd. Er dient tijdens de duur van de werken steeds doorgang te zijn voor alle verkeer. Zwakke weggebruikers worden voorzien van een veilige zone.

 

Artikel 3.
De aannemer/aanvrager zal de werken fase per fase opstarten. Er zal per fase gestart worden en pas als deze volledig afgewerkt en toegankelijk is zal er een volgende fase gestart worden.

 

Artikel 4.
De signalisatie van de werken moet aangebracht worden met de meeste zorg en moet tijdens de volledige duur van de werken zuiver en in stand gehouden worden zodanig dat zij voor de weggebruikers identificeerbaar blijft.

 

Artikel 5.
Deze toelating moet zich op de werf bevinden en vertoond worden op elk verzoek van de bevoegde overheid.

 

Artikel 6.
De werken mogen slechts beginnen wanneer de signalisatie aangebracht is.

 

Artikel 7.
§1. Al de verkeersborden moeten van het retroflecterend type of van het type met eigen verlichting zijn.
§2. De afwisselende witte en rode strepen op de hekken, de bakens en de verkeerkegels moeten retroflecterend zijn.
§3. De bepalingen betreffende de afmetingen en de plaatsing van de verkeerstekens, voorzien in het ministerieel besluit van 11 november 1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn van toepassing.
§4. De signalisatie moet conform zijn aan de bepalingen uit het standaardbestek 250 voor de wegenbouw.

 

Artikel 8.
Buiten de werkuren, onder meer 's avonds evenals gedurende het weekend en telkens als het werk voor een bepaalde tijd onderbroken wordt, worden de verkeersborden die er dan niet meer nodig zijn, bedekt of weggenomen.

 

Artikel 9.
§1. Wanneer een verlichtingstoestel is voorzien, werkt het tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer tweehonderd meter.
§2. Bij helder weer moet de verlichting de signalisatie zichtbaar maken op ten minste 150 meter.

 

Artikel 10.
Indien aan het begin van de werf een hek geplaatst wordt, beslaat het een breedte die minstens gelijk is aan deze welk nodig is om de werken in alle veiligheid te kunnen uitvoeren.

 

Artikel 11.
De aanvrager is gehouden de voorschriften van het ministerieel besluit van 07 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, na te leven.

 

Artikel 12.
Indien de signalisatie niet werd aangebracht volgens de vigerende wettelijke voorschriften, zal dit door toedoen van het gemeentebestuur gebeuren op kosten van de aanvrager.

 

Artikel 13.
De uitvoerder van de werken is gehouden een bord te plaatsen op de werf met vermelding van de naam van de opdrachtgever (firma), alsook het telefoonnummer van een verantwoordelijke van de firma welke de werken laat uitvoeren.

 

Artikel 14.
Alle herstellingen dienen uitgevoerd te worden volgens het typebestek 250 van de Vlaamse Gemeenschap.


Artikel 15.
Er mogen geen fietspaden of rijwegen opgebroken worden zonder voorafgaandelijke toestemming van het gemeentebestuur, hier wordt er een uitzondering gemaakt voor:
• Het fietspad gelegen In de Bellestraat tussen de TS Essene en de Lombeekstraat. Dit fietspad wordt opgebroken doch volledig vernieuwd. Deze vernieuwing geschied volgens het TB 250 van de Vlaamse gemeenschap.
• Eveneens zal er mogen gewerkt worden in de wegzate van de Paddeputstraat en de toplaag zal op volledige rijstrookbreedte en over de gehele lengte van de Paddeputstraat worden heraangelegd met een vergelijkbaar type als dat van de oorspronkelijke verharding. Alle werken dienen te gebeuren volgens het TB 250.
Buiten bovenstaande uitzondering is het niet toegestaan om rijwegen, greppels en boordstenen op te breken, dit werd afgesproken op het bilateraal overleg tussen de gemeente en Fluvius d.d. 22 november 2021.

 

Artikel 16.
De werkputten moeten hersteld zijn na de werken.

 

Artikel 17.
De aanvrager zal een drietal dagen voorafgaandelijke aan de werken alle aangelanden verwittigen.

 

Artikel 18.
De aanvrager zal instaan voor de ophaling van het huisvuil (ofwel doorgang verlenen aan ILVA ofwel een ophaalpunt voorzien). Hiervoor zal de aanvrager contact opnemen met ILVA.
wegenwerken@ilva.be
info@ilva.be

 

Artikel 19.
De aanvrager zal indien nodig contact opnemen met De Lijn voor de juiste datum door te geven wanneer de werken uitgevoerd worden. Contactpersoon de heer Luc Daniëls – deskundige netwerkplanning – telefoon 016 31 36 55.
luc.daniels@delijn.be