Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
Er wordt met ingang van heden tot en met 2025 een retributie geheven voor innings- en aanmaningskosten van openstaande terugvorderingen.
Artikel 2.
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Alvorens een dwangbevel wordt opgemaakt, wordt het overzicht van de betreffende terugvorderingen voorgelegd aan de maatschappelijk werkers van het OCMW. De maatschappelijk werkers maken voor elk dossier van de gekende OCMW-cliënten een inschatting aangaande de vermogendheid tot terugbetaling. Indien een terugbetaling volgens hun inschatting niet haalbaar is, wordt geen dwangbevel betekend. Dergelijke attestering van de sociale dienst van het OCMW leidt tot oninbaarstelling van de openstaande terugvordering.
Artikel 3.
De retributie is verschuldigd door de schuldenaar van de onderliggende terugvordering.
Artikel 4.
Bij betaling zullen eerst de volgens onderhavig retributiereglement aangerekende administratiekosten aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande terugvordering (hoofdsom).
Artikel 5.
De invordering van de retributie zal gebeuren, samen met de hoofdsom, bij dwangbevel voor de niet betwiste terugvorderingen en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure voor betwiste terugvorderingen.
Artikel 6.
Dit reglement wordt op de gemeentelijke website bekend gemaakt.
Artikel 7.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
In het decreet over het lokaal bestuur zijn een aantal rapporteringsverplichtingen opgenomen voor de financieel directeur.
Artikel 1.
De raad neemt kennis van het rapport 2020 van de financieel directeur.
Artikel 2.
Het rapport maakt integraal deel uit van deze raadsbeslissing.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De raad voor maatschappelijk welzijn dient de jaarrekening van het OCMW vast te stellen.
De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s;
Bij ministerieel besluit werden ook enkele toelichtingsschema's opgelegd;
2020 | |
Saldo exploitatierekening | - € 744.425 |
Saldo investeringsrekening | - € 6.676 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | - € 751.100 |
Beschikbaar budgettair resultaat | € 95.147 |
Autofinancieringsmarge | - € 744.425 |
Tekort van het boekjaar | - € 725.762 |
De jaarrekening van het OCMW vertoont een positief beschikbaar budgettair resultaat, waardoor er geen gemeentelijke tussenkomst geboekt moet worden.
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
De jaarrekening 2020 van het OCMW wordt vastgesteld.
Artikel 2.
Er wordt geen gemeentelijke tussenkomst voor het OCMW vastgesteld, aangezien de jaarrekening 2020 van het OCMW sluit met een positief beschikbaar budgettair resultaat.
Artikel 3.
De geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW, met bijhorende toelichting, maakt integrerend deel uit van dit besluit.
Artikel 4.
De jaarrekening wordt neergelegd op het gemeentehuis, waar iedereen er altijd ter plaatse kennis van kan nemen. De rekeningdocumenten en toelichtingen zullen ook gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.
Artikel 5.
Afschrift van deze beslissing zal, samen met de geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW, via het digitaal loket toegestuurd worden aan de toezichthoudende overheid.
Daar diverse wijzigingen/aanvullingen en/of opschoningen aan de huidige geïntegreerde personeelsformatie van gemeente en Ocmw - lokaal bestuur Affligem, noodzakelijk zijn worden, wordt thans een gewijzigde geïntegreerde personeelsformatie voor het globale personeel van gemeente en Ocmw, ter goedkeuring voorgelegd.
Artikel 1.
De geïntegreerde personeelsformatie van het personeel van gemeente en Ocmw van het lokaal bestuur Affligem wordt vastgesteld, zoals bepaald in het document zoals toegevoegd aan deze beslissing.
Dit document maakt integrerend deel uit van deze beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 2.
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 mei 2020 houdende vaststelling van de personeelsformatie van het Ocmw, wordt opgeheven.
Het laten samengaan van de gemeentelijke en Ocmw-administraties is één van de doelstellingen van het decreet lokaal bestuur; dit vertaalt zich in een gezamenlijk organogram voor beide bestuurlijke entiteiten.
Artikel 1.
Het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage, die integrerend deel uitmaakt van deze beslissing.
Artikel 2.
Het gezamenlijk managementteam zal bestaan uit volgende functies:
Artikel 3.
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 02 april 2019 houdende vaststellen van het gezamenlijk organogram van gemeente en Ocmw, wordt met ingang van 01 juli 2021 opgeheven.
Artikel 1.
De beslissing van het vast bureau van 15 juni 2021 houdende akkoord met de voordracht van mevr. Denise De Paepe, wonende Klein Kapelleveld 6 te 1790 Affligem, als lid van de Raad van Bestuur van Welzijnskoepel West-Brabant, voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur, wordt bekrachtigd.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal aan Welzijnskoepel West-Brabant, Statiestraat 156 te 1740 Ternat, evenals aan betrokken voorgedragen kandidate, worden toegestuurd.
De notulen van de vorige zitting van 25 mei 2021 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 25 mei 2021 wordt goedgekeurd.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Frédéric Pipelers
Algemeen Directeur
Gerda Van Geite
Voorzitter