Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 06/02/2024 - 20:00

Belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2024 tot en met 2025 - wijziging

Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tim Herzeel, schepen
Els Van Nieuwenhove, Bart De Maeseneir, Gemeenteraad
Aanleiding
  • Nieuwe gemeentetaks op het afleveren van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.
Feiten, context, motivering
  • De federale overheid legt heel wat onderrichtingen op met betrekking tot het uitreiken van rijbewijzen en identiteitsbewijzen;
  • Notarissen en andere aanvragers vragen regelmatig stedenbouwkundige inlichtingen op;
  • De afgifte van deze administratieve stukken heeft voor de gemeente kosten tot gevolg;
  • Bijgevolg is het aangewezen hiervoor een belasting te heffen;
  • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van rendabele belastingen;
  • De elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar zijn nieuwe producten, waarvoor een tarief dient vastgesteld te worden.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur;
  • Decreet 30 mei 2008; de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019; de gemeentefiscaliteit;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022, belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging.
Besluit

Artikel 1.

Er wordt voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025, met ingang van heden, een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken. De belasting valt ten laste van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

 

Artikel 2.

De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

a) voor het afleveren van de identiteitskaarten en de verblijfskaarten voor vreemdelingen:

  • € 25,00 per elektronische identiteitskaart bij een gewone aanvraag;
  • € 125,00 per elektronische identiteitskaart in spoedprocedure gemeente;
  • € 160,00 per elektronische identiteitskaart in spoedprocedure FOD;
  • € 25,00 per elektronische verblijfskaart voor een vreemdeling (tarief 1 en 2);
  • € 125,00 per elektronische verblijfskaart voor een vreemdeling in spoedprocedure gemeente;
  • € 11,00 per elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar - kaarten A, B, K of L;
  • € 125,00 per elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar - kaarten A, B, K of L in spoedprocedure;
  • € 8,00 per elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar - kaarten EU, EU+, F, F+ of M;
  • € 110,00 per elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar - kaarten EU, EU+, F, F+ of M in spoedprocedure;

b) voor de identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar:

  • € 8,00 voor het afleveren van een kids-ID bij een gewone aanvraag;
  • € 110,00 voor het afleveren van een kids-ID in spoedprocedure gemeente;
  • € 135,00 voor het afleveren van een kids-ID in spoedprocedure FOD;
c) voor de afgifte van paspoorten aan een volwassene:
  • € 80,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de gewone procedure;
  • € 260,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de spoedprocedure;
  • € 260,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort van 64 bladzijden;
  • € 320,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort in superspoedprocedure;
d) voor de afgifte van paspoorten aan een minderjarige tot 18 jaar:
  • € 35,00 volgens de gewone procedure;
  • € 230,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de spoedprocedure;
  • € 270,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort in superspoedprocedure;
e) op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie:
  • € 110,00 per kadastraal artikelnummer;
 f) op de afgifte van rijbewijzen en voorlopige rijbewijzen in bankkaartmodel en van internationale rijbewijzen:
  • gemeentetaks van € 5,00 per (voorlopig/internationaal) rijbewijs;
  • de aanmaakkosten, consulaire of anders genoemde rechten en eventuele bijkomende kosten voor dringende of zeer dringende procedures worden vastgesteld door de respectievelijke uitgevende overheidsdienst en komen bovenop deze gemeentebelasting ten laste van degene die het document ontvangt;
 g) op een adresaanvraag:
  • € 2,50.
 

Artikel 3.

De belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit het kasticket. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag dat bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.

Bij verzending of verzoek tot verzending van de stukken zullen alle verzendingskosten teruggevorderd worden, zelf als de afgifte kosteloos is.

 

Artikel 4.

De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging wordt met ingang van heden opgeheven.

 

Artikel 5.

Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

 

Artikel 6.

Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.