Terug
Gepubliceerd op 14/09/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 29/06/2021 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, Voorzitter
Walter De Donder, Burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, Voorzitter Bijzonder comité voor de sociale dienst
Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Frédéric Pipelers, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Stijn Stassijns, Jill Rollier, Raad voor Maatschappelijk Welzijn
  • Financiele dienst

    • Reglement betreffende het doorrekenen van de innings- en aanmaningskosten van openstaande terugvorderingen - dienstjaren 2021 tot en met 2025

      Aanleiding
      • Voor het invoeren van een uniforme werkwijze voor het opvolgen van het debiteurenbeheer voor gemeente en OCMW, dient een reglement goedgekeurd te worden door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
      Feiten, context, motivering
      • De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor de opvolging van de diverse terugvorderingen die de werking en de beleidsbeslissingen van het OCMW met zich meebrengen;
      • Bij laattijdige betaling van de diverse terugvorderingen, worden herinneringen gestuurd en dit brengt kosten met zich mee;
      • Een schuldenaar moet aangemaand worden met een aangetekende brief, alvorens een dergelijke terugvordering ingevorderd kan worden door het uitvaardigen van een dwangbevel;
      • Het is aangewezen dat de kosten van deze aangetekende brief teruggevorderd worden van de schuldenaar;
      • De betaling van betwiste, terugvorderingen, vermeerderd met de innings- en administratiekosten, zal worden afgedwongen middels burgerlijke rechtspleging en de raad voor maatschappelijk welzijn zal hiertoe ad hoc een raadsman aanstellen ter verdediging en vrijwaring van de financiële belangen van het OCMW.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 77, 78, 177, 286 en 288 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 103 in het bijzonder.
      Besluit

      Goedgekeurd met volgende stemming:

      • Voor – 15 stemmen: Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts en Gerda Van Geite.
      • Onthouding – 6 stemmen: Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel en Jeroen Trappers.

       

      Artikel 1.

      Er wordt met ingang van heden tot en met 2025 een retributie geheven voor innings- en aanmaningskosten van openstaande terugvorderingen.


      Artikel 2.

      De retributie wordt als volgt vastgesteld:

      • eerste herinnering (niet aangetekend): zonder kosten;
      • tweede herinnering (niet aangetekend): zonder kosten;
      • laatste waarschuwing (aangetekend): € 10,00 kosten;
      • betekening van een dwangbevel: kosten van de gerechtsdeurwaarder.

      Alvorens een dwangbevel wordt opgemaakt, wordt het overzicht van de betreffende terugvorderingen voorgelegd aan de maatschappelijk werkers van het OCMW. De maatschappelijk werkers maken voor elk dossier van de gekende OCMW-cliënten een inschatting aangaande de vermogendheid tot terugbetaling. Indien een terugbetaling volgens hun inschatting niet haalbaar is, wordt geen dwangbevel betekend. Dergelijke attestering van de sociale dienst van het OCMW leidt tot oninbaarstelling van de openstaande terugvordering.


      Artikel 3.

      De retributie is verschuldigd door de schuldenaar van de onderliggende terugvordering.


      Artikel 4.

      Bij betaling zullen eerst de volgens onderhavig retributiereglement aangerekende administratiekosten aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande terugvordering (hoofdsom).


      Artikel 5.

      De invordering van de retributie zal gebeuren, samen met de hoofdsom, bij dwangbevel voor de niet betwiste terugvorderingen en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure voor betwiste terugvorderingen.


      Artikel 6.

      Dit reglement wordt op de gemeentelijke website bekend gemaakt.


      Artikel 7.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

    • Rapportering financieel directeur in naleving van de artikelen 176 en 177 van het decreet over het lokaal bestuur

      Aanleiding

      In het decreet over het lokaal bestuur zijn een aantal rapporteringsverplichtingen opgenomen voor de financieel directeur.

      Feiten, context, motivering
      • De financieel directeur dient minstens eenmaal per jaar te rapporteren aan de algemeen directeur, aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau, aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de opdrachten waarvoor hij in volle onafhankelijkheid instaat.
      • Over volgende aangelegenheden dient gerapporteerd te worden:
        • het opstellen, in overleg met het managementteam, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering;
        • het voeren en het afsluiten van de boekhouding;
        • het verzorgen van financiële analyse en financiële beleidsadvisering;
        • het thesauriebeheer, met behoud van de toepassing van de bepalingen daarover in het organisatiebeheersingssysteem;
        • de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact;
        • het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;
      • Het rapport 2020 werd bijgevoegd als bijlage;
      • De financieel directeur gaf in de vergadering van de commissie financiën van 24 juni 2021 toelichting bij het rapport;
      Juridisch kader
      • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 176 en 177 in het bijzonder.
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad neemt kennis van het rapport 2020 van de financieel directeur.


      Artikel 2.

      Het rapport maakt integraal deel uit van deze raadsbeslissing.

    • Vaststelling van de jaarrekening 2020 van het OCMW Affligem.

      Aanleiding

      De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De raad voor maatschappelijk welzijn dient de jaarrekening van het OCMW vast te stellen.

      Feiten, context, motivering
      • De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s;

      • Bij ministerieel besluit werden ook enkele toelichtingsschema's opgelegd;

      • De jaarrekening van het OCMW wordt gekenmerkt door volgende cijfers:
        2020
      Saldo exploitatierekening - € 744.425
      Saldo investeringsrekening - € 6.676
      Budgettair resultaat van het boekjaar - € 751.100
      Beschikbaar budgettair resultaat € 95.147
      Autofinancieringsmarge - € 744.425
      Tekort van het boekjaar - € 725.762
      •  De jaarrekening van het OCMW vertoont een positief beschikbaar budgettair resultaat, waardoor er geen gemeentelijke tussenkomst geboekt moet worden. 

      • Schepen Hans Cornand, de heer Wim Lambert, manager bij de firma Q&A en de heer Gunter Dedobbeleer, financieel directeur, geven toelichting bij de (geïntegreerde) jaarrekening in de vergadering van de commissie financiën van 24 juni 2021;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, titel 4 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC);
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus (MB BBC);
      Besluit

      Goedgekeurd met volgende stemming:

      • Voor – 16 stemmen: Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers en Gerda Van Geite.
      • Onthouding – 5 stemmen: Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh en Elke Van den Winckel.

       

      Artikel 1.
      De jaarrekening 2020 van het OCMW wordt vastgesteld.


      Artikel 2.

      Er wordt geen gemeentelijke tussenkomst voor het OCMW vastgesteld, aangezien de jaarrekening 2020 van het OCMW sluit met een positief beschikbaar budgettair resultaat.

       

      Artikel 3.

      De geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW, met bijhorende toelichting, maakt integrerend deel uit van dit besluit.


      Artikel 4.

      De jaarrekening wordt neergelegd op het gemeentehuis, waar iedereen er altijd ter plaatse kennis van kan nemen. De rekeningdocumenten en toelichtingen zullen ook gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.


      Artikel 5.

      Afschrift van deze beslissing zal, samen met de geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW, via het digitaal loket toegestuurd worden aan de toezichthoudende overheid.

  • Personeel

    • Vaststelling van de geïntegreerde personeelsformatie van het personeel van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

      Aanleiding

      Daar diverse wijzigingen/aanvullingen en/of opschoningen aan de huidige geïntegreerde personeelsformatie van gemeente en Ocmw - lokaal bestuur Affligem, noodzakelijk zijn worden, wordt thans een gewijzigde geïntegreerde personeelsformatie voor het globale personeel van gemeente en Ocmw, ter goedkeuring voorgelegd.

      Feiten, context, motivering
      • Met het Decreet Lokaal Bestuur wordt verder gegaan op het elan om meer ruimte te maken voor lokale autonomie, lokaal maatwerk en lokale daadkracht, en wordt de personeelsformatie niet meer opgelegd als een verplicht instrument;
      • Anderzijds is en blijft de personeelsformatie een nuttig instrument in het globaal organisatiebeheersingssysteem;
      • De alsmaar toenemende responsabiliseringsbijdrage in hoofde van het Ocmw kan verminderd worden door personeelsleden van de gemeente over te dragen naar het Ocmw;
      • De juridische nota van GD&A advocaten houdende de optimalisatie van responsabiliseringsbijdragen door overdracht van personeelsleden tussen gemeente en Ocmw;
      • Er zijn overduidelijk voldoende rechtsgronden om personeel van de gemeente naar het Ocmw over te dragen;
      • Deze overdracht levert niet uitsluitend een financieel voordeel op voor het Ocmw van Affligem, het is ook voordelig voor de Vlaamse overheid die de helft van de te betalen responsabiliseringsbijdragen subsidieert;
      • Voormelde overdracht van personeel van gemeente naar het Ocmw zal - waar effectief kan en haalbaar is - gehandhaafd blijven naar de toekomst;
      • Daar de noodzaak van enkele nieuwe functies zich opdringt, zoals deskundige dienst openbare werken, deskundige duurzaamheid/milieu dienst ruimtelijke ordening, deskundige stedenbouw dienst ruimtelijke ordening, administratief hoofdmedewerker dienst welzijn & cultuur, administratief hoofdmedewerker dienst secretariaat  /personeel.

       

      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 77, 78 en 161;
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 07 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 mei 2020 houdende de vaststelling van de personeelsformatie van het Ocmw;
      • Het akkoord van het gemeenschappelijk managementteam op 05 maart 2021;
      • Het schriftelijk akkoord vanwege het Bijzonder Onderhandelingscomité bij email van 14 juni 2021 van het ACOD-LRB Vlaams Brabant;
      • Het schriftelijk akkoord vanwege het Bijzonder Onderhandelingscomité bij email van 29 juni 2021 van het ACV-CSC Vlaams-Brabant;
      • De notulen van het digitaal overleg van het hoog overleg comité - bijzonder onderhandelingscomité van 11 juni 2021.
      Besluit

      Artikel 1.
      De geïntegreerde personeelsformatie van het personeel van gemeente en Ocmw van het lokaal bestuur Affligem wordt vastgesteld, zoals bepaald in het document zoals toegevoegd aan deze beslissing.

      Dit document maakt integrerend deel uit van deze beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.


      Artikel 2.
      De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 mei 2020 houdende vaststelling van de personeelsformatie van het Ocmw, wordt opgeheven.

    • Vaststelling gezamenlijk organogram van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn

      Aanleiding

      Het laten samengaan van de gemeentelijke en Ocmw-administraties is één van de doelstellingen van het decreet lokaal bestuur; dit vertaalt zich in een gezamenlijk organogram voor beide bestuurlijke entiteiten.

      Feiten, context, motivering
      • Het gezamenlijk organogram dient de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en het Ocmw weer te geven evenals de gezagsverhoudingen op een duidelijke, eenvormige en eenvoudige manier aan te duiden;
      • Het gezamenlijk organogram moet ook de een efficiënte en inclusieve realisatie faciliteren van de doelstellingen en de acties in het meerjarenplan;
      • In aansluiting dienen de deelorganogrammen duidelijkheid te geven over wie per dienst de leidinggevende is en welke functies er werkzaam zijn; 
      • Eveneens de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden, worden aangeduid;
      • In de loop van 2021 zullen enkele nieuwe functies van de gezamenlijke personeelsformatie ingevuld worden;
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur, de artikelen 161, 171, §4 1° en 179;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2021 houdende vaststelling van geïntegreerde personeelsformatie van het personeel van de gemeente en het centrum voor maatschappelijk welzijn;
      • De beslissing van de gemeenteraad van 10 maart 2020 houdende vaststellen van de personeelsformatie van de gemeente Affligem;
      • De beslissing van de gemeenteraad van 10 maart 2020 houdende vaststellen van het gezamenlijk organogram van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
      • Het akkoord van het gemeenschappelijk managementteam op 05 maart 2021;
      • Het schriftelijk akkoord vanwege het Bijzonder Onderhandelingscomité bij email van 14 juni 2021 van het ACOD-LRB Vlaams Brabant;
      • Het schriftelijk akkoord vanwege het Bijzonder Onderhandelingscomité bij email van 29 juni 2021 van het ACV-CSC Vlaams-Brabant;
      • De notulen van het digitaal overleg van het hoog overleg comité - bijzonder onderhandelingscomité van 11 juni 2021.
      Besluit

      Artikel 1.
      Het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage, die integrerend deel uitmaakt van deze beslissing.

      • Cluster Ondersteuning:
        • Financiën
        • Ondersteunende diensten:
          • IT
          • Secretariaat & Personeel
          • Schoonmaaksters
      • Cluster Ruimte:
          • Openbare werken:
              • Administratie
              • Technische uitvoering
          • Ruimtelijke ordening:
              • Stedenbouw & Ruimtelijke ordening
              • Milieu
              • GIS
              • Lokale economie
              • Wonen
          • Cluster Mens:
            • Burgerzaken
            • Vrije tijd en Sociale zaken:
              • Bibliotheek
              • Welzijn & Cultuur:
                • Huis van het Kind
                • Jeugd
              • Sport
              • Sociale dienst


      Artikel 2.
      Het gezamenlijk managementteam zal bestaan uit volgende functies:

      • Algemeen directeur
      • Financieel directeur
      • Jurist
      • Afdelingshoofd
      • Diensthoofd burgerzaken
      • Diensthoofd openbare werken
      • Diensthoofd ruimtelijke ordening


      Artikel 3.
      De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 02 april 2019 houdende vaststellen van het gezamenlijk organogram van gemeente en Ocmw, wordt met ingang van 01 juli 2021 opgeheven.

       

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Welzijnskoepel West-Brabant – algemene vergadering 21 juni 2021 – voordracht kandidaat voor Raad van Bestuur – bekrachtiging beslissing vast bureau van 15 juni 2021

      Aanleiding
      • Recent namen twee leden van de Raad van Bestuur van Welzijnskoepel West-Brabant ontslag. De twee betrokken bestuurders behoorden tot een gemeente die ressorteert onder categorie B (inwonersaantal tussen 10.001-20.000 inwoners).
      • Het lokaal Bestuur (Ocmw) werd uitgenodigd om desgevallend een kandidaat voor te dragen, uiterlijk 15 juni 2021. Daar de datum van de algemene vergadering van Welzijnskoepel West-Brabant werd gepland op 21 juni as. - en dus vóór de datum van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2021 - diende de voordracht te worden beslist door het vast bureau.
      • Betrokken beslissing van het vast bureau van 15 juni 2021 dient thans te worden bekrachtigd door de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Feiten, context, motivering
      • De brief van 02 juni 2021 vanwege Welzijnskoepel West-Brabant waarbij de leden van de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant worden uitgenodigd om – als afgevaardigde van een gemeente van categorie B (waaronder Affligem) – zich kandidaat te stellen voor één van de twee mandaten in de Raad van Bestuur van de Welzijnskoepel West-Brabant;
      • De brief van 04 juni 2021 vanwege Welzijnskoepel West-Brabant waarbij de leden van de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant worden uitgenodigd voor de algemene vergadering van 21 juni 2021, agendapunt 3 in het bijzonder;
      • De agendapunten en de bijhorende documentatie inzake deze algemene vergadering van 21 juni 2021;
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 474, §3, 542 en 543;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 januari 2020 houdende toetreding – met ingang van 01 januari 2020 – tot de Welzijnskoepel West-Brabant, een Ocmw‑vereniging onderworpen aan het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 februari 2020 houdende verkiezing van drie afgevaardigden namens het Ocmw Affligem in de algemene vergadering van Welzijnskoepel West-Brabant (welzijnsvereniging) – mevr. Denise De Paepe, dhr. Jeroen Roelandt en dhr. Guy Uyttersprot;
      • De beslissing van het vast bureau van 15 juni 2021 houdende Welzijnskoepel West-Brabant - algemene vergadering 21 juni 2021 - voordracht kandidaat Raad van Bestuur;
      • De statuten – gecoördineerde versie – van Welzijnskoepel West-Brabant van 13 december 2018;
      • De beslissing van de Algemene Vergadering van Welzijnskoepel West-Brabant van 16 december 2019 houdende akkoordverklaring met de toetreding van het Ocmw Affligem tot de Welzijnskoepel West-Brabant, onder voorbehoud van goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn Affligem;
      Besluit

      Artikel 1.
      De beslissing van het vast bureau van 15 juni 2021 houdende akkoord met de voordracht van mevr. Denise De Paepe, wonende Klein Kapelleveld 6 te 1790 Affligem, als lid van de Raad van Bestuur van Welzijnskoepel West-Brabant, voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur, wordt bekrachtigd.

       

      Artikel 2.
      Afschrift van deze beslissing zal aan Welzijnskoepel West-Brabant, Statiestraat 156 te 1740 Ternat, evenals aan betrokken voorgedragen kandidate, worden toegestuurd.

  • Notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 25 mei 2021 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 25 mei 2021 wordt goedgekeurd.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Frédéric Pipelers
Algemeen Directeur

Gerda Van Geite
Voorzitter