Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 25/06/2024 - 20:00

Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Driesstraat 1

Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Gemeenteraad
Aanleiding
  • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22 november 2022.
Feiten, context, motivering
  • Ingevolge de bespreking op het gemeentelijk veiligheidsoverleg en de observaties van leden van de wijkpolitie van Affligem (PZ TARL), naar aanleiding van klachten van buurtbewoners met betrekking tot de parkeerdruk in hun straten werd principieel beslist om de blauwe zone in het centrum van Teralfene uit te breiden.
  • De zone met beperkte parkeertijd wordt uitgebreid in volgende straten:
    • Driesstraat, wegvak tussen het Driesplein en de spoorwegbrug in de richting van Liedekerke;
    • Driesstraat, wegvak tussen het Driesplein en de Langeweg;
    • Steenbergstraat, wegvak tussen de Driesstraat en de Groeneweg.
  • De huidige zone, waar momenteel een blauwe zone (beperkte parkeertijd) van toepassing is en die dan aansluit op de nieuwe zone betreft:
    • Driesplein, komende uit de richting van Liedekerke, vanaf huisnummer 91 tot en met huisnummer 89. Hierin zit ook een deel van de Portugeesstraat tot huisnummer 17. Dit behelst de volledige verhoogde inrichting ter hoogte van het Driesplein;
    • Driesstraat, wegvak tussen de Langeweg en de Daalstraat/Potaardestraat/Balleistraat;
    • Daalstraat, wegvak tussen de Driesstraat en de Bredeweg; Potaardestraat, wegvak tussen de Driesstraat en de Langeweg.
  • Het halfmaandelijks parkeren blijft behouden waar het op dit moment reeds van toepassing is.
  • Er wordt gekozen voor gebiedsdekkende maatregelen in (een deel van) de Driesstraat (inclusief de reguliere parkeerplaatsen op het perceel van Driesstraat 1, parking Kerkplein) en de Portugeesstraat. De parkeermaatregelen betreffende de rest van de blauwe zone wordt opgenomen in de aanvullende reglementen op straatniveau voor de Driesstraat, Steenbergstraat en Daalstraat gezien de combinatie met het halfmaandelijks parkeren en de vereisten voor het afbakenen van gebiedsdekkende maatregelen.
  • In dit aanvullend reglement wordt de inrichting van de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 (parking Kerkplein) opgenomen en geregulariseerd, met inbegrip van
    • de parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen,
    • de parkeerplaatsen voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap en
    • het algemeen parkeerverbod t.b.v. de markt op vrijdagnamiddag.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
  • De beslissing van de gemeenteraad van 13 september 2011 houdende Invoering "blauwe zone - uitgezonderd bewoners" - parking kerkplein - Driesstraat - Potaardestraat en Daalstraat in de deelgemeente Teralfene;
  • De beslissing van de gemeenteraad van 13 september 2011 houdende Invoering "blauwe zone - uitgezonderd bewoners" - Driesplein - Driesstraat en Portugeesstraat in de deelgemeente Teralfene;
  • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 november 2022 houdende principieel akkoord om de huidige blauwe zone, zoals beslist door de gemeenteraad van 13 september 2011, uit te breiden.
Publieke stemming
Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 stemmen tegen
Besluit

Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)

 

Artikel 1.

Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 worden opgeheven van zodra het nieuwe reglement in werking treedt op 8 juli 2024.

 

Artikel 2.

Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 in de richting van de Rozenlaan geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder.

Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 in de richting van de Balleistraat geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C1
  • F19

 

Artikel 3.

Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Wegmarkeringen conform artikel 77.5 van de wegcode.

 

Artikel 4.

Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 geldt: het stilstaan en parkeren is verboden; de maatregel geldt vrijdag van 15u tot 19u30; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E3
  • GV met de vermelding "vrijdag van 15u tot 19u30"
  • GXa

 

Artikel 5.

Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 ter hoogte van

  • twee parkeerplaatsen aan de noordoostelijke zijde

 

geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; het parkeren is niet toegelaten op vrijdag van 15u tot 19u30.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E9a
  • GVIId
  • GV met de vermelding "uitgezonderd vrijdag van 15u tot 19u30"

 

Artikel 6.

Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 ter hoogte van

  • twee parkeerplaatsen aan de zuidoostelijke zijde

 

geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen; het parkeren is niet toegelaten op vrijdag van 15u tot 19u30.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E9a
  • GVIId
  • GV met de vermelding "uitgezonderd vrijdag van 15u tot 19u30"

 

Artikel 7.

Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.