Terug
Gepubliceerd op 24/03/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 15/02/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hans Cornand, schepen
  • Financiele dienst

    • Retributie betreffende inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers - aanslagjaren 2022 tot en met 2025 - wijziging

      Aanleiding
      • Brief ontvangen op 21 december 2021 van ILvA met de vraag om het retributiereglement aan te passen voor "Broninzameling en verwerking van hechtgebonden asbest" en dit vanaf 1 april 2022.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente heeft, via beheersoverdracht aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband Land van Aalst voor milieu, afgekort ILvA, geopteerd voor de invoering van gewichtsgebonden aanrekening van GFT en restfractie;

      • De tarieven voor gewichtsgebonden ophaling van de restfractie en GFT werden in een eerder retributiereglement vastgesteld en dienen hierbij hernomen te worden;
      • Bepaalde bevolkingsgroepen worden door de methodiek van afvalweging onvermijdelijk geconfronteerd met een stijging van hun afvalkost Dit is het geval voor gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en voor personen met een medische aandoening (zoals incontinentie en stomapatiënten) die veel afvalproductie met zich meebrengt. Het is daarom aangewezen voor deze personen een jaarlijkse tegemoetkoming toe te kennen;

      • Het opladen van de provisierekening kan, voor personen met lage inkomens, betalingsproblemen met zich mee brengen. Het is daarom aangewezen voor deze personen een jaarlijkse tegemoetkoming toe te kennen, om zodoende de gewichtsgebonden afvalophaling ook bij deze doelgroep vlot te laten verlopen;

      • De lijst met begunstigden van gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en van personen met lage inkomens, wordt jaarlijks vastgesteld op 1 januari;

      • Tussen het lokaal bestuur Affligem en intercommunale ILvA is er een protocol vastgelegd voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens;

      • Ten opzichte van het retributiereglement van 9 maart 2021, worden volgende wijzigingen doorgevoerd:
        • Het is billijk dat de vrijstelling voor de eerste aangebrachte kilo's, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt binnengebracht, opgetrokken wordt (ondermeer omdat het nu mogelijk is matrassen aan te brengen);
        • ILvA biedt geen compostbakken meer aan in hout;
        • Door de verdere informatisering kan de bestaande provisierekening nog beter aangewend worden, wat  leidt tot meer gebruiksgemak bij de bewoners die van de dienstverlening van ILvA gebruik maken;
        • Recyclageparkkaarten kunnen, door administratieve vereenvoudiging, aan niet-particulieren aangeboden worden aan een éénmalig tarief van € 40,00 in plaats van een jaarlijkse kost van € 40,00;
        • De retributie voor het laten ophalen van tuinafval moet worden aangepast aan de tarieven van het recyclagepark;
        • Met het oog op de leesbaarheid en toegankelijkheid werden een aantal bepalingen vereenvoudigd;
        • Onder bepaalde voorwaarden kan asbesthoudend afval naar het recyclagepark gebracht worden, maar daarnaast wil de Raad van Bestuur van ILvA ook inzetten op de bronophaling van asbesthoudend afval zoals asbestleien of platen, en dit met financiële steun van de Vlaamse Overheid;
        • Vanaf april 2022 zal het mogelijk worden voor gemeenten, gezinnen en (jeugd)verenigingen om kuubzakken, plaatzakken en bijhorende persoonlijke beschermingsmiddelen bij ILvA te bestellen en deze na betaling van de retributie af te halen op een recyclagepark naar keuze, waarna de recipiënten gevuld worden met asbesthoudende afval, aan de bron worden aangeboden en door een door ILvA aan te stellen dienstverlener afgehaald zullen worden, met oog op veilige verwerking ervan;
        • Per adres en per kalenderjaar kan er één ophaling van maximaal 5 asbestrecipiënten worden besteld, opdat een eerlijke spreiding van de schaarse en gesubsidieerde beschikbare middelen gegarandeerd blijft en oneigenlijk gebruik wordt tegengegaan;
        • ILvA blijft inzetten op huishoudelijk afval sensu stricto. Om deze reden kunnen enkel de bij IlvA aangesloten gemeenten, gezinnen en (jeugd)verenigingen deze asbestrecipiënten bestellen;
        • Dit zal in het beginsel gaan om een tijdelijk project, gezien de financiële ondersteuning door de Vlaamse Overheid;
      • Bespreking Raad van Bestuur van ILvA op 14 december 2021.
      Juridisch kader
      • Grondwet; artikel 173, aangaande retributies ten behoeve van de gemeente;
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 2 en artikel 40 in het bijzonder;
      • Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995;
      • Decreet van 23 februari 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet);
      • Besluit Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake mileuhygiëne (Vlarem II);
      • Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17 februari 2012;
      • Besluit Vlaamse regering van 20 juli 2018 inzake 'Actieplan asbestafbouw';
      • Ministerieel besluit van 13 oktober 2021 tot toekenning van een subsidie aan ILvA voor een project in het kader van asbestafbouwbeleid (perceel bronophaling);
      • Ministerieel besluit houdende de goedkeuring van de verlenging en van de wijzigingen die de opdrachthoudende vereniging ILvA in haar statuten heeft aangebracht op de buitengewone algemene vergadering van 22 juni 2021;
      • De deelname van gemeente Affligem aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband ILvA, waarbij de gemeente in 2021 beheersoverdracht heeft gedaan voor een hernieuwbare termijn van 18 jaar;
      • Verordening van het Europees Parlement van 27 april 2016; de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking
      • Wet van 8 juli 1976; de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 57 §1 in het bijzonder;
      • Gemeenteraadsbesluit van 9 maart 2021; vaststelling van het retributiereglement inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers - aanslagjaren 2020 tot en met 2025 - wijziging;
      • Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), artikel 9 in het bijzonder;
      • Advies van informatieveiligheidsconsulent/DPO Roman De Schrijver van 12 februari 2021 aangaande de verwerking van persoonsgegevens;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Onthouders: Jeroen Trappers
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel), 1 onthouding (Jeroen Trappers)

       

      Artikel 1.

      Het retributiereglement van 9 maart 2021 houdende vaststelling van het retributiereglement  betreffende de inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers  – aanslagjaren 2020 tot en met 2025 – wijziging, wordt opgeheven met ingang van 1 april 2022.


      Artikel 2.

      De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.

      Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij ILvA aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van:

      • elk officieel of niet-officieel in de bevolkingsregister van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven gezin, hierna het gezin of gezinnen genoemd;
      • een door de gemeente erkend tweede verblijf, hierna tweede verblijf genoemd;
      • elke vereniging waarvoor de gemeente toelating heeft gegeven, hierna de vereniging(en) genoemd;
      • de bedrijven en anderen die via het van toepassing zijnde ILvA-reglement van dienstverlening kunnen gebruik maken, hierna de bedrijven genoemd.
       
      Artikel 3.
      Er wordt met ingang van 1 april 2022 tot en met 31 december 2025 een retributie geheven op de aanvoer van afvalstoffen op de recyclageparken van de in de desbetreffende algemene politieverordening toegelaten soorten en hoeveelheden afval waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband ILvA gemachtigd is de retributie voor het lokaal bestuur te innen.
       
      Toegang tot het recyclagepark wordt verkregen door middel van:
      • de elektronische identiteitskaart van de officieel of niet-officieel in de bevolkingsregister van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven persoon;
      • een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor particulieren;
      • een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor niet-particulieren.
       
      Artikel 4.
      De retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheden wordt vastgesteld als volgt, per kalenderjaar:
      • tot 2.000 kg: 0,075 EUR/kg;
      • van 2.001 tot 5.000 kg: 0,15 EUR/kg;
      • boven 5.000 kg: 0,30 EUR/kg.
       
      Artikel 5.
      §1. De referentiepersoon van het gezin of het tweede verblijf wordt per kalenderjaar van het betalen van de in artikel 4 bepaalde retributie vrijgesteld voor de eerste aangebracht 125 kg, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht. Als ook niet-recycleerbaar afval wordt aangebracht wordt het nog niet gebruikte deel van deze vrijstelling voorbehouden voor een volgend bezoek waarbij uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.
       
      §2. Elke aanbieder die enkel recycleerbaar afval aanbiedt heeft recht op een korting van 10% op het verschuldigd bedrag zoals bepaal via de tarieven in artikel 4.
       
      Artikel 6.
      Indien tijdens een bezoek aan het recyclagepark uitsluitend afvalstoffen, waarvoor een aanvaardingsplicht geldt, worden aangebracht, zijn de in artikel 5 bedoelde gezinnen tijdens het hele kalenderjaar vrijgesteld van de in dit retributiereglement vastgelegde retributies, onder uitdrukkelijke voorwaarde dat zij voor 15 december van het voorgaande kalenderjaar bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, dat voor de gemeente het recyclagepark uitbaat, een verklaring neerleggen waarin zij afstand doen van de in artikel 5 vastgelegde vrijstelling.
       
      Artikel 7.
      Bijkomend wordt de aanvoer van 200 kg hechtgebonden asbest per aanbieder per kalenderjaar gratis aanvaard op voorwaarde dat deze afvalstof niet samen met ander afval wordt aangeboden.
       
      Artikel 8.
      De te betalen retributie wordt voor elk bezoek bepaald aan de hand van twee wegingen van de aanbieder met zijn voertuig of met een ter beschikking gestelde kruiwagen in het geval de aanbieder te voet is, een eerste maal bij het binnenrijden van het recyclagepark, een tweede maal bij het buiten rijden. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
       
      Artikel 9.
      §1. De retributie wordt overeenkomstig artikel 13 voor het verlaten van het recyclagepark betaald door middel van een provisierekening. Wanneer de provisierekening onvoldoende saldo bevat om de volledig verschuldigde retributie te betalen, kan het deel dat niet betaald kan wordend oor middel van de provisierekening ter plaatse betaald worden, door middel van bancontact.
       
      §2. Bezoek aan het recyclagepark is niet mogelijk van zodra de provisierekening een saldo vertoont lager dan € 0,00. Het is mogelijk in dit geval het saldo op de provisierekening ter plaatse aan te zuiveren, aan de ingangszuil van het recyclagepark.
       
      Artikel 10.
      Er wordt met ingang van 1 april 2022 tot en met 31 december 2025 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in het kader van afvalinzameling en - verwerking waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband ILvA gemachtigd is de retributie voor het lokaal bestuur te innen.

      Artikel 11.
      De retributie wordt als volgt samengesteld:

      1) Voor de verkoop van zakken:

      1. Blauwe PMD-zakken 60 liter, per rol (20 stuks): € 5,00;
      2. Bio-zakjes voor het biobakje, per rol (25 stuks): € 2,00;
      2) Aanbieden van de restfractie en GFT-afval:
       
      Voor het aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,25 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,50 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,00 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,50 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,00 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds voor elk containervolume een variabele kost van € 0,25 per aangeboden kilogram restfractie.
      De te betalen retributie wordt voor elke aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
       
      Voor het aanbieden van GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,125 per aanbieding van een container, en anderzijds een variabele kost van € 0,085 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de gepersonaliseerde afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.

       

      Het maximale gewicht van de inhoud van een aangeboden container bedraagt:

       

      40 l

      140 l

      240 l

      GFT

      15 kg

      70 kg

      n.v.t.

      Restfractie

      15 kg

      60 kg

      110 kg

       

       3) Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor restfractie: een retributie van € 0,25 per aangeboden kilogram, waarbij het gewicht, dat de grondslag van retributie vormt, forfaitair bepaald wordt door het inworpvolume van de ondergrondse container en dit volgens de breuk 0,135 kg per liter inworpvolume.

       

      Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor PMD een retributie van € 0,125 per inworpvolume van 30 liter.

      Alle ondergrondse containers worden bediend met een door ILvA ter beschikking gestelde afvalpas. De referentiepersoon van het gezin of van het tweede verblijf die voor het aanbieden van huishoudelijk afval van een ondergrondse container gebruik dient te maken, wordt één afvalpas gratis ter beschikking gesteld.

       

      4) Voor de aankoop van een afvalpas voor het bedienen van de ondergrondse containers: € 5,00.

       

      5) Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels: € 35,00.

       

      6) Voor het ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis :

      • voor grofvuil:
        • voor de eerste 20 kg: € 6,00
        • voor elke begonnen schijf van 10 kg boven 20 kg: € 3,00
      • voor snoeiafval en tuinafval:
      • voor de eerste 20 kg: € 2,00
      • voor elke begonnen schijf van 10 kg boven de 20 kg: € 1,00
       

      7) Evenementen van verenigingen en gemeenten:

      Verenigingen en gemeenten kunnen naar aanleiding van een evenement recipiënten voor de afvalinzameling aanvragen. Hiervoor wordt een leverkost aangerekend, afhankelijk van het volume, alsook een verwerkingskost per kilogram ingezameld afval, afhankelijk van de fractie. Indien onvoldoende goed werd gesorteerd, wordt in elk geval de verwerkingskost van "restfractie" aangerekend. Verlies of schade van ontleende materialen wordt op de ontlener verhaald.

       

      Product   Volume Leverkost Verwerkingskost  
              /kg  
      Rest   240l € 5,00 € 0,25  
          500l € 10,00 € 0,25  
          1050l € 20,00 € 0,25  
      Afvaleilandje Rest + PMD 480l € 5,00 € 0,25 Enkel voor restfractie
      Glas   240l € 5,00 gratis Mits goede sortering
      PMD   240l € 5,00 gratis Mits goede sortering
      Papier/karton   240l € 5,00 gratis Mits goede sortering
          500l € 10,00 gratis Mits goede sortering

       

      8) Voor composteermateriaal :

      1. Het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat met beluchtingsstok: gratis
      2. Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: € 20,00
      3. Voor de aankoop van een compostbak in kunststof: € 70,00
      4. Voor de aankoop van een beluchtingsstok: € 5,00
      5. Na het afstaan van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
       
      9) Voor het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of restfractiecontainer voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer: de eerste wissel binnen het eerste jaar na ontvangst van de container is gratis, vanaf de tweede wissel: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
       

      10) Voor levering gemalen snoeihout : € 90,00 per vracht, waarbij het volume van één vracht op vraag van het gezin kan variëren van minimaal 15 m³ tot maximaal 30 m³.

      11) Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m³) voor piepschuimtransport : € 45,00 per bundel van 5 zakken.

       

      12) Voor het ter beschikking stellen van een 'recyclageparkkaart niet-particulieren' aan gemeenten, verenigingen, bedrijven voor toegang op het recyclagepark: € 40,00. Het ter beschikking stellen van één 'recyclageparkkaart particulieren' aan de referentiepersoon van een tweede verblijf is gratis. De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet-particulieren kost € 5,00.

       

      13) Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:

      40 en 140 liter

      € 40,00

      240 liter

      € 60,00

       

      14) Tot 31/03/2024: voor verkoop aan gemeenten, verenigingen, tweede verblijvers en gezinnen, van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: € 30,00 per zak, waarbij maximaal 5 platen- of kuubzakken per kalenderjaar en per adres kunnen worden besteld. Per kalenderjaar en per adres heeft de aanbieder recht op één gratis inzameling van maximum 5 aangekochte platen- en kuubzakken. Voor bijkomende inzamelingen wordt een retributie van € 90,00 aangerekend, ongeacht het aantal platen- en kuubzakken.

       

      De inzameling en verwerking van de aangekochte platen- of kuubzakken gebeurt door ILvA of een door ILvA aangestelde onderneming, waarbij een retributie van € 90,00 wordt aangerekend aan de aanbieder in geval op het aangegeven moment van inzameling de platen- of kuubzakken niet of niet correct zijn aangeboden.

       

      De platen- en kuubzakken kunnen door de aanbieder ervan na betaling worden afgehaald op het door de aanvrager gekozen recyclagepark, tijdens de openingsuren, en dit op vertoon van het door ILvA geleverde betaalbewijs.

      De platen- en kuubzakken worden geleverd met twee sets van persoonlijke beschermingsmiddelen en een infobrochure.

       

      Artikel 12.

      De volgende retributies zijn verschuldigd bij:

      • Ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport: bij bestelling ervan;
      • Aankoop van PMD-zakken en bio-zakjes: bij aankoop ervan;
      • Aankoop van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: bij bestelling ervan;
      • Levering van gemalen snoeihout: bij bestelling ervan;
      • Aankoop van een recyclageparkkaart niet-particulieren: bij bestelling ervan;
      • De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet-particulieren: bij bestelling ervan;
      • Aankoop van een bijkomende afvalpas: bij bestelling ervan;
      • Aankoop van een compostvat met beluchtingsstok, een compostbak en een beluchtingsstok: bij aankoop ervan;
       
      De andere retributies vermeld in dit reglement zijn verschuldigd meteen na uitvoering van de bijhorende dienstverlening.

       

      Artikel 13.

      §1. Onverminderd de bepalingen in de artikelen 9 en 12 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken en biozakjes, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken, de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een provisierekening.

       

      §2. Een provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. Het eerste betalingsverzoek voor de provisierekening bedraagt € 35,00.

       

      §3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner dan € 12,50 wordt - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.

       

      §4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 - zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen.

       

      Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft net als  het gebruik van ondergrondse containers mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverleningen zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.

       

      §5. De verschuldigde retributie zal verhoogd worden met € 5,00 voor de administratiekosten van elke herinnering als het saldo op de provisierekening na verstrijken van de betaaltermijn uit artikel 13 §4 geen krediet meer bedraagt.

       

      §6. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één herinnering overeenkomstig artikel 13 §5 van dit reglement ten slotte nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning met betalingstermijn van zeven dagen aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:

      1. Administratieve kost: € 20,00

      2. Verwijlintresten

       

      §7 Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening door ILvA teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.

       

      Artikel 14.

      Bij wijze van sociale correcties worden volgende tegemoetkomingen toegestaan:

      1)  Aan de scholen (inclusief muziekschool) gevestigd op Affligems grondgebied :

      1. de kostprijs voor het aanbrengen, ter beschikking stellen en het ophalen van restafvalcontainers wordt niet aangerekend;
      2. 1 maal per jaar, op het einde van de grote vakantie, wordt er gratis een ophaling van grof vuil bij de scholen van Affligem gedaan;
      De kostprijs voor deze sociale correctie wordt door ILvA aangerekend aan de gemeente Affligem.
       

      2) Aan alle kinderdagverblijven aangesloten bij de dienst Pavok (Pajottenlandse voorziening voor kinderopvang) en/of erkend door Kind en Gezin: per in aanmerking komend kinderdagverblijf wordt een tegemoetkoming van € 47,50 in de globale afvalkost toegekend;

       

      3) Aan de jeugdverenigingen erkend door de gemeentelijke jeugddienst en aan jeugdhuis Avilo: per jeugdvereniging wordt een tegemoetkoming van € 35,00 in de globale afvalkost toegekend;

       

      4) Aan de sportverenigingen erkend door de gemeentelijke sportraad, die wekelijks een activiteit inrichten en mits voorlegging van een toepasselijk attest afgeleverd door het dagelijks bestuur van de sportraad: per in aanmerking komende sportvereniging wordt een tegemoetkoming van € 5,00 in de globale afvalkost toegekend

       

      Artikel 15.

      De burgemeester maakt dit besluit en de inhoud ervan conform de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur binnen de tien dagen nadat het is aangenomen bekend via de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van de datum waarop het is bekendgemaakt en de vermelding van de datum waarop het is aangenomen. De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten op de lijst en vermeldt de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid.

       

      Artikel 16.

      De toezichthoudende overheid, het opdrachthoudend samenwerkingsverband Land van Aalst voor milieu, de gemeentelijke financiële dienst en de gemeentelijke milieudienst worden op de hoogte gebracht van dit besluit.

    • Kerkfabriek Sint-Jan Teralfene - budgetwijziging 2021 - aktename

      Aanleiding
      • Documenten ontvangen van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene op 24 december 2021 i.v.m. een budgetwijziging voor 2021.
      Feiten, context, motivering
      • De kerkfabriek legt een budgetwijziging voor met een achterstallige exploitatietoelage van € 8.336,55, wat resulteert in een overschot op exploitatie van € 7.707,34. Het betreft een exploitatietoelage die betrekking heeft op boekjaar 2020 maar pas na 1/1/2021 door het gemeentebestuur werd uitbetaald.
      • Er werd een overboeking van € 8.812,43 van exploitatie- naar investeringsbudget voorzien, als rechtzetting van de ontvangst van een verzekeringsvergoeding die vorig boekjaar op exploitatie geboekt werd, maar betrekking had op een investeringsuitgave. Deze overboeking kan aanvaard worden.
      • Het investeringsbudget sluit met een negatief saldo van € 54.400,42, doordat er een herbelegging van een spaartegoed wordt voorzien. Dit tijdelijk negatief saldo valt niet ten laste van de gemeente en kan bijgevolg aanvaard worden.
      • De kerkfabriek had de intentie de investeringstoelage van € 10.000,00 te schrappen uit het budget '21 en over te dragen naar het budget '22, zoals blijkt uit de verantwoordingsnota bij budget 2022. Dit blijkt evenwel niet uit de officiële schema's die werden ingediend. De schrapping van de investeringstoelage in de budgetwijziging 2021 wordt daarom expliciet opgenomen in de gemeenteraadsbeslissing. Deze aanpassing werd op 24/1/2022 per mail bekrachtigd door de kerkfabriek.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004; de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit van de Vlaamse Regering 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
      • Omzendbrief BB 2013/01; 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene;
      • Gemeenteraadsbeslissing; 15 februari 2022; goedkeuring van de meerjarenplanwijziging 2021 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene.
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene van 14 december 2021; vaststelling van de budgetwijziging 2021.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene.

      De investeringstoelage worden als volgt aangepast: € 0,00.

       

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel p/a Wollenmarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

    • Kerkfabriek Sint-Jan Teralfene - budget 2022 - aktename

      Aanleiding
      • Documenten ontvangen op 24 december 2021 van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene i.v.m. het budget 2022.
      Feiten, context, motivering
      • Het budget sluit af met een exploitatietoelage van € 7.756,10;
      • Er is een investeringstoelage van € 20.000,00 opgevraagd voor voorzetramen zowel aan de zuidkant als de noordkant van de kerk. Deze investeringen waren voorzien in het meerjarenplan van de kerkfabriek (€ 10.000,00 in 2021 en € 10.000,00 in 2022.)
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004, de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, de artikelen 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit Vlaamse Regering, 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
      • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene van 14 december 2021, vaststelling van het budget 2022.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene.

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

  • Personeel

    • Opheffing van de personeelsformatie van de gemeente Affligem

      Feiten, context, motivering
      • Het decreet lokaal bestuur heeft in 2019 de personeelsformatie niet meer opgelegd als verplicht instrument;
      • De personeelsformatie (d. i. het kader dat de opsomming van het aantal en de  soorten betrekkingen voor een lokaal bestuur bevat, en de ‘personele middelen’ vaststelt voor de uitvoering van het beleid dat is uitgetekend) blijft gelden zolang de raad de personeelsformatie niet opheft;
      • Alle aanwervingen moeten steeds kaderen binnen de kredieten voorzien in de beleids- en beheerscyclus BBC;
      • De afschaffing kadert in de wens van en de noodzaak voor de organisatie om flexibeler te kunnen inspelen op enerzijds de noden van de burgers en het gewenste aanbod van dienstverlening aan de burgers en anderzijds de zeer competitieve arbeidsmarkt die het voor lokale besturen moeilijk maakt de juiste profielen aan te werven en in dienst te kunnen houden;
      • De invulling van het personeelskader wordt digitaal bijgehouden en opgevolgd;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad heft de formele personeelsformatie op.

  • Leefmilieu

    • Aankoop van percelen grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan "De Mansbroeken" Teralfene.

      Aanleiding
      • In het kader van de ontwikkeling van het GNOP 2 moeten er gronden worden aangekocht.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van 7 percelen kadert in het ontwikkelen van het Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject (GNOP 2).
      • In november 2021 werd er een infovergadering georganiseerd voor de eigenaars van gronden gelegen binnen GNOP 2.
      • Het gemeentebestuur heeft een subsidie verkregen van € 100.950,00 voor de aankoop van 2,5 ha gronden binnen het gebied van GNOP 2.
      • Voor de aankoop van de gronden werd er een schattingsverslag opgemaakt voor de bepaling van de waarde van de gronden door de Dienst Vastgoedtransacties.
      • Volgende eigenaars hebben een belofte van verkoop getekend voor de verkoop van hun gronden gelegen volgens het kadaster, Gemeente Affligem, 3de afdeling Teralfene, sectie A,
        • 550P: eigendom van Noëlla en Marleen Van Nieuwenhove
        • 603E: eigendom van Maria De Bolle
        • 553B: eigendom van Victor Vierendeels en Marleen De Grom
        • 594: eigendom van Geert Bosteels
        • 550W: eigendom van Alfons en Rosa Arys
        • 593A en 593B: eigendom van Anne Mertens
      • De totale oppervlakte die verworven zal worden door het uitvoeren van deze beslissing bedraagt 51 a 35 ca.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem.
      Financieel kader
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling 3 "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem voorziet een subsidiebedrag van € 100.950,00 voor de aankoop van gronden.
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder ACTIEPLAN 4.8.2.: Gnop II.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van zeven(7) percelen grond, gelegen in het GNOP 2, De Mansbroeken, kadastraal gekend als Affligem, 3de afdeling Teralfene, sectie A met nummers:

      • 550P: eigendom van Noëlla en Marleen Van Nieuwenhove
      • 603E: eigendom van Maria De Bolle
      • 553B: eigendom van Victor Vierendeels en Marleen De Grom
      • 594: eigendom van Geert Bosteels
      • 550W: eigendom van Alfons en Rosa Arys
      • 593A en 593B: eigendom van Anne Mertens
      en met een totale oppervlakte van 51 a 35 ca.
       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 18.592,50 (exclusief registratie- en kosten).

       

      Artikel 3.

      De afdeling Vastgoedtransacties wordt belast met het verlijden van de akte voor de verwerving én de eventuele akte voor pachtbeëindiging.

       

      Artikel 4.

      Een afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan de gemeentelijke dienst financiën, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei en de afdeling Vastgoedtransacties.

    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan "Bleregemse Broeken en Domentse Bossen"

      Aanleiding
      • Aankoop van een grond, gelegen in de Koudenbergbeekvallei/GNOP1, kadastraal gekend als Affligem, 1e Afdeling Hekelgem, sectie B nr. 198R met een totale oppervlakte van 849 m², eigendom van Roger Schauwers (1/3), Heuvelstraat 42 te 1730 Asse en Francine Schauwers (2/3), Hanenstraat 5 te 9255 Buggenhout.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het actieplan GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1).
      • Het perceel grond is gelegen binnen het voormeld actieplan van het GNOP.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 16 maart 2020, waarbij de waarde van perceel 198/R geschat wordt op 4,00 €/m².
      • De belofte van verkoop d.d. 7 oktober 2021 door Roger Schauwers (1/3), Heuvelstraat 42 te 1730 Asse en de belofte van verkoop d.d. 24 november 2021 door Francine Schauwers (2/3), Hanenstraat 5 te 9255 Buggenhout.
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel bedraagt € 3.396,00 (exclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
      • Het voormelde perceel 198/R wordt verpacht maar de pachtbeëindiging wordt toegestaan en aanvaard door de pachter Veehandel Vermeir (Broekstraat 81, 1790 Affligem) zonder vergoeding.
      • De mogelijkheden tot cofinanciering vanuit subsidieprojecten.
      • Voor gemeentelijke eigendommen gelegen in GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1) kan een gebruiksconcessie worden afgesloten indien landbouwgebruik wenselijk is.
      • Voor gemeentelijke eigendommen gelegen in GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1) kan een onderhandse jachtverpachting met Jachtgroep Blereghem worden afgesloten indien wildbeheer wenselijk is.
      • De ondersteuning van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw in de uitvoering van bovenvermeld actieplan.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 28 april 1998 houdende goedkeuring van het GNOP.
      • Collegebeslissing van 19 mei 2020 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceel 198/R.
      Financieel kader
      • 2021/4.7.1.1/0340-00/1500200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van 1 perceel grond, gelegen binnen het GNOP 1 gebied, kadastraal bekend onder Affligem, 1e Afdeling Hekelgem, sectie B nr. 198R met een totale oppervlakte van 8 a 49 ca, eigendom van Roger Schauwers (1/3), Heuvelstraat 42 te 1730 Asse en Francine Schauwers (2/3), Hanenstraat 5 te 9255 Buggenhout.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van 3.396,00 € (exclusief wederbeleggingsvergoeding registratie- en notariële kosten).

       

      Artikel 3.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving én de akte voor pachtbeëindiging onder opschortende voorwaarde van verwerving.

       

      Artikel 4.

      Mevrouw Gerda Van Geite, voorzitter gemeenteraad, en de heer Frédéric Pipelers, algemeen directeur, worden belast met de ondertekening van de akten.

       

      Artikel 5.

      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt, na het verlijden van de akten, belast met het opmaken van een gebruiksconcessie met bovengenoemde Veehandel Vermeir voor perceel 198/R volgens het model voor het GNOP1-gebied.

       

      Artikel 6.

      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt, na het verlijden van de akten, belast met het opnemen van het perceel 198/R in de onderhandse jachtverpachting met Jachtgroep Blereghem volgens model zoals opgemaakt voor GNOP1-gebied.

       

      Artikel 7.

      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de De Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeenteljke diensten Financiën, Leefmilieu.

  • Sport

    • Erkenning sportverenigingen Affligem 2022

      Feiten, context, motivering
      • Overwegende het meerjarenplan 2020-2025, meer bepaald strategische doelstelling 2: stimuleren en ondersteunen van kwalitatieve vrijetijdsbesteding met specifieke aandacht voor gemeenschapsvorming en ontmoetingskansen voor elke inwoner.
      • operationele doelstelling 2.2: stimuleren en ondersteunen van verenigingen die vrijetijdsmogelijkheden voor de Affligemse bevolking aanbieden
      • actieplan 2.2.2: Bevorderen en stimuleren van de Affligemse sportbeleving voor het plaatselijk gemeenschapsleven;
      • actie 2.2.2.1: Betoelagen van de erkende sportverenigingen via subsidiereglement en via de sportraad.
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 § 3 in het bijzonder;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 15 maart 2016 houdende gemeentelijk reglement voor erkenning van sportverenigingen;
      Besluit

      Artikel 1.

      Onderstaande verenigingen worden als  Affligemse sportverenigingen voor 2022 erkend:

      • Activo vzw
      • Affligemse Hondenschool
      • Affligems Wielerteam
      • Affligemse Recreatiesporters
      • Affligemvissers
      • De Dauwstappers
      • De Lustige Vissers
      • Eendracht Hekelgem
      • EMI Essene
      • FEMMA (KAV-Teralfene) Sport je Fit
      • Femma Essene Sportief
      • Fiets u fit
      • Juventus Floorball Club vzw
      • KWB Hobbeltrotters
      • Jumpingteam Ten Bellekouter vzw
      • KWB Volley Hekelgem
      • LRV Affligem
      • Okra Sportief 55+
      • Petanqueclub Affligem
      • Puur Orange
      • Shinbukan Dojo vzw
      • Sport en Vreugde WTC&MB
      • Sporting Affligem
      • Tafeltennisclub Affligem
      • VC De Leeuwkens
      • VC Affligem
      • Volley Essene
      • VTB Cultuur - VWO Belletrekkers
      • Wandelclub De Pajotten Hekelgem
      • WSZ Dr. Tistaertvrienden
      • Yama Nobuli
      • Zout en Zoet

       

      Artikel 2.

      Onderstaande sportverenigingen dienden in 2021 geen erkenningsaanvraag in en zullen bijgevolg ook niet erkend worden in 2022:

      • Hippo-team (voor het eerst toegetreden)
      • Martial Arts Academy

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de gemeentelijke sportraad worden bezorgd.

       

      Artikel 4.

      De erkenning zal aan de sportverenigingen van Affligem worden bekendgemaakt.

  • Jeugd

    • Samenstelling Algemene Vergadering en Dagelijks Bestuur Jeugdraad

      Aanleiding
      • De samenstelling van de Algemene Vergadering zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 mei 2019 kwam niet langer overeen met de werkelijke engagementen binnen de jeugdverenigingen.
      • Op 17 september 2021 gaven ook de leden van het Dagelijks bestuur aan met de Jeugdraad te willen stoppen.
      Feiten, context, motivering
      • Op de algemene vergadering van de jeugdraad van 17 september 2021 gaven de leden van het Dagelijks Bestuur aan met de Jeugdraad te willen stoppen;
      • Op 6 december 2021 lanceerde de Jeugdraad in samenwerking met de Jeugddienst een promotiefilmpje;
      • Het promotiefilmpje werd actief gedeeld door de jeugdverenigingen, het gemeentebestuur en derden;
      • Alle jeugdverenigingen ontvingen de vraag om een of meerdere vertegenwoordigers af te vaardigen;
      • Aanmelden gebeurde via Microsoft Forms formulier;
      • 18 jongeren stelden zich kandidaat, waarvan 11 ook voor het Dagelijks Bestuur;
      • De samenstelling van de Algemene Vergadering en het Dagelijks Bestuur kan jaarlijks gewijzigd worden, in de veronderstelling dat de doelgroep ‘jeugd’ een dynamisch gegeven is.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41,13° in het bijzonder;
      • Het decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact, artikel 9 in het bijzonder;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 7 november 1994 houdende oprichting van de gemeentelijke jeugdraad en goedkeuring van de statuten;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 10 mei 2011 houdende goedkeuring van wijziging van de statuten van de gemeentelijke jeugdraad;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 7 mei 2019 houdende de erkenning van de gemeentelijke jeugdraad voor de legislatuur 2019-2024.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.

      Volgende samenstelling van de gemeentelijke jeugdraad wordt goedgekeurd:

       

      Samenstelling Algemene Vergadering

      Tijdens de Algemene Vergadering van 30 december 2021 werd de nieuwe Algemene vergadering samengesteld:

      Naam
      Hoedanigheid
      Lovely Steegmans  chiro Hakilo
      Milla Verpaelst chiro Hakilo
      Lander De Backer jeugd koninklijke fanfare “de katholieke gilde” Hekelgem
      Pieter Plattiau jeugdhuis Avilo
      Bas Peeters jeugdhuis Avilo
      Kaat Everard KLJ Essene
      Lies Everard KLJ Essene
      Ireene Souffriau  Open scouts Pajotten Hekelgem
      Rijn Vanderhaeghen Open scouts Pajotten Hekelgem
      Maud Sterckx  scouts Ter Alwina
      Yentl Jacob scouts Ter Alwina
      Lara Seerden speelplein Affligem
      Birte Verleysen speelplein Affligem
      Jorn De Wever vrijstaande jeugd
      Margot Buyl vrijstaande jeugd
      Iris De Valck vrijstaande jeugd
      Aäron Derick vrijstaande jeugd
      Andrea De Somer vrijstaande jeugd


      Samenstelling Dagelijks Bestuur

      Tijdens de Algemene Vergadering van 30 december 2021 verkoos de Algemene Vergadering volgende kandidaten voor het Dagelijks Bestuur:

      Naam  Hoedanigheid Functie
      Lander De Backer  jeugd koninklijke fanfare “de katholieke gilde” Hekelgem Voorzitter
      Pieter Plattiau jeugdhuis Avilo Ondervoorzitter
      Lara Seerden speelplein Affligem  
      Aäron Derick vrijstaande jeugd  
      Iris De Valck vrijstaande jeugd  
      Andrea De Somer vrijstaande jeugd  
      Lovely Steegmans chiro Hakilo  
      Kaat Everard KLJ Essene  
      Ireene Souffriau  Open scouts Pajotten Hekelgem  
      Jorn De Wever  vrijstaande jeugd  
      Margot Buyl vrijstaande jeugd  


      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de gemeentelijke jeugdraad worden bezorgd.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 10 februari 2022.
      Feiten, context, motivering
      1. Steeds meer gemeenten zetten zwerfvuilordehandhavers in. Zal Affligem dat ook doen?

       

      1. Kledingcontainers zijn een “hotspot” voor sluikstorten. Hoe pakt de gemeente dit probleem aan?  Zijn er plannen om de camera’s tegen sluikstorten ook op deze locaties te zetten? Verschillende kledingcontainers die in Affligem staan opgesteld behoren niet tot de partners die in het ILVA-werkingsgebied textiel mogen inzamelen. Is de gemeente Affligem van plan om dit aan te pakken en de wildgroei aan containers tegen te gaan?

       

      1. Het Affligemse gemeentebestuur maakt in 2022, 289.725,71 euro vrij voor de heraanleg van enkele Affligemse straten. Zo staat de heraanleg van de Molenberg, Molenweg en Kwezelsweg en een deel van de Oude Baan en Kerlemeers op het programma. Ook de vernieuwing van het laatste deel van de Bellestraat richting dorp en de Fosselstraat zitten in de planning, samen met de vernieuwing van Hekelgem-dorp.
      1. Wat is de actuele stand van zaken (tijdslijn) in verband met de vernieuwing van Hekelgem-dorp?
      2. Zitten er in 2022 nog andere openbare werken in de planning ? Zo ja de welke?
      3. Worden er 2022 nieuwe voetpaden aangelegd of herstellingswerken uitgevoerd aan bestaande voetpaden in Affligem? Zo ja, graag kreeg ik hiervan een overzicht. Welk budget wordt er per project hiervoor voorzien?
      4. Hoeveel keer is de commissie openbare werken tijdens deze legislatuur al samengekomen? Bent u van plan om deze commissie op regelmatige tijdstippen samen te roepen?

       

      1. Door de coronacrisis gaan we steeds vaker wandelen. We stellen vast dat die wandelwegen niet steeds in goede toestand verkeren. Veelal beheerst modder zo goed als de volledige wandelwegen. De slechte toestand van de trage wegen heeft voornamelijk te maken met de overvloedige regenval van de laatste maanden.
      1. Op welke manier gaat u de slechte toestand van de trage wegen aanpakken? Bv. bepaalde delen van de officiële wandelwegen zoals Roofridderspad?
      2. Welke trage wegen worden er prioritair aangepakt? Graag een overzicht.
      3. Worden deze werken uitgevoerd  door de gemeentelijke werklieden of zal er een beroep gedaan worden op een intergemeentelijke natuur- en of landschapsdienst (bv. 3WPlus of Pro Natura)?
      4. Welk budget wordt er voorzien voor het onderhoud en het herstel van de trage wegen in 2022?

       

      1. Ook met de recente federale energiemaatregelen zal de factuur in de steden en gemeenten stijgen. Vooral omdat de Federale overheid voor de lokale besturen geen steunmaatregelen voorziet. In het gemeentelijk patrimonium met o.a. het gemeentehuis, politiekantoor, cultuur-en sportzaal, gebouw werklieden, bibliotheek, het LOI,… zullen de energiekosten ook enorm stijgen. Ook het meermaals overschrijden van de spilindex zorgt voor een bijkomende personeelskost.
      1. Wat is de impact van de stijgende energieprijzen en de bijkomende personeelskost op de gemeentelijke financiën ? Hoeveel bedraagt de totale energiekost voor de gemeentelijke infrastructuur? Cijfers voor 2020 en 2021. Wat is de meeruitgave voor personeel ten gevolge van het overschrijden van de spilindex? 
      2. Heeft de bijkomende energiekost en personeelskost een invloed op de uitvoering van het meerjarenplan? Dient het meerjarenplan te worden aangepast en worden er bepaalde projecten geschrapt?

       

      1. Tot 1 december konden jeugdverenigingen een subsidiedossier indienen bij de Vlaamse Overheid m.b.t. infrastructuurwerken. Heeft de gemeente de jeugdverenigingen op die mogelijkheid gewezen? Zijn er projecten waarvoor een subsidieaanvraag gedaan is?

       

      1. Er wordt in de Bellestraat en de Lombeekstraat melding gemaakt van lawaaierige snel rijdende wagens na 22u ’s avonds. Is het probleem gekend bij gemeente/politie? Is er een plan van aanpak?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 februari 2022.

      De vragen 2 en 5 zullen schriftelijk beantwoord worden.

      Vraag 1 wordt verdaagd naar de volgende gemeenteraad van 22 maart 2022.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 18 januari 2022 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 18 januari 2022 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter