Terug
Gepubliceerd op 05/08/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 30/07/2024 - 20:00

Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Fietszone Essene

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Rebecca D'Haeseleer, algemeen directeur, wnd.
Verontschuldigd: Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 mei 2024 met betrekking tot het circulatieplan Essene.
Feiten, context, motivering
  • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
  • De fietszone bestaat uit 2 aparte zones. Hierdoor wordt de fietszone in het aanvullend reglement beschreven in 2 aparte artikels.
  • Vanwege een verhoogd fietspad aan beide kanten van de straat worden de volgende gedeeltes niet mee in de fietszone opgenomen:
    • het kruispunt Assestraat en Assestraat gelegen aan de Assestraat huisnummer 2 tot en met het kruispunt met Wijk Pelink;
    • het kruispunt van de Assestraat en Wijk Pelink tot en met het kruispunt van de Kerlemeers en Wijk Pelink ter hoogte van de Kerlemeers huisnummer 2.
    • de Kerlemeers huisnummer 1B tot en met Wijk Pelink huisnummer 1
  • Een deel van de fietszone overlapt met de zone 30 in Essene. Deze zones worden conform de wegcode apart van elkaar gesignaleerd. Het snelheidsregime is in beide zones hetzelfde.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Besluit

Artikel 1.

ln het gebied begrensd door

  • Essene-Kerkplein huisnummer 2,
  • Essene-Kerkplein ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat aan de Ternatsestraat huisnummer 1,
  • het kruispunt aan de Assestraat en Assestraat richting Assestraat huisnummer 1 en
  • Essene-Kerkplein ter hoogte van het kruispunt aan de Kerlemeers en Wijk Pelink
  • Assestraat, ter hoogte van de begraafplaats

 

geldt:

de fietszone wordt afgebakend. Het begin van de fietszone wordt aangeduid; ook het einde van

de fietszone wordt aangeduid.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • F111
  • F113

 

Artikel 2.

ln het gebied begrensd door

  • Wijk Pelink huisnummer 1,
  • Boonhof ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat,
  • Horekenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat,
  • Horekenstraat huisnummer 52-54,
  • Kerlemeers ter hoogte van het kruispunt met de Ternatstraat en
  • Kerlemeers ter hoogte van het kruispunt met de Louwijn

 

geldt:

de fietszone wordt afgebakend. Het begin van de fietszone wordt aangeduid; ook het einde van

de fietszone wordt aangeduid.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • F111
  • F113

 

Artikel 3.

Het college van burgemeester en schepenen geeft een principiële goedkeuring en het agendapunt zal op een volgende raad geagendeerd worden.

 

Artikel 4.

Het aanvullend reglement wordt, na eventuele goedkeuring door de gemeenteraad, ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.