Terug
Gepubliceerd op 16/09/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 13/09/2022 - 13:00

Wegverkeer – Tijdelijke maatregelen ter gelegenheid van wegeniswerken (rioolaansluiting) in de Klapstraat 17 te 1790 Affligem in de periode van 23 september 2022 tot 14 oktober 2022 (5 opeenvolgende werkdagen zonder onderbreking door een weekend). Afsluiten van de straat (wegvak Portugeesstraat - Eugeen Bosteelsstraat).

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • Aanvraag noodzakelijke werken in de Klapstraat ter hoogte van huisnummer 17 in 1790 Affligem van in de periode van 23 september 2022 tot 14 oktober 2022 (5 opeenvolgende werkdagen zonder onderbreking door een weekend). Rioolaansluiting door Alonco in opdracht van Farys.
Feiten, context, motivering
  • Het is noodzakelijk de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren ter gelegenheid van deze wegeniswerken.
  • De aanvraag uitgaande van de aannemer tot het bekomen van een vergunning voor het plaatsen van verkeerstekens op de openbare weg.
  • Het gaat om maatregelen tot regeling van een gelegenheidstoestand.
  • Dat de aanvraag voor het plaatsen van verkeerstekens op de openbare weg betrekking heeft op:
      • Aannemer (aanvrager): Alonco Aannemingen BVBA.
      • Adres: Aven Ackers 15 te 9130 Verrebroek.
      • Werfleider: Anton Van Hoylandt.
      • Telefoon: 03/735 03 90 of mobiel 0474/66 91 14.
      • Aard van de werken: rioolaansluiting in opdracht van Farys.
      • Plaats van de werken: Klapstraat 17 te 1790 Affligem – afsluiten van de straat.
      • Duur van de werken: 5 opeenvolgende werkdagen (zonder onderbreking door een weekend) in de periode van 23 september 2022 tot 14 oktober 2022.
      • Verantw. signalisatie: Idem aannemer (aanvrager).
  • Dat de werken zijn ingepland op een openbare weg waar de maximum toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 50 km per uur; dat de werken bijgevolg gerangschikt zijn in de derde categorie van het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Besluit

Artikel 1.
Toelating wordt verleend in de periode van 23 september 2022 tot 14 oktober 2022 aan de aanvrager om gedurende 5 opeenvolgende werkdagen (zonder onderbreking door een weekend) aanvullende verkeerstekens op de openbare weg te plaatsen zoals bepaald in dit besluit. Deze toelating is geldig voor de duur van de werken die de aanvrager zal uitvoeren in de Klapstraat ter hoogte van huisnummer 17. Alles wordt dagelijks opgeruimd na de werken. Er kan geen verlenging verleend worden.

 

Artikel 2.
Signalisatie.
Het signalisatieplan bijgevoegd aan deze beslissing en opgemaakt door de aannemer, wordt goedgekeurd. Zwakke weggebruikers worden voorzien van een veilige zone.

 

Artikel 3.
De signalisatie van de werken moet aangebracht worden met de meeste zorg en moet tijdens de volledige duur van de werken zuiver en in stand gehouden worden zodanig dat zij voor de weggebruikers identificeerbaar blijft.

 

Artikel 4.
Deze toelating moet zich op de werf bevinden en vertoond worden op elk verzoek van de bevoegde overheid.

 

Artikel 5.
De werken mogen slechts beginnen wanneer de signalisatie volledig aangebracht is.

 

Artikel 6.
§1. Al de verkeersborden moeten van het retroflecterend type of van het type met eigen verlichting zijn.
§2. De afwisselende witte en rode strepen op de hekken, de bakens en de verkeerkegels moeten retroflecterend zijn.
§3. De bepalingen betreffende de afmetingen en de plaatsing van de verkeerstekens, voorzien in het ministerieel besluit van 11 november 1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn van toepassing.
§4. De signalisatie moet conform zijn aan de bepalingen uit het standaardbestek 250 voor de wegenbouw.

 

Artikel 7.
Buiten de werkuren, onder meer 's avonds evenals gedurende het weekend en telkens als het werk voor een bepaalde tijd onderbroken wordt, worden de verkeersborden die er dan niet meer nodig zijn, bedekt of weggenomen.

 

Artikel 8.
§1. Wanneer een verlichtingstoestel is voorzien, werkt het tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer tweehonderd meter.
§2. Bij helder weer moet de verlichting de signalisatie zichtbaar maken op ten minste 150 meter.

 

Artikel 9.
Indien aan het begin van de werf een hek geplaatst wordt, beslaat het een breedte die minstens gelijk is aan deze welk nodig is om de werken in alle veiligheid te kunnen uitvoeren.

 

Artikel 10.
De aanvrager is gehouden de voorschriften van het ministerieel besluit van 07 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, na te leven.

 

Artikel 11.
Indien de signalisatie niet werd aangebracht volgens de vigerende wettelijke voorschriften, zal dit door toedoen van het lokaal bestuur gebeuren op kosten van de aanvrager.

 

Artikel 12.
De uitvoerder van de werken is gehouden een bord te plaatsen op de werf met vermelding van de naam van de opdrachtgever (firma), alsook het telefoonnummer van een verantwoordelijke van de firma welke de werken laat uitvoeren.

 

Artikel 13.
Alle herstellingen dienen uitgevoerd te worden volgens het typebestek 250 van de Vlaamse Gemeenschap.

 

Artikel 14.
Het asfalt dient volledig hersteld te worden over de gehele breedte en over de volledige lengte van de werken, dit wil zeggen eerst wegfrezen van het asfalt en nadien het aanbrengen van een toplaag.

 

Artikel 15.
De aanvrager zal een drietal dagen voorafgaandelijke aan de werken alle aangelanden verwittigen (Klapstraat - Portugeesstraat - Eugeen Bosteelsstraat - Driesstraat).

 

Artikel 16.
De aanvrager zal een drietal dagen voorafgaandelijke aan de werken een e-mail sturen naar de dienst openbarewerken@affligem.be en aan de politiezone TARL pz.tarl.wijk.affligem@police.belgium.eu

 

Artikel 17.
De aanvrager zal instaan voor de ophaling van het huisvuil (ofwel doorgang verlenen aan Ilva ofwel een ophaalpunt voorzien). Hiervoor zal de aanvrager contact opnemen met Ilva.
wegenwerken@ilva.be
info@ilva.be