Terug
Gepubliceerd op 14/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 06/02/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tim Herzeel, schepen
Els Van Nieuwenhove, Bart De Maeseneir, Gemeenteraad
  • Financiele dienst

    • Belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2024 tot en met 2025 - wijziging

      Aanleiding
      • Nieuwe gemeentetaks op het afleveren van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.
      Feiten, context, motivering
      • De federale overheid legt heel wat onderrichtingen op met betrekking tot het uitreiken van rijbewijzen en identiteitsbewijzen;
      • Notarissen en andere aanvragers vragen regelmatig stedenbouwkundige inlichtingen op;
      • De afgifte van deze administratieve stukken heeft voor de gemeente kosten tot gevolg;
      • Bijgevolg is het aangewezen hiervoor een belasting te heffen;
      • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van rendabele belastingen;
      • De elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar zijn nieuwe producten, waarvoor een tarief dient vastgesteld te worden.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 30 mei 2008; de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019; de gemeentefiscaliteit;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022, belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging.
      Besluit

      Artikel 1.

      Er wordt voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025, met ingang van heden, een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken. De belasting valt ten laste van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

       

      Artikel 2.

      De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

      a) voor het afleveren van de identiteitskaarten en de verblijfskaarten voor vreemdelingen:

      • € 25,00 per elektronische identiteitskaart bij een gewone aanvraag;
      • € 125,00 per elektronische identiteitskaart in spoedprocedure gemeente;
      • € 160,00 per elektronische identiteitskaart in spoedprocedure FOD;
      • € 25,00 per elektronische verblijfskaart voor een vreemdeling (tarief 1 en 2);
      • € 125,00 per elektronische verblijfskaart voor een vreemdeling in spoedprocedure gemeente;
      • € 11,00 per elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar - kaarten A, B, K of L;
      • € 125,00 per elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar - kaarten A, B, K of L in spoedprocedure;
      • € 8,00 per elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar - kaarten EU, EU+, F, F+ of M;
      • € 110,00 per elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar - kaarten EU, EU+, F, F+ of M in spoedprocedure;

      b) voor de identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar:

      • € 8,00 voor het afleveren van een kids-ID bij een gewone aanvraag;
      • € 110,00 voor het afleveren van een kids-ID in spoedprocedure gemeente;
      • € 135,00 voor het afleveren van een kids-ID in spoedprocedure FOD;
      c) voor de afgifte van paspoorten aan een volwassene:
      • € 80,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de gewone procedure;
      • € 260,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de spoedprocedure;
      • € 260,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort van 64 bladzijden;
      • € 320,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort in superspoedprocedure;
      d) voor de afgifte van paspoorten aan een minderjarige tot 18 jaar:
      • € 35,00 volgens de gewone procedure;
      • € 230,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de spoedprocedure;
      • € 270,00 voor de afgifte van een nieuw paspoort in superspoedprocedure;
      e) op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie:
      • € 110,00 per kadastraal artikelnummer;
       f) op de afgifte van rijbewijzen en voorlopige rijbewijzen in bankkaartmodel en van internationale rijbewijzen:
      • gemeentetaks van € 5,00 per (voorlopig/internationaal) rijbewijs;
      • de aanmaakkosten, consulaire of anders genoemde rechten en eventuele bijkomende kosten voor dringende of zeer dringende procedures worden vastgesteld door de respectievelijke uitgevende overheidsdienst en komen bovenop deze gemeentebelasting ten laste van degene die het document ontvangt;
       g) op een adresaanvraag:
      • € 2,50.
       

      Artikel 3.

      De belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit het kasticket. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag dat bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.

      Bij verzending of verzoek tot verzending van de stukken zullen alle verzendingskosten teruggevorderd worden, zelf als de afgifte kosteloos is.

       

      Artikel 4.

      De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging wordt met ingang van heden opgeheven.

       

      Artikel 5.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

       

      Artikel 6.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Daalstraat (wegvak tussen J.B. Callebautstraat en Kortenbos)

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de plaatsing van een elektrische laadpaal in de Daalstraat.
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge de plaatsing van laadpalen in de gemeente Affligem is de opmaak van aanvullend reglementen en de plaatsing van conforme bebording gewenst om handhaving mogelijk te maken.
      • De parkeerplaatsen aan de laadpalen zijn voorlopig zonder tijdsbeperking voorbehouden voor elektrische en hybride voertuigen, zolang deze zijn verbonden aan de laadpaal.
      • In alle andere gevallen is er sprake van foutparkeren en kan er worden gehandhaafd.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2023 houdende “Locatievoorstel voor laadpunt ter hoogte van Daalstraat 136”
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Daalstraat (wegvak tussen Kortenbos en J.B. Callebautstraat) worden opgeheven.  

       

      Artikel 2.

      Op de Daalstraat ter hoogte van

      • het kruispunt met de J.B. Callebautstraat

      geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 3.

      Op de Daalstraat ter hoogte van:

      • huisnummer 132

      geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D1.

       

      Artikel 4.

      Op de Daalstraat vanaf

      • het kruispunt met de Kortenbos tot huisnummer 190
      • huisnummer 197 tot huisnummer 191,
      • huisnummer 183 tot huisnummer 179 en
      • huisnummer 132 tot huisnummer 156

      geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 5.

      Op de Daalstraat ter hoogte van

      • de overzijde van huisnummer 132 tot de overzijde van huisnummer 126

      geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 77.5 van de wegcode.

       

      Artikel 6.

      Op de Daalstraat ter hoogte van

      • twee parkeerplaatsen aan de overzijde van huisnummer 126

      geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 7.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Langestraat (wegvak Boekhoutstraat tot Nieuwe Kassei)

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de plaatsing van een elektrische laadpaal op de Langestraat.
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge de plaatsing van laadpalen in de gemeente Affligem is de opmaak van aanvullend reglementen en de plaatsing van conforme bebording gewenst om handhaving mogelijk te maken.
      • De parkeerplaatsen aan de laadpalen zijn voorlopig zonder tijdsbeperking voorbehouden voor elektrische en hybride voertuigen, zolang deze zijn verbonden aan de laadpaal.
      • In alle andere gevallen is er sprake van foutparkeren en kan er worden gehandhaafd.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 september 2023 houdende “Locatievoorstel voor laadpunt ter hoogte van Langestraat 252”.
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Langestraat (wegvak Boekhoutstraat tot Nieuwe Kassei) worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Langestraat ter hoogte van

      • huisnummer 252

      geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 77.5 van de wegcode.

       

      Artikel 3.

      Op de Langestraat ter hoogte van

      • twee meest noordelijk gelegen parkeervakken ter hoogte van huisnummer 252

      geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 4.

      Op de Langestraat ter hoogte van

      • het kruispunt met de Nieuwe Kassei en de Abdijstraat,
      • het kruispunt met De Mattein (ter hoogte van Langestraat huisnummer 247),
      • het kruispunt met De Mattein (ter hoogte van Langestraat huisnummer 217) en
      • het kruispunt met de Boekhoutstraat

      geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 5.

      Op de Langestraat ter hoogte van

      • huisnummer 273 en
      • huisnummer 232

      geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 75.1.2. van de wegcode.

       

      Artikel 6.

      Op de Langestraat vanaf

      • huisnummer 225 tot 217

      geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 7.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - overzijde Molenstraat 115

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de plaatsing van een elektrische laadpaal op de carpoolparking aan de Molenstraat.
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge de plaatsing van laadpalen in de gemeente Affligem is de opmaak van aanvullend reglementen en de plaatsing van conforme bebording gewenst om handhaving mogelijk te maken.
      • De parkeerplaatsen aan de laadpalen zijn voorlopig zonder tijdsbeperking voorbehouden voor elektrische en hybride voertuigen, zolang deze zijn verbonden aan de laadpaal.
      • In alle andere gevallen is er sprake van foutparkeren en kan er worden gehandhaafd.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 september 2023 houdende “Locatievoorstel voor laadpunt ter hoogte van Molenstraat 115”.
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-zonale maatregelen op de gemeenteweg op het perceel aan de overzijde van Molenstraat huisnummer 115 worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de gemeenteweg op het perceel aan de overzijde van Molenstraat huisnummer 115 geldt: het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9b

       

      Artikel 3.

      Op de gemeenteweg op het perceel aan de overzijde van Molenstraat huisnummer 115, op de twee parkeerplaatsen langs het kruispunt met de Molenstraat, geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 4.

      Op de gemeenteweg op het perceel aan de overzijde van Molenstraat huisnummer 115, op de twee parkeerplaatsen langs de fietsenstalling, geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 5.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Portugeesstraat

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de plaatsing van een elektrische laadpaal in de Portugeesstraat.
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge de plaatsing van laadpalen in de gemeente Affligem is de opmaak van aanvullend reglementen en de plaatsing van conforme bebording gewenst om handhaving mogelijk te maken.
      • De parkeerplaatsen aan de laadpalen zijn voorlopig zonder tijdsbeperking voorbehouden voor elektrische en hybride voertuigen, zolang deze zijn verbonden aan de laadpaal.
      • In alle andere gevallen is er sprake van foutparkeren en kan er worden gehandhaafd.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 september 2023 houdende “Locatievoorstel voor laadpunt ter hoogte van Portugeesstraat 2”.
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Portugeesstraat worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Portugeesstraat

      • ter hoogte van huisnummer 20,
      • tussen huisnummer 24 en huisnummer 28,
      • tussen huisnummer 52 en huisnummer 58,

      geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 3.

      Op de Portugeesstraat ter hoogte van

      • de overzijde van huisnummer 2 (over een afstand van 5 meter)

      geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de afstand van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId
      • GXc

       

      Artikel 4.

      Op de Portugeesstraat ter hoogte van

      • huisnummer 2 (over een afstand van 13 meter)

      geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen; de afstand van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId
      • GXc

       

      Artikel 5.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Wijk Pelink

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de plaatsing van een elektrische laadpaal in de Wijk Pelink.
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge de plaatsing van laadpalen in de gemeente Affligem is de opmaak van aanvullend reglementen en de plaatsing van conforme bebording gewenst om handhaving mogelijk te maken.
      • De parkeerplaatsen aan de laadpalen zijn voorlopig zonder tijdsbeperking voorbehouden voor elektrische en hybride voertuigen, zolang deze zijn verbonden aan de laadpaal.
      • In alle andere gevallen is er sprake van foutparkeren en kan er worden gehandhaafd.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 september 2023 houdende “Locatievoorstel voor laadpunt ter hoogte van Wijk Pelink 52”.
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Wijk Pelink worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Wijk Pelink

      • ter hoogte van huisnummer 24,
      • ter hoogte van huisnummer 40 en
      • ter hoogte van de overzijde van huisnummer 52

      geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 77.5 van de wegcode.

       

      Artikel 3.

      Op de Wijk Pelink ter hoogte van

      • twee meest noordelijk gelegen parkeerplaatsen aan de overzijde van huisnummer 52

      geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 4.

      Op de Wijk Pelink ter hoogte van

      • het kruispunt met het Boonhof

      geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.


      Artikel 5.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Rozenlaan

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de plaatsing van een elektrische laadpaal op de Rozenlaan.
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge de plaatsing van laadpalen in de gemeente Affligem is de opmaak van aanvullend reglementen en de plaatsing van conforme bebording gewenst om handhaving mogelijk te maken.
      • De parkeerplaatsen aan de laadpalen zijn voorlopig zonder tijdsbeperking voorbehouden voor elektrische en hybride voertuigen, zolang deze zijn verbonden aan de laadpaal.
      • In alle andere gevallen is er sprake van foutparkeren en kan er worden gehandhaafd.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 september 2023 houdende “Locatievoorstel voor laadpunt ter hoogte van Rozenlaan 2”.
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Rozenlaan worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Rozenlaan ter hoogte van

      • de overzijde van huisnummer 2

      geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 3.

      Op de Rozenlaan ter hoogte van

      • Driesstraat huisnummer 20

      geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 4.

      Op de Rozenlaan ter hoogte van

      • het kruispunt met de Driesstraat

      geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 5.

      Op de Rozenlaan ter hoogte van:

      • huisnummer 2a en
      • huisnummer 7

      geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D1.

       

      Artikel 6.

      Op de weg gelegen tussen Rozenlaan huisnummer 32 en Rozenlaan huisnummer 34 ter hoogte van het kruispunt met de Rozenlaan geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden.

      Op de Rozenlaan geldt: de bestuurders hebben voorrang.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B1
      • B15

       

      Artikel 7.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Bellestraat 99

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de heraanleg van de parking Bellekouter op de gemeenteweg van de percelen tussen Bellestraat huisnummer 99 en de Geertruidebaan.
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge de heraanleg en uitbreiding van de parking Bellekouter is het noodzakelijk hiervoor een aanvullend reglement op te maken.
      • Deze parking is gelegen als gemeenteweg op de percelen tussen Bellestraat huisnummer 99 en de Geertruidebaan.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2023 houdende “Locatievoorstel voor laadpunt ter hoogte van Bellestraat 99”.
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de gemeenteweg op de percelen tussen Bellestraat huisnummer 99 en de Geertruidebaan (parking Bellekouter) worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de parking Bellekouter geldt:

      • Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende parkeerplaatsen; 
      • het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9b
      • Wegmarkeringen conform artikel 77.5 van de wegcode.

       

      Artikel 3.

      Op de parking Bellekouter, op

      • de eerste zeven parkeerplaatsen aan de linkerzijde bij inrijden vanaf de Bellestraat en
      • de twee parkeerplaatsen in de meest noordoostelijke hoek van de parking

      geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 4.

      Op de parking Bellekouter, op

      • de tweede tot de vijfde parkeerplaats aan de rechterzijde bij inrijden vanaf de Bellestraat

      geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 5.

      Op de parking Bellekouter, op

      • de eerste twee parkeerplaatsen aan de linkerkant in de eerste rij aan de linkerzijde bij inrijden vanaf de Bellestraat en
      • de eerste twee parkeerplaatsen aan de rechterkant in de eerste rij aan de linkerzijde bij inrijden vanaf de Bellestraat

      geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor jonge ouders.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 6.

      Op de parking Bellekouter, op de meest oostelijk gelegen rijbaan, in de richting van de Bellestraat geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder.

      Op de parking Bellekouter, op de meest oostelijk gelegen rijbaan, in de tegenovergestelde richting geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C1
      • F19

       

      Artikel 7.

      Op de parking Bellekouter, op de tweede meest oostelijk gelegen rijbaan, in de richting van de Bellestraat geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

      Op de parking Bellekouter, op de tweede meest oostelijk gelegen rijbaan, in de tegenovergestelde richting geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C1
      • F19

       

      Artikel 8.

      Op het kruispunt van de tweede meest oostelijk gelegen rijbaan van de parking Bellekouter, en de Bellestraat geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 9.

      Op het kruispunt van de tweede meest oostelijk gelegen rijbaan van de parking Bellekouter, en de Bellestraat geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B1
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.2 van de wegcode

       

      Artikel 10.

      Op de parking Bellekouter, op de meest westelijk gelegen rijbaan, in de richting van de Geertruidebaan geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder.

      Op de parking Bellekouter, op de meest westelijk gelegen rijbaan, in de tegenovergestelde richting geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C1
      • F19

       

      Artikel 11.

      Op de parking Bellekouter, op de tweede meest westelijk gelegen rijbaan, in de richting van de Geertruidebaan geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

      Op de parking Bellekouter, op de tweede meest westelijk gelegen rijbaan, in de tegenovergestelde richting geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C1
      • F19

       

      Artikel 12.

      Op het kruispunt van de tweede meest westelijk gelegen rijbaan van de parking Bellekouter, en de Geertruidebaan geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B1
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.2 van de wegcode

       

      Artikel 13.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

  • RO - Stedenbouw

    • Principieel akkoord gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023124097, gelegen Kerkstraat 57 te 1790 Affligem

      Aanleiding
      • Aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023124097 (2023-0057) van 30 september 2023, Kerkstraat 57 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving Afdeling 1 sectie D nrs. 135L, 136G3 en 136F3, ingediend door Bouwonderneming De Greef wonende Assesteenweg 266 te 1742 Ternat.
      • Herinrichting van de gratis grondafstand door de aanvrager.
      • Uiterste beslissingsdatum van de principiële beslissing gemeenteraad: 6 februari 2024.
      • Als de gemeente Affligem geen beslissing kan nemen binnen de vastgestelde termijn doordat de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg, is de gemeente aan de aanvrager van de vergunning een eenmalige vergoeding van 5.000 euro verschuldigd (Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, artikel 32 - OVD).
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 16 november 2023.
      • Het principieel akkoord gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning  OMV_2023124097 (2023-0057), gelegen Kerkstraat 57 te 1790 Affligem, kadastraal gekend als Afdeling 1 sectie D nrs. 135L, 136G3 en 136F3 en de herinrichting hiervan dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad, voorafgaand aan de goedkeuring van de ontwerpakte voor de gratis grondafstand en de affectatie in het openbaar domein.
      • Deze beslissing doet geen voorafname aan de uiteindelijk beslissing betreffende de omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen. 
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41.
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      • alle vergunningen die er verleend geweest zijn in het verleden.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Jo Lamberts
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Met 19 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 onthouding (Jo Lamberts)

       

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het voorstel van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 1are69,18ca aan de gemeente en de herinrichting ervan, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag  OMV_2023124097 (2023-0057) van 30 september 2023, Kerkstraat 57 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving Afdeling 1 sectie D nrs. 135L, 136G3 en 136F3, ingediend door Bouwonderneming De Greef wonende Assesteenweg 266 te 1742 Ternat.

       

      Artikel 2.

      De dienst Openbare Werken, namens het college van burgemeester en schepenen, te gelasten met de verdere uitvoering van dit besluit overeenkomstig het Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.

    • Principieel akkoord gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023095060, gelegen Langestraat 207 te 1790 Affligem

      Aanleiding
      • Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden OMV_2023095060 (2023/0010-VK) van 11 juli 2023, Langestraat 207 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving Afdeling 1 sectie A nr. 329E, ingediend door IMMO - INVEST wonende Hooglareweg 31 te 9450 Haaltert.
      • Uiterste beslissingsdatum van de principiële beslissing gemeenteraad: 6 februari 2024.
      • Als de gemeente Affligem geen beslissing kan nemen binnen de vastgestelde termijn doordat de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg, is de gemeente aan de aanvrager van de vergunning een eenmalige vergoeding van 5.000 euro verschuldigd (Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, artikel 32 - OVD).
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 14 september 2023.
      • Het principieel akkoord gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden OMV_2023095060 (2023/0010-VK), gelegen Langestraat 207 te 1790 Affligem, kadastraal gekend als Afdeling 1 sectie A nr. 329E dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad, voorafgaand aan de goedkeuring van de ontwerpakte voor de gratis grondafstand en de affectatie in het openbaar domein.
      • Deze beslissing doet geen voorafname aan de uiteindelijk beslissing betreffende de omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen. 
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41.
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      • Besluit College van burgemeester en schepenen van 10 oktober 1978, verkaveling 2 loten VK-1978/045-A.
      • Besluit College van burgemeester en schepenen van 9 februari 1982, wijziging verkaveling 2 loten VK-1981/037-A - weigering.
      • Besluit College van burgemeester en schepenen van 16 oktober 1987, renovatiewerken SV-1987/073-BII.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Jo Lamberts
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Met 18 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 onthouding (Jo Lamberts)

       

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het voorstel van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 1are75ca aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden OMV_2023095060 (2023/0010-VK) van 11 juli 2023, Langestraat 207 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving Afdeling 1 sectie A nr. 329E, ingediend door IMMO - INVEST wonende Hooglareweg 31 te 9450 Haaltert.

       

      Artikel 2.

      De dienst Openbare Werken, namens het college van burgemeester en schepenen, te gelasten met de verdere uitvoering van dit besluit overeenkomstig het Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.

    • Goedkeuring van de zaak van de wegen, de wijziging van bestaande en het vaststellen van de nieuwe rooilijn - Kerkstraat, Bellestraat en Pastorijweg

      Besluit

      Dit punt werd verdaagd.

  • Leefmilieu

    • Vlaams Handhavingsplatform: protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en het Lokaal Bestuur Affligem

      Aanleiding
      • Voor de toetreding tot het Vlaams Handhavingsplatform dient het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en het Lokaal Bestuur Affligem goedgekeurd en ondertekend te worden.
      Feiten, context, motivering
      • Het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving voorziet een Vlaams Handhavingsplatform, dat gebouwd wordt in samenwerking met het Agentschap Digitaal Vlaanderen, met een aantal toepassingen:
        • Een aansluitertoepassing, om het platform te voeden met handhavingsdossiers, sanctiedossiers en later ook informatie m.b.t. maatregelen.
        • Een handhavingsbibliotheek, die alle informatie en stukken omtrent bestuurlijke handhaving bevat, en waar toegang toe gevraagd kan worden op basis van “need to know”.
        • Een sanctieregister, dat een overzicht voorziet met betrekking tot bestuurlijke vervolging en definitieve sanctiebeslissingen. Dit is beschikbaar voor beboetingsinstanties, het Openbaar Ministerie, de strafgerechten en de herstelinstanties.
          • Later wordt ook een maatregelenregister voorzien, dat gerechtelijke en bestuurlijke publieke herstel- en beveiligingsmaatregelen oplijst. Herstel- en beveiligingsmaatregelen worden opgelegd na het vaststellen van publieke schade of dreigende publieke verliezen. Dit zal beschikbaar zijn voor rechtbanken, het Openbaar Ministerie, de herstelinstanties, de beboetingsinstanties, de burgemeesters, de toezichthouders, de geïntegreerde politie en de openbare overheden.
      • Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving op een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde manier ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Dit laat hen toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties, en om efficiënter te handhaven. In het kader van die verhoogde efficiëntie zal het handhavingsplatform ook geïntegreerd worden met de Magda documentendienst, zodat alle partijen de communicatie rond bestuurlijke handhaving efficiënt ontvangen.
      • Burgers en ondernemingen zullen de mogelijkheid hebben om hun eigen definitieve bestuurlijke sancties te raadplegen. Op die manier is de bestuurlijke handhaving raadpleegbaar voor alle betrokken actoren.
      • De bedoeling is dat de Vlaamse Inspectiediensten van de overheid en de lokale besturen aansluiten op het platform. In een eerste fase, startend in 2023, ligt de focus op de aansluiting van alle actoren betrokken in het beleidsdomein Omgeving, met als scope alle processen-verbaal, verslagen van vaststelling en sanctiebeslissingen in geval van vervolging. De actoren worden decreet per decreet aangesloten, volgens een besluit van uitvoering.
      • Voor het beleidsdomein Omgeving wordt de verplichting van kracht op 25 maart 2024. Na die data moeten de betrokken handhavers de documenten in scope digitaal opstellen, ondertekend met e-ID, en ingeven in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.
      • Het college van burgemeester en schepenen worden gevraagd de handhavers binnen hun organisatie te informeren over het project en hun een rol als raadpleger of dossierbehandelaar toe te kennen, zodat zij zich kunnen inschrijven aan de verplicht info- en trainingssessies.
      • In het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform dient het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente Affligem goedgekeurd worden, alsook het bijhorend addendum tot het toevoegen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (intercommunales) als verwerker van de gemeente.
      • Het gunstig advies van de Data Protection Officer (DPO) van het Lokaal Bestuur Affligem van 21 december 2023.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
      • decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer;
      • kaderdecreet Vlaams Handhaving (KVH) van 17 juli 2023.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en het Lokaal Bestuur Affligem in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform, alsook het bijhorend Addendum aan het VHP protocol tot het toevoegen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (intercommunales) als verwerker van de gemeente, dat als bijlagen integraal deel uitmaken van dit besluit, goed.

       

      Artikel 2.

      De heer Walter De Donder, burgemeester en de heer Frédéric Pipelers, algemeen directeur, worden gemachtigd om het protocol en het bijhorend addendum tot het toevoegen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (intercommunales) als verwerker van de gemeente te ondertekenen, zodat het lokaal bestuur toegang krijgt tot het Vlaams Handhavingsplatform.

       

      Artikel 3.

      De dienst milieu bezorgt het digitaal ondertekende protocol en het bijhorend addendum tot het toevoegen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (intercommunales) als verwerker van de gemeente aan de heer Van den Broeck, Administrateur-generaal van het Agentschap Justitie en Handhaving.

  • Wonen

    • Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie – goedkeuring

      Aanleiding
      • Tussen het lokaal bestuur en Digitaal Vlaanderen/Athumi diende verplicht een verwerkingsovereenkomst afgesloten te worden om de verwerking van persoonsgegevens te regelen tijdens de periode vóór het VIP decreet in werking trad.
      • De gemeenteraad keurde deze verwerkingsovereenkomst goed op 20 december 2022.
      • In de loop van het najaar volgde een BVR die de rechten en plichten van het Vastgoedinformatieplatform overdraagt van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf
      • Vanaf de decreetfase zullen Athumi en de lokale besturen gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zijn voor wat betreft het ter beschikking stellen van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’.
      • Volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving is het hierbij noodzakelijk dat er tussen Athumi en elk lokaal bestuur een overeenkomst voor gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken opgemaakt en ondertekend wordt. Gezien Athumi eveneens zal instaan voor het innen van de gemeentelijke retributies vereist dit een verwerkersovereenkomst.
      • Het VIP-decreet werd goedgekeurd op 22 december 2023.
      • Door deze wijzigingen dienen de gemeenten een nieuw gemeenteraadsbesluit goed te keuren en een nieuwe toetredingsovereenkomst te tekenen.
      Feiten, context, motivering
      • Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.
      • De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
      • Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
      • Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
      • Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
      • De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en kan dit product met vastgoedinformatie ontsluiten;
      • Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente brengt een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
      • De gemeente Affligem wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten te verhalen op de aanvrager.
      • De noodzaak om de financiële toestand en het budget van de gemeente in evenwicht te houden.
      Juridisch kader
      • Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
      • Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
      • Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
      Besluit

      Artikel 1 - Definities
      Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
      1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
      2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
      3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
      4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
      5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
      6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
      8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
      9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
      10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
      11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
      12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
      13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
      14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
      15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;  


      Artikel 2 - Algemeen
      De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
      In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
      Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van de gemeente Affligem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

      Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
      Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
      Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi .
      De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
      Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
      •    externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      •    Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
      •    lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      •    gerechtelijke overheden;
      •    hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
      •    politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

       

      Artikel 4 - Bedrag

      Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

      Voorwerp aanvraag

      Retributiebedrag per kadastraal perceel

      Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

      110 EUR

       
      Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

      • (i) De percelen aangrenzend zijn
      • (ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
      • (iii) Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)

      Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

       

      Artikel 5 - Inning
      Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.


      Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
      §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Affligem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

      Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Affligem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

      De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Affligem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.


      Artikel 7 – Ondertekening

      De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Affligem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.


      Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
      Dit reglement vervangt vanaf 06 februari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.


      Artikel 9 - Bekendmaking
      Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 1 februari 2024
      Feiten, context, motivering
      1. Klimaatplan
        Wat is de actuele stand van zaken? Is er al zicht op de verdere planning?

      2. Bestuurskrachtmeting
        Vorige week verscheen een gezamenlijk persbericht van de politiezones TARL, AMOW en Dilbeek naar aanleiding van de start van een studie die de contouren van een groot gefuseerd politiekorps uit zal werken.
        U kondigde in oktober 2022 aan in een nieuwsbericht op de gemeentelijke website, dat het bureau IDEA-consult (hetzelfde bureau dat ook aan de slag is gegaan binnen de politiezones) een bestuurskrachtmeting zou uitvoeren binnen de TARL gemeenten. Wat is de stand van zaken?

      3. Rattenbestrijding
        Op welke manier gaan de rattenbestrijders te werk in Affligem?
        De bestrijding m.b.v. gif heeft een belangrijke negatieve impact op de biodiversiteit en is vaak weinig succesvol vanwege de resistentie binnen de rattenpopulatie. Met de recente wateroverlast werd rattengif ook meegevoerd met het wassende water en vormde op die manier ook een gevaar voor huisdieren en kinderen. Een efficiënt, dier- en milieuvriendelijke alternatief is de SmarTrap. Dit innovatieve Belgische product wordt inmiddels succesvol gebruikt in meer dan 40 steden en gemeenten (in België, maar ook in Nederland en Frankrijk). Een dergelijk systeem biedt ook het voordeel dat er gemonitord wordt en er op die manier ook data beschikbaar worden rond de omvang van de problematiek en de efficiëntie van de bestrijding.
        Is er ooit overwogen om op dergelijke manier van verdelging over te schakelen? Of kan die vraag opgenomen worden binnen Haviland, waar een overeenkomst mee werd afgesloten voor de aanpak van deze problematiek?

      4. Herinrichting Hekelgem dorp
        De komende weken wordt de doorgang thv Hekelgem dorp volledig onderbroken voor het uitvoeren van werken aan de nutsleidingen. Is er zicht op de verdere planning voor de heraanleg van deze zone?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 6 februari 2024.

    • Bijkomende mondelinge vraag - Jonas Van Vaerenbergh

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - 1 februari 2024
      Feiten, context, motivering
      1. Wanneer zal de parking op de kruising tussen de Daalstraat en de Vogelezangstraat worden geopend? Voor hoeveel wagens zal hier plaats zijn? Hoeveel elektrische laadpalen zullen op deze parking worden voorzien?
      Besluit

      Het antwoord op bovenstaande vraag vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 6 februari 2024.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 1 februari 2024.
      Feiten, context, motivering
      1. 2020 is er een verordening meersgezinswoningen ter bespreking voorgelegd aan de Gecoro. Waarom werd deze verordening nooit gestemd in gemeenteraad of besproken in College?

      2. Hoe zijn de handelaars op de hoogte gebracht van de ‘Shop Lokaal’-actie rond nieuwjaar? Hoeveel handelaars hebben deelgenomen? Hoeveel deelnameformulieren werden er ingebracht?

      3. Met betrekking tot de fusie van de politiezones AMOW – Dibeek – TARL: wat is het standpunt van het college mbt deze fusie? Ondersteunt Affligem deze fusieplannen of niet?

      4. Is het logboek dat zou gemaakt worden nav de wateroverlast afgewerkt? Welke lessen kunnen getrokken worden uit de denkoefening?

      5. Er is een bevraging geweest in Essene mbt het verkeer. Wat zijn de resultaten van de ingevulde bevragingen?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 6 februari 2024.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 9 januari 2024 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 9 januari 2024 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter