Terug
Gepubliceerd op 27/08/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 26/08/2025 - 13:00

Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Bellestraat (fietsbrug - Stationsstraat N208)

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • De aanleiding is om een stukje fietsverbinding in de Bellestraat te verbeteren tussen Essene naar Hekelgem/ Teralfene.
  • Voorafgaand is dit besproken op het GVO alsook met AWV (wegbeheerder van de N208).
  • Op basis van die besprekingen is er een concreet inrichtingsvoorstel opgemaakt.
Feiten, context, motivering
  • In het doodlopende gedeelte van de Bellestraat (uitgezonderd plaatselijk verkeer) richting de fietsbrug is de huidige fietsinfrastructuur in een gebrekkige en onvolledige staat. De materialisatie vertoon heel wat scheuren en de fietspadbelijning is aan vernieuwing toe. Door de breedte van de huidige fietspadmarkeringen iw het onmogelijk om wettelijk gezien naast elkaar te fietsen, wat zeker voor fietsers in groep niet aangenaam en comfortabel is. Bovendien zorgt het frequent en vaak foutief parkeren (op het fietspad) in dit wegsegment ervoor dat fietsers hun rijlijn moeten verlaten, wat de verkeersveiligheid in het gedrang brengt.De aanleg van een fietsstraat zal deze knelpunten verhelpen doordat de fietsers de volledige rijbaan mogen gebruiken alsook het visueel versterken van de route.

  • Het voorstel houdt de inrichting van een fietsstraat in de Bellestraat in, in het wegsegment van de fietsbrug over de E40 en de Stationsstraat (N208). De fietsstraat zal aanvatten net na het kruispunt met de Stationsstraat in de Bellestraat. Dit werd zo beslist aangezien de fietsoversteken die verkeerslichtengeregeld zijn moeilijk anders te organiseren zijn.

  • Deze ingreep kadert in de bredere ambitie om het woon-werkverkeer in de regio te verduurzamen door de fiets als volwaardig en veilig vervoersmiddel te stimuleren. De Bellestraat vormt namelijk een cruciale schakel in de functionele fietsverbinding over de E40, die zowel lokale fietsers als pendelaars richting Park & Ride verbindt. Door deze corridor te versterken, wordt het eenvoudiger en aantrekkelijker om de auto te laten staan en over te stappen op duurzame vervoerswijzen. Dit draagt niet alleen bij aan een veiliger en comfortabeler fietsnetwerk, maar versterkt ook de multimodale verbinding tussen fiets, openbaar vervoer en Park & Ride.

Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Besluit

Artikel 1.

Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Bellestraat (fietsbrug - Stationsstraat N208) worden opgeheven.

 

Artikel 2.

De Bellestraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat geldt dat bestuurders moeten stoppen en voorrang geven ingevolge van verkeerslichten en bij niet-functioneren een verkeersbord.

Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • verkeersbord B5
  • wegmarkeringen conform artikel 76.1
  • driekleurige verkeerslichten conform artikel 61.1
 

Artikel 3.

De Bellestraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat zijn voetgangers verplicht de rijbaan over te steken via de daartoe voorziene oversteekplaats, en dit uitsluitend wanneer de verkeerslichten dit toelaten.

Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • wegmarkeringen conform artikel 76.3
  • driekleurige verkeerslichten conform artikel 61.1
 

Artikel 4.

Op de Bellestraat tussen het kruispunt met de Stationsstraat en Bellestraat huisnummer 166 geldt verplicht fietspad.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord D7
 
Artikel 5.

Op de Bellestraat op 1m van het kruispunt met de Stationsstraat geldt dat het verkeer verplicht rechts moet aanhouden.

Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • verkeersbord D1d
 

Artikel 6.

Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 172 geldt: verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder met uitzondering van fietsers, bromfietsers A en speed pedelec.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C3
  • M12
 

Artikel 7.

Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 166 (aanvang) tot aan de fietsbrug (einde) geldt: verboden parkeren.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E1 met onderbord Xa
  • E1 met onderbord Xb
 

Artikel 8.

Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 166 en van de overzijde van huisnummer 172 geldt: begin fietszone.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • F111
 

Artikel 9.

Op de Bellestraat ter hoogte van de overzijde van huisnummer 166 en van huisnummer 172 geldt: einde fietszone.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • F113
 

Artikel 10.

Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 172 geldt: deel van de weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • D9a
 

Artikel 11.

Het aanvullend reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de eerstkomende gemeenteraad.