Terug
Gepubliceerd op 08/05/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 07/05/2024 - 16:00

Mobiliteit - Vervoerregio - Vaststelling lokale wegencategorisering

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tim Herzeel, schepen
Aanleiding
  • De noodzaak tot het vaststellen van een nieuwe wegencategorisering voor de gemeente Affligem
Feiten, context, motivering
  • De Vlaamse regering besloot in het Regeerakkoord 2019-2024 een nieuwe wegencategorisering in te voeren met basisprincipes voor de inrichting van het wegennet.
  • Hierbij heeft de Vlaamse Regering de eindbeslissing omtrent de vaststelling van de Europese en Vlaamse hoofdwegen, alsook de regionale en interlokale wegen, zoals voorgesteld in de nieuwe Regionale Mobiliteitsplannen. Op het grondgebied van de gemeente worden door de Vervoerregio de volgende categorieën voorgesteld:
    • Europese/Vlaamse hoofdweg: E40/A10 Brussel-Oostende
    • Verbindende interlokale wegen: N9/Brusselbaan, met de kern van Hekelgem als weerstandszone voor interregionaal sluipverkeer
    • Ontsluitende interlokale wegen: N208/Stationsstraat
  • Gemeente Affligem is ingedeeld in de zogenoemde ‘mobiliteitskamer’ tussen de N45 (Aalst-Ninove), N8 (Ninove-Dilbeek), N285 (Lennik-Asse) en N9 (Aalst-Asse). Deze kamer wordt gedeeld met de gemeentes Liedekerke, Roosdaal en Ternat en in mindere mate Asse en Lennik alsook enkele gemeenten uit de aangrenzende vervoerregio van Aalst. De vervoerregio adviseert om op vaste momenten overleg in te plannen met deze verschillende gemeenten om de visies op elkaar af te stemmen.
  • De lokale wegen, zowel de lokaal ontsluitende en erftoegangswegen, dienen te worden vastgesteld door de lokale overheden. Deze wegen hebben geen functie voor het doorgaande verkeer en worden als volgt gedefinieerd:
    • Ontsluitingswegen ontsluiten en connecteren enkel kernen en wijken die gelegen zijn binnen een interlokale maas. Deze maas wordt gevormd door interlokale en regionale wegen en door Vlaamse en Europese hoofdwegen. Ontsluitingswegen maken geen doorgaande verbinding tussen twee wegen die de omringende maas afbakenen zodat de maas niet verkleind zou worden. Het verzamelen en verdelen van het verkeer is het belangrijkste en op de kruispunten wisselt het verkeer uit. Om de erftoegangswegen te ontzien van mogelijk sluipverkeer is op de ontsluitingswegen binnen de maas een functionele doorstroming (rekening houdend met het STOP-principe) van toepassing. Dit gebeurt in functie van lokale verplaatsingen
    • Erftoegangswegen hebben geen verbindende functie maar verlenen enkel directe toegang tot percelen langs de wegen. Dit kunnen woningen, bedrijven of instellingen zijn. De wegen die na het selecteren van de lokale ontsluitingswegen over blijven, worden erftoegangswegen.
  • Er werden door de Vlaamse overheid richtlijnen en vademeca vastgesteld die door lokale overheden gebruikt kunnen worden om verdere invulling te geven aan inrichtingsprincipes, maar zijn niet bindend.
  • De dienst stelt ingevolge bovenstaande definities en het geldend gemeentelijk mobiliteitsplan de volgende wegen voor als lokale ontsluitingswegen:
    • Bellestraat-Fosselstraat/Kerkstraat als ontsluiting van Hekelgem en Teralfene naar de N208/Stationsstraat en E40/A10 Brussel-Oostende
    • Lombeekstraat-Bellestraat-Molenstraat als ontsluiting van Essene naar de N208/Stationsstraat en E40/A10 Brussel-Oostende
    • Koudenberg-Fooststraat-Ternatsestraat (tot Hauwijkstraat) als ontsluiting van Essene naar de N9/Brusselbaan
    • Nieuwe Kassei en Boekhoutstraat als ontsluiting van het noorden van Hekelgem richting de N9/Brusselbaan
  • Hiermee dient te worden rekening gehouden dat het streven binnen de wegencategorisering is dat doorgaand verkeer van en naar buiten deze lokale mazen geen gebruik maakt van deze assen. De weerstandsfactoren op deze lokale ontsluitingswegen zijn ideaal gezien dan ook zo hoog mogelijk.
Juridisch kader
  • Mobiliteitsplan Gemeente Affligem zoals vastgesteld in de gemeenteraad van … april 2011
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56-57;
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
  • Decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid
Besluit

Artikel 1.

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de vraag vanuit de vervoerregio Vlaamse Rand met betrekking tot het vaststellen van de categorisering van lokale wegen.

 

Artikel 2.

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om voorlopig volgende straten op te nemen als lokale ontsluitingswegen, conform het huidige mobiliteitsplan, en hieromtrent advies op te vragen bij het GVO en het AVM:

  • Bellestraat-Fosselstraat/Kerkstraat
  • Lombeekstraat-Bellestraat-Molenstraat
  • Koudenberg-Fooststraat-Ternatsestraat (tot Hauwijkstraat)
  • Nieuwe Kassei
  • Boekhoutstraat