De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s;
Bij ministerieel besluit werden ook enkele toelichtingsschema's opgelegd;
2023 | |
Saldo exploitatierekening | - €1.234.838 |
Saldo investeringsrekening | - € 7.852 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | - € 1.242.690 |
Beschikbaar budgettair resultaat | - € 1.274.522 |
Autofinancieringsmarge | - € 1.234.838 |
Tekort van het boekjaar | - € 1.157.960 |
De jaarrekening van het OCMW vertoont een negatief beschikbaar budgettair resultaat, waardoor het aangewezen is een gemeentelijke tussenkomst in te boeken.
De jaarrekening van de gemeente wordt gekenmerkt door volgende cijfers:
2023 | |
Saldo exploitatierekening | € 5.781.949 |
Saldo investeringsrekening | - € 3.995.834 |
Saldo financieringsrekening | - € 470.833 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | € 1.315.282 |
Beschikbaar budgettair resultaat | € 1.322.083 |
Autofinancieringsmarge | € 5.106.709 |
Overschot/tekort van het boekjaar | € 2.222.558 |
2023 | |
Saldo exploitatierekening | € 4.547.111 |
Saldo Investeringsrekening | - € 4.003.686 |
Saldo financieringsrekening | - € 470.833 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | € 72.591 |
Beschikbaar budgettair resultaat | € 47.562 |
Autofinancieringsmarge | € 3.871.870 |
Tekort van het boekjaar | € 2.339.120 |
Balanstotaal | € 48.228.996 |
Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)
Artikel 1.
De jaarrekening 2023 van het OCMW, zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 25 juni 2024, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Er wordt een gemeentelijke tussenkomst voor het OCMW vastgesteld ten bedrage van € 1.272.469,28.
Artikel 3.
De jaarrekening 2023 van de gemeente wordt vastgesteld.
Artikel 4.
De geïntegreerde jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW wordt definitief vastgesteld.
Artikel 5.
De geïntegreerde jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW, met bijhorende toelichting, maakt integrerend deel uit van dit besluit.
Artikel 6.
De jaarrekening wordt neergelegd op het gemeentehuis, waar iedereen er altijd ter plaatse kennis van kan nemen. De rekeningdocumenten en toelichtingen zullen ook gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.
Artikel 7.
Afschrift van deze beslissing zal, samen met de geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW, via het digitaal loket toegestuurd worden aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 1.
De raad neemt kennis van het rapport 2023 van de financieel directeur.
Artikel 2.
Het rapport maakt integraal deel uit van deze raadsbeslissing.
Artikel 1.
Er wordt ten behoeve van de gemeente voor de periode van 25 juni 2024 tot en met 31 december 2025 een retributie vastgesteld voor het ter beschikking stellen en/of verkopen van materialen enerzijds en voor de prestaties geleverd door de gemeentewerklieden anderzijds.
Artikel 2.
Elke aanvraag voor het inzetten van gemeentewerklieden, of voor het gebruik van materiaal dient schriftelijk (per brief, per mail of via de gemeentelijke webshop) gericht te worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 3.
De retributie voor het inzetten van gemeentewerklieden wordt bepaald als volgt:
Artikel 4.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de tarieven vast te stellen voor producten van allerlei aard, die voor de Affligemse bevolking als nuttig worden beschouwd en waarbij het niet mogelijk of aangewezen is de werkelijke kostprijs aan te rekenen.
Artikel 5.
Deze retributie is verschuldigd door de persoon, het gezin of door het privé of openbaar organisme, die de dienst of de aankoop bij het bestuur aanvraagt. Ook voor dienstverleningen die via de lokale politie door een derde bij de gemeentelijke diensten worden aangevraagd, geldt dit retributiereglement. De retributie moet betaald worden hetzij binnen de 30 dagen na de toezending van de afrekening, hetzij contant bij aflevering van de producten.
Indien de betaling van de factuur niet is geschied binnen de 30 dagen na toezending, zal er eerst een gewone aanmaning verstuurd worden. Bij het uitblijven van een gevolg zal een aangetekende aanmaning volgen en zal er een supplementair bedrag van € 10,00 gevorderd worden, ten laste van de persoon die de retributie verschuldigd is. Vervolgens en steeds in het geval van niet-betaling, zal het dossier voor invordering toegestuurd worden aan de gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder zal de procedure verderzetten volgens de regels van het gemeen recht via een grondige fase van invordering in der minne teneinde de invordering langs gerechtelijke weg te vermijden.
In geval van niet betaling na de door de gerechtsdeurwaarder ondernomen pogingen in der minne, zal deze laatste de invordering verderzetten via gerechtelijke weg. De gedane onkosten, rechten en uitgaven in alle fasen van de invordering van de verschuldigde bedragen zijn ten laste van de schuldenaar van de vergoeding en worden toegevoegd aan de initiële tarieven (bedrag van de vergoeding en dossierkosten) te betalen door de schuldenaar.
Deze onkosten, rechten en uitgaven worden berekend overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 1976 tot vaststelling van het tarief voor akten van gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van het tarief van sommige toelagen.
De invordering van het betwiste gedeelte van de retributie zal geschieden langs burgerrechtelijke weg.
Artikel 6.
In afwijking van bovenvermelde tarieven, wordt voor de inzet van de werklieden voor het reinigen van de vloer in nat van de evenementenhal een forfaitair bedrag aangerekend zoals vermeld in het betreffende verhuurreglement.
Artikel 7.
In afwijking van bovenvermelde tarieven wordt er voor het ter beschikking stellen van materialen voor erkende en niet-erkende verenigingen een bedrag aangerekend, als volgt bepaald:
Materiaal Prijs/stuk (erkende) Prijs/stuk (niet-erkende vereniging)
Podiumelementen: € 2,00 € 4,00
Nadarhek: € 2,00 € 4,00
Aanhangwagen: € 20,00 € 40,00
Kiosk: € 150,00 € 300,00
Waarborg: € 200,00 per soort ontleend materiaal.
Gemeentelijke adviesraden, Affligemse scholen en wijkfeesten kunnen ook van deze dienstverlening gebruik maken aan de tarieven van de erkende verenigingen.
Jeugdverenigingen erkend door de gemeentelijke jeugdraad en verenigingen erkend door de gemeentelijke cultuurraad onder categorie III, zoals bepaald in het subsidie-reglement van de cultuurraad Affligem d.d. 18 november 2008, kunnen jaarlijks voor één activiteit (maximum vier enkele ritten) gratis gebruik maken van vervoer.
Voor evenementen op het grondgebied waarbij, in het kader van de veiligheid, meer dan 40 nadars worden aangevraagd (bijvoorbeeld voor wielerwedstrijden op de openbare weg), wordt het ter beschikking stellen van deze nadarhekken een plafond van € 80,00 ingesteld.
Artikel 8.
Van bovenvermelde tarieven zijn vrijgesteld de verenigingen die instaan voor de organisatie van historisch gegroeide kermissen, zoals bepaald in categorie II van het subsidiereglement van de cultuurraad d.d. 18.11.2018. Deze vrijstelling geldt enkel voor de verleende dienst in het kader van de georganiseerde kermissen.
Artikel 9.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 10.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)
Artikel 1.
De aanvullende reglementen met betrekking tot de blauwe zone zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 13 september 2011 worden opgeheven van zodra het nieuwe reglement in werking treedt op 8 juli 2024.
Artikel 2.
In de zone begrensd door
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; de beperkte parkeertijd geldt niet voor personen in het bezit van een bewonerskaart.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.
In de zone begrensd door
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; de beperkte parkeertijd geldt niet voor personen in het bezit van een bewonerskaart.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)
Artikel 1.
Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Steenbergstraat worden opgeheven van zodra het nieuwe reglement in werking treedt op 8 juli 2024.
Artikel 2.
Op de Steenbergstraat vanaf het kruispunt met de Potaardestraat tot het kruispunt met de Eugeen Bosteelsstraat in de richting van Eugeen Bosteelsstraat geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Op de Steenbergstraat vanaf het kruispunt met de Eugeen Bosteelsstraat tot het kruispunt met de Potaardestraat in de richting van de Potaardestraat geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.
Op de Steenbergstraat ter hoogte van
geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.
Op de Steenbergstraat vanaf
en ter hoogte van
geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 5.
Op de Steenbergstraat vanaf
geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 6.
Op de Steenbergstraat vanaf
en ter hoogte van
geldt: de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 7.
Op de Steenbergstraat vanaf
en ter hoogte van
geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 8.
Op de Steenbergstraat vanaf
en ter hoogte van
geldt: het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; de beperkte parkeertijd geldt niet voor personen in het bezit van een bewonerskaart; de afstand van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 9.
Op de Steenbergstraat ter hoogte van
geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de afstand van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 10.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)
Artikel 1.
Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Daalstraat (wegvak tussen Bredestraat en Driesstraat) worden opgeheven van zodra het nieuwe reglement in werking treedt op 8 juli 2024.
Artikel 2.
Op de Daalstraat vanaf het kruispunt met de Bredeweg tot huisnummer 9 in de richting van de Driesstraat geldt: het stilstaan en parkeren is verboden.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.
Op de Daalstraat ter hoogte van de overzijde van huisnummer 9a in de richting van de Bredeweg geldt: het stilstaan en parkeren is verboden.
De parkeerreglementering geldt over een afstand van 10m.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.
Op de Daalstraat vanaf huisnummer 2a tot de overzijde van huisnummer 9a in de richting van de Bredeweg geldt:
het parkeren is verboden van de 1e tot de 15e van de maand; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; de beperkte parkeertijd geldt niet voor personen in het bezit van een bewonerskaart; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Op de Daalstraat vanaf huisnummer 9 tot huisnummer 5 in de richting van de Driesstraat geldt:
het parkeren is verboden van de 16e tot het einde van de maand; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; de beperkte parkeertijd geldt niet voor personen in het bezit van een bewonerskaart; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 5.
Op de Daalstraat vanaf het kruispunt met de Driesstraat tot huisnummer 2a geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 6.
Op de Daalstraat van huisnummer 5 tot huisnummer 5a geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 7.
Op het kruispunt van de Daalstraat met de Driesstraat geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 8.
Op het kruispunt van de Daalstraat met de Bredeweg geldt: het is verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 9.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)
Artikel 1.
Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Driesstraat (wegvak tussen Daalstraat en Kleinendries) worden opgeheven van zodra het nieuwe reglement in werking treedt op 8 juli 2024.
Artikel 2.
Op de Driesstraat ter hoogte van
geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.
Op de Driesstraat ter hoogte van
geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 5.
Op de Driesstraat vanaf
geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 6.
Op de Driesstraat,
geldt: het parkeren is verboden van de 1e tot de 15e van de maand; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; de beperkte parkeertijd geldt niet voor personen in het bezit van een bewonerskaart; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 7.
Op de Driesstraat,
geldt: het parkeren is verboden van de 1e tot de 15e van de maand; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; de beperkte parkeertijd geldt niet voor personen in het bezit van een bewonerskaart; het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 8.
Op de Driesstraat,
geldt: het parkeren is verboden van de 16e tot het einde van de maand; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; de beperkte parkeertijd geldt niet voor personen in het bezit van een bewonerskaart; het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 9.
Op de Driesstraat,
geldt: het parkeren is verboden van de 16e tot het einde van de maand; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; de beperkte parkeertijd geldt niet voor personen in het bezit van een bewonerskaart; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 10.
Op de Driesstraat ter hoogte van
geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de afstand van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 11.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)
Artikel 1.
Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 worden opgeheven van zodra het nieuwe reglement in werking treedt op 8 juli 2024.
Artikel 2.
Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 in de richting van de Rozenlaan geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder.
Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 in de richting van de Balleistraat geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.
Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.
Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 geldt: het stilstaan en parkeren is verboden; de maatregel geldt vrijdag van 15u tot 19u30; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 5.
Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 ter hoogte van
geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; het parkeren is niet toegelaten op vrijdag van 15u tot 19u30.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 6.
Op de gemeenteweg op het perceel van Driesstraat 1 ter hoogte van
geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen; het parkeren is niet toegelaten op vrijdag van 15u tot 19u30.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 7.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)
Artikel 1.
Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op het Essene-Kerkplein worden opgeheven.
Artikel 2.
Op het Essene-Kerkplein ter hoogte van
geldt:
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.
Op het Essene-Kerkplein ter hoogte van
geldt:
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.
Op het Essene-Kerkplein vanaf huisnummer 4 tot het kruispunt met de Ternatsestraat (ter hoogte van Ternatsestraat huisnummer 1) in de richting van huisnummer 4 geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Op het Essene-Kerkplein vanaf huisnummer 4 tot het kruispunt met de Ternatsestraat (ter hoogte van Ternatsestraat huisnummer 1) in de richting van de Ternatsestraat geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 5.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
- aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel;
- een bericht op de website van de gemeente of in het gemeentelijk infoblad;
- een bericht in het Belgisch Staatsblad;
- een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van de onroerende goederen die zich bevinden in het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan;
- een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement;
- een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer.
Met 14 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 stem tegen (Jo Lamberts), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het grafisch plan tot opheffing van voetweg 37 tussen Guchtweg en Guchtveld, ter hoogte van percelen 1ste afdeling sectie A nr 1047S, 1084P, 1083T, 1773F, 1773E, 1082P, 1081M, 1080Y, definitief vast.
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere afhandeling van het dossier conform het Decreet Gemeentewegen.
In het meerjarenplan is op budgetsleutel ACT 6.2.3.1 / 0119-00 / 2200400 een krediet van € 400.000,00 voorzien voor de aankoop van gronden. Door goedkeuring van deze gemeenteraadsbeslissing, verklaart de gemeenteraad er zich mee akkoord dit krediet aan te wenden voor de aankoop van deze woning. Bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging zal de kredietverschuiving doorgevoerd worden.
Er is voldoende marge op het investeringsbudget om de tijdelijke kredietoverschrijding te dekken.
Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jonas Van Vaerenbergh, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 5 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel)
Artikel 1.
De aankoop, om reden van openbaar nut, van 3 percelen grond kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie A nr. 614H (woning), 614N, en 680P en met een totale oppervlakte van 806 m², eigendom van Danny Raeymaekers en Martine Van der Straeten, voor een totaal bedrag van € 360.000,00 + 10% wederbeleggingsintresten (venale waarde) wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Aan notaris Peter De Schepper (Roosdaal) wordt opdracht gegeven de notariële akte op te stellen.
Artikel 3.
Bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging zullen de benodigde kredieten via verschuiving voorzien worden op de correcte budgetsleutel.
Artikel 4.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de afhandeling van de aankoop zoals o.a. de goedkeuring van de ontwerpakte.
Artikel 5.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de akte.
Artikel 6.
Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.
Op 12 oktober 2021 ondertekende het Lokaal Bestuur het Lokaal- Energie- en Klimaatpact 1.0. De doelstellingen en acties van het LEKP kaderen binnen het Energie- en Klimaatactieplan.
Op 7 november 2019 keurde de deputatie van Provincie Vlaams-Brabant het Provinciaal Klimaatactieprogramma 2020-2025 goed. Dit programma voorziet onder meer in de ondersteuning van de steden en gemeenten bij het uitwerken en uitvoeren van hun lokaal klimaatbeleid.
In het provinciaal klimaatbeleidsplan 2040 stelt Provincie Vlaams-Brabant dat ze samen met steden en gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers wil evolueren naar een klimaatneutraal en klimaatbestendig Vlaams-Brabant tegen 2040.
Het Energie- en Klimaatactieplan omschrijft waartoe het Lokaal Bestuur zich engageert (opgenomen als bijlage).
Met 14 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 7 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts)
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het Energie- en Klimaatactieplan 2030 (SECAP) goed.
Artikel 2.
Het Energie- en Klimaatactieplan 2030 wordt bezorgd aan de provincie Vlaams-Brabant en ingediend bij de Europese Commissie via MyCovenant.eumayors.eu.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord om OVAM aan te stellen als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van het Lokaal Bestuur Affligem voor de vaststelling van overtredingen op:
De Lijn houdt algemene vergadering op dinsdag 28 mei 2024 - uitnodigingsbrief (email) van 2 mei 2024.
- Verwelkoming en inleiding
- Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
a. beleidsverslag
b. commentaar bij de jaarrekening
c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening- Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
- Goedkeuring jaarrekening 2023
- Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2023
- Varia - rondvraag
Artikel 1.
De agenda en agendapunten van de algemene vergadering van aandeelhouders van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn van 28 mei 2024 die goedgekeurd zijn door het college van burgemeester en schepenen op 21 mei 2024, worden bekrachtigd.
Brief van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening, 13 mei 2024.
Artikel 1.
De agenda van de algemene vergadering van aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding NV- in vereffening van 26 juni 2024 die goedgekeurd is door het college van burgemeester en schepenen op 28 mei 2024, wordt bekrachtigd.
- Publiek vertrouwen: een respectvolle omgang tussen raadsleden wekt vertrouwen op bij het publiek. Wanneer burgers zien dat hun vertegenwoordigers elkaar met respect behandelen, weerspiegelt dit positief op het imago van de lokale politiek als geheel. Dit vertrouwen is essentieel voor een goed functionerende democratie.
- Transparantie en openheid: een respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert transparantie en openheid in de besluitvormingsprocessen. Wanneer er een cultuur van respect heerst, voelen raadsleden zich vrij om hun standpunten te delen en om kritisch te zijn zonder angst voor repercussies, wat leidt tot meer openbare betrokkenheid en begrip.
- Effectieve samenwerking: respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert effectieve samenwerking. Door respect te tonen voor elkaars standpunten en expertise, worden raadsleden gestimuleerd om samen te werken om oplossingen te vinden voor gemeenschappelijke uitdagingen. Dit resulteert in beter doordachte en breed gedragen beslissingen.
- Stabiliteit en continuïteit: een respectvolle omgang tussen raadsleden draagt bij aan de stabiliteit en continuïteit van het bestuur. Wanneer er geen onnodige conflicten zijn en er respectvol met elkaar wordt omgegaan, kunnen gemeenteraden zich beter concentreren op het dienen van het algemeen belang en het uitvoeren van effectief beleid zonder afleidingen.
Dit punt werd afgevoerd.
Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts), 14 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts)
Dit punt werd verworpen.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 25 juni 2024.
De notulen van de vorige zitting van 21 mei 2024 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 21 mei 2024 wordt goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Gerda Van Geite
voorzitter