Terug
Gepubliceerd op 05/08/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 30/07/2024 - 20:00

Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Zone 30 Essene

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Rebecca D'Haeseleer, algemeen directeur, wnd.
Verontschuldigd: Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 mei 2024 met betrekking tot het circulatieplan Essene.
Feiten, context, motivering
  • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
  • De uitbreiding van de zone 30 in Essene zal worden behouden.
  • Een deel van de zone 30 overlapt met de fietszones in Essene. Deze zones worden apart van elkaar gesignaleerd. Het snelheidsregime is in beide zones hetzelfde.
  • Er werd geen apart signalisatieplan opgemaakt, gezien de huidige signalisatie reeds in het kader van het proefproject, zoals goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 augustus 2023, werd geplaatst.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Besluit

Artikel 1.

In het gebied begrensd door:

  • Fooststraat nr.10
  • Assestraat ter hoogte van de inrit van de begraafplaats
  • Assestraat nr. 10
  • Horekenstraat nr. 52-54
  • Horekenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat
  • Ternatsestraat nr. 107
  • Lombeekstraat nr. 21
  • Moortelstraat nr. 36
  • Kerlemeers 19a

 

geldt:

de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van

de zone 30 wordt aangeduid.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • F4a
  • F4b

 

Artikel 2.

Het college van burgemeester en schepenen geeft een principiële goedkeuring en het agendapunt zal op een volgende raad geagendeerd worden.

 

Artikel 3.

Het aanvullend reglement wordt, na eventuele goedkeuring door de gemeenteraad, ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.