Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 12/03/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Van Nieuwenhove, Belinda Everaert, Gemeenteraad
  • Openbare werken / mobiliteit

    • Voorlopige goedkeuring ontwerp grafisch plan voor opheffing van voetweg nr. 37 tussen Guchtweg en Guchtveld, ter hoogte van percelen 1ste afdeling sectie A nr 1047S, 1084P, 1083T, 1773F, 1773E, 1082P, 1081M, 1080Y.

      Aanleiding
      • Ontvangst van het aanvraagformulier voor opheffing gemeenteweg per e-mail dd. 18 juni 2021 van Johan Adams en An Aelbrecht.
      Feiten, context, motivering
      • Overwegende dat de verzoekers de opheffing van de voetweg nr 37 aanvragen op volgende redenen:
      • Johan Adams en Nadia Stichelmans, eigenaars van woning Guchtveld nr. 8 hebben het perceel sectie A nr 1773E aangekocht.
      • Tomas Van Stappen en An Aelbrecht, eigenaars van woning Guchtveld nr. 10 hebben het perceel sectie A nr 1773F aangekocht.
      • Er wordt gevraagd om de voetweg op te heffen zodat men een omheining kan plaatsen om de uitgebreide eigendom af te bakenen.
      • Er wordt op gewezen dat voetweg nr. 37 (ook Waterweg genoemd) niet gebruikt wordt, geen deel uitmaakt van een wandelroute en een gevoel van onveiligheid creëert (diefstal).
      • De gemeente stelt vast:
      • De voetweg nr. 37 ligt op de percelen sectie A nr 1047S, 1084P, 1083T, 1773F, 1773E, 1082P, 1081M, 1080Y.
      • De straat Guchtveld, die gecreëerd werd ongeveer 20 jaar geleden, loopt evenwijdig met de voetweg, op een afstand van gemiddeld 34 meter. De voetweg loop ook evenwijdig met de Fosselstraat. Er zijn geen doorgangen vanaf de voetweg naar beide straten. De voetweg draagt niet bij tot een fijnmazig netwerk van wegen.
      • Zowel Guchtveld als de Fosselstraat zijn volwaardig uitgebouwde straten met voetpaden. In Guchtveld zijn er verspringingen en versmallingen in de rijstrook, die de verkeersveiligheid bevorderen. In de Fosselstraat werd recent een nieuw voetpad aangelegd en zijn er verkeersremmende inrichtingen.
      • De voetweg zelf is sinds de aanleg van Guchtveld niet meer in gebruik als doorgangsweg. De percelen maken er geen gebruik van als ontsluiting. Het onderhoud door de gemeente is nutteloos.
      • Hij heeft een breedte van 1.1 meter en is gelegen op een niveau boven dat van de achtertuinen van de woningen aan de zijde van Guchtveld. Deze achtertuinen hebben een gemiddelde diepte van 15 meter. Er is hier een gebrek aan privacy en er is een onveiligheidsgevoel.
      • De gemeente heeft reeds een dossier inhoudelijk laten samenstellen, nl:
        • Opstellen van een grafisch plan (door een landmeter-expert), berekening waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van opheffing van de voetweg (door een landmeter-expert).
        • Ze heeft aan alle eigenaars die een meerwaarde moeten betalen gevraagd of ze daartoe bereid zijn. Het resultaat was dat drie eigenaars niet akkoord waren.
      • Op basis van dat resultaat werd de procedure voor opheffing van voetweg 37 gestopt (tot op dit moment).
      • Tijdens de procedure is er een openbaar onderzoek, waarbij er bezwaren kunnen worden ingediend en waarbij de deputatie en het departement een advies kunnen verlenen.
      • Ook kan er tegen het besluit van de gemeenteraad tot definitieve opheffing van de gemeenteweg een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld door onder andere  elke natuurlijke rechtspersoon.
      • Het besluit van de gemeenteraad kan alleen worden vernietigd.
        • Wegens strijdigheid met het decreet, in het bijzonder de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4.
        • Wegens strijdigheid met het eventueel gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6.
        • Wegens niet naleving van de substantiële vormvereiste.
      • Aangezien het voorafgaand akkoord tot de betaling van een meerwaarde door aanpalende eigenaars niet decretaal verplicht is, en aangezien zowel het grafisch plan als de berekening van de te betalen meerwaarde (schatting) reeds zijn uitgevoerd, kan de procedure tot afschaffing nog worden opgestart.
      Juridisch kader
      • Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019.
      • Procedure voor aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen - goedgekeurd door de deputatie Provincie Vlaams-Brabant in zitting van 25 maart 2021, met o.a het stappenplan voor aanpassingen aan gemeentewegen.
      • Het CBS bereidt het dossier voor:
        • eerste beraadslaging door GR
        • openbaar onderzoek
        • tweede beraadslaging door GR
        • publicatie besluit tot definitieve goedkeuring GR, beroepsprocedure, publicatie besluit GR in Belgisch Staatsblad.
      Financieel kader
      • De kosten voor de aanstelling van een landmeter-expert zijn reeds gemaakt.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Jo Lamberts
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen
      Besluit

      Met 20 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 stem tegen (Jo Lamberts)

       

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door mr Johan Adams en mevr An Aelbrecht, wonende respectievelijk Guchtveld 8 en Guchtveld 10 te 1790 Affligem, d.d. 18 juni 2021,  tot de gedeeltelijke opheffing van de voetweg nr 17, tussen Guchtveld en Guchtweg, ter hoogte van percelen 1ste afdeling sectie A nr 1047S, 1084P, 1083T, 1773F, 1773E, 1082P, 1081M, 1080Y.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad geeft haar voorlopige goedkeuring aan de ingediende aanvraag.

       

      Artikel 3.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere afhandeling van het dossier conform het Decreet Gemeentewegen.

  • Leefmilieu

    • Amendement 1 - bij agendapunt (4) GR/2024/024 - Subsidiereglement voor het ontharden en vergroenen van voortuinstroken.

      Feiten, context, motivering
      • Amendement dat wordt aangebracht door raadslid Bert De Roeck fractie N-VA: Artikel 5 Categorie 2: Ontharding en vergroenen door beplantingen: € 40/m2 met een maximum van € 1000 (voorstel MAR).
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Resultaat: Met 6 stemmen voor, 15 stemmen tegen
      Besluit

      Met 6 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts), 15 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts)

       

      Enig artikel.
      Het amendement werd verworpen.

    • Amendement 2 - bij agendapunt (4) GR/2024/024 - Subsidiereglement voor het ontharden en vergroenen van voortuinstroken.

      Feiten, context, motivering
      • Amendement dat wordt aangebracht door raadslid Jo Lamberts fractie Groen: wijzigen van gazon door kruidenrijk grasland en het maximumbedrag in dit geval ook te verhogen tot 1000 euro.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Resultaat: Met 6 stemmen voor, 15 stemmen tegen
      Besluit

      Met 6 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts), 15 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts)

       

      Enig artikel.
      Het amendement werd verworpen.

    • Subsidiereglement voor het ontharden en vergroenen van voortuinstroken

      Aanleiding
      • Het subsidiereglement heeft als doel om onze inwoners te stimuleren hun voortuinstroken te ontharden en vergroenen. De Klimaatraad heeft tevens een advies uitgebracht om het ontharden en vergroenen van voortuinstroken aan te moedigen door middel van subsidiëring.
      Feiten, context, motivering
      • Het subsidiereglement draagt bij tot de doelstelling “1m² ontharding per inwoner” van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
      • Als gevolg van de klimaatverandering komen hittedagen en wateroverlast steeds meer voor. Een hoge verhardingsgraad versterkt deze negatieve effecten. 
      • Door inwoners aan te sporen om te ontharden zorgen we ervoor dat bij regenval het water de mogelijkheid heeft om in de bodem in te sijpelen. Bij extreme hitte gaat een ontharde voortuin minder warmte afgeven.
      • De aanvragers die een aanvraag indienen en voldoen aan de voorwaarden gesteld in het reglement krijgen een tegemoetkoming van:
        • Categorie 1: Ontharding en vergroenen door gazon: 12 euro/m², met een maximum van 350 euro;
        • Categorie 2: Ontharding en vergroenen door beplantingen: 20 euro/m², met een maximum van 500 euro.
        • Het totale bedrag van de subsidie kan nooit hoger zijn dan 500 euro.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
      • Vlaamse Codex. Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009;
      • decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014;
      • vrijstellingsbesluit van 16 juli 2010;
      • besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de VCRO;
      • beslissing college burgemeester en schepenen van 3 september 2019;
      • beslissing gemeenteraad van 10 november 2020;
      • beslissing college burgemeester en schepenen van 14 september 2021;
      • beslissing gemeenteraad van 12 oktober 2021;
      • meerjarenplan 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Affligem.
      Financieel kader
      • 2024/4.3.1.19/0390-00/6492033/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts)

       

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement "subsidiereglement voor het ontharden en vergroenen van voortuinstroken" goed.

       

      Artikel 2.

      Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.


      Subsidiereglement betreffende ontharden en vergroenen van voortuinen

      Artikel 1. Doelstelling

      Binnen de perken van het voorziene budget kan het college van burgemeester en schepenen, overeenkomstig de bepalingen van dit reglement, een toelage uitkeren voor het ontharden en vergroenen van voortuinen. Ontharden draagt bij tot de klimaatbestendigheid. Als gevolg van de klimaatverandering komen hittedagen en wateroverlast steeds meer voor. Een hoge verhardingsgraad versterkt deze negatieve effecten. Het insijpelen van hemelwater wordt bemoeilijkt, de overlast door hitte neemt toe en verharding heeft ook een negatieve invloed op de biodiversiteit. Door de klimaatverandering zullen deze negatieve effecten van verharding nog sterk toenemen de komende jaren.

       

      Artikel 2. Definities

      1. Voortuin: private strook van het onroerend goed dat tussen de rooilijn en de voorgevellijn van het hoofdgebouw ligt of zoals bepaald in de van toepassing zijnde verkavelingsvergunning.
      2. Beplanting: (vaste) planten zoals kruiden, klimplanten, hagen, struiken, bomen, … met uitsluiting van gazonnen (kort gemaaide grasvelden) van inheemse of autochtone aard.
      3. Van inheemse of autochtone aard: een plantensoort is inheems in Vlaanderen, als Vlaanderen in het natuurlijk verspreidingsgebied van de soort ligt; als die plant van bovendien van oorsprong inheems is, wordt gesproken van een autochtone plant.
      4. Vergroenen: het aanplanten in volle grond van bomen, heesters, klimplanten, vaste planten, bloembollen, gazon , … in een oppervlakte die eerder geen beplanting had.
      5. Ontharden: het wegnemen van verharde oppervlaktes om de essentiële functies van de bodem te laten herstellen/uitvoeren. Dit betekent dat ook alle onderliggende funderingslagen verwijderd moeten worden om de bodem en de waterinfiltratie te herstellen.
      6. Verharding: zowel normale verhardingen, alsook half-verhardingen worden als ‘verharding’ gezien omdat deze de essentiële functies van de bodem verhindert. Verharding bevat zowel niet-waterdoorlatende bedekking van de bodem (klinkers, asfalt, beton, ...), als waterdoorlatende maar niet-levende of zeer compacte bedekking (grind, dolomiet, split, grasdallen, steenslag, gravel, ...).
       

      Artikel 3. Voorwaarden

      De subsidie voor het ontharden en het vergroenen van voortuinen kan enkel aangevraagd worden indien men cumulatief aan onderstaande voorwaarden voldoet:

      3.1 Voorwaarden inzake de aanvrager:

      1. De aanvraag kan worden ingediend door een natuurlijke persoon als eigenaar van een onroerend goed in Affligem. Dit onroerend goed of het deel ervan is hoofdzakelijk bestemd voor huisvesting.

      2. De aanvraag kan worden ingediend door de huurder van een onroerend goed in Affligem dat hoofdzakelijk bestemd is voor huisvesting. De huurder kan dit echter enkel mits schriftelijke toestemming door de eigenaar.

      3. De aanvraag kan worden ingediend door een vereniging van mede-eigenaars mits bewijs van goedkeuring door de algemene vergadering dan wel Raad van Mede-eigendom. Het aanvraagformulier kan door de syndicus dan wel een van de eigenaars namens de vereniging van mede-eigenaars ondertekend worden.

      3.2 Voorwaarden inzake de ontharding en vergroening

      1. De aanvrager dient een aanvraag tot subsidie voor de ontharding en vergroening van diens voortuin minimaal drie weken voordat de werken worden uitgevoerd. De aanvrager is verplicht naast de ontharding ook tot vergroening van de gesubsidieerde ruimte conform dit reglement over te gaan. Indien slechts 1 van beiden gebeurt, heeft de aanvrager geen recht op de subsidie.
      2. Enkel verhardingen daterend van voor 01 mei 2000 komen in aanmerking voor de subsidie.
      3. De oppervlakten waar louter anti-worteldoek, geotextiel, boomschors en dergelijke materialen worden verwijderd en daarna worden vergroend, komen niet in aanmerking voor de subsidie.
      4. De oppervlakte die onthard en vergroend wordt dient minstens 5m² te zijn.
      5. De vergroening gebeurt door gazon en/of beplanting zoals gedefinieerd onder artikel 2 zonder het gebruik van worteldoeken of dergelijke materialen. Eénjarige beplanting komt niet in aanmerking voor de subsidie.
      6. De aanvrager dient de oppervlakte waarvoor een toelage verkregen wordt minimaal 10 jaar, startend vanaf de ontvangst van de toelage, onthard, vergroend en in goede staat te houden. Indien wordt vastgesteld dat dit niet het geval is, kan de subsidie worden teruggevorderd (zie artikel 8). Afgestorven planten dienen vervangen te worden binnen een termijn van 1 jaar.
      7. Als de geplande werken in de voortuin op basis van stedenbouwkundige voorschriften of andere reglementen vergunningsplichtig zijn, moet aan die voorwaarde voorafgaandelijk voldaan worden.
      8. De ontharding van niet vergunde verharde oppervlakten wordt niet vergoed.
      9. De toekenning van de subsidie houdt geen regularisatie in van eventuele- niet vergunde verharding die blijft liggen.
      10. Verhardingen komen in aanmerking voor deze subsidie wanneer deze geen voorwerp uitmaakt van een actief handhavingstraject of omwille van een voorwaarde in een vergunning.
      11. De aanplanting wordt uitgevoerd conform alle bestaande wetten, reglementen en gebruiken betreffende dergelijke aanplantingen (Burgerlijk Wetboek, politiereglement, … )


      Artikel 5. Subsidiebedrag

      De aanvragers die een aanvraag indienen en voldoen aan de voorwaarden gesteld in dit reglement krijgen een tegemoetkoming van:

      • Categorie 1: Ontharding en vergroenen door gazon: 12 euro/m², met een maximum van 350 euro;
      • Categorie 2: Ontharding en vergroenen door beplantingen: 20 euro/m², met een maximum van 500 euro.

      Het totale bedrag van de subsidie kan nooit hoger zijn dan 500 euro en wordt bepaald door het optellen van het aantal vierkante meters dat werd onthard en vergroend, per categorie. Zoals bepaald onder de voorwaarden, dient minimaal 5m² onthard en vergroend te worden. Voor hetzelfde adres kan slechts éénmaal een subsidie conform huidig reglement aangevraagd worden.

       

      Artikel 6. Aanvraagprocedure

      Volgende procedure is van toepassing:

      6.1 Aanvraag

      De aanvrager doet een aanvraag voor de subsidie minimaal drie weken voor de aanvang van de werken bij het lokaal bestuur Affligem via het daartoe voorziene aanvraagformulier. Dit aanvraagformulier is verkrijgbaar via de website van het Lokaal Bestuur Affligem of bij de dienst milieu.

      6.2 Beoordeling

      1. De aanvraag wordt afgetoetst aan het subsidiereglement, gecontroleerd door de diensten van het Lokaal Bestuur Affligem. De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van het al dan niet goedkeuring van het aanvraagdossier. Bij een weigering kan de aanvrager bijkomende informatie bezorgen aan de dienst milieu om alsnog in aanmerking te kunnen komen.

      2. Na het uitvoeren van de werken stelt de aanvrager de dienst milieu in kennis door het bezorgen van de nodige documentatie:

      a. Een duidelijk plannetje op schaal (met correcte metingen) van de hele voortuin. Hierop moet staan:

      • De oppervlakte en soort(en) verhardingen;
      • aanduiding van de verharde oppervlakte(s) die onthard is;
      • aanduiding van de vergroening en de soort(en) beplanting/gazon.

      b. Foto’s van de hele voortuin vóór en na de werken, waarbij de ontharding (inclusief opbreekwerkzaamheden) en vergroening duidelijk aantoonbaar is.

      3. De dienst milieu beoordeelt de uitgevoerde werken en vraagt bijkomende bewijsstukken op indien nodig. Een controle van de werken is mogelijk (zie artikel 7).

      4. De dienst milieu adviseert het college van burgemeester en schepen.

       

      6.3 Beslissing

      1. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot het al dan niet toekennen van de subsidie op basis van het advies van de dienst milieu.
      2. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen wordt bekendgemaakt aan de aanvrager.
      3. Bij weigering van de subsidie kan de aanvrager aanpassingen uitvoeren, om toch aan de voorwaarden te voldoen en een nieuwe beoordeling te verkrijgen.

       

      6.4 Uitbetaling

      De uitbetaling van de subsidie gebeurt via een overschrijving op de rekening aangegeven door de aanvrager in het aanvraagformulier. De aanvrager verbindt er zich toe om de dienst milieu schriftelijk in kennis te stellen van iedere wijziging van diens bankrekeningnummer.

       

      Artikel 7. Controle

      De aanvrager geeft de toelating aan een bevoegd gemeentelijk ambtenaar om de toepassing van dit reglement ter plaatse te controleren, teneinde de subsidieaanvraag te kunnen controleren.

       

      Artikel 8. Terugvordering

      De volgende maatregelen kunnen afzonderlijk of cumulatief door het college van burgemeester en schepenen worden uitgevaardigd wanneer de aanvrager één of meerdere voorwaarden niet naleeft of wanneer de aanvrager onjuiste of onvolledige gegevens meedeelt:

      1. De gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitbetaalde subsidie;
      2. de stopzetting van de procedure tot uitbetaling van de toegekende subsidie;
      3. de uitsluiting van de toelageaanvrager voor verdere subsidiëring in het kader van dit reglement, al dan niet voor een bepaalde tijd.


      Artikel 9. Uitvoering en toekenning van de subsidie

      Het college wordt belast met de uitvoering van dit besluit, alsook met de toekenning van de subsidie.


      Artikel 10. Bekendmaking

      Conform artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt dit subsidiereglement bekendgemaakt.


      Artikel 11. Inwerkingtreding

      Dit subsidiereglement treedt in werking conform artikel 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.


    • Subsidiereglement chippen, registreren en onvruchtbaar maken van huiskatten

      Aanleiding
      • Uitvoeren van meerjarenplanactie "chipactie voor katten".
      Feiten, context, motivering
      • Het chippen, registreren en onvruchtbaar maken is verplicht volgens de Vlaamse regelgeving, enkel voor het onvruchtbaar maken van een huiskat zijn uitzonderingen op deze verplichting.
      • Het subsidiereglement heeft onder meer als doel om Affligemse gezinnen financieel te ondersteunen door toekenning van een subsidie, volgens de bepalingen van het goed te keuren subsidiereglement, wanneer kan worden aangetoond dat hun huiskat beide ingrepen (onvruchtbaar maken en daarnaast het chippen en
        registreren) heeft ondergaan. De ingreep waarvoor een subsidie wordt aangevraagd dient bij een erkende dierenarts met een praktijk op het grondgebied van Affligem uitgevoerd te worden. 
      • Door het chippen en registreren kunnen huiskatten sneller herenigd worden met hun eigenaar en kunnen eigenaars van overleden huisdieren worden verwittigd.
      • Daarnaast wordt op termijn de zwerfkattenpopulatie op een diervriendelijke wijze verminderd.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
      • meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Affligem.
      Financieel kader
      • 2024/4.5.3.4/0470-00/6140000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts)

       

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement "subsidiereglement voor het chippen, registreren en onvruchtbaar maken van huiskatten" goed.

       

      Artikel 2.

      Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.


      Subsidiereglement voor het chippen, registreren en onvruchtbaar maken van huiskatten

      Artikel 1. Doel

      Het chippen en registreren, alsook het onvruchtbaar maken van huiskatten is verplicht op basis van Vlaamse regelgeving. Het lokaal bestuur Affligem wil gezinnen financieel ondersteunen door toekenning van het een subsidie, volgens de bepalingen van dit reglement. De toekenning van een subsidie is mogelijk wanneer huiskatten naast het chippen en registreren ook onvruchtbaar worden gemaakt. Door deze maatregel kunnen verloren huiskatten sneller herenigd worden met hun eigenaar en de eigenaars verwittigd worden wanneer hun huiskat overleden is. Daarnaast wordt op termijn de zwerfkattenpopulatie op een diervriendelijke wijze verminderd.

       

      Artikel 2. Definities

      • Verantwoordelijke: de persoon, eigenaar of houder van een huiskat die er een onmiddellijk beheer of toezicht op uitoefent.
      • Onvruchtbaar maken: een ingreep door een dierenarts op een vrouwelijke of mannelijke kat door middel van sterilisatie of castratie met als doel dat de kat zich niet verder kan voortplanten.
      • Gezin: hetzij één persoon die alleen een woning of woongelegenheid betrekt en ingeschreven is in de bevolkingsregisters van de gemeente Affligem. Hetzij twee of meerdere personen die een woning of woongelegenheid betrekken, er samenleven en ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van de gemeente Affligem.

       

      Artikel 3. doelgroep

      De aanvrager van de subsidie dient gedomicilieerd te zijn in de gemeente Affligem op het ogenblik dat de ingreep:

      • om zijn/haar huiskat(ten) onvruchtbaar te maken;
      • om zijn/haar huiskat(ten) te chippen en registreren,

      heeft laten uitvoeren bij een erkende dierenarts met een praktijk in Affligem.

       

      Artikel 4. subsidiebedrag

      Het subsidiebedrag bestaat uit twee onderdelen:

      4.1. Chippen en registreren van de huiskat: 20 euro

      4.2. Het onvruchtbaar maken van de huiskat

      4.2.1. Onvruchtbaar maken van een kattin: 30 euro

      4.2.2. Onvruchtbaar maken van een kater: 15 euro

      Wanneer de ingreep onder 4.1. en 4.2. samen wordt uitgevoerd, wordt het subsidiebedrag in één keer uitgekeerd. Voor een kattin is dit 50 euro en voor een kater 35 euro.

      In het andere geval zijn onderstaande voorwaarden van toepassing:

      • De subsidie onder 4.1. wordt enkel uitgekeerd als de aanvrager kan aantonen dat de ingreep onder 4.2. eerder werd uitgevoerd.
      • De subsidie onder 4.2. wordt enkel uitgekeerd als de aanvrager kan aantonen dat de ingreep onder 4.1. eerder werd uitgevoerd.

      Er wordt maximaal een subsidie verleend voor twee huiskatten per gezin per jaar.

       

      Artikel 5. aanvraag voor de premie

      De aanvraag voor de subsidie gebeurt binnen een termijn van 3 maanden nadat de ingreep door een erkende dierenarts met een praktijk op het grondgebied van Affligem heeft plaatsgevonden. De aanvrager doet een aanvraag voor de subsidie bij het Lokaal Bestuur Affligem via het daartoe voorziene aanvraagformulier, waarin de verklaring op eer van de dierenarts bij vervat zit. Dit aanvraagformulier is verkrijgbaar via de website van het lokaal bestuur Affligem of bij de dienst milieu.

      Indien een gezin twee huiskatten laat chippen en registreren, dienen twee aanvragen ingediend te worden.

      Het volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier dient bezorgd te worden aan de dienst milieu:

      • Lokaal bestuur Affligem – dienst milieu, Bellestraat 99, 1790 Affligem
      • Via mail – milieu@affligem.be


      Artikel 6. beslissing

      Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot het al dan niet toekennen van de subsidie. De beslissing wordt bekendgemaakt aan de verantwoordelijke.

      Bij weigering van de subsidie kan de aanvrager aanpassingen uitvoeren, om toch aan de voorwaarden te voldoen.


      Artikel 7. betaling

      De subsidie wordt uitbetaald aan de verantwoordelijke binnen de perken van het voorziene en goedgekeurde budget.


      Artikel 8. Terugvordering

      De volgende maatregelen kunnen afzonderlijk of cumulatief door het college van burgemeester en schepenen worden uitgevaardigd wanneer de aanvrager één of meerdere voorwaarden niet naleeft of wanneer de aanvrager onjuiste of onvolledige gegevens meedeelt:

      1. De gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitbetaalde subsidie;
      2. de stopzetting van de procedure tot uitbetaling van de toegekende subsidie;
      3. de uitsluiting van de toelageaanvrager voor verdere subsidiëring in het kader van dit reglement, al dan niet voor een bepaalde tijd.
  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 6 maart 2024
      Feiten, context, motivering
      1. Verminking Lindebomen in de Berkenlaan
        Het duidelijke advies van de milieuraad dd 30 november 2023, dat inhoudelijke de argumentatie volgt van de dienst openbare werken, ten spijt, stellen we vast dat de bedoelde Lindebomen op 6 maart 2024 fors werden teruggesnoeid tot op de stam. Op welke basis werd beslist om deze bomen op zo'n agressieve wijze te snoeien?
         
      2. Vergunningsaanvraag windmolens Ten Bos
        Het lokale bestuur stelde, net zoals een aantal verenigde inwoners, een advocaat aan in dit dossier.
        1. Wordt er vanuit het lokale bestuur ook bezwaar aangetekend tegen deze vergunningsaanvraag?
        2. Is er een overleg voorzien tussen beide advocaten om samen aan een sterker dossier te werken?

      3. Spinnewiel
        Uit het verslag van het CBS van 6/2/2024 blijkt dat de subsidie ter financiering van de Lokale Gebiedsdeal Droogte ‘Sponslandschappen als Denderpraktijk’ werd toegekend ten bedrage van € 361.000,00. Hoe zal hier verder mee aan de slag gegaan worden? Is er al duidelijkheid op welke manier de subsidie zal gespendeerd worden?

      4. Zwerfvuil
        Een aantal meters en peters hebben de indruk dat de laatste weken/maanden opnieuw een toename aan zwerfvuil optreedt.
        1. Is dit enkel een gevoel of wordt dat ook bevestigd door registraties van de opruimactiviteiten en/of meldingen?
        2. Hoe frequent werden de aangekochte camera’s voor het bestrijden van zwerfvuil ingezet gedurende de voorbije 12 maanden?

      5. Strategisch plan ruimte voor water
        Het Ontwerp Strategisch Plan bouwt voort op het alternatief A3, met een doorkijk op lange termijn in alternatief A4, maar is verder verfijnd en uitgewerkt op basis van ontwerpend onderzoek en inzichten uit verschillende onderzoeken (samengevat in synthesesota). Wat is de huidige stand van zaken? Is er zicht op welke impact dit plan zal hebben voor de gemeente Affligem?

      6. Evaluatie vergaderingen wateroverlast
        Wat is de stand van zaken wat betreft de evaluatie vergaderingen mbt de wateroverlast begin dit jaar?
        Tijdens de vorige gemeenteraadszitting werden volgende data meegegeven:
        • 21/2 overleg bekkenbestuur met ook aandacht voor wateroverlast
        • 26/2 intern overleg binnen de gemeente Affligem
        • 28/2 een provinciale evaluatie met aanwezigheid van de provinciegouverneur
        Uit informatie van D5 van de provinciale noodplanning blijkt dat er een provinciaal overleg is doorgegaan op maandag 5 februari, de dag voor de gemeenteraad hier eerder aangehaald. Een vergadering ter evaluatie van de provinciale fase op basis van feedback die werd bezorgd door alle betrokken diensten en besturen, inclusief het lokale bestuur van Affligem.
        • Op welke manier valt te verklaren dat dit overleg niet werd vermeld tijdens de vorige gemeenteraad?
        • Was Affligem vertegenwoordigd op dit overleg
        • Welke feedback werd door het lokale bestuur bezorgd aan de provinciale overheid?

      7. Tijdelijke aanpassingen verkeersreglement
        De proefperiodes voor de tijdelijke aanpassingen van het verkeersreglement ikv het circulatieplan in Essene en de heraanleg van de Fosselstraat in Hekelgem zijn inmiddels afgelopen.
        • Wat zijn de conclusies die werden getrokken n.a.v. deze proefopstellingen?
        • Welke metingen werden nog uitgevoerd, buiten de telling op 4/8/2023 in de Fosselstraat?
        • Worden de maatregelen bevestigd en dus definitief? Wanneer wordt dit voorgelegd aan de gemeenteraad?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 maart 2024.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 7 maart 2024.
      Feiten, context, motivering
      1. Wat heeft het bestuur geleerd (met het oog op de grotere werkzaamheden later) uit de afsluiting van Hekelgem dorp voor de nutsleidingen?

      2. Er is nog eens geflitst in de Ternatsestraat. Wat zijn de resultaten van deze ‘sessie’? Worden er conclusies aan de ‘meting’ geknoopt mbt de toekomst?

      3. Na een geslaagd proefproject gaat er in het Proviciehuis een opleiding door mbt cybercriminaliteit. Deze is gericht op gemeentes en politiezones. Zal Affligem deelnemen, al dan niet via de politiezone TARL? Waarom (niet)?

      4. In verschillende gemeentes rondom ons kan een lokval bekomen worden voor de Aziatische hoornaar. Heeft Affligem plannen in die richting?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 maart 2024.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 6 februari 2024 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 6 februari 2024 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter