Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 21/05/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Guns, Belinda Everaert, Gemeenteraad
  • Financiele dienst

    • Kerkfabriek Sint-Jan Teralfene - jaarrekening 2023 - gunstig advies

      Aanleiding
      • Indienen van de jaarrekening 2023 van kerkfabriek Sint Jan Evangelist op 25 april 2024;
      • De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen advies te geven over deze jaarrekeningen.
      Feiten, context, motivering
      • De rekening van 2023 sluit met volgende totalen: 
        • tekort exploitatie: - € 9.694,20
        • overschot investeringen: € 10.000,00
      • Op 25 april 2024 is er een nota opgesteld door de financieel deskundige, betreffende het nazicht van de rekening 2023.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 §1 en 41 in het bijzonder;
      • Decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, de artikelen 54 en 55 § 2 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
      • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Teralfene houdende vaststelling van de rekening over het jaar 2023.
      Besluit

      Artikel 1.

      De rekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene wordt gunstig geadviseerd.


      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Vlaams-Brabant p/a VAC – Leuven, 13de en 14de verdieping, Diestsepoort 6 bus 1 te Leuven, worden toegestuurd.


      Artikel 3.

      Afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving aan de kerkfabriek Sint-Jan – p/a Driesstraat 5 te 1790 Affligem – en aan de financiële dienst worden bezorgd.

    • Kerkfabriek OLV Bezoeking Essene - jaarrekening 2023 - gunstig advies

      Aanleiding
      • Indienen van de jaarrekening 2023 van kerkfabriek OLV Bezoeking Essene op 25 april 2024.
      • De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen advies te geven over deze jaarrekeningen.
      Feiten, context, motivering
      • De rekening van 2023 sluit met volgende totalen: 
        • overschot exploitatie: € 10.733,81
        • overschot investeringen: € 0,00
      • Op 29 april 2024 is er een nota opgesteld door de financieel deskundige, betreffende het nazicht van de rekening 2023.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 §1 en 41 in het bijzonder;
      • Decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, de artikelen 54 en 55 § 2 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
      • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek OLV Bezoeking Essene houdende vaststelling van de rekening over het jaar 2023.
      Besluit

      Artikel 1.

      De rekening 2023 van de kerkfabriek OLV Bezoeking Essene wordt gunstig geadviseerd.


      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur worden toegestuurd.


      Artikel 3.

      Afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving aan de kerkfabriek OLV Bezoeking Essene, Ternatsestraat 8 te 1790 Affligem worden toegestuurd en aan de financiële dienst worden bezorgd.

    • Kerkfabriek Sint-Michiel - jaarrekening 2023 - gunstig advies

      Aanleiding
      • Indienen van de jaarrekening 2023 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem op 25 april 2024.
      • De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen advies te geven over deze jaarrekeningen.
      Feiten, context, motivering
      • De rekening van 2023 sluit met volgende totalen: 
        • tekort exploitatie: € -4.687,42;
        • overschot investeringen: € 93.344,83;
      • Op 29 april 2024 is er een nota opgesteld door de financieel deskundige, betreffende het nazicht van de rekening 2023.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 §1 en 41 in het bijzonder;
      • Decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, de artikelen 54 en 55 § 2 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
      • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Michiel houdende vaststelling van de rekening over het jaar 2023.
      Besluit

      Artikel 1.

      De rekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Michiel wordt gunstig geadviseerd.


      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur worden toegestuurd.


      Artikel 3.

      Afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving aan de kerkfabriek Sint-Michiel – p/a Pastorijweg 27 te 1790 Affligem – en aan de financiële dienst worden bezorgd.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Kleine Groeneweg

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen op 26 maart 2024.
      Feiten, context, motivering
      • In de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 26 maart 2024 omtrent diverse mobiliteitsmeldingen, werden er principieel enkele verkeerswijzigingen goedgekeurd.
      • Deze verkeerswijzigingen dienen te worden vastgelegd in een aanvullend reglement. De bestaande inrichting van de Kleine Groeneweg werd hierin eveneens meegenomen.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel
      Onthouders: Jo Lamberts
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 4 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel), 1 onthouding (Jo Lamberts)

       

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-zonale maatregelen op de Kleine Groeneweg worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Kleine Groeneweg, ter hoogte van het kruispunt met de Bellestraat,

       

      geldt:

      voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 3.

      Op de Kleine Groeneweg, ter hoogte van het kruispunt met de Sparrenlaan, geldt:

      de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B1
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.2 van de wegcode

       

      Artikel 4.

      Op de Kleine Groeneweg vanaf het kruispunt met de Sparrenlaan tot het kruispunt met de Berkenlaan (ter hoogte van huisnummer 11) in de richting van de Sparrenlaan, geldt:

      verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers.

       

      Op de Kleine Groeneweg vanaf het kruispunt met de Sparrenlaan tot het kruispunt met de Berkenlaan (ter hoogte van huisnummer 11) in de richting van de Berkenlaan, geldt:

      toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers mogen in de twee richtingen rijden.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C1
      • M2
      • F19
      • M4

       

      Artikel 5.

      Op de Kleine Groeneweg, ter hoogte van het kruispunt met de Berkenlaan (ter hoogte van huisnummer 6), geldt:

      de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C21

       

      Artikel 6.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Verbindingsstraat

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen op 26 maart 2024.
      Feiten, context, motivering
      • In de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 26 maart 2024 omtrent diverse mobiliteitsmeldingen, werden er principieel enkele verkeerswijzigingen goedgekeurd.
      • Deze verkeerswijzigingen dienen te worden vastgelegd in een aanvullend reglement. De bestaande inrichting van de Verbindingsstraat werd hierin eveneens meegenomen.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel
      Onthouders: Jo Lamberts
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 4 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel), 1 onthouding (Jo Lamberts)

       

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-zonale maatregelen op de Verbindingsstraat worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Verbindingsstraat, ter hoogte van

      • huisnummer 1,
      • huisnummer 15,
      • huisnummer 8 en
      • huisnummer 10

       

      geldt:

      het parkeren op de rijbaan is verboden.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 75.1.2 van de wegcode.

       

      Artikel 3.

      Op de Verbindingsstraat, ter hoogte van het kruispunt met de J.B. Callebautstraat, geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.2 van de wegcode.

       

      Artikel 4.

      Op de Verbindingsstraat,

      • vanaf het kruispunt met de J.B. Callebautstraat tot huisnummer 5

       

      geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 5.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Blakmeers

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen op 26 maart 2024.
      Feiten, context, motivering
      • In de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 26 maart 2024 omtrent diverse mobiliteitsmeldingen, werden er principieel enkele verkeerswijzigingen goedgekeurd.
      • Deze verkeerswijzigingen dienen te worden vastgelegd in een aanvullend reglement. De bestaande inrichting van de Blakmeers werd hierin eveneens meegenomen.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel
      Onthouders: Jo Lamberts
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 4 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel), 1 onthouding (Jo Lamberts)

       

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-zonale maatregelen op de Blakmeers worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Blakmeers, ter hoogte van

      • huisnummer 72,
      • Kasteelstraat huisnummer 76,
      • Kasteelstraat huisnummer 93 en
      • huisnummer 79,

       

      geldt:

      voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.
       

      Artikel 3.

      Op de Blakmeers, ter hoogte van het kruispunt met de Eksterenberg, geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 4.

      Op de Blakmeers, ter hoogte van het kruispunt met de Eksterenberg, geldt:

      bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 77.4 van de wegcode.

       

      Artikel 5.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte aankoop voor grondinname 9.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname 9; zevenennegentig centiare (97ca) (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 274 E P0000); 977,00 euro (negenhonderdzevenenzeventig euro); eigenaar de heer Willy Petrus Maria Van Vaerenbergh.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van zevenennegentig centiare (97ca) (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 274 E P0000) van de heer Willy Petrus Maria Van Vaerenbergh, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs van € 977,00.


      Artikel 3.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 4.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 5.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 6.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

       
    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte aankoop voor grondinname 10.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname 10; één are vier centiare (1a 04ca) (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 274 D P0000); 1.040,00 euro (duizend negenhonderddrieëntwintig euro); eigenaars Delgrouffe Erik Felix Johan en De Buyser Alena Adinda Johanna Josepha.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van één are vier centiare (1a 04ca) (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 274 C P0000) van eigenaars Delgrouffe Erik Felix Johan en De Buyser Alena Adinda Johanna Josepha, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs van € 1.040,00.


      Artikel 3.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 4.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 5.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 6.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

       
    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte aankoop voor grondinname 11.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname 11; één are tweeënnegentig centiare (1a 92ca) (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 273 B P0000); 1.923,00 euro (duizend negenhonderddrieëntwintig euro); eigenaar Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking te Essene (VL - Affligem).
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van één are tweeënnegentig centiare (1a 92ca) (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 273 B P0000) van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking te Essene (VL - Affligem), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs van € 1.923,00.


      Artikel 3.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 4.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 5.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 6.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

       
    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte pachtverzaking voor grondinname 3 en 4.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname GI 3 en 4: pachtverzaking 74ca AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 H P0000 en 1a 99ca AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 K P0000; samen 234,86 euro; pachter: Tryssesoone Guido Jules Cornelius (eigenaar: Edmond Kiekens).
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de pachtverzaking 74ca AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 H P0000 en 1a 99ca AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 K P0000; pachter: Tryssesoone Guido Jules Cornelius (eigenaar Edmond Kiekens), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.

      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 234,86.

       

      Artikel 3.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor pachtverzaking.


      Artikel 4.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte pachtverzaking voor grondinname 9.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname GI 9: pachtverzaking van zevenennegentig centiare (97ca) AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 274 E P0000; voor een bedrag van € 115,62; pachter: Meysmans Koen Louis Mariette.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de pachtverzaking van 97ca AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 274E P0000; pachter: Meysmans Koen Louis Mariette, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
       
      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 115,62.

       

      Artikel 3.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor pachtverzaking.


      Artikel 4.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte pachtverzaking voor grondinname 11.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname GI 11: pachtverzaking 1a 92ca AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 273 B P0000; voor een bedrag van 227,43 euro; pachter: Hof 't Eeckhout - De Rijck (eigenaar: Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking).
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de pachtverzaking van 1a 92ca AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 273 A P0000; pachter: Hof 't Eeckhout - De Rijck (eigenaar: Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.

      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 227,43.

       

      Artikel 3.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor pachtverzaking.


      Artikel 4.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

       
    • Aankoop van twee percelen grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 2 "De Mansbroeken" Teralfene - perceel 596 en 598.

      Aanleiding
      • ln het kader van de ontwikkeling van het GNOP 2 worden gronden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van twee gronden, gelegen in de Mansbroeken/GNOP2, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, perceel nr. 596 met een oppervlakte volgens kadaster van zes are (6a) en perceel nr. 598 met een oppervlakte volgens kadaster van zes are (6a), eigendom van eigenaars de heer Susant Johan en mevrouw Baten Peggy Elza, wonende Driesstraat 86 - 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject De Mansbroeken (GNOP 2).
      • Voor de eigenaars van gronden gelegen binnen GNOP 2 werd in november 2021 een infovergadering georganiseerd.
      • Voor de aankoop van 2,5 ha gronden binnen het gebied van GNOP 2 is een subsidie verkregen van € 100.950,00.
      • Volgens het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 26 maart 2021, wordt de waarde van perceelnummers 596 en 598 geschat op een totaalprijs van € 4.572,00 (vierduizend vijfhonderdtweeënzeventig euro) .
      • De belofte van verkoop werd getekend op 10 oktober 2023 door eigenaar de heer Susant Johan en mevrouw Baten Peggy Elza, wonende Driesstraat 86 - 1790 Affligem.
      • De totale overeengekomen prijs voor de percelen 596 en 598 bedraagt € 4.572,00 (vierduizend vijfhonderdtweeënzeventig euro).
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden
      • Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw ondersteunt het lokaal bestuur in de uitvoering van GNOP 2.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem (waar subsidiebedrag van € 100.950,00 wordt voorzien voor de aankoop van gronden).
      • Collegebeslissing van 24 november 2020 De Mansbroeken Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject GNOP2: Dries - Teralfene.
      • Collegebeslissing van 15 november 2022 intentie tot onteigenen - toekennen van wederbeleggingsvergoedingen en wachtintresten.
      • Collegebeslissing van 19 maart 2024 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceelnummers 596 en 598.
      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 2.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van twee percelen grond, gelegen binnen het GNOP 2 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, perceel nr. 596 met een oppervlakte volgens kadaster van zes are (6a) en perceel nr. 598 met een oppervlakte volgens kadaster van zes are (6a), eigendom van eigenaars de heer Susant Johan en mevrouw Baten Peggy Elza, wonende Driesstraat 86 - 1790 Affligem.

       
      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 4.572,00 (vierduizend vijfhonderdtweeënzeventig euro).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 3 "Bremtbos" Teralfene - perceel 736C.

      Aanleiding
      • Voor de de ontwikkeling van het GNOP 3 "buurtnatuur voor de Bremtstraat" moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van één perceel grond, gelegen in buurtnatuur voor de Bremtstraat / GNOP 3, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, perceel nr. 736C met een oppervlakte volgens kadaster van drieëndertig are tweeëndertig centiare (33a 32ca), eigendom van eigenaar mevrouw Beatrijs Josepha Irma Maria Van den Broeck, wonende Elzenlaan 17 - 8500 Kortrijk.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Buurtnatuur voor de Bremtstraat (GNOP 3).
      • Er zijn mogelijkheden tot cofinanciering vanuit subsidieprojecten.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid werd ontvangen op 16 januari 2023; de prijs bedraagt € 10.832,25, zijnde het schattingsbedrag aan 3,25 €/m² met een oppervlakte van drieëndertig are tweeëndertig centiare voor perceel 736C.
      • De belofte van verkoop d.d. 23 juni 2023 werd getekend door eigenaar mevrouw Beatrijs Van den Broeck, wonende Elzenlaan 17 - 8500 Kortrijk.
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel 736C bedraagt tienduizend achthonderdtweeëndertig euro vijfentwintig cent (€ 10.832,25).
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41 en 56.
      • Collegebeslissing van 29 augustus 2023.
      • Collegebeslissing van 16 april 2024 met het akkoord tot aankoop van perceel 736C gelegen in GNOP 3 "Bremtbos" - belofte van verkoop door eigenaar.
      • Kennisname van het college van burgemeester en schepenen van het ministerieel besluit tot toekenning van een projectsubsidie voor het uitvoeren van het groenproject Groene Rand: "Affligem Bremtbos" op 23 januari 2024.
      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 3.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 1 perceel grond, gelegen binnen het GNOP 3 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, perceel nr. 736C met een oppervlakte volgens kadaster van drieëndertig are tweeëndertig centiare (33a 32ca), eigendom van eigenaar mevrouw Beatrijs Josepha Irma Maria Van den Broeck, wonende Elzenlaan 17 - 8500 Kortrijk.

       
      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van tienduizend achthonderdtweeëndertig euro vijfentwintig cent (€ 10.832,25).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

    • Gratis grondafstand en affectatie in openbaar domein - Broekstraat 1ste afdeling sectie B precad 189A P0000 - goedkeuring ontwerpakte kosteloze grondafstand.

      Aanleiding
      • Ontvangst ontwerpakte kosteloze grondafstand van Notariskantoor Caudron, Herzeel & Breckpot.
      • De afgestane grond zal ingelijfd worden in het openbaar domein.
      Feiten, context, motivering
      • De kosteloze grondafstand betreft perceel grond, gelegen Domentsebroeken, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder sectie B, deel van nummer 189 P0000, thans gekend onder prekadaster-nummer 189A P0000 met een oppervlakte volgens meting van drieënnegentig komma zeventien vierkante meter (93,17 m2). aangeduid (groene kleur) op opmetingsplan van beëdigd landmeter Willy De Roeck van 18 oktober 2023.
      • De ontwerpakte van kosteloze grondafstand werd opgemaakt door Notariskantoor Caudron, Herzeel & Breckpot te Aalst (eerste kanton).
      • De akte kan verleden worden na goedkeuring door de gemeenteraad en na het verstrijken van de schorsing- en vernietigingstermijn.
      • Voor akten verleden voor het ambt van een werkende notaris en waar in de omgevingsvergunning grondafstand aan de gemeente is opgelegd, mag de afstand bij sterkmaking worden opgenomen in de akte.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 september 2017, artikels 40 en 41.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      • Gemeenteraad van 9 september 2023 inzake beslissing over de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 44 ter hoogte van de percelen aan de Broekstraat te Affligem, 1ste afdeling sectie B nr. 189, 203F.
      Financieel kader
      • Deze perceel wordt kosteloos aan de gemeente overgedragen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

      Met 17 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 4 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel)

       

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte en het bijhorende opmetingsplan, inzake de kosteloze overname van een perceel grond, gelegen Domentsebroeken, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder sectie B, deel van nummer 189 P0000, thans gekend onder prekadaster-nummer 189A P0000 met een oppervlakte volgens meting van drieënnegentig komma zeventien vierkante meter (93,17 m2) aangeduid (groene kleur) op opmetingsplan van beëdigd landmeter Willy De Roeck van 18 oktober 2023, opgemaakt door Notariskantoor Caudron, Herzeel & Breckpot (eerste kanton).

       
      Artikel 2.
      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.


      Artikel 3.
      De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.


      Artikel 4.
      Lokaal bestuur Affligem wordt bij sterkmaking vertegenwoordigd door een bediende van Notariskantoor Caudron, Herzeel & Breckpot

       

      Artikel 5.
      Afschrift van de beslissing zal worden toegestuurd naar de notaris.

  • RO - Stedenbouw

    • Principieel akkoord gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023158523 (2023-0018-VK), gelegen Broekstraat te 1790 Affligem

      Aanleiding
      • Aanvraag OMV_2023158523 (2023-0018-VK) van 30 november 2023, Broekstraat te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving 186A, ingediend door Joseph Emmerechts wonende Kouter 99 te 1785 Merchtem.
      • De gratis grondafstand bij deze omgevingsvergunningsaanvraag.
      • De herinrichting van de gratis grondafstand door de aanvrager.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 5 januari 2024.
      • Het principieel akkoord gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023158523 (2023-0018-VK), gelegen Broekstraat te 1790 Affligem, kadastraal gekend als 186A en de herinrichting hiervan dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad, voorafgaand aan de goedkeuring van de ontwerpakte voor de gratis grondafstand en de affectatie in het openbaar domein.
      • Deze beslissing doet geen voorafname aan de uiteindelijk beslissing betreffende de omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen. 
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, artikels 40 en 41.
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het voorstel van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 1are30ca aan de gemeente en de herinrichting ervan, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag OMV_2023158523 (2023-0018-VK) van 30 november 2023, Broekstraat te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving 186A, ingediend door Joseph Emmerechts wonende Kouter 99 te 1785 Merchtem.

       

      Artikel 2.

      Het college van burgemeester en schepenen, te gelasten met de verdere uitvoering van dit besluit overeenkomstig het Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting Cvba - algemene vergadering - 14 mei 2024 - bekrachtiging

      Aanleiding
      • De Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting Cvba houdt algemene vergadering op 14 mei 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is aandeelhouder en aangesloten bij de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting Cvba;
      • De Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting Cvba beoogt een overlegplatform te zijn met als doel, de bevordering, behartiging en de sensibilisering van de behoeften op vlak van sociale huisvesting, en dit in de ruimste zin;
      • De email van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting Cvba van 29 april 2024, waarbij lokaal bestuur Affligem wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 14 mei 2024 om 11 uur in de kantoren GMV, Bezemstraat 83 A in 1600 Sint-Pieters-Leeuw;
      • Op de agenda staan de volgende punten:
      1. goedkeuring verslag vorige vergadering 19 mei 2023 
      2. toelichting bij de jaarrekening per 31.12.2023 door de commissaris-revisor 
      3. goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2023 
      4. goedkeuring aanwending van het resultaat 
      5. activiteitenverslag 2023 van de raad van bestuur ter informatie 
      6. kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor het boekjaar 2023 
      7. rondvraag
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting Cvba – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      De agenda en agendapunten van de algemene vergadering van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting Cvba van 14 mei 2024 die goedgekeurd zijn door het college van burgemeester en schepenen op 30 april 2024, worden bekrachtig.

    • EthiasCo - algemene vergadering 13 juni 2024 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • EthiasCo houdt algemene vergadering op donderdag 13 juni 2024 om 10 uur
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur wordt bij brief van 8 april 2024 uitgenodigd om deel te nemen aan de jaarlijkse algemene vergadering van 13 juni 2024;
      • In toepassing van artikel 23, lid 8 van de statuten wordt deze algemene vergadering gehouden door  middel van een digitaal platform en een stemming op afstand;
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij EthiasCo;
      • Het aantal aandelen, en dus stemmen, voor lokaal bestuur Affligem bedraagt 4;
      • De agenda van de algemene vergadering ziet er als volgt uit:
      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
      2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2023 en bestemming van het resultaat;
      3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat;
      4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht;
      5. Statutaire benoemingen - Client Board;
      6. Mandaat van commissaris - boekjaren 2026 - 2027 - 2028.
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, lid 2, 4°;
      • EthiasCo, een coöperatieve vennootschap die op 27 december 2017 is opgericht en in 2022 is omgevormd tot een besloten vennootschap, bezit: 5% van de aandelen van Ethias NV, aandelen in de energiesector (4,05% van SOCOFE en 13,34% van VEH - Vlaamse Energie Holding), en 0,1% van Ethias Services;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 4 juni 2019 houdende Ethias – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1. 
      Goedkeuring te geven aan de agendapunten van de algemene vergadering van 13 juni 2024:

      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
      2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2023 en bestemming van het resultaat;
      3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat;
      4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht;
      5. Statutaire benoemingen - Client Board;
      6. Mandaat van commissaris - boekjaren 2026 - 2027 - 2028.

       

      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 4 juni 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde (de heer Hans Cornand en respectievelijk de heer Tim Herzeel) te mandateren zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan het secretariaat van EthiasCo, algemene.vergadering@ethias.be worden toegestuurd.

    • ILvA - algemene vergadering van 18 juni 2024 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Aangetekende brief ILvA, 20 maart 2024;
      • ILvA houdt algemene vergadering op dinsdag 18 juni 2024 om 19.00u.
      Feiten, context, motivering
      • De statuten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA;
      • De aangetekende brief van 20 maart 2024 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 18 juni 2024;
      • De algemene vergadering van 18 juni 2024 zal plaats vinden om 19uur in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18, 9320 Erembodegem;
      • Het verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2023 en de jaarrekening per 31 december 2023 worden pas na de goedkeuring op de Raad van Bestuurd dd. 14 mei 2024 toegestuurd en toegevoegd aan deze beslissing.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 4°;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2013 houdende toetreding tot de intercommunale ILvA en goedkeuring statuten;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende ILvA – buitengewone algemene vergadering van 19 februari 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA van 18 juni 2024:

      1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 – decreet lokaal bestuur);
      2. Samenstelling van het bureau;
      3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering;
      4. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2023;
      5. Jaarrekening per 31 december 2023;
      6. Verslag van de Commissaris;
      7. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2023;
      8. Herbenoeming Commissaris.


      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan deze gewone algemene vergadering van ILvA van 18 juni 2024 (cq. dhr. Jeroen Roelandt), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in artikel 1.


      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan betrokken afgevaardigden en het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Aalst.

    • Creat Services dv - Algemene Vergadering 18 juni 2024 - goedkeuring agenda en agendapunten

      Aanleiding
      • Email van Creat Services dv (voorheen TMVS dv), 18 april 2024;
      • Uitnodiging Creat Services dv voor de algemene Jaarvergadering van dinsdag 18 juni 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Creat Services dv (voorheen TMVS dv);
      • De oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op dinsdag 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
      • De vergadering zal fysiek plaatsvinden (FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent) met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
      Juridisch kader
      • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
      • De statuten van Creat Services dv;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 houdende goedkeuring toetreding tot TMVS en een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
      4. Verslag van de commissaris
      5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
        b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Actualisering presentievergoeding
      8. Statutaire benoemingen
        Varia

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, Hans Cornand, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

       

      Artikel 3.

      Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

      • hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent;
      • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be.
    • Haviland - algemene vergadering 19 juni 2024 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Intercommunale Haviland houdt algemene vergadering op 19 juni 2024, 18.00u in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik;
      • E-mail van Ann Scheys, directie-assistente Haviland, 16 april 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage van het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en tevens verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage van het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
      • Intercommunale Haviland is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;
      • De vertegenwoordigers voor een gewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • De email van 16 april 2024 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van 19 juni 2024, inclusief agenda en bijhorende documentatie voor deze gewone algemene vergadering;
      • de oproepingsbrief van 16 april 2024 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 met volgende agendapunten:
        1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 december 2023: goedkeuring
          (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2023 aan de deelnemers bezorgd.)
        2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2023;
        3. Jaarrekening 2023 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2023, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
        4. verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41)
        5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41);
        6. bestuur: kwijting aan bestuurders,
          commissaris (art. 34);
        7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
        8. Varia.
      Juridisch kader
      • De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende algemene vergadering van 28 maart 2019 – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 juni 2024 worden goedgekeurd:

      1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 december 2023: goedkeuring
        (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2023 aan de deelnemers bezorgd.)
      2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2023;
      3. Jaarrekening 2023 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2023, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
      4. verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41)
      5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41);
      6. bestuur: kwijting aan bestuurders,
        commissaris (art. 34);
      7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
      8. Varia.
       

      Artikel 2.
      De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – mevrouw Leen Steenhoudt en respectievelijk mevrouw Els Van Nieuwenhove – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 juni 2024 goed te keuren.

       

      Artikel 3.

      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de Intercommunale Haviland, p/a Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse (Zellik) – t.a.v. mevr. Ann Scheys, Ann.Scheys@Haviland.be worden toegestuurd.

    • Havicrem - algemene vergadering - 20 juni 2024 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Email van Bert Carleer, directeur van Havicrem, 23 april 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is deelnemer van de intergemeentelijke verenging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035;
      • De agenda van de algemene vergadering van Havicrem IGV die plaatsvindt op donderdag 20 juni 2024 om 18.30u op de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Zemst (Cargovil) en volgende agendapunten omvat:
        1. Goedkeuring notulen bijz. en buitengew. AV 20 december 2023
        2. Werkingsverslag 2023
        3. Jaarrekening 2023: goedkeuring
          a. Toelichting resultatenrekening en balans
          b. Verslag bedrijfsrevisor
          c. Verslag raad van bestuur
          d. Voorstel tot bestemming van het resultaat
        4. Kwijting aan de bestuurders en de bedrijfsrevisor
        5. Voorstel tot toewijzing bedrag onbeschikbare reserve per 31/12/2023 aan de beschikbare reserve
        6. Varia
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van artikel 432 van het decreet;
      • Artikel 33 §1 van de gecoördineerde statuten van Havicrem;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Havicrem – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      De agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op donderdag 20 juni 2024 worden goedgekeurd:

      1. Goedkeuring notulen bijz. en buitengew. AV 20 december 2023
      2. Werkingsverslag 2023
      3. Jaarrekening 2023: goedkeuring
        a. Toelichting resultatenrekening en balans
        b. Verslag bedrijfsrevisor
        c. Verslag raad van bestuur
        d. Voorstel tot bestemming van het resultaat
      4. Kwijting aan de bestuurders en de bedrijfsrevisor
      5. Voorstel tot toewijzing bedrag onbeschikbare reserve per 31/12/2023 aan de beschikbare reserve
      6. Varia
       

      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger – dhr. Johan Guns en respectievelijk dhr. Jeroen Roelandt –  van lokaal bestuur Affligem is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op donderdag 20 juni 2024 goed te keuren.

       

      Artikel 3.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      Afschrift van deze beslissing zal aan Havicrem, p/a Crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te 1804 Zemst (Cargovil), hetzij via elektronische post, birgitte.emmerechts@havicrem.be worden toegestuurd.

    • Intergem - algemene vergadering 20 juni 2024 - goedkeuring agenda - vaststelling van het mandaat

      Aanleiding
      • Brief van Intergem, 2 april 202;
      • Intergem houdt algemene vergadering op donderdag 20 juni 2024, 18.00u. in de Mooie Molen, Nedermolenstraat 3 te 9310 Aalst (Meldert).
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intergem die, als opdrachthoudende vereniging, instaat voor het distributienetwerk elektriciteit en gas;
      • De statuten van de opdrachthoudende vereniging Intergem;
      • De agenda met documentatiestukken werden opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 14 maart 2024;
      • De aangetekende brief van 2 april 2024 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 20 juni 2024;
      • De agendapunten en de bijhorende documentatie inzake deze algemene vergadering, toegestuurd op 2 april 2024;
      • Het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Intergem in zijn zitting van 14 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 20 juni 2024;
      • De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 4°;
      • Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Intergem keurde in voormelde zitting van 14 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Intergem of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Intergem recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
      • Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur wordt bepaald dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbeslissing dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het inhoudelijk mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Intergem – buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te hechten aan de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem van 20 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

      1. Kennisneming verslagen van Intergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
      2. Goedkeuring van de jaarrekening van Intergem afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
      3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
      4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2023.
      5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas
      6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
      7. Statutaire benoemingen.
      8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
      9. Statutaire mededelingen
       
      Artikel 2. [VOORSTEL OPRICHTING ONTHAALSTRUCTUUR VOOR BELANGEN IN PUBLI-T EN PUBLIGAS]
      Hun goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Intergem.
      De Algemene Vergadering van Intergem wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
       

      Artikel 3.
      De reeds door de gemeenteraad van 05 februari 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of  plaatsvervangend afgevaardigde (mevrouw Jill Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) te mandateren het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden 21 mei 2024 inzake voormeld artikel 1 en 2 van deze gemeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 4.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan de opdrachthoudende vere­niging Intergem, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het volgende e-mailadres, vennootschapssecretariaat@fluvius.be

    • Farys ov - Algemene Vergadering 21 juni 2024 - agenda en agendapunten

      Aanleiding
      • Email van Farys, 17 april 2024;
      • Uitnodiging Farys - Algemene Vergadering van vrijdag 21 juni 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Farys ov;
      • De oproepingsbrief voor de Algemene vergadering van Farys ov op vrijdag 21 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
      • De vergadering zal fysiek plaatsvinden (FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent) met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
      Juridisch kader
      • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
      • De statuten van Farys ov;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 5 februari 2019 houdende goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Farys ov van 21 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
      4. Verslagen van de commissaris
      5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
        b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Actualisering presentievergoeding
      8. Statutaire benoemingen
        Varia
       

      Artikel 2.

      De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervanger, met name mevrouw J. Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 21 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

       

      Artikel 3.
      Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:

      • hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20240621AV@farvs.be;
      • hetzij per post t.a.v. Farys ov, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
  • Toegevoegde punten

    • Groen - Wijziging deontologische code van de gemeenteraad

      Feiten, context, motivering
      • Een waardige en respectvolle omgang tussen raadsleden is van cruciaal belang voor de geloofwaardigheid van de lokale politiek om verschillende redenen:
      1. Publiek vertrouwen: een respectvolle omgang tussen raadsleden wekt vertrouwen op bij het publiek. Wanneer burgers zien dat hun vertegenwoordigers elkaar met respect behandelen, weerspiegelt dit positief op het imago van de lokale politiek als geheel. Dit vertrouwen is essentieel voor een goed functionerende democratie.
      2. Transparantie en openheid: een respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert transparantie en openheid in de besluitvormingsprocessen. Wanneer er een cultuur van respect heerst, voelen raadsleden zich vrij om hun standpunten te delen en om kritisch te zijn zonder angst voor repercussies, wat leidt tot meer openbare betrokkenheid en begrip.
      3. Effectieve samenwerking: respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert effectieve samenwerking. Door respect te tonen voor elkaars standpunten en expertise, worden raadsleden gestimuleerd om samen te werken om oplossingen te vinden voor gemeenschappelijke uitdagingen. Dit resulteert in beter doordachte en breed gedragen beslissingen.
      4. Stabiliteit en continuïteit: een respectvolle omgang tussen raadsleden draagt bij aan de stabiliteit en continuïteit van het bestuur. Wanneer er geen onnodige conflicten zijn en er respectvol met elkaar wordt omgegaan, kunnen gemeenteraden zich beter concentreren op het dienen van het algemeen belang en het uitvoeren van effectief beleid zonder afleidingen.
      • Kortom, een respectvolle omgang tussen raadsleden is van vitaal belang voor het bevorderen van een gezonde, geloofwaardige en effectieve lokale politiek die in staat is om de behoeften van de gemeenschap op een eerlijke en doeltreffende manier te vertegenwoordigen en aan te pakken.
      Juridisch kader
      • Gelet op het decreet over lokaal bestuur art. 38 en art. 39.
      • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 12 maart 2019.
      • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 maart 2023
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 21 niet gestemd
      Besluit

      Na overleg tussen alle fractieleiders, zal het punt opnieuw geagendeerd worden op de volgende zitting al dan niet met een voorstel van wijzigingen.

    • N-VA - Motie met betrekking tot lokaal beleid om overstromingen te voorkomen en te bestrijden

      Feiten, context, motivering
      • Toelichting:
        • In onze gemeente bevinden zich een aantal overstromingsgevoelige straten, woningen en bouwgronden. Zeker rond de benedenloop van de Bellebeek in Teralfene krijgen bewoners ook geregeld effectief te maken met overstromingen. Laatst nog rond de laatste eindejaarsperiode.
        • De problematiek is al jaren gekend, maar toch moest bij de laatste overstromingen helaas vastgesteld worden dat de gemeente Affligem onvoldoende voorbereid leek om adequaat en snel op te kunnen treden om de bewoners en hun eigendom te beschermen tegen het overstromingsgevaar.
        • In 2021 vroeg de N-VA-gemeenteraadsfractie of de gemeente niet kon investeren in ingrepen op logische plaatsen om het overstromingsgevaar in te perken, zoals keringsmuren en/of dijken. Die vraag werd door het bestuur afgewimpeld.
        • Bij de zeven voorbereidende vergaderingen in het kader van het opstellen van het riviercontract Bellebeek zou de gemeente Affligem slechts op één vergadering vertegenwoordigd geweest zijn.
        • Vorige zomer werd een zandzakjesvulmachine aangekocht, maar er bleek géén voorraad gevulde zakjes klaar te liggen toen de Bellebeek uit haar overs trad tijdens de laatste jaarwisseling.

      • De raad:

        • Gelet op de overstromingsgevoeligheid van een aantal straten, woningen en bouwgronden in onze gemeente;
        • Aangezien er zich ook regelmatig effectief overstromingen voordoen, vooral rond de benedenloop van de Bellebeek;
        • Vaststellend dat de gemeente Affligem bij de laatste overstromingen rond de jaarwisseling onvoldoende voorbereid leek om adequaat en snel op te kunnen treden om de bewoners en hun eigendom te beschermen tegen het overstromingsgevaar.

      • Voorstel van besluit:
        • Dat het College van Burgemeester en Schepenen:

          1. er over moet waken dat de gemeente, in tegenstelling tot voorheen, steeds vertegenwoordigd is op overleg met hogere en andere overheden omtrent beleidsmaatregelen met rechtstreekse impact op het lokaal overstromingsgevaar
          2. zelf structureel overleg moet organiseren over de overstromingsproblematiek met de buurgemeenten;
          3. er voor moet zorgen dat de gemeente standaard een gevulde voorraad zandzakjes voorradig heeft om bij dreigende overstromingen meteen te kunnen inzetten, bijvoorbeeld op “pechkarren”.
          4. moet nagaan of de gemeente zelf niet kan investeren in ingrepen op logische plaatsen om het overstromingsgevaar in te perken, zoals keringsmuren aan de gevoelige onderdoorgangen onder de spoorwegberm en/of een dijk langsheen de Portugeesstraat en/of Kleinendries;
          5. een vrijwilligerskorps van burgers moet oprichten om in te zetten bij rampen en veiligheidsincidenten, zodat snel en adequaat hulp kan worden geboden aan getroffen bewoners;
          6. een bouwpauze in overstromingsgebied moet inlassen door het niet uitreiken van bijkomende omgevingsvergunningen in overstromingsgebied tot de reeds besliste maatregelen ter bestrijding van het overstromingsgevaar (riviercontract Bellebeek en stuwen Dender) zijn uitgevoerd.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Jo Lamberts
      Resultaat: Met 5 stemmen voor, 15 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 5 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel), 15 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 onthouding (Jo Lamberts)

       

      Dit punt werd verworpen.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vraag - Jonas Van Vaerenbergh

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - 16 mei 2024
      Feiten, context, motivering
      1. Op het adres Brusselbaan 382, de voormalige horecazaak Birmingham zou een religieus centrum komen. De verbouwingen hiervan zijn in volle gang.
        1. Over welke geloofsgemeenschap gaat dit?
        2. Heeft het gemeentebestuur al kennis gemaakt met de verantwoordelijken van de gemeenschap?
        3. Hebben ze de nodige vergunningen aangevraagd of op zak om hier naar de toekomst activiteiten te laten plaatsvinden?
        4. Is hier een stand van zaken van?
      Besluit

      Het antwoord op bovenstaande vraag vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 mei 2024.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 16 mei 2024
      Feiten, context, motivering
      1. Richtlijnen gebruik BE-Alert
        Bij noodsituaties kan een burgemeester, gouverneur of de minister van Binnenlandse Zaken inwoners verwittigen. In een bericht van BE-Alert kan informatie over wat er is gebeurd en wat zij zelf kunnen doen om zich in veiligheid te brengen.
        Hoe wordt BE-Alert ingezet binnen de gemeente Affligem?

      2. Ondergrondse nutsvoorzieningen
        Recentelijk zijn er verschillende incidenten opgetreden met betrekking tot ondergrondse nutsvoorzieningen, waaronder drinkwaterleidingen. Een recent voorval omvatte het onverwacht wegvallen van de drinkwatervoorziening in een aanzienlijk deel van Affligem.
        1. Is het gemeentebestuur op de hoogte van de status van deze ondergrondse nutsvoorzieningen?
        2. Bestaat er een plan voor de renovatie van verouderde infrastructuur?

      3. Klimaatcafé
        Vorige week ging er een volgend klimaatcafé door.
        1. Op welke wijze zijn de inwoners van Affligem hiervan op de hoogte gesteld (middels welke kanalen, timing, etc.)?
        2. Welke opkomst werd er verwacht of gewenst door het lokale bestuur? 
        3. Op welke manier zullen de inzichten van dit klimaatcafé worden geïntegreerd in het klimaatplan? 
        4. Daarnaast, indien mijn geheugen me niet in de steek laat, zijn er eerder soortgelijke bijeenkomsten geweest. Wat waren de bevindingen van het klimaatcafé voor jongeren (10/11/'21) en dat voor volwassenen (01/03/'22)? Hoe zijn deze bevindingen benut of zullen ze benut worden?

      4. Verkeersmaatregelen in proefopstelling
        Naar aanleiding van het circulatieplan Essene werden een aantal verkeersmaatregelen in proefopstelling doorgevoerd, eenzelfde proefopstelling werd in de Fosselstraat gerealiseerd. Tenzij ik me vergis, zijn beide proefopstellingen geëindigd op 31/12/2023. Op het CBS van 7/5 jl werd besloten de as Koudenberg - Fooststraat - Ternatsestraat tot een voorrangsweg te verheffen over de gehele route, ongeacht het geldende snelheidsregime. Eerder was het behoud van de voorrang van rechts in de zone 30 een maatregel ter vertraging van de snelheid. 
        1. Op basis van welke metingen en cijfers is besloten om de voorrang van rechts op te heffen in de zone 30? 
        2. Zijn er aanvullende maatregelen gepland om de maximumsnelheid in de zone 30 te handhaven? 
        3. Wordt er opnieuw een proefperiode ingesteld voor deze wijziging?
        4. Wat is het tijdschema voor de evaluatie en consolidatie van de nieuwe verkeerssituatie in de Fosselstraat?

      5. Berlijnse kussens
        Op welke criteria wordt de installatie van Berlijnse kussens in Affligem gebaseerd?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 mei 2024.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 16 mei 2024
      Feiten, context, motivering
      1. Hoe staat het met de grondafstand van Sint-Vincentius aan de gemeente? Zijn alle obstakels weg om de werken aan Bellestraat-Kerkstraat aan te vatten?

      2. Hoe ver staat het met de akte erfpacht voor De Regenboog? Zal de recente aankoop van de woning naast de school het proces vertragen?

      3. Hoe staat het met de uitwerking van het circulatieplan van Essene? Kan de gemeenteraad een stappenplan krijgen van wat de plannen nu uiteindelijk zijn?

      4. De werken mbt Fiberklaar: welke afspraken worden er gemaakt mbt signalisatie en communicatie? Worden die afspraken nageleefd?

      5. Sluikstorten blijft een hardnekkig probleem. Wat heeft de gemeente gedaan om daar iets aan te doen? Hoeveel daders zijn er in 23 en 24 gevat?

      6. De ratten blijven, alle huidige inspanningen ten spijt, voor problemen zorgen. Heeft het bestuur al gehoord van de nieuwe techniek met Strygoo-vallen? Wordt overwogen deze te gebruiken?

      7. Voor het kermisweekend in Hekelgem staan de kermiswagens sinds dinsdag ter plaatse. Is het nodig deze op dat moment al te plaatsen en zo de schoolomgeving in te nemen? Worden de foorkramers aangeraden een elektriciteitskast te gebruiken?

      8. Heeft het bestuur plannen om de voorrangsregels van het kruispunt Solleveld – Ternatsestraat duidelijker te maken aan het verkeer op de Ternatsestraat? Wordt er ook nagedacht over de drempel die in het begin van het Solleveld ligt en mogelijks gevaarlijk is voor fietsers en bromfietsers?

      9. Kunt u ons een overzicht geven van de bezetting van de noodwoningen van de gemeente Affligem met vermelding van de aard van de nood
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 mei 2024.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 16 april 2024 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 16 april 2024 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter