De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand van zaken geven van de uitvoering van de prioritaire acties en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2023.
Documenten ontvangen op 17 juli 2023 van de kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem i.v.m. het budget 2024.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem goed.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de stijging van de gevraagde exploitatietoelage tot € 9.974,96 en de gevraagde investeringstoelage van € 20.000,00 goed en verzoekt de kerkfabriek een wijziging van het meerjarenplan voor goedkeuring voor te leggen.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid en via Religiopoint worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Pastorijweg 27 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.
Documenten ontvangen op 17 juli 2023 van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene i.v.m. het budget 2024.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene goed.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de stijging van de exploitatietoelage tot € 8.980,84 goed en verzoekt de kerkfabriek een wijziging van het meerjarenplan voor goedkeuring voor te leggen.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid en via Relgiopoint worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.
Documenten ontvangen op 17 juli 2023 van de kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene i.v.m. het budget 2024.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid en via Relgiopoint worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Ternatsestraat 8 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.
Noodzaak om energiebesparende maatregelen te nemen in de gebouwen op de Bellekoutersite.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het projectvoorstel van Fluvius 'relighting site Bellekouter' met een geraamde kostprijs van € 493.545 goed.
Artikel 2.
De overeenkomst wordt ondertekend en bezorgd aan Bart Rottiers, onze lokale relatiebeheerder van Fluvius.
Ontvangst ontwerpakte.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte en het bijhorende opmetingsplan, inzake de kosteloze overname van het perceel (precad) 461S in de Daalstraat, opgemaakt door Notaris Joost Eeman, Oudenaardsesteenweg 50, 9000 Gent.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 3.
De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.
Artikel 4.
Lokaal bestuur Affligem wordt bij sterkmaking vertegenwoordigd door een bediende van Notaris Joost Eeman, Oudenaardsesteenweg 50, 9000 Gent.
Artikel 5.
Een afschrift van de beslissing zal toegestuurd worden naar de notaris.
Ontvangst ontwerpakte met grondafstand verkaveling bij Bredeweg te Teralfene, 3de afdeling sectie A nr 399D2, 399N2.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte en het bijhorende opmetingsplan, inzake de kosteloze overname van lot 3, oppervlakte 7,3m2 en lot 4, oppervlakte 12,0 m2 aangeduid op opmetingsplan opgesteld door landmeterskantoor Van Eester op 4 juli 2019.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 3.
De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.
Artikel 4.
Lokaal bestuur Affligem wordt bij sterkmaking vertegenwoordigd door een bediende van Notaris De Ruyver, Stationsstraat 323 te 1770 Liedekerke.
Artikel 5.
Een afschrift van de beslissing zal toegestuurd worden naar de notaris.
Ontvangst ontwerpakte.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte en het bijhorende opmetingsplan, inzake de kosteloze overname van lot 1 (precad ID 23030 D 182 F P0000; 1801 m2) en lot 2 (precad ID 23030 D 182 G P0000; 356) (lot 2) opgemaakt door afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 3.
De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.
Artikel 4.
Lokaal bestuur Affligem wordt bij sterkmaking vertegenwoordigd door een bediende van afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
Artikel 5.
Een afschrift van de beslissing zal toegestuurd worden naar de afdeling Vastgoedtransacties.
Artikel 1.
De aankoop, om reden van openbaar nut, van twee percelen grond gelegen in de deelgemeente Hekelgem – Donkerstraat, bij Tenbos, kadastraal bekend onder Affligem 1ste afdeling, sectie D nummers 223N, 223V, en met een totale oppervlakte van 98a 38ca, eigendom van mevr. Annie D’Haeger wonende Kleine Steenweg 54 te Erpe-Mere voor een totaal bedrag van € 64.163,44 (venale waarde) wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
De beëindiging van de pacht van mr. Willy Van den Broeck en mevr. Martine Peerlinck, wonende Bleregemstraat 19A te Affligem, voor een totaal bedrag van € 6.394,70 wordt goedgekeurd.
Artikel 3.
De gemeenteraad keurt de opname van de percelen, eens verworven, door het Lokaal Bestuur in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 4.
Aan notaris De Schepper wordt opdracht gegeven de notariële akten op te stellen.
Artikel 5.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de afhandeling van de aankoop zoals o.a. de goedkeuring van de ontwerpakte.
Artikel 6.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de akte.
Artikel 7.
Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst en aan de dienst milieu worden gegeven.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 2 percelen grond, gelegen binnen het GNOP 1 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 1ste Afdeling Hekelgem, sectie B, perceelnummer 212 met een totale oppervlakte van 1470 m² (duizend vierhonderd zeventig vierkante meter) en perceelnummer 213 met een totale oppervlakte van 2210 m² (tweeduizend tweehonderd en tien vierkante meter), eigendom van Dirk Van Orshoven wonende Bert Van Hoorickstraat 46 bus 13 te 9300 Aalst, Hans Buyle wonende Pakenstraat 28 te 3001 Leuven, Jan Buyle wonende James Ensorlaan 44 te 9051 Gent, Mariëtte De Vidts wonende Oude Abdijstraat 69 te 9300 Aalst, Els Vanmol wonende Hof ten Bergestraat 88 bus 4 te 9300 Aalst, Hugo Vanmol wonende Hekelgemstraat 46 te 9320 Aalst, Jan Vanmol wonende Eikstraat 41 te 9300 Aalst, Peter Vanmol wonende Klaarhaagstraat 56 te 9310 Aalst, Wim Vanmol wonende Verbindingsstraat 29 te 9320 Aalst, Johan Van Geert wonende 104 Toktogulova street te Bishkek Kizichstan, Anna Vanmol wonende Doriksveld 23 te 9308 Aalst en Nele Wellekens wonende Biekorfstraat 22 te 9300 Aalst.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van prijs € 13.700,00 (dertienduizend zevenhonderd euro), zijnde het schattingsbedrag voor de percelen (2,77 euro/m²) en voor de opstand (€ 3.500,00) (exclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
Artikel 3.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.
Artikel 4.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 5.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de De Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van twee percelen grond, gelegen binnen het GNOP 2 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, percelen nr. 550T en 550Z met een respectievelijke oppervlakte van drie are veertig centiare (3a 40 ca) en één are tachtig centiare (1a 80ca), eigendom van eigenaars mevrouw Veerle Baeyens, wonende J.B. Callebautstraat 7 - 1790 Affligem en mevrouw Ira Baeyens, wonende Ruiterweg 122 - 1780 Wemmel en de heer Iwein Baeyens, wonende Kattestraat 114 - 9400 Ninove en mevrouw Sonia Van de Ponseele, wonende Scholeksterhof 9 - 9080 Lochristi.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van duizend zeshonderdtachtig euro (1.680,00 €).
Artikel 3.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.
Artikel 4.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 5.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.
Behandeling:
Ingevolge de inwerkingtreding van het Decreet Gemeentewegen op 1 september 2019 werd de buurtwegenwet, in navolging van artikel 83 van het voornoemde decreet, opgeheven en verkregen de buurtwegen, ingevolge artikel 85 van laatstgenoemd decreet, het statuut als gemeenteweg.
Gelet op de toepasselijkheid van het Decreet Gemeentewegen op de thans oude buurtwegen (incl. genummerde voetwegen), dienen de procedurele bepalingen van het Decreet Gemeentewegen gevolgd te worden waarbij artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen in combinatie met artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet in de procedurele mogelijkheid voorziet om een gemeenteweg te wijzigen, verplaatsen, opheffen of aanleggen op geïntegreerde wijze met de procedure tot het verkrijgen van een omgevingsvergunningsaanvraag.
De omstandigheid dat deze procedure betrekking heeft op een (oude) buurtweg doet geen afbreuk aan het toepassingsgebied van het Decreet Gemeentewegen en de procedurele bepalingen die daarin vervat liggen. Dit werd tevens ook reeds meermaals bevestigd, en maakt thans een vaste rechtspraak uit, dat het Decreet Gemeentewegen van toepassing is op de oude buurtwegen en de geïntegreerde procedure mogelijk is, zonder dat hierdoor een strijdigheid met de buurtwegenwet voorligt. (RvVb 6 april 2023, nr. A-2223-0751; RvVb 29 april 2021, nr. A-2021-0928; RvVb 8 april 2021, nr. A-2021-0861.)
Het bezwaar is ongegrond.
Behandeling:
Zoals ook blijkt uit de motivering van voorliggend gemeenteraadsbesluit treedt de gemeenteraad deze kritiek bij, aangezien uit de verantwoordingsnota noch uit de concrete aanpassingen aan het wegennet blijkt welke meerwaarde hiervoor gecreëerd wordt vanuit het algemeen belang, noch dat er motieven van algemeen belang aanwezig zijn om de verplaatsing goed te keuren.
De voornaamste redenen zijn immers terug te leiden tot de verantwoordelijkheid van de vergunningsaanvrager en maken – soms gedeeltelijk – deel uit van de lasten die zij ondervinden als grondeigenaar waarbij een openbare weg doorheen de percelen loopt. Het is daarbij in eerste instantie aan de vergunningsaanvrager, als grondeigenaar, om de exploitatie van haar bedrijf op een veilige wijze uit te oefenen en te garanderen.
Deze lasten – die eigen zijn als uitbater van een paardenfokkerij en als grondeigenaar – kunnen er niet toe leiden dat een verplaatsing van de voetweg zich opdringt, wanneer deze motieven terug te leiden kunnen worden tot handelingen die de vergunningsaanvrager kan stellen om hier aan tegemoet te komen.
Een wijziging aan het lokaal wegennet moet begrepen worden vanuit de bekommernis om te komen tot een goed doordacht ruimtelijk wegennet, waarbij op heden de voetweg 16 een ideale scheiding uitmaakt tussen het landelijk woongebied en het achtergelegen agrarisch landschap, waarbij deze verbinding een sociaal, recreatief en thans ook cultureel – gelet op de ouderdom van deze verbinding en de waarde ervan voor de Gidsen en wandelaars – gebruik kent. Immers verliest de verbinding hierdoor haar authenticiteit.
Bovendien blijkt tevens uit de geleverde motivering en de stukken van het administratief dossier, en dan in het bijzonder uit het gevoegde rooilijnplan, dat de aansluiting op de Kluisterkouterlos versmald wordt ten opzichte van de huidige toestand. De omstandigheid dat een groenbuffer aangelegd wordt langs de zijde van de stallen, neemt dit niet weg dat de versmalling van de voetweg ervoor zal zorgen dat het sociaal contact zal minderen tussen de mensen. Een smallere wegenis betekent immers minder ruimte, hetgeen ertoe zal leiden dat mensen minder geneigd zullen zijn om met elkaar een gesprek te voeren, gelet het risico stijgt dat dit verhinderen zal werken.
Door de verplaatsing van de voetweg nr. 16, met een behouden restant van deze verbinding, wordt geen meerwaarde gecreëerd en wordt zelfs afbreuk gedaan aan het bestaan van een goed doordacht ruimtelijk wegennet, aangezien het behouden gedeelte geen enkele openbare functie meer zal (kunnen) kennen, waardoor een de facto opheffing plaatsvindt.
Dergelijke verplaatsingen houden geen meerwaarde in voor het lokaal wegennet en dienen het algemeen belang niet.
Het bezwaar is gegrond.
Bovendien zou de vergunningsaanvrager zelf een hond hebben die veel blaft, waardoor de vergunningsaanvrager zich niet kan baseren op het geblaf van andere honden om te kunnen besluiten tot het verplaatsen van de voetweg.
Bezwaarindiener voegt vervolgens nog toe dat de afstand van de bestaande voetweg nr. 16 tot aan de stallen (4,00m) ver genoeg is. Zodat de verplaatsing niet kadert binnen het algemeen belang.
Behandeling:
De gemeenteraad is niet gehouden om zelfstandig onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid van vergiftiging van paarden door uitwerpselen van huisdieren, noch is de gemeenteraad gehouden om ter plaatse af te stappen en te controleren of er werkelijk een blaffende hond aanwezig is.
Uit de stukken van het administratief dossier, waartoe de gemeenteraad zich dient te baseren, bevat geen elementen waaruit zou blijken dat de vergunningsaanvrager beschikt over een hond die blaft naar voorbijgangers. Eveneens brengt de bezwaarindiener hiervan geen stukken aan om te staven.
Tevens dient de gemeenteraad vast te stellen dat de bezwaarindiener geen stukken bijbrengt waaruit zou blijken dat paarden geen vergiftiging kunnen oplopen door de uitwerpselen van huisdieren. Minstens wordt geen overtuigende argumentatie aangebracht.
Wel dient bezwaarindiener bijgetreden te worden in zoverre dat door de vergunningsaanvrager een tegenstrijdige houding aangenomen wordt. Immers wordt langs de ene zijde gesteld dat er een veiligheidsgevaar is, doch wordt er anderzijds voor geopteerd om de nieuwe ligging van voetweg nr. 16 evenzeer dicht bij de stallen te voorzien.
De bezwaarindiener kan op dit vlak bijgetreden worden in zoverre hieruit blijkt dat niet het algemeen belang (zoals de verkeersveiligheid) voorrang heeft bij de beoogde verplaatsing van voetweg nr. 16.
Het bezwaar is in de gegeven mate gegrond
Behandeling:
De gemeenteraad wenst erop te wijzen dat sluikstorten verboden is op het openbaar domein, alsook het aanbrengen van elk obstakel van welke aard ook die het gebruik en de toegang tot de gemeentewegen belemmert of verhindert.
Echter behoren deze elementen inzake de handhaving op de gemeentewegen, alsook inzake de handhaving binnen de gemeente Affligem en behoort als zodanig niet tot de aspecten die de “zaak van de wegen” raken.
Indien er een noodzaak zou bestaan om handhavend op te treden zal de gemeenteraad, en de andere geijkte mogelijkheden binnen de gemeentelijke handhaving, op het gepaste tijdstip met de gepaste maatregelen handelen.
Doch dient vastgesteld te worden dat dit bezwaar weliswaar betrekking heeft op de Kluizenweg als gemeenteweg, doch dit niet behoort aangaande de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake de “zaak van de wegen”. Bovendien brengt de bezwaarindiener geen stukken noch argumenten aan om hun stelling te onderbouwen.
Het bezwaar is ongegrond.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en opmerkingen ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en besluit deze voor wat de zaak van de wegen betreft ontvankelijk en deels gegrond te verklaren.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan, zoals opgesteld door landmeter-expert Criquielion Johan, en het wegenisontwerp van de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2022110625, zoals ingediend door Mevr. Carolien Van Praet, Langestraat 33 te 1790 Affligem, niet goed.
Aanvraag voor een omgevingsvergunning tot verkavelen met dossiernummer 2023/0003-VK, OMV 2023027536 op 26 februari 2023 ingediend bij de gemeente Affligem door Immo Invest 31 te Haaltert voor het verkavelen van een perceel in twee loten voor halfopen bebouwing in Affligem, Broekstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie B nr 189.
Deze omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden omvat ondermeer de verplaatsing van een voetweg.
Tijdens het openbaar onderzoek van 8 mei 2023 tot 6 juni 2023 werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3, 4 en desgevallend art. 6 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Voetweg nr.44 vormt op betreffende plaats een ontsluiting van het binnengebied tussen Broekstraat – Schaapschuurlos, Bleregemstraat, Langestraat en Nedermolenstraat.
Dit gebied is opgenomen in het GNOP 1 Affligem, waarbij er gestreefd wordt naar het intense samengaan van natuur, landbouw, erfgoed en cultuur, om op die manier het groene Pajottenland te versterken en te komen tot een mooiere streek.
Binnen dit GNOP wordt onder andere zachte recreatie voorzien.
Door de voorgestelde inplanting op lot 2, op minimaal 3 meter + 1.6 meter + 1.6 meter, zijnde 6.20 meter in plaats van 3 meter + 1.6 meter, zijnde 4.6 meter van de woning Broekstraat nr 63 wordt er een open karakter gecreëerd voor de toegang tot het binnengebied.
Heden wordt de voetweg meer naar het midden binnen de bouwvrije strook tussen de twee woningen genomen.
In het verleden zijn gevaarlijke toestanden geweest doordat de voordeur van de woning nr 63 rechtstreeks uitgeeft op de voetweg.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de verplaatsing van voetweg nr 44 ingediend voor de omgevingsvergunning tot verkavelen in Affligem, Broekstraat, kadastraal gekend als 1steafdeling sectie B nr 189 goed.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan voor verplaatsing goed.
Artikel 3.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet. 23 Artikel 4. Dit besluit van de gemeenteraad is nietig: wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer 2023/0003-VK op 23 februari 2023 ingediend voor het verkavelen in Affligem, Broekstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie B nr 189 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd; wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.” Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt: “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.” Gelet op de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit: 19 “Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald: de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen; de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden; beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep; de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag; de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de wijziging van de wegenis in de Pastorijweg en Oudebaan, ingediend voor het bouwen van een supermarkt en kantoren met bijhorende parking, renoveren van bestaande constructie en bouwen van 8 urban villa’s in Brusselbaan 214-216 te Affligem, kadastraal gekend 1 ste afdeling sectie C nr. 2S3, 3F, 2H4 en 3H af.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan af.
Artikel 3.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet. 23 Artikel 4.
De aanvraag voor een omgevingsvergunning met dossiernummer 2023/0004-VK, OMV 2023039359 op 26 maart 2023 ingediend bij de gemeente Affligem door Mr Joseph Emmerechts, Kouter 99 te 1785 Merchtem, voor de aanvraag van een verkaveling voor twee loten bouwgrond gelegen Bleregemstraat kadastraal gekend afdeling 1 sectie B nr 470E2.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de wijziging van Buurtweg nr. 33 ingediend voor de omgevingsvergunning tot verkavelen in Affligem, Bleregemstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie B nr 470E2 goed.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan voor verplaatsing goed.
Artikel 3.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering.
De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet. 23 Artikel 4. Dit besluit van de gemeenteraad is nietig: wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer 2023039359 op 26 maart 2023 ingediend voor het verkavelen van twee loten bouwgrond in Affligem, Bleregemstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie B nr 470E2 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd; wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel afwegingskader kleine windturbines en een toekomstvisie te ontwikkelen in Affligem voor het plaatsen van kleine windturbines in het kader van het opmaken van het Beleidsplan Ruimte Affligem.
Artikel 2.
De gemeenteraad beslist het afwegingskader kleine windturbines in werking te laten treden vanaf 1 november 2023 tot de definitieve vaststelling van het Beleidsplan Ruimte Affligem.
Artikel 3.
De gemeenteraad vraagt de dienst communicatie om zo snel mogelijk een persbericht op te stellen en uit te sturen.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord om voor nieuwe hernieuwbare energieprojecten ≥ 500kW op het grondgebied Affligem te streven naar een rechtstreekse participatie van min. 25% tot max. 49% van lokale burgers, bedrijven en het gemeentebestuur. Dit om lokale natuurlijke rijkdom voor iedereen toegankelijk te maken en een draagvlak te creëren bij de bevolking van Affligem voor hernieuwbare energieprojecten op het grondgebied Affligem .
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord pm bij nieuwe hernieuwbare energieprojecten op publieke, niet-publieke en semi-publieke gronden, volgende richtlijnen van toepassing zijn:
Artikel 3.
De gemeenteraad vraagt de dienst communicatie om zo snel mogelijk een persbericht op te stellen en uit te sturen.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het politiereglement inzake inzameling en het beheer van huishoudelijke stoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen goed.
Artikel 2.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing met vermelding van de datum van goedkeuring en de datum van bekendmaking. De bekendmaking en de datum van bekendmaking zullen genoteerd worden in het bijzonder register.
Het reglement treedt in werking de vijfde dag na de bekendmaking.
Artikel 3.
Een afschrift van het politiereglement wordt conform artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet, toegezonden aan de Deputatie, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan de politierechtbank.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
1° ILvA, voor uitvoering;
2° OVAM, voor kennisgeving.
Bijlage- Politiereglement inzake inzameling en het beheer van huishoudelijke stoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen
Hoofdstuk 1 — Algemene bepalingen.
Afdeling 1.1. — Definities.
Artikel 1.1.1.
§ 1. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, worden voor de toepassing van dit reglement de definities van afvalstoffen, huishoudelijke afvalstoffen, bedrijfsafvalstoffen, enz. uit het Materialendecreet en het Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) gebruikt.
§ 2. Verder wordt verstaan onder:
1° ophaler: het intergemeentelijke samenwerkingsverband voor milieu 'Land van Aalst', hierna ILvA genoemd.
2° aanbieder: de persoon die afval aanbiedt, hetzij voor huis-aan-huis inzameling, hetzij in een intergemeentelijk recyclagepark van ILvA.
Afdeling 1.2. — Algemene bepalingen.
Artikel 1.2.1.
Dit reglement is van toepassing op de inzameling en het beheer van alle huishoudelijke afvalstoffen. Dit reglement is tevens van toepassing op de inzameling en het beheer van alle met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen die via een gemeentelijke inzameling worden opgehaald, ingezameld of aangeboden.
Artikel 1.2.2.
§ 1. ILvA stelt een herbruikbare inzamelrecipiënt ter beschikking van de aanbieders die gebruik maken van de huis-aan-huis-inzameling van restfractie en groente-, fruit- en tuinafval (GFT). Dit inzamelrecipiënt wordt gekoppeld aan het adres waar het wordt afgeleverd. Elk gezin is verplicht om de herbruikbare inzamelrecipiënt voor restfractie bestemd voor zijn adres te aanvaarden. De herbruikbare inzamelrecipiënt blijft eigendom van ILvA en wordt slechts voor gebruik aan de aanbieders ter beschikking gesteld.
§ 2. De aanbieders zijn verantwoordelijk voor het correct gebruik en onderhoud van de herbruikbare inzamelrecipiënt. Dit houdt in dat de inzamelrecipiënt uitsluitend mag gebruikt worden voor de opslag en het aanbieden van de desbetreffende afvalstof. In geval van schade, diefstal of verlies van de inzamelrecipiënt brengt de aanbieder de gemeente of ILvA hiervan onmiddellijk op de hoogte met het oog op de herstelling of de vervanging ervan. De kosten voor de herstelling of vervanging kunnen verhaald worden op de aanbieder in geval van incorrect gebruik. De herbruikbare inzamelrecipiënt blijft verbonden aan het adres waar hij is afgeleverd. In geval van verhuizing moet de recipiënt achtergelaten worden, leeg en netjes. Een bij IlvA aangekocht recipiënt mag wel meegenomen worden.
Afdeling 1.3. — Aanbieding.
Artikel 1.3.1.
De aanbieders kunnen afvalstoffen aanbieden voor huis-aan-huis inzameling of in een van de recyclageparken van ILvA volgens de voorwaarden vermeld in dit reglement.
De volgende huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden door of in opdracht van de gemeente of ILvA huis-aan-huis ingezameld, al dan niet op afroep:
Artikel 1.3.2.
De afvalstoffen moeten aangeboden worden voor de huis-aan-huis inzameling in de voorgeschreven inzamelrecipiënten of op een wijze zoals bepaald in dit reglement.Afvalstoffen die aangeboden worden op een andere wijze dan bepaald in dit reglement worden niet aanvaard.
Artikel 1.3.3.
§ 1. De aanbieder biedt de herbruikbare inzamelrecipiënt aan met een gesloten deksel zodat het:
Het is verboden de afvalstoffen zodanig aan te drukken in de herbruikbare recipiënt waardoor de recipiënt niet automatisch kan geledigd worden door het ledigingsmechanisme van de inzamelwagen.
§ 2. De aanbieder sluit de eenmalige inzamelrecipiënt zorgvuldig op de voorziene wijze zodat het:
§ 3. De aanbieder mag de afvalstoffen voor de huis-aan-huis inzameling ten vroegste vanaf 19 uur de dag voor de ophaling aanbieden. De aanbieder plaatst de aangeboden afvalstoffen in de voorgeschreven recipiënt aan de rand van de openbare weg en voor het betrokken perceel waar de aanbieder gevestigd is.
De aanbieder die afgelegen van de openbare weg gevestigd is of langs wegen, plaatsen of stegen die tijdelijk of permanent niet door de wagens van de ophaaldienst bereikbaar zijn, moeten de voorgeschreven inzamelrecipiënten plaatsen langs de dichtst bij zijn perceel grenzende openbare weg of op een door de gemeente of ILvA bepaald inzamelpunt.
§ 4. De aanbieder moet ervoor zorgen dat de inzamelrecipiënt zorgvuldig gesloten is en geen scheuren, barsten of lekken vertoont.
§ 5.Het is verboden inzamelrecipiënten op het openbaar domein te laten staan. De geledigde inzamelrecipiënten dienen door de aanbieder op de dag van de lediging terug te worden verwijderd. De aanbieder dient ook niet-aanvaarde afvalstoffen of niet geheel geledigde inzamelrecipiënten dezelfde dag nog terug te nemen van het openbaar domein. De niet-terugname overeenkomstig dit reglement wordt beschouwd als sluikstorten.
De aanbieders die een inzamelrecipiënt aanbieden voor ophaling zijn verantwoordelijk voor dit recipiënt en het eventuele zwerfvuil dat hiervan afkomstig is. De aanbieders staan zelf in voor het opruimen ervan.
Afdeling 1.4. — Inzameling.
Artikel 1.4.1.
§ 1. De ophaler bepaalt op welke dagen de huis-aan-huis inzamelingen van de verschillende fracties plaatshebben. Deze data worden vermeld in de ophaalkalender die de aanbieders elk jaar ontvangen en op de website van de ophaler.
§ 2. De inzameling huis-aan-huis wordt voorzien op de voor de ophaalwagens toegankelijke straten, wegen en pleinen.
Afdeling 1.5. — Verbodsbepalingen.
Artikel 1.5.1.
Het afval aangeboden voor huis-aan-huis inzameling mag het verkeer en de weggebruikers, in het bijzonder de voetgangers en fietsers, niet hinderen.
Artikel 1.5.2.
§ 1. Het is verboden de langs de openbare weg staande inzamelrecipiënten of pakken samengebonden papier te openen, geheel of gedeeltelijk te ledigen en/of te doorzoeken, tenzij door het bevoegde personeel tijdens de uitoefening van hun functie.
§ 2. Het is verboden om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen op het grondgebied van de gemeente, tenzij:
§ 3. Het is verboden om huishoudelijke afvalstoffen mee te geven of aan te bieden op het grondgebied van de gemeente, tenzij:
Artikel 1.5.3.
Organisatoren van evenementen moeten de nodige maatregelen nemen om afval te voorkomen en voldoende afvalrecipiënten voorzien, die duidelijk zichtbaar zijn en goed bereikbaar.
Artikel 1.5.4.
§ 1.De volgende afvalstoffen mogen niet worden aangeboden bij een gemeentelijke inzameling:
§ 2. Insulinespuiten en pennaalden gebruikt door particulieren om zichzelf geneesmiddelen en bloedlancetten toe te dienen, worden enkel in een naaldcontainer en enkel in een recyclagepark van ILvA aanvaard.
Hoofdstuk 2 — Recyclagepark.
Artikel 2.1.
De aanbieders kunnen gebruik maken van alle recyclageparken van ILvA.
Het politiereglement van de gemeente waar het recyclagepark gelegen is, is van toepassing.
Artikel 2.2.
De recyclageparken zijn uitgerust met een identificatie- en weegsysteem. De bezoekers moeten beide systemen correct en op aanwijzing van de parkwachter gebruiken. Bij niet correct gebruik van één van beide systemen kan de parkwachter de bezoeker de toegang tot en het gebruik van het recyclagepark ontzeggen. Elke bezoeker die niet al zijn betalingen, opgelegd door het gemeentelijke retributiereglement betreffende het aanbieden van afvalstoffen, heeft verricht, zal de toegang tot het recyclagepark worden ontzegd.
Artikel 2.3.
Hechtgebonden asbesthoudend materiaal mag enkel worden aangevoerd op de hiervoor uitgeruste recyclageparken van ILvA. Tijdens het vervoer van hechtgebonden asbesthoudend materiaal naar een recyclagepark van ILvA en tijdens het deponeren ervan op een recyclagepark mag men geen enkele handeling uitvoeren die kan leiden tot het verspreiden van asbesthoudende partikels. Zowel het vervoer van het hechtgebonden asbest als de aflevering op een recyclagepark mag enkel gebeuren mits het asbest volledig verpakt is in een doorzichtige folie die aan de vigerende regelgeving voldoet. Details met betrekking tot een correcte aflevering en verpakking kan men vinden op de website van ILvA. Het is verboden de verpakking op een recyclagepark van ILvA te openen en/of leeg te maken. Het verpakte asbestcement moet zonder gooien of breken in de aangewezen recipiënt worden gelegd, en dit volgens de onderrichtingen van de aanwezige recyclageparkwachter.
Hoofdstuk 3 — Inzameling van restfractie.
Afdeling 3.1. — Definitie.
Artikel 3.1.1.
Voor de toepassing van dit reglement wordt onder restfractie verstaan: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of die daarmee vergelijkbaar zijn en die in de voorgeschreven recipiënt kunnen geborgen worden, met uitzondering van recycleerbaar papier en karton, textiel, glas, PMD, afbraakmateriaal, klein gevaarlijk afval, plantaardige, dierlijke of minerale vetten en oliën, groente-, fruit- en tuinafval en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
Afdeling 3.2. — Inzameling.
Artikel 3.2.1.
§ 1. De restfractie wordt tweewekelijks ingezameld langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is gepland, op welbepaalde dagen, gepubliceerd in de afvalkalender en op de website van ILvA.
§ 2. De restfractie mag niet aangeboden worden op een recyclagepark van ILvA.
§ 3. De restfractie mag niet worden meegegeven met het grofvuil of met een andere selectieve inzameling.
Afdeling 3.3. — Wijze van aanbieding.
Artikel 3.3.1.
§ 1. De restfractie moet aangeboden worden volgens de bepalingen in artikel 1.3.3.
§ 2. Het gewicht van de aangeboden hoeveelheid per inzameling mag niet meer zijn dan 60 kg in het geval van een recipiënt van 40 en 140 liter, of 110 kg in het geval van een recipiënt van 240 liter.
§ 3. Bij de ophaling en lediging van de restfractie-recipiënt mag één plastic zak van maximaal 60 liter naast de recipiënt aangeboden worden op voorwaarde dat:
Hoofdstuk 4 — Inzameling van grofvuil.
Afdeling 4.1. — Definitie.
Artikel 4.1.1.
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder grofvuil: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of die daarmee vergelijkbaar zijn en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in de grootste recipiënt voor de restfractie kunnen geborgen worden, met uitzondering van papier, karton, textiel, glas (incl. vensterglas), KGA, GFT-afval, snoeihout, afgedankte elektrische en elektronische apparaten, PMD, afbraakmaterialen van bouwwerken (steenpuin, betonproducten, ramen en deuren (meer dan 1 stuk), dakbedekkingsmaterialen, golfplaten, afsluitingsmaterialen (platen, palen en/of prikkeldraad), autobanden en andere auto-onderdelen, stookolie- en gastanks en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
Afdeling 4.2. — Inzameling.
Artikel 4.2.1.
§ 1. Het grofvuil wordt minstens tien keer per jaar op afroep ingezameld langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is gepland, op welbepaalde dagen, raadpleegbaar bij de gemeente of ILvA. Voor de inzameling op afroep moet vooraf een afspraak gemaakt worden met de vermelding van de op te halen afvalstoffen, waarbij praktische afspraken worden gemaakt.
§ 2. Grofvuil mag ook aangeboden worden op een recyclagepark van ILvA.
§ 3. Grofvuil kan worden aangeboden in het kringloopcentrum waarmee de gemeente of ILvA een overeenkomst heeft afgesloten.
§ 4. Grofvuil mag niet worden meegegeven met de restfractie of een andere selectieve inzameling.
Afdeling 4.3. — Wijze van aanbieding.
Artikel 4.3.1.
§ 1. Het grofvuil wordt op de stoep aangeboden in ordentelijke staat.
§ 2. Losse planken mogen niet korter zijn dan 0,50 m en niet langer dan 1,50 m zijn. Meer dan drie stuks moeten samengebonden worden in bundels die één persoon kan dragen.
Hoofdstuk 5 — Selectieve inzameling van verpakkingsglas.
Afdeling 5.1. — Definitie.
Artikel 5.1.1.
Voor de toepassing van dit reglement wordt onder verpakkingsglas verstaan: hol glas, voornamelijk bestaand uit flessen en bokalen, dat ontstaat door de normale werking van een particuliere huishouding met uitzondering van vlak glas, vuurvaste voorwerpen, kristal, opaalglas, meerlagig veiligheidsglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, TL-lampen, stenen tegels, porselein, aardewerk en dergelijke.
Afdeling 5.2. — Inzameling.
Artikel 5.2.1.
§ 1. Het verpakkingsglas wordt vierwekelijks ingezameld langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is gepland, op welbepaalde dagen, gepubliceerd in de afvalkalender en op de website van ILvA.
§ 2. Verpakkingsglas mag ook aangeboden worden op een recyclagepark van ILvA.
§ 3. Vlak glas mag enkel worden aangeboden op een recyclagepark van ILvA in de daartoe bestemde container.
§ 4. Vuurvaste voorwerpen zoals kristal, opaalglas, meerlagig veiligheidsglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, stenen tegels, porselein en aardewerk mogen enkel op een recyclagepark van ILvA worden aangeboden, in de container voor niet brandbare / niet recycleerbare afvalstoffen.
§ 5. Verpakkingsglas mag niet worden meegegeven met de restfractie, grofvuil of een andere selectieve inzameling dan die van verpakkingsglas.
Afdeling 5.3. — Wijze van aanbieding.
Artikel 5.3.1.
§ 1. Het verpakkingsglas moet voor de huis-aan- huisophaling worden aangeboden in één of meerdere stevige recipiënten (géén kartonnen dozen, papieren of plastic zakken of plooiboxen).
§ 2. Het gewicht van een gevulde recipiënt mag niet meer zijn dan 15 kilogram.
§ 3. Het verpakkingsglas wordt bij de aanbieding ontdaan van deksels, stoppen en omwikkelingen. Het dient leeg en zo goed mogelijk gereinigd te zijn.
Hoofdstuk 6 — Selectieve inzameling van papier en karton.
Afdeling 6.1. — Definitie.
Artikel 6.1.1.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder papier en karton: alle kranten, reclamedrukwerk, tijdschriften, publicaties, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of die ermee vergelijkbaar zijn, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cementzakken, meststofzakken en sproeistofzakken en dergelijke.
Afdeling 6.2 — Inzameling.
Artikel 6.2.1.
§ 1. Papier en karton wordt vierwekelijks ingezameld langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is gepland, op welbepaalde dagen, gepubliceerd in de afvalkalender en op de website van ILvA.
§ 2. Papier en karton mag ook aangeboden worden op een recyclagepark van ILvA.
§ 3. Papier en karton mag niet worden meegegeven met de restfractie, grofvuil of een andere selectieve inzameling dan die van papier en karton.
Afdeling.6.3. — Wijze van aanbieding.
Artikel 6.3.1.
§ 1. Het papier en karton wordt onvermengd met andere stoffen aangeboden in kartonnen dozen of met een touw in natuurlijke vezels stevig samengebonden in een bundel.
§ 2. Het gewicht van een doos of bundel mag niet meer zijn dan 15 kg. Het papier en karton moet zo veel mogelijk ontdaan zijn van vreemde materialen zoals plastic verpakkingen, papierklemmen, enz.
§ 3. De aanbieder houdt rekening met de weersomstandigheden. Het papier en karton mogen niet verspreid worden door de wind en moeten in alle weersomstandigheden gemakkelijk mee te nemen zijn door de ophaler.
Hoofdstuk 7 — Selectieve inzameling van groente-, fruit- en tuinafval (GFT).
Afdeling 7.1. — Definitie.
Artikel 7.1.1.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder groente-, fruit- en tuinafval, hierna GFT genoemd: schillen en resten van fruit, groen ten en aardappelen, dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten, broodresten, koffiedik, papieren koffiefilter, papier van keukenrol, noten en pitten, vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd schelpen zoals mosselschelpen, oesterschelpen…), vaste zuivelproducten (kaasresten), eieren, eierschalen, fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout…), kamer- en tuinplanten, schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout en mest van kleine huisdieren (konijn, cavia,…).
Andere afvalstoffen zoals vloeistoffen (bv. soep, melk, koffie,…), sauzen, vet en oliën, theezakjes en koffiepads, asresten, houtskool, beenderen en dierlijk (slacht)afval, aarde en zand, dierenkrengen, schelpen van mosselen en oesters, kattenbakvulling en vogelkooizand, mest van andere huisdieren dan deze van kleine knaagdieren (cavia, konijn…), stof uit de stofzuiger, wegwerpluiers en ander hygiëne-afval, kurk, behandeld hout (met verf, vernis, impregneermiddel), plastiek, glas, metalen, grof ongesnipperd snoeihout, dikke takken en composteerbare kunststoffen worden niet als GFT beschouwd.
Afdeling 7.2. — Inzameling.
Artikel 7.2.1.
§ 1. Groente-, fruit- en tuinafval (GFT) wordt minstens tweewekelijks ingezameld langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is gepland, op welbepaalde dagen, gepubliceerd in de afvalkalender en op de website van ILvA.
§ 2. Groente- en fruitafval mag niet worden aangeboden op een recyclagepark van ILvA, enkel zuiver tuinafval mag daar aangeboden worden.
§ 3. GFT mag niet worden meegegeven met de restfractie, grofvuil of een andere selectieve inzameling dan die van GFT.
Afdeling 7.3. – Wijze van aanbieding.
Artikel 7.3.1.
§ 1. GFT moet aangeboden worden volgens de bepalingen in artikel 1.3.3.
§ 2. De aangeboden hoeveelheid GFT per inzameling mag niet meer zijn dan 70 kg in het geval van een recipiënt van 140 liter, of 15 kg in het geval van een recipiënt van 40 liter.
Hoofdstuk 8 — Selectieve inzameling van grof tuinafval en snoeihout.
Afdeling 8.1. — Definitie.
Artikel 8.1.1.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder grof tuinafval en snoeihout: organisch composteerbaar afval zoals takken, struiken, bomen en wortelstronken op voorwaarde dat de lengte ervan beperkt is tot 1,5 meter en de doorsnede van de afzonderlijke stukken beperkt is tot, 15 centimeter, alsook bladeren en fijne takjes, plantenresten, haagscheersel, gazon- en bermmaaisel, dat ontstaat door de normale werking van een particuliere huishouding of dat ermee vergelijkbaar is.
Niet-organisch afval dat mogelijk ook bij het tuinieren ontstaat zoals timmerhout, kunststoffen, metalen, serreglas, enz. is niet composteerbaar en zal niet worden aanvaard.
Keukenafval (groenten- en fruitafval) zal niet bij een inzameling van grof tuinafval en snoeihout aanvaard worden. Dergelijk afval hoort bij de GFT-inzameling thuis.
Afdeling 8.2. — Inzameling.
Artikel 8.2.1.
§ 1. Grof tuinafval en snoeihout wordt minstens tweemaal per jaar op afroep ingezameld langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is gepland, op welbepaalde dagen, raadpleegbaar bij de gemeente of ILvA.
§ 2. Het grof tuinafval en snoeihout mag ook aangeboden worden op een recyclagepark van ILvA.
§ 3. Het grof tuinafval en snoeihout mag niet worden meegegeven met de restfractie, grofvuil of een andere selectieve inzameling dan die van grof tuinafval en snoeihout.
Afdeling 8.3. — Wijze van aanbieding.
Artikel 8.3.1.
§ 1. Het grof tuinafval en snoeihout wordt zonder andere verontreinigingen aangeboden in een recyclagepark van ILvA of bij de selectieve inzameling aan huis.
§ 2. Takken moeten samengebonden zijn met een touw. Een bundel mag een diameter van 30 centimeter niet overschrijden en niet meer wegen dan 25 kg. Materialen die door hun aard of omvang niet kunnen samengebonden worden moeten aangeboden worden in een open, stevige en regenbestendige recipiënt die kan leeggegoten worden.
§ 3. Snoeihout met doornen wordt zodanig verpakt dat het personeel van de ophaler zich niet kan kwetsen.
§ 4. Het snoeihout mag niet met ijzerdraad of ander hard materiaal samengebonden worden.
§ 5. Het grof tuinafval en snoeihout moet ordelijk gestapeld op de stoep worden aangeboden.
Hoofdstuk 9 — Selectieve inzameling van plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD).
Afdeling 9.1. — Definitie.
Artikel 9.1.1.
Voor de toepassing van dit reglement wordt onder PMD verstaan: plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit.
Afdeling 9.2. — Inzameling.
Artikel 9.2.1.
§ 1. PMD wordt tweewekelijks ingezameld langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is gepland, op welbepaalde dagen, gepubliceerd in de afvalkalender en op de website van ILvA.
§ 2. PMD mag ook aangeboden worden op een recyclagepark van ILvA.
§ 3. PMD mag niet worden meegegeven met de restfractie, grofvuil of een andere selectieve inzameling dan die van PMD.
Afdeling 9.3. — Wijze van aanbieding.
Artikel 9.3.1.
§ 1. Voor de huis-aan-huis-aanbieding van PMD gebruikt de aanbieder de door de gemeente of ILvA aangeduide inzamelrecipiënt.
§ 2. De verpakkingen moeten goed geledigd, leeggegoten of leeggeschraapt zijn.
§ 3. Verpakkingen mogen een volume hebben van maximaal 8 liter.
§ 4. Er mogen geen verpakkingen aan de buitenkant van de inzamelrecipiënt vastgemaakt worden.
§ 5. Voor uitzonderingen wordt verwezen naar de website van ILvA.
Hoofdstuk 10 — Selectieve inzameling van textiel.
Afdeling 10.1. — Definitie.
Artikel 10.1.1.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder textiel: kleding en accessoires (riemen, tassen, schoenen per paar), beddengoed (hoofdkussens, slaapzakken, lakens, dekens en dekbedden), keuken- en badkamertextiel (hand- en theedoeken, schorten, washandjes), woningtextiel (tafelkleden, gordijnen, zetelhoezen), speelgoedknuffels, propere lappen, textiel met klein defect.
De volgende afvalstoffen mogen niet worden aangeboden bij de textielinzameling: tapijten, matrassen, zetelkussen, nat en/of besmeurd textiel.
Afdeling 10.2. — Inzameling.
Artikel 10.2.1.
§ 1. Het textiel wordt ingezameld in textielcontainers die verspreid staan opgesteld in de gemeente en via huis-aan-huisinzameling. Het textiel wordt eveneens ingezameld in een recyclagepark van ILvA, of door de OVAM erkende kringloopcentra.
§ 2. Het is verboden textiel mee te geven met andere huisvuilfracties.
§ 3. De ophaling van huis-aan-huis van textiel en de inzameling van textiel in containers geplaatst op het grondgebied van de gemeente zijn exclusief voorbehouden voor de door ILvA aangeduide ophaler(s).
§ 4. De textielcontainers geplaatst in strijd met de voorschriften van dit reglement worden ambtshalve in opdracht van de bevoegde overheid (politie, gemeente) verwijderd op kosten en risico van degene in wiens opdracht ze geplaatst werden. De verantwoordelijke zal door de politie in zijn verweer worden verhoord conform de Salduz wetgeving. Een attest van vaststelling zal door de politie aan ILvA worden overgemaakt.
Afdeling 10.3. – Wijze van aanbieding.
Artikel 10.3.1.
Textiel dient aangeboden te worden in een gesloten zak.
Hoofdstuk 11 – Selectieve inzameling van kringloopgoederen.
Afdeling 11.1. – Inzameling.
Artikel 11.1.1.
Kringloopgoederen worden ingezameld door het door de OVAM erkende kringloopcentrum waarmee de gemeente of ILvA een overeenkomst heeft afgesloten.
Afdeling 11.2. — Wijze van aanbieding.
Artikel 11.2.1.
§ 1. Kringloopgoederen worden aangeboden op het adres van het kringloopcentrum, enkel tijdens de openingsuren. Ophaling aan huis is ook mogelijk, mits het maken van een voorafgaande afspraak.
§ 2. Aangeboden kringloopgoederen moeten in aanmerking komen voor hergebruik voor hun oorspronkelijke doel. Het staat het kringloopcentrum vrij om aangeboden goederen te weigeren.
§ 3. Kringloopgoederen mogen niet worden meegegeven met het restafval, het grofvuil of een selectieve inzameling van een andere fractie.
Hoofdstuk 12— Dode gezelschapsdieren.
Afdeling 12.1. — Definitie.
Artikel 12.1.1.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder gezelschapsdieren: dieren die de mens in en rond het huis houdt en verzorgt.
Tot deze categorie behoren onder meer honden, katten, knaagdieren, kooi- en volièrevogels, duiven en vissen. Konijnen, kippen, kalkoenen, kwartels, parelhoenen, eenden, ganzen en fazanten zijn dat ook indien er geen commerciële opbrengsten aan verbonden zijn zoals de productie van vlees, wol, pels, eieren, pluimen of huiden.
Runderen, schapen, (dwerg)geiten, varkens, hang- buikzwijnen en herten zijn landbouwhuisdieren en dus geen gezelschapsdieren.
Afdeling 12.2. — Verwijderen van dode dieren.
Artikel 12.2.1.
§ 1. Begraven van een dood gezelschapsdier in eigen tuin is toegelaten indien het niet meer weegt dan 10 kilogram, op voorwaarde dat:
1° het geen op mens of dier overdraagbare ziekte bevat;
2° het tenminste een halve meter diep in zanderige gronden en boven het grondwaterpeil wordt begraven;
3° er geen plastic zakken of andere slecht afbreekbare verpakkingen mee de grond ingaan.
§ 2. Dode gezelschapsdieren die meer dan 10 kilogram wegen en alle andere dieren moet men door een erkend bedrijf laten ophalen of afgeven bij de dierenarts of een dierenasiel dat over een omgevingsvergunning beschikt voor het opslaan van dode dieren.
Hoofdstuk 13 – Selectieve inzameling van bedrijfsafvalstoffen.
Afdeling 13.1. – Definitie.
Artikel 13.1.1.
Met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen zijn de bedrijfsafvalstoffen van vergelijkbare aard, samenstelling en hoeveelheid als huishoudelijke afvalstoffen, die ontstaan ten gevolge van activiteiten die van dezelfde aard zijn als activiteiten van de normale werking van een particuliere huishouding.
Afdeling 13.2. – Inzameling.
Artikel 13.2.1.
Voor bedrijfsafvalstoffen, inclusief bedrijfsafvalstoffen vergelijkbaar met huishoudelijke afvalstoffen opgehaald door een privé-ophaler buiten de door de gemeente of ILvA voorziene ophaalrondes, kan de burgemeester bepalingen opleggen inzake ophaaldag, tijdstip van ophalen en buitenplaatsen van een recipiënt voor de ophaling
Afdeling 13.3. – Wijze van aanbieding.
Artikel 13.3.1.
Enkel het met huishoudelijk afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen aangeboden worden op de ophaalrondes van huishoudelijk afvalstoffen of op een recyclagepark van ILvA, voor zover alle regels hierop van toepassing eveneensnageleefd worden.
Hoofdstuk 14 — Handhaving.
Afdeling 14.1. – Controle.
Artikel 14.1.1.
De visuele controle op de aanbieding van afvalstoffen bij een gemeentelijke inzameling wordt uitgevoerd door het personeel van de gemeente of ILvA, door de inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of –makelaars die zijn aangesteld door de gemeente of ILvA en door de parkwachter op een recyclagepark van ILvA ingeval van inzameling op een recyclagepark. Degene die de visuele controle uitoefent mag de aangeboden afvalstoffen controleren en de aanbieders wijzen op foutieve aanbiedingen en de nodige richtlijnen verstrekken.
Afdeling 14.2. — De burgemeester.
Artikel 14.2.1.
De burgemeester kan de verwijdering bevelen van de afvalstoffen die worden achtergelaten of worden aangetroffen in overtreding met de bepalingen van dit besluit, en alle nodige maatregelen hiertoe nemen.
Afdeling 14.3. — Administratieve geldboete.
Artikel 14.3.1.
§ 1. De overtreders van de bepalingen van dit reglement worden bestraft met een administratieve geldboete van 10 euro tot 200 euro.
Indien de overtreder minderjarig is en de volle leeftijd van 14 jaar heeft bereikt op het tijdstip van de feiten, is de maximum geldboete 175 euro.
§ 2. In geval van herhaling kan een hogere administratieve geldboete opgelegd worden zonder dat zij hoger mag zijn dan 350 euro. Voor minderjarigen is de maximum geldboete 175 euro.
Herhaling bestaat wanneer de overtreder wegens gelijkaardige overtreding binnen de twaalf voorafgaande maanden reeds een administratieve geldboete werd opgelegd.
§ 3. Vooraleer een administratieve geldboete wordt opgelegd, zal de overtreder de gelegenheid geboden worden de schade die hij heeft aangebracht te herstellen, indien dit mogelijk is, of te vergoeden.
Het college van burgemeester en schepenen oordeelt of het voorstel van de overtreder aanvaardbaar is.
Hoofdstuk 15 — Slotbepalingen.
Artikel 15.1.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing met vermelding van de datum van goedkeuring en de datum van bekendmaking. De bekendmaking en de datum van bekendmaking zullen genoteerd worden in het bijzonder register
Het reglement treedt in werking de vijfde dag na de bekendmaking.
Artikel 15.2.
Een afschrift van deze verordening wordt conform artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet, toegezonden aan de Deputatie, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan de politierechtbank.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
1° ILvA, voor uitvoering;
2° OVAM, voor kennisgeving.
Met e-mailbericht van 19/07/2023 vraagt de woonmaatschappij PROVIDENTIA om een effectief en een plaatsvervangend uitvoerend mandaat aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het werkingsgebied HALLE/ VILVOORDE – MIDDEN.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht:
Voorstel
Door de Gemeenteraad wordt mevr. Rita Triest voorgedragen om als uitvoerend mandaat de TARL gemeenten te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. Dhr. Wim Goossens wordt voorgedragen als plaatsvervangend uitvoerend mandaat.
Met 17 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 5 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh)
Artikel 1.
Mevr. Rita Triest wordt aangeduid als effectief uitvoerend mandaat om de TARL gemeenten te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied HALLE/ VILVOORDE-MIDDEN.
Artikel 2.
Dhr. Wim Goossens wordt aangeduid als plaatsvervangend uitvoerend mandaat om de TARL gemeenten te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied HALLE/ VILVOORDE – MIDDEN.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed tussen het lokaal bestuur Affligem en Agilas vzw. Deze samenwerkingsovereenkomst heeft een looptijd van zes jaar, die start op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2028. Als de minister de erkenning van het erkend onroerenderfgoeddepot tijdens de duur van de
samenwerkingsovereenkomst intrekt, conform artikel 3.4.15 of 3.4.16 van het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014, verliest het onroerenderfgoeddepot haar recht op een subsidie van de Vlaamse Overheid voor het jaar waarin de erkenning wordt ingetrokken. In dat geval eindigt ook deze samenwerkingsovereenkomst met de gemeente AFFLIGEM.
Het onroerenderfgoeddepot kan de samenwerkingsovereenkomst met de gemeente AFFLIGEM vervroegd beëindigen door een aanvraag tot stopzetting per beveiligde zending in te dienen vóór 1 november van het lopende werkingsjaar bij de gemeente AFFLIGEM.
Indien er door de gemeente AFFLIGEM ernstige tekortkomingen of fouten vastgesteld worden in de werking van het onroerenderfgoeddepot, kan deze samenwerkingsovereenkomst door de gemeente AFFLIGEM vervroegd beëindigd worden. De gemeente AFFLIGEM brengt het onroerenderfgoeddepot per beveiligde zending op de hoogte van deze ernstige tekortkomingen of fouten en haar beslissing hieromtrent.
De gemeenteraad draagt Herman Steppe, schepen van Erfgoed, voor als vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Agilas vzw.
E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 7 september 2023
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 september 2023
E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 7 september 2023
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 september 2023.
De notulen van de vorige zitting van 27 juni 2023 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 27 juni 2023 wordt goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Gerda Van Geite
voorzitter