Terug
Gepubliceerd op 24/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 16/04/2024 - 20:00

Retributie op parkeren in een blauwe zone - aanslagjaren 2024 tot en met 2025 - wijziging

Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Van Nieuwenhove, raadslid gemeenteraad
Aanleiding
  • Technische aanpassing vereist in de verwijzing naar het wetgevend kader van de retributie.
Feiten, context, motivering
  • Uit nazicht is gebleken dat in artikel 1 van dit retributiereglement een verwijzing naar een artikel uit het KB van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, ontbreekt. Hierdoor is een aanpassing van het retributiereglement nodig;
  • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van billijke retributies.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur;
  • Koninklijk besluit:
    • 1 december 1975 - algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 27.1.1;
    • 22 december 2003 - aanwijzing van de zware overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen in uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen;
    • 9 januari 2007 - de gemeentelijke parkeerkaart.
  • Ministerieel besluit:
    • 7 mei 1999 - de parkeerkaart voor mensen met een handicap;
    • 9 januari 2007 - de gemeentelijke parkeerkaart.
  • Gemeenteraadsbeslissing - 10 oktober 2023 - Retributie op parkeren in een blauwe zone - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging.
Besluit

Artikel 1.

Er wordt voor de aanslagjaren 2024, met ingang van 6 mei 2024, tot en met 2025 een retributie geheven op het parkeren van een motorvoertuig in een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) en het parkeren van een motorvoertuig op een openbare weg met blauwe zone reglementering, zoals bedoeld in respectievelijk artikels 27.1 en 27.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. Het retributiereglement van 10 oktober 2023 op het parkeren in een blauwe zone wordt opgeheven.

 

Artikel 2.

Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

  • gratis voor de vergunde parkeerduur;
  • gratis voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap;
  • gratis voor de bewoners die een door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart, overeenkomstig het ministerieel besluit van 9 januari 2007 zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig. De modaliteiten voor het afleveren van een bewonerskaart worden bepaald in artikel 6 van onderhavig besluit;
  • gratis voor de zaakvoerders van een uitbating die gelegen is in een parkeerzone, mits het zichtbaar aanbrengen van een door de gemeente uitgereikte officiële parkeerkaart achter de voorruit van het voertuig. De modaliteiten voor het afleveren van een parkeerkaart wordt bepaald in artikel 7 van onderhavig besluit;
  • een forfaitair bedrag van € 20,00 per dag voor elke periode die langer is dan de vergunde parkeerduur.

 

Artikel 3.

De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het geparkeerde voertuig.

De retributie is verschuldigd van zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de vergunde parkeerduur.

 

Artikel 4.

De gebruiker wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief wanneer:

  • de parkeerschijf (gebruikt in overeenstemming met art. 27.1.1. van het algemeen politiereglement op het wegverkeer - K.B. van 01/12/1975 - en het M.B. van 14/05/2002), de door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart of de parkeerkaart voor mensen met een handicap niet zichtbaar achter de voorruit van het voertuig, of als er geen voorruit is op het voorste gedeelte van het voertuig is aangebracht;
  • de gebruiker de pijl van de parkeerschijf niet plaatst op het streepje dat volgt op het tijdstip van aankomst;
  • de gebruiker de aanduidingen op de parkeerschijf wijzigt zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten.

De in dienst zijnde prioritaire voertuigen en voertuigen met logo van het gemeentebestuur parkeren gratis.

 

Artikel 5.

De vergoeding is niet verschuldigd op zon- en feestdagen.

 

Artikel 6.

De modaliteiten voor het bekomen van een bewonerskaart worden als volgt vastgelegd:

  • per wooneenheid gelegen in de blauwe zon van de gemeente Affligem wordt op aanvraag een bewonerskaart ter beschikking gesteld;
  • de retributie voor het uitreiken van een bewonerskaart bedraagt  € 25,00 per jaar;
  • de aanvrager bewijst zijn inschrijving via de bevolkingsregisters, of via de betaling van de belasting op tweede verblijven. De aanvrager kan een kaart verkrijgen middels het op zijn naam of op de naam van een rechtspersoon ingeschreven voertuig. In het laatste geval bewijst de aanvrager met alle rechtsmiddelen dat hij er het exclusieve genot van heeft (bedrijfswagen, beroepsleasing, ...). Het aantal bewonerskaarten wordt beperkt dot 1 kaart per gezin.

 

Onder het gezin wordt verstaan: alle personen die samen onder hetzelfde dak wonen.

 

De bewonerskaart is geldig gedurende de periode van één jaar en is hernieuwbaar voor zover de genieter de inschrijving of het tweede verblijf houdt op het grondgebied van de gemeente en zolang het voertuig op zijn naam is ingeschreven of zolang hij er het exclusief genot van heeft.

 

De houder van de kaart deelt elke wijziging, hetzij van adres, hetzij van voertuig of kentekenplaat mee aan het gemeentebestuur van Affligem. Zodra hij verhuist of het tweede verblijf stopzet, bezorgt hij de kaart terug aan het gemeentebestuur van Affligem. In geval van verlies of vernietiging van de kaart dient de inwoner een nieuwe bewonerskaart aan te vragen. Voor de uitreiking van deze nieuwe kaart, die opnieuw één jaar geldig is, wordt een retributie van € 25,00 gevraagd.

 

De bewonerskaart maakt het mogelijk zonder tijdbegrenzing gratis te parkeren in de blauwe zone. De bewonerskaart moet zodanig aangebracht worden dat de gegevens ervan leesbaar zijn voor een waarnemer die voor de wagen staat.

 

Artikel 7.

De modaliteiten voor het bekomen van een parkeerkaart voor zaakvoerders worden als volgt vastgelegd:

  • aan de hoofdzaakvoerder van een uitbating, gelegen in de blauwe zone van de gemeente Affligem, wordt op aanvraag een parkeerkaart ter beschikking gesteld;
  • de retributie voor het uitreiken van een parkeerkaart voor zaakvoerders bedraagt € 25,00 per jaar;
  • de aanvrager dient bij zijn aanvraag een document voor te leggen waaruit het zaakvoerderschap, van een in de blauwe zone gelegen uitbating, blijkt. De aanvrager kan een kaart verkrijgen middels het op zijn naam of op naam van een rechtspersoon ingeschreven voertuig. In het laatste geval bewijst de aanvrager met alle rechtsmiddelen dat hij er het exclusieve genot van heeft (bedrijfswagen, beroepsleasing, ...). Het aantal parkeerkaarten wordt beperkt tot 1 kaart per adres;
  • de bewonerskaart is geldig gedurende de periode van één jaar en is hernieuwbaar voor zover de genieter zaakvoerder is van de uitbating gelegen in de blauwe zone en zolang het voertuig op zijn naam is ingeschreven of zolang hij er het exclusief genot van heeft;
  • de houder van de kaart deelt elke wijziging, hetzij van het zaakvoerderschap, hetzij van voertuig of kentekenplaat mee aan het gemeentebestuur van Affligem. Zodra hij de uitbating van de zaak stopzet, bezorgt hij de kaart terug aan het gemeentebestuur van Affligem. In geval van verlies of vernietiging van de kaart dient de zaakvoerder een nieuwe parkeerkaart aan te vragen. Voor uitreiking van deze nieuwe kaart, die opnieuw één jaar geldig is, wordt een retributie van € 25,00 gevraagd;
  • de parkeerkaart voor zaakvoerders maakt het mogelijk zonder tijdbegrenzing gratis te parkeren in de blauwe zone. De parkeerkaart moet zodanig aangebracht worden dat de gegevens ervan leesbaar zijn voor een waarnemer die voor de wagen staat.

 

Artikel 8.

Bij toepassing van artikel 4 ontvangt de gebruiker een vordering tot betaling van de forfaitaire retributie binnen de voorgeschreven termijn.

 

Artikel 9.

Ingeval van niet-betaling van de retributie "tarief blauwe zone", en van de retributie "parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking", binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.

 

De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):

verzending van een eerste aanmaning             0,00 EUR                                    
verzending van een tweede aanmaning 20,00 EUR*

verzending van een derde aanmaning door

Gerechtsdeurwaarder in geval van

wanbetaling door onderneming /

buitenlandse nummerplaathouder

tarief voor het verzenden van een

schuldvordering cfr. de gekozen procedure

(advocaat/deurwaarder **)

Dagvaarding voor bevoegde rechtbank  

 

*In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht ( W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de 150,00 EUR: 20,00 EUR forfaitaire verhoging).

**In geval van laatste minnelijke aanmaning door Gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel –dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.


Artikel 10.

Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

 

Artikel 11.

Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.