De gemeente heeft, via beheersoverdracht aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband Land van Aalst voor milieu, afgekort ILvA, geopteerd voor de invoering van gewichtsgebonden aanrekening van GFT en restfractie;
Bepaalde bevolkingsgroepen worden door de methodiek van afvalweging onvermijdelijk geconfronteerd met een stijging van hun afvalkost Dit is het geval voor gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en voor personen met een medische aandoening (zoals incontinentie en stomapatiënten) die veel afvalproductie met zich meebrengt. Het is daarom aangewezen voor deze personen een jaarlijkse tegemoetkoming toe te kennen;
Het opladen van de provisierekening kan, voor personen met lage inkomens, betalingsproblemen met zich mee brengen. Het is daarom aangewezen voor deze personen een jaarlijkse tegemoetkoming toe te kennen, om zodoende de gewichtsgebonden afvalophaling ook bij deze doelgroep vlot te laten verlopen;
De lijst met begunstigden van gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en van personen met lage inkomens, wordt jaarlijks vastgesteld op 1 januari;
Tussen het lokaal bestuur Affligem en intercommunale ILvA is er een protocol vastgelegd voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens;
Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel), 1 onthouding (Jeroen Trappers)
Artikel 1.
Het retributiereglement van 9 maart 2021 houdende vaststelling van het retributiereglement betreffende de inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers – aanslagjaren 2020 tot en met 2025 – wijziging, wordt opgeheven met ingang van 1 april 2022.
Artikel 2.
De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.
Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij ILvA aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van:
1) Voor de verkoop van zakken:
Het maximale gewicht van de inhoud van een aangeboden container bedraagt:
|
40 l |
140 l |
240 l |
GFT |
15 kg |
70 kg |
n.v.t. |
Restfractie |
15 kg |
60 kg |
110 kg |
3) Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor restfractie: een retributie van € 0,25 per aangeboden kilogram, waarbij het gewicht, dat de grondslag van retributie vormt, forfaitair bepaald wordt door het inworpvolume van de ondergrondse container en dit volgens de breuk 0,135 kg per liter inworpvolume.
Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor PMD een retributie van € 0,125 per inworpvolume van 30 liter.
Alle ondergrondse containers worden bediend met een door ILvA ter beschikking gestelde afvalpas. De referentiepersoon van het gezin of van het tweede verblijf die voor het aanbieden van huishoudelijk afval van een ondergrondse container gebruik dient te maken, wordt één afvalpas gratis ter beschikking gesteld.
4) Voor de aankoop van een afvalpas voor het bedienen van de ondergrondse containers: € 5,00.
5) Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels: € 35,00.
6) Voor het ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis :
- voor de eerste 20 kg: € 2,00
- voor elke begonnen schijf van 10 kg boven de 20 kg: € 1,00
7) Evenementen van verenigingen en gemeenten:
Verenigingen en gemeenten kunnen naar aanleiding van een evenement recipiënten voor de afvalinzameling aanvragen. Hiervoor wordt een leverkost aangerekend, afhankelijk van het volume, alsook een verwerkingskost per kilogram ingezameld afval, afhankelijk van de fractie. Indien onvoldoende goed werd gesorteerd, wordt in elk geval de verwerkingskost van "restfractie" aangerekend. Verlies of schade van ontleende materialen wordt op de ontlener verhaald.
Product | Volume | Leverkost | Verwerkingskost | ||
/kg | |||||
Rest | 240l | € 5,00 | € 0,25 | ||
500l | € 10,00 | € 0,25 | |||
1050l | € 20,00 | € 0,25 | |||
Afvaleilandje | Rest + PMD | 480l | € 5,00 | € 0,25 | Enkel voor restfractie |
Glas | 240l | € 5,00 | gratis | Mits goede sortering | |
PMD | 240l | € 5,00 | gratis | Mits goede sortering | |
Papier/karton | 240l | € 5,00 | gratis | Mits goede sortering | |
500l | € 10,00 | gratis | Mits goede sortering |
8) Voor composteermateriaal :
10) Voor levering gemalen snoeihout : € 90,00 per vracht, waarbij het volume van één vracht op vraag van het gezin kan variëren van minimaal 15 m³ tot maximaal 30 m³.
11) Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m³) voor piepschuimtransport : € 45,00 per bundel van 5 zakken.
12) Voor het ter beschikking stellen van een 'recyclageparkkaart niet-particulieren' aan gemeenten, verenigingen, bedrijven voor toegang op het recyclagepark: € 40,00. Het ter beschikking stellen van één 'recyclageparkkaart particulieren' aan de referentiepersoon van een tweede verblijf is gratis. De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet-particulieren kost € 5,00.
13) Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:
40 en 140 liter |
€ 40,00 |
240 liter |
€ 60,00 |
14) Tot 31/03/2024: voor verkoop aan gemeenten, verenigingen, tweede verblijvers en gezinnen, van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: € 30,00 per zak, waarbij maximaal 5 platen- of kuubzakken per kalenderjaar en per adres kunnen worden besteld. Per kalenderjaar en per adres heeft de aanbieder recht op één gratis inzameling van maximum 5 aangekochte platen- en kuubzakken. Voor bijkomende inzamelingen wordt een retributie van € 90,00 aangerekend, ongeacht het aantal platen- en kuubzakken.
De inzameling en verwerking van de aangekochte platen- of kuubzakken gebeurt door ILvA of een door ILvA aangestelde onderneming, waarbij een retributie van € 90,00 wordt aangerekend aan de aanbieder in geval op het aangegeven moment van inzameling de platen- of kuubzakken niet of niet correct zijn aangeboden.
De platen- en kuubzakken kunnen door de aanbieder ervan na betaling worden afgehaald op het door de aanvrager gekozen recyclagepark, tijdens de openingsuren, en dit op vertoon van het door ILvA geleverde betaalbewijs.
De platen- en kuubzakken worden geleverd met twee sets van persoonlijke beschermingsmiddelen en een infobrochure.
Artikel 12.
De volgende retributies zijn verschuldigd bij:
Artikel 13.
§1. Onverminderd de bepalingen in de artikelen 9 en 12 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken en biozakjes, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken, de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een provisierekening.
§2. Een provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. Het eerste betalingsverzoek voor de provisierekening bedraagt € 35,00.
§3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner dan € 12,50 wordt - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.
§4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 - zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen.
Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft net als het gebruik van ondergrondse containers mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverleningen zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.
§5. De verschuldigde retributie zal verhoogd worden met € 5,00 voor de administratiekosten van elke herinnering als het saldo op de provisierekening na verstrijken van de betaaltermijn uit artikel 13 §4 geen krediet meer bedraagt.
§6. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één herinnering overeenkomstig artikel 13 §5 van dit reglement ten slotte nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning met betalingstermijn van zeven dagen aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:
1. Administratieve kost: € 20,00
2. Verwijlintresten
§7 Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening door ILvA teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.
Artikel 14.
Bij wijze van sociale correcties worden volgende tegemoetkomingen toegestaan:
1) Aan de scholen (inclusief muziekschool) gevestigd op Affligems grondgebied :
2) Aan alle kinderdagverblijven aangesloten bij de dienst Pavok (Pajottenlandse voorziening voor kinderopvang) en/of erkend door Kind en Gezin: per in aanmerking komend kinderdagverblijf wordt een tegemoetkoming van € 47,50 in de globale afvalkost toegekend;
3) Aan de jeugdverenigingen erkend door de gemeentelijke jeugddienst en aan jeugdhuis Avilo: per jeugdvereniging wordt een tegemoetkoming van € 35,00 in de globale afvalkost toegekend;
4) Aan de sportverenigingen erkend door de gemeentelijke sportraad, die wekelijks een activiteit inrichten en mits voorlegging van een toepasselijk attest afgeleverd door het dagelijks bestuur van de sportraad: per in aanmerking komende sportvereniging wordt een tegemoetkoming van € 5,00 in de globale afvalkost toegekend
Artikel 15.
De burgemeester maakt dit besluit en de inhoud ervan conform de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur binnen de tien dagen nadat het is aangenomen bekend via de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van de datum waarop het is bekendgemaakt en de vermelding van de datum waarop het is aangenomen. De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten op de lijst en vermeldt de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid.
Artikel 16.
De toezichthoudende overheid, het opdrachthoudend samenwerkingsverband Land van Aalst voor milieu, de gemeentelijke financiële dienst en de gemeentelijke milieudienst worden op de hoogte gebracht van dit besluit.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene.
De investeringstoelage worden als volgt aangepast: € 0,00.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel p/a Wollenmarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.
Artikel 1.
De gemeenteraad heft de formele personeelsformatie op.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van zeven(7) percelen grond, gelegen in het GNOP 2, De Mansbroeken, kadastraal gekend als Affligem, 3de afdeling Teralfene, sectie A met nummers:
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 18.592,50 (exclusief registratie- en kosten).
Artikel 3.
De afdeling Vastgoedtransacties wordt belast met het verlijden van de akte voor de verwerving én de eventuele akte voor pachtbeëindiging.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan de gemeentelijke dienst financiën, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei en de afdeling Vastgoedtransacties.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van 1 perceel grond, gelegen binnen het GNOP 1 gebied, kadastraal bekend onder Affligem, 1e Afdeling Hekelgem, sectie B nr. 198R met een totale oppervlakte van 8 a 49 ca, eigendom van Roger Schauwers (1/3), Heuvelstraat 42 te 1730 Asse en Francine Schauwers (2/3), Hanenstraat 5 te 9255 Buggenhout.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van 3.396,00 € (exclusief wederbeleggingsvergoeding registratie- en notariële kosten).
Artikel 3.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving én de akte voor pachtbeëindiging onder opschortende voorwaarde van verwerving.
Artikel 4.
Mevrouw Gerda Van Geite, voorzitter gemeenteraad, en de heer Frédéric Pipelers, algemeen directeur, worden belast met de ondertekening van de akten.
Artikel 5.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt, na het verlijden van de akten, belast met het opmaken van een gebruiksconcessie met bovengenoemde Veehandel Vermeir voor perceel 198/R volgens het model voor het GNOP1-gebied.
Artikel 6.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt, na het verlijden van de akten, belast met het opnemen van het perceel 198/R in de onderhandse jachtverpachting met Jachtgroep Blereghem volgens model zoals opgemaakt voor GNOP1-gebied.
Artikel 7.
Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de De Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeenteljke diensten Financiën, Leefmilieu.
Artikel 1.
Onderstaande verenigingen worden als Affligemse sportverenigingen voor 2022 erkend:
Artikel 2.
Onderstaande sportverenigingen dienden in 2021 geen erkenningsaanvraag in en zullen bijgevolg ook niet erkend worden in 2022:
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal aan de gemeentelijke sportraad worden bezorgd.
Artikel 4.
De erkenning zal aan de sportverenigingen van Affligem worden bekendgemaakt.
Artikel 1.
Volgende samenstelling van de gemeentelijke jeugdraad wordt goedgekeurd:
Samenstelling Algemene Vergadering
Tijdens de Algemene Vergadering van 30 december 2021 werd de nieuwe Algemene vergadering samengesteld:
Naam |
Hoedanigheid |
Lovely Steegmans | chiro Hakilo |
Milla Verpaelst | chiro Hakilo |
Lander De Backer | jeugd koninklijke fanfare “de katholieke gilde” Hekelgem |
Pieter Plattiau | jeugdhuis Avilo |
Bas Peeters | jeugdhuis Avilo |
Kaat Everard | KLJ Essene |
Lies Everard | KLJ Essene |
Ireene Souffriau | Open scouts Pajotten Hekelgem |
Rijn Vanderhaeghen | Open scouts Pajotten Hekelgem |
Maud Sterckx | scouts Ter Alwina |
Yentl Jacob | scouts Ter Alwina |
Lara Seerden | speelplein Affligem |
Birte Verleysen | speelplein Affligem |
Jorn De Wever | vrijstaande jeugd |
Margot Buyl | vrijstaande jeugd |
Iris De Valck | vrijstaande jeugd |
Aäron Derick | vrijstaande jeugd |
Andrea De Somer | vrijstaande jeugd |
Samenstelling Dagelijks Bestuur
Tijdens de Algemene Vergadering van 30 december 2021 verkoos de Algemene Vergadering volgende kandidaten voor het Dagelijks Bestuur:
Naam | Hoedanigheid | Functie |
Lander De Backer | jeugd koninklijke fanfare “de katholieke gilde” Hekelgem | Voorzitter |
Pieter Plattiau | jeugdhuis Avilo | Ondervoorzitter |
Lara Seerden | speelplein Affligem | |
Aäron Derick | vrijstaande jeugd | |
Iris De Valck | vrijstaande jeugd | |
Andrea De Somer | vrijstaande jeugd | |
Lovely Steegmans | chiro Hakilo | |
Kaat Everard | KLJ Essene | |
Ireene Souffriau | Open scouts Pajotten Hekelgem | |
Jorn De Wever | vrijstaande jeugd | |
Margot Buyl | vrijstaande jeugd |
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal aan de gemeentelijke jeugdraad worden bezorgd.
- Wat is de actuele stand van zaken (tijdslijn) in verband met de vernieuwing van Hekelgem-dorp?
- Zitten er in 2022 nog andere openbare werken in de planning ? Zo ja de welke?
- Worden er 2022 nieuwe voetpaden aangelegd of herstellingswerken uitgevoerd aan bestaande voetpaden in Affligem? Zo ja, graag kreeg ik hiervan een overzicht. Welk budget wordt er per project hiervoor voorzien?
- Hoeveel keer is de commissie openbare werken tijdens deze legislatuur al samengekomen? Bent u van plan om deze commissie op regelmatige tijdstippen samen te roepen?
- Op welke manier gaat u de slechte toestand van de trage wegen aanpakken? Bv. bepaalde delen van de officiële wandelwegen zoals Roofridderspad?
- Welke trage wegen worden er prioritair aangepakt? Graag een overzicht.
- Worden deze werken uitgevoerd door de gemeentelijke werklieden of zal er een beroep gedaan worden op een intergemeentelijke natuur- en of landschapsdienst (bv. 3WPlus of Pro Natura)?
- Welk budget wordt er voorzien voor het onderhoud en het herstel van de trage wegen in 2022?
- Wat is de impact van de stijgende energieprijzen en de bijkomende personeelskost op de gemeentelijke financiën ? Hoeveel bedraagt de totale energiekost voor de gemeentelijke infrastructuur? Cijfers voor 2020 en 2021. Wat is de meeruitgave voor personeel ten gevolge van het overschrijden van de spilindex?
- Heeft de bijkomende energiekost en personeelskost een invloed op de uitvoering van het meerjarenplan? Dient het meerjarenplan te worden aangepast en worden er bepaalde projecten geschrapt?
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 februari 2022.
De vragen 2 en 5 zullen schriftelijk beantwoord worden.
Vraag 1 wordt verdaagd naar de volgende gemeenteraad van 22 maart 2022.
De notulen van de vorige zitting van 18 januari 2022 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 18 januari 2022 wordt goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Gerda Van Geite
voorzitter