In het doodlopende gedeelte van de Bellestraat (uitgezonderd plaatselijk verkeer) richting de fietsbrug is de huidige fietsinfrastructuur in een gebrekkige en onvolledige staat. De materialisatie vertoon heel wat scheuren en de fietspadbelijning is aan vernieuwing toe. Door de breedte van de huidige fietspadmarkeringen iw het onmogelijk om wettelijk gezien naast elkaar te fietsen, wat zeker voor fietsers in groep niet aangenaam en comfortabel is. Bovendien zorgt het frequent en vaak foutief parkeren (op het fietspad) in dit wegsegment ervoor dat fietsers hun rijlijn moeten verlaten, wat de verkeersveiligheid in het gedrang brengt.De aanleg van een fietsstraat zal deze knelpunten verhelpen doordat de fietsers de volledige rijbaan mogen gebruiken alsook het visueel versterken van de route.
Het voorstel houdt de inrichting van een fietsstraat in de Bellestraat in, in het wegsegment van de fietsbrug over de E40 en de Stationsstraat (N208). De fietsstraat zal aanvatten net na het kruispunt met de Stationsstraat in de Bellestraat. Dit werd zo beslist aangezien de fietsoversteken die verkeerslichtengeregeld zijn moeilijk anders te organiseren zijn.
Deze ingreep kadert in de bredere ambitie om het woon-werkverkeer in de regio te verduurzamen door de fiets als volwaardig en veilig vervoersmiddel te stimuleren. De Bellestraat vormt namelijk een cruciale schakel in de functionele fietsverbinding over de E40, die zowel lokale fietsers als pendelaars richting Park & Ride verbindt. Door deze corridor te versterken, wordt het eenvoudiger en aantrekkelijker om de auto te laten staan en over te stappen op duurzame vervoerswijzen. Dit draagt niet alleen bij aan een veiliger en comfortabeler fietsnetwerk, maar versterkt ook de multimodale verbinding tussen fiets, openbaar vervoer en Park & Ride.
Artikel 1.
Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Bellestraat (fietsbrug - Stationsstraat N208) worden opgeheven.
Artikel 2.
De Bellestraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat geldt dat bestuurders moeten stoppen en voorrang geven ingevolge van verkeerslichten en bij niet-functioneren een verkeersbord.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Artikel 3.
De Bellestraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat zijn voetgangers verplicht de rijbaan over te steken via de daartoe voorziene oversteekplaats, en dit uitsluitend wanneer de verkeerslichten dit toelaten.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Artikel 4.
Op de Bellestraat tussen het kruispunt met de Stationsstraat en Bellestraat huisnummer 166 geldt verplicht fietspad.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op de Bellestraat op 1m van het kruispunt met de Stationsstraat geldt dat het verkeer verplicht rechts moet aanhouden.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Artikel 6.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 172 geldt: verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder met uitzondering van fietsers, bromfietsers A en speed pedelec.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 7.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 166 (aanvang) tot aan de fietsbrug (einde) geldt: verboden parkeren.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 8.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 166 en van de overzijde van huisnummer 172 geldt: begin fietszone.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 9.
Op de Bellestraat ter hoogte van de overzijde van huisnummer 166 en van huisnummer 172 geldt: einde fietszone.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 10.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 172 geldt: deel van de weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 11.
Het aanvullend reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de eerstkomende gemeenteraad.