Terug
Gepubliceerd op 27/05/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 16/04/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Van Nieuwenhove, raadslid gemeenteraad
  • Financiele dienst

    • Retributie op parkeren in een blauwe zone - aanslagjaren 2024 tot en met 2025 - wijziging

      Aanleiding
      • Technische aanpassing vereist in de verwijzing naar het wetgevend kader van de retributie.
      Feiten, context, motivering
      • Uit nazicht is gebleken dat in artikel 1 van dit retributiereglement een verwijzing naar een artikel uit het KB van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, ontbreekt. Hierdoor is een aanpassing van het retributiereglement nodig;
      • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van billijke retributies.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Koninklijk besluit:
        • 1 december 1975 - algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 27.1.1;
        • 22 december 2003 - aanwijzing van de zware overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen in uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen;
        • 9 januari 2007 - de gemeentelijke parkeerkaart.
      • Ministerieel besluit:
        • 7 mei 1999 - de parkeerkaart voor mensen met een handicap;
        • 9 januari 2007 - de gemeentelijke parkeerkaart.
      • Gemeenteraadsbeslissing - 10 oktober 2023 - Retributie op parkeren in een blauwe zone - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging.
      Besluit

      Artikel 1.

      Er wordt voor de aanslagjaren 2024, met ingang van 6 mei 2024, tot en met 2025 een retributie geheven op het parkeren van een motorvoertuig in een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) en het parkeren van een motorvoertuig op een openbare weg met blauwe zone reglementering, zoals bedoeld in respectievelijk artikels 27.1 en 27.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. Het retributiereglement van 10 oktober 2023 op het parkeren in een blauwe zone wordt opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

      • gratis voor de vergunde parkeerduur;
      • gratis voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap;
      • gratis voor de bewoners die een door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart, overeenkomstig het ministerieel besluit van 9 januari 2007 zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig. De modaliteiten voor het afleveren van een bewonerskaart worden bepaald in artikel 6 van onderhavig besluit;
      • gratis voor de zaakvoerders van een uitbating die gelegen is in een parkeerzone, mits het zichtbaar aanbrengen van een door de gemeente uitgereikte officiële parkeerkaart achter de voorruit van het voertuig. De modaliteiten voor het afleveren van een parkeerkaart wordt bepaald in artikel 7 van onderhavig besluit;
      • een forfaitair bedrag van € 20,00 per dag voor elke periode die langer is dan de vergunde parkeerduur.

       

      Artikel 3.

      De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het geparkeerde voertuig.

      De retributie is verschuldigd van zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de vergunde parkeerduur.

       

      Artikel 4.

      De gebruiker wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief wanneer:

      • de parkeerschijf (gebruikt in overeenstemming met art. 27.1.1. van het algemeen politiereglement op het wegverkeer - K.B. van 01/12/1975 - en het M.B. van 14/05/2002), de door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart of de parkeerkaart voor mensen met een handicap niet zichtbaar achter de voorruit van het voertuig, of als er geen voorruit is op het voorste gedeelte van het voertuig is aangebracht;
      • de gebruiker de pijl van de parkeerschijf niet plaatst op het streepje dat volgt op het tijdstip van aankomst;
      • de gebruiker de aanduidingen op de parkeerschijf wijzigt zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten.

      De in dienst zijnde prioritaire voertuigen en voertuigen met logo van het gemeentebestuur parkeren gratis.

       

      Artikel 5.

      De vergoeding is niet verschuldigd op zon- en feestdagen.

       

      Artikel 6.

      De modaliteiten voor het bekomen van een bewonerskaart worden als volgt vastgelegd:

      • per wooneenheid gelegen in de blauwe zon van de gemeente Affligem wordt op aanvraag een bewonerskaart ter beschikking gesteld;
      • de retributie voor het uitreiken van een bewonerskaart bedraagt  € 25,00 per jaar;
      • de aanvrager bewijst zijn inschrijving via de bevolkingsregisters, of via de betaling van de belasting op tweede verblijven. De aanvrager kan een kaart verkrijgen middels het op zijn naam of op de naam van een rechtspersoon ingeschreven voertuig. In het laatste geval bewijst de aanvrager met alle rechtsmiddelen dat hij er het exclusieve genot van heeft (bedrijfswagen, beroepsleasing, ...). Het aantal bewonerskaarten wordt beperkt dot 1 kaart per gezin.

       

      Onder het gezin wordt verstaan: alle personen die samen onder hetzelfde dak wonen.

       

      De bewonerskaart is geldig gedurende de periode van één jaar en is hernieuwbaar voor zover de genieter de inschrijving of het tweede verblijf houdt op het grondgebied van de gemeente en zolang het voertuig op zijn naam is ingeschreven of zolang hij er het exclusief genot van heeft.

       

      De houder van de kaart deelt elke wijziging, hetzij van adres, hetzij van voertuig of kentekenplaat mee aan het gemeentebestuur van Affligem. Zodra hij verhuist of het tweede verblijf stopzet, bezorgt hij de kaart terug aan het gemeentebestuur van Affligem. In geval van verlies of vernietiging van de kaart dient de inwoner een nieuwe bewonerskaart aan te vragen. Voor de uitreiking van deze nieuwe kaart, die opnieuw één jaar geldig is, wordt een retributie van € 25,00 gevraagd.

       

      De bewonerskaart maakt het mogelijk zonder tijdbegrenzing gratis te parkeren in de blauwe zone. De bewonerskaart moet zodanig aangebracht worden dat de gegevens ervan leesbaar zijn voor een waarnemer die voor de wagen staat.

       

      Artikel 7.

      De modaliteiten voor het bekomen van een parkeerkaart voor zaakvoerders worden als volgt vastgelegd:

      • aan de hoofdzaakvoerder van een uitbating, gelegen in de blauwe zone van de gemeente Affligem, wordt op aanvraag een parkeerkaart ter beschikking gesteld;
      • de retributie voor het uitreiken van een parkeerkaart voor zaakvoerders bedraagt € 25,00 per jaar;
      • de aanvrager dient bij zijn aanvraag een document voor te leggen waaruit het zaakvoerderschap, van een in de blauwe zone gelegen uitbating, blijkt. De aanvrager kan een kaart verkrijgen middels het op zijn naam of op naam van een rechtspersoon ingeschreven voertuig. In het laatste geval bewijst de aanvrager met alle rechtsmiddelen dat hij er het exclusieve genot van heeft (bedrijfswagen, beroepsleasing, ...). Het aantal parkeerkaarten wordt beperkt tot 1 kaart per adres;
      • de bewonerskaart is geldig gedurende de periode van één jaar en is hernieuwbaar voor zover de genieter zaakvoerder is van de uitbating gelegen in de blauwe zone en zolang het voertuig op zijn naam is ingeschreven of zolang hij er het exclusief genot van heeft;
      • de houder van de kaart deelt elke wijziging, hetzij van het zaakvoerderschap, hetzij van voertuig of kentekenplaat mee aan het gemeentebestuur van Affligem. Zodra hij de uitbating van de zaak stopzet, bezorgt hij de kaart terug aan het gemeentebestuur van Affligem. In geval van verlies of vernietiging van de kaart dient de zaakvoerder een nieuwe parkeerkaart aan te vragen. Voor uitreiking van deze nieuwe kaart, die opnieuw één jaar geldig is, wordt een retributie van € 25,00 gevraagd;
      • de parkeerkaart voor zaakvoerders maakt het mogelijk zonder tijdbegrenzing gratis te parkeren in de blauwe zone. De parkeerkaart moet zodanig aangebracht worden dat de gegevens ervan leesbaar zijn voor een waarnemer die voor de wagen staat.

       

      Artikel 8.

      Bij toepassing van artikel 4 ontvangt de gebruiker een vordering tot betaling van de forfaitaire retributie binnen de voorgeschreven termijn.

       

      Artikel 9.

      Ingeval van niet-betaling van de retributie "tarief blauwe zone", en van de retributie "parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking", binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.

       

      De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):

      verzending van een eerste aanmaning             0,00 EUR                                    
      verzending van een tweede aanmaning 20,00 EUR*

      verzending van een derde aanmaning door

      Gerechtsdeurwaarder in geval van

      wanbetaling door onderneming /

      buitenlandse nummerplaathouder

      tarief voor het verzenden van een

      schuldvordering cfr. de gekozen procedure

      (advocaat/deurwaarder **)

      Dagvaarding voor bevoegde rechtbank  

       

      *In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht ( W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de 150,00 EUR: 20,00 EUR forfaitaire verhoging).

      **In geval van laatste minnelijke aanmaning door Gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel –dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.


      Artikel 10.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

       

      Artikel 11.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Kaaistraat

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen voorgesteld tijdens het Gemeentelijk Veiligheidsoverleg (GVO) op 9 oktober 2023
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge de bespreking op het gemeentelijk veiligheidsoverleg en de observaties van de leden van de wijkpolitie van Affligem (Politiezone TARL), naar aanleiding van klachten van buurtbewoners met betrekking tot de parkeerdruk in hun straten werd beslist om de regeling in de Kaaistraat aan te passen.
      • De bestaande inrichting van de Kaaistraat werd meegenomen in het aanvullend reglement. 
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-zonale maatregelen op de Kaaistraat worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Kaaistraat, ter hoogte van het kruispunt met de Spoorweglaan, geldt: de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C3
      • M3

       

      Artikel 3.

      Op de Kaaistraat vanaf het kruispunt met de J.B. Callebautstraat, over een afstand van 15 meter,

      geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 75.1.2 van de wegcode.

       

      Artikel 4.

      Op de Kaaistraat

      • vanaf het kruispunt met de Spoorweglaan tot huisnummer 46 en
      • vanaf huisnummer 7 tot huisnummer 19

      geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 5.

      Op de Kaaistraat (toegangsweg voor huisnummers 11-15c), ter hoogte van het kruispunt met de Kaaistraat, geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

       

      Op de Kaaistraat geldt: de bestuurders hebben voorrang.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B1
      • wegmarkeringen conform artikel 76.2 van de wegcode
      • B15

       

      Artikel 6.

      Op de Kaaistraat (toegangsweg voor huisnummers 11-15c), ter hoogte van het kruispunt met de Kaaistraat, geldt: de toegang is verboden voor ruiters en bestuurders van bromfietsen; de maatregel geldt niet voor aangelanden.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C9/C15
      • GIV

       

      Artikel 7.

      Op het kruispunt van de Kaaistraat met de J.B. Callebautstraat geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 8.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

    • Aankoop van twee percelen grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 2 "De Mansbroeken" Teralfene - perceel 599A en 599B.

      Aanleiding
      • ln het kader van de ontwikkeling van het GNOP 2 moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van twee gronden, gelegen in de Mansbroeken/GNOP2, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, percelen nr. 599A en 599B met een respectievelijke oppervlakte van zes are twintig centiare (6a 20 ca) en zes are dertig centiare (6a 30ca), eigendom van eigenaar de heer Patrick Schockaert, wonende Driesstraat 94 - 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject De Mansbroeken (GNOP 2).
      • Voor de eigenaars van gronden gelegen binnen GNOP 2 werd in november 2021 een infovergadering georganiseerd.
      • Voor de aankoop van 2,5 ha gronden binnen het gebied van GNOP 2 is een subsidie verkregen van € 100.950,00.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 26 maart 2021, waarbij de waarde van perceelnummers 599A en 599B geschat worden voor een totaalprijs van € 4.757,81 (vierduizend zevenhonderd zevenenvijftig euro éénentachtig cent) .
      • De belofte van verkoop d.d. 5 december 2023 door eigenaar de heer Patrick Schockaert, wonende Driesstraat 94 - 1790 Affligem.
      • De totale overeengekomen prijs voor de percelen 599A en 599B bedraagt € 4.757,81 (vierduizend zevenhonderd zevenenvijftig euro éénentachtig cent).
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden
      • De ondersteuning van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw in de uitvoering van GNOP 2.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem (waar subsidiebedrag van € 100.950,00 wordt voorzien voor de aankoop van gronden).
      • Collegebeslissing van 24 november 2020 De Mansbroeken Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject GNOP2: Dries - Teralfene.
      • Collegebeslissing van 19 december 2023 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceelnummers 599A en 599B.
      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 2.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van twee percelen grond, gelegen binnen het GNOP 2 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, percelen nr. 599A en 599B met een respectievelijke oppervlakte van zes are twintig centiare (6a 20 ca) en zes are dertig centiare (6a 30ca), eigendom van de heer Patrick Schockaert, wonende Driesstraat 94 - 1790 Affligem.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 4.757,81 (vierduizend zevenhonderd zevenenvijftig euro éénentachtig cent).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

    • Grondinnames i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte aankoop voor grondinname 1 en 2.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakte op voor grondinname GI 1 en 2: verkoopbelofte 178,23m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 E P0000) en 584,36m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 F P0000); samen 5.246,00 euro; eigenaar: OCMW Asse.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van 178,23m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 E P0000) en 584,36m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 F P0000) van OCMW Asse, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.

      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van 5.246,00.

       

      Artikel 3.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 4.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 5.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 6.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte aankoop voor grondinname 3 en 4.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname GI 3 en 4: verkoopbelofte 74,24m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 H P0000) en 199,03m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 K P0000); samen 1.985,00 euro; eigenaar: Thomas Edmond Kiekens.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van 74,24m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 H P0000) en 199,03m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 K P0000) van Thomas Edmond Kiekens, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 1985,00.


      Artikel 3.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 4.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 5.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 6.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte aankoop voor grondinname 5 en 6.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname GI 5 en 6: verkoopbelofte 90,72 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 L P0000) en 282,57 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 M P0000); samen 2.819 euro, eigenaar: NV JASI.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van GI 5 en 6: verkoopbelofte 90,72 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 L P0000) en 282,57 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 M P0000) van NV JASI, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.

      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 2.891.

       

      Artikel 3.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 4.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 5.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 6.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte aankoop voor grondinname 8.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname 8; 136,35 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 275 B P0000); 1.360,00 euro; eigenaren: Magda en Marlène Wambacq.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van 136,35 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 275 B P0000) van Magda en Marlène Wambacq, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs van € 1360,00.


      Artikel 3.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 4.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 5.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 6.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte pachtverzaking voor grondinname 1 en 2.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname GI 1 en 2: pachtverzaking 178,23m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 E P0000) en 584,36m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 F P0000); samen 685,54 euro; pachter: Guido Jules Tryssesoone (eigenaar: OCMW Asse).
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de pachtverzaking van 178,23m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 E P0000) en 584,36m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 F P0000); pachter: Guido Jules Tryssesoone (eigenaar: OCMW Asse), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 685,54.

       

      Artikel 3.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor pachtverzaking.


      Artikel 4.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

    • Grondinname i.k.v. wegenis- en rioleringswerken in de Dokkenstraat deel 2 - goedkeuring ontwerpakte pachtverzaking voor grondinname 5 en 6.

      Aanleiding
      • Ontvangst van de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
      Feiten, context, motivering
      • Voor het realiseren van de gesubsidieerde rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn grondinnames nodig voor de aanleg van grachten (buffering).
      • Zie CBS beslissingen van 11/5/2021, 12/10/2021, 24/5/2023, 28/3/2023 en 4/7/2023 en 12/9/2023.
      • Het plan van innames werd opgesteld door het studiebureau Goegebeur.
      • De getekende verkoopbeloften met bijhorende plannen werden na het schepencollege van 4 juli en 12 september 2023 bezorgd aan Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Afdeling Vastgoedtransacties stelde de ontwerpakten op voor grondinname GI 5 en 6: pachtverzaking 90,72 m² AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 L P0000 en 282,57 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 M P0000); samen 333,43 euro; pachter: Hof 't Eeckhout - De Rijck (eigenaar: NV JASI).
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de pachtverzaking van 90,72 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 L P0000) en 282,57 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 M P0000); pachter: Hof 't Eeckhout - De Rijck (eigenaar: NV JASI), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.

      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 333,43

       

      Artikel 3.

      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor pachtverzaking.


      Artikel 4.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

  • RO - Stedenbouw

    • Principieel akkoord gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023158523 (2023-0018-VK), gelegen Broekstraat te 1790 Affligem

      Besluit

      Dit punt werd verdaagd.

    • Jaarverslag 2023 over de werkingsmiddelen van de GECORO

      Aanleiding
      • Kennisname van het jaarverslag 2023 over de werkingsmiddelen van de GECORO
      Feiten, context, motivering
      • Het jaarverslag (zie bijlage) over de werkingsmiddelen van de GECORO omvat:
        • gemeenteraadsbeslissingen 2019 betreffende de installatie van de GECORO, goedkeuring huishoudelijk reglement GECORO en vergoedingen van de leden van de GECORO;
        • vergaderingen en aanwezigheden;
        • agenda en besluitvorming van de verschillende vergaderingen;
        • gevolgde studiedagen;
        • financiële aspecten.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening en latere wijzigingen.
      • Gemeenteraad van 3 december 2019: goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de GECORO - 2020 tot en met 2025.
      • Gemeenteraad van 29 juni 2021: aanpassing huishoudelijk reglement GECORO.
      • Gemeenteraad van 7 september 2021: voordracht Kaat Everard (KLJ-Essene) als plaatsvervangend lid (vertegenwoordiger jeugd), in de adviesraad van de Gecoro.
      • Gemeenteraad van 7 december 2021: aanstelling van een omgevingsambtenaar en secretaris van de GECORO.
      • Gemeenteraad van 17 jan 2023: aanduiding Kaat Everard als effectief lid in opvolging van Laurens Kaesteker.
      • Gemeenteraad van 17 jan 2023: aanduiding Lander De Backer als plaatsvervanger van Kaat Everard.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 maart 2024.
      Financieel kader
      • 2023/GBB/0100-00/6200990/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2023 over de werkingsmiddelen van de GECORO.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat akkoord met het jaarverslag 2023 over de werkingsmiddelen van de GECORO.

  • Leefmilieu

    • Kennisname - Jaarlijkse rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 2023

      Aanleiding
      • Jaarlijks dient een rapportage in kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact ingediend te worden bij Agentschap Binnenlands Bestuur.

      Feiten, context, motivering
      • Het Lokaal Bestuur Affligem heeft zich ingetekend op het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0) en ondertekende het Burgemeestersconvenant 2030.
      • Binnen het LEKP 1.0 dient een inhoudelijke rapportering opgemaakt te worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend moet worden.
      • Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen opgenomen in het LEKP 1.0 bijhoudt.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft kennis genomen van de jaarlijkse rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact op 2 april 2024 en vraagt aan de milieudienst om een schrijven te richten aan de Vlaamse overheid omdat dit rapport onvolledig is. Het college wenst hun opmerkingen te formuleren.
      • Na aanpassing van de cijfers zal het rapport ter kennisgeving opnieuw worden voorgelegd.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      • Beslissing college burgemeester en schepenen van 3 september 2019.
      • Beslissing gemeenteraad van 10 november 2020.
      • Beslissing college burgemeester en schepenen van 14 september 2021.
      • Beslissing gemeenteraad van 12 oktober 2021.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Providentia - Algemene vergadering op 2 mei 2024 - uitnodiging

      Aanleiding
      • Providentia uitnodiging algemene vergadering van donderdag 2 mei 2024;
      • Email uitnodiging 29 februari 2024 + attest.
      Feiten, context, motivering
      • Providentia houdt een algemene vergadering op donderdag 2 mei 2024 om 18.00u;
      • Deze vergadering zal plaatsvinden in Hof ten Eenhoorn, Keierberg 80 te 1730 Asse;
      • De email van Providentia van 29 februari 2024 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene jaarvergadering van 2 mei 2024;
      • De agenda van de algemene vergadering van Providentia omvat volgende agendapunten:
        1. Het jaarverslag van de raad van bestuur, inclusief het verslag waarin rekenschap wordt gegeven van zijn beleid en inclusief de klachtenrapportering (ter kennisgeving);

        2. Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisgeving);
        3. De jaarrekening 2023 (ter goedkeuring);
        4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring);
        5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring);
        6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring);
        7. Statutaire benoemingen (ter goedkeuring);
        8. Vastlegging zitpenning (ter goedkeuring);
        9. Terugblik 2023 en perspectief 2024 (ter kennisgeving);
        10. Varia.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 4 juni 2019 houdende Providentia Cvba – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van Providentia op 2 mei 2024:

      1.  Het jaarverslag van de raad van bestuur, inclusief het verslag waarin rekenschap wordt gegeven van zijn beleid en inclusief de klachtenrapportering (ter kennisgeving)
      2. Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisgeving)
      3. De jaarrekening 2023 (ter goedkeuring)
      4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring)
      5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)
      6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)
      7. Statutaire benoemingen (ter goedkeuring)
      8. Vastlegging zitpenning (ter goedkeuring)
      9. Terugblik 2023 en perspectief 2024 (ter kennisgeving)
      10. Varia

       

      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 4 juni 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde (cq. mevrouw Denise De Paepe en respectievelijk mevrouw Leen Steenhoudt) te mandateren hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan Providentia Cvba, Brusselsesteenweg 191 te 1730 Asse, hetzij via elektronische post, info@providentia.be, worden toegestuurd.

    • Zefier - jaarvergadering 13 juni 2024 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Zefier Cvba houdt algemene vergadering (jaarvergadering) op donderdag 13 juni 2024 om 14.00 uur, AuditoRium4 – Communicatie Campus, Sint-Denijslaan 485 te Gent;
      • Email Zefier van 12 maart 2024.
      Feiten, context, motivering
      • De coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Zefier, treedt ten gevolge van de ontbinding zonder vereffening van financieringsvereniging Fingem, in de rechten en plichten van voormelde financieringsvereniging;
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Zefier Cvba;
      • Het lokaal bestuur wordt bij brief en email van 12 maart 2024 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering (jaarvergadering) van 13 juni 2024 om 14uur;
      • Een inschrijvingsformulier wordt begin mei e.k. via e-mail rechtstreeks aan de (plaatsvervangende) volmachtdrager(s) bezorgd;
      • Agenda van 13 juni 2024:
        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting); en
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
        5. Statutaire benoemingen.
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, lid 2, 4° in het bijzonder;
      • De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende Zefier Cvba –  aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      • Zefier Cvba is geen dienstverlenende vereniging zoals de ontbonden financieringsvereniging Fingem, en met betrekking tot de intergemeentelijke samenwerking ressorteert de vereniging dan ook niet onder het toepassingsgebied van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
      • De statuten van coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27.
      Besluit

      Artikel 1. 
      Goedkeuring te geven aan de agendapunten van de algemene vergadering van 13 juni 2024:

      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
      2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
      3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting); en
      4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
      5. Statutaire benoemingen.


      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 12 maart 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde (de heer Hans Cornand en respectievelijk de heer Tim Herzeel) te mandateren zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.


      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan het secretariaat van Zefier Cvba, p/a info@zefier.be, alsook aan de gemeentelijke afgevaardigden in deze vereniging, worden toegestuurd.

  • Toegevoegde punten

    • Wijziging deontologische code van de gemeenteraad

      Feiten, context, motivering
      • Een waardige en respectvolle omgang tussen raadsleden is van cruciaal belang voor de geloofwaardigheid van de lokale politiek om verschillende redenen:
      1. Publiek vertrouwen: een respectvolle omgang tussen raadsleden wekt vertrouwen op bij het publiek. Wanneer burgers zien dat hun vertegenwoordigers elkaar met respect behandelen, weerspiegelt dit positief op het imago van de lokale politiek als geheel. Dit vertrouwen is essentieel voor een goed functionerende democratie.
      2. Transparantie en openheid: een respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert transparantie en openheid in de besluitvormingsprocessen. Wanneer er een cultuur van respect heerst, voelen raadsleden zich vrij om hun standpunten te delen en om kritisch te zijn zonder angst voor repercussies, wat leidt tot meer openbare betrokkenheid en begrip.
      3. Effectieve samenwerking: respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert effectieve samenwerking. Door respect te tonen voor elkaars standpunten en expertise, worden raadsleden gestimuleerd om samen te werken om oplossingen te vinden voor gemeenschappelijke uitdagingen. Dit resulteert in beter doordachte en breed gedragen beslissingen.
      4. Stabiliteit en continuïteit: een respectvolle omgang tussen raadsleden draagt bij aan de stabiliteit en continuïteit van het bestuur. Wanneer er geen onnodige conflicten zijn en er respectvol met elkaar wordt omgegaan, kunnen gemeenteraden zich beter concentreren op het dienen van het algemeen belang en het uitvoeren van effectief beleid zonder afleidingen.
      • Kortom, een respectvolle omgang tussen raadsleden is van vitaal belang voor het bevorderen van een gezonde, geloofwaardige en effectieve lokale politiek die in staat is om de behoeften van de gemeenschap op een eerlijke en doeltreffende manier te vertegenwoordigen en aan te pakken.
      Juridisch kader
      • Gelet op het decreet over lokaal bestuur art. 38 en art. 39. 
      • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 12 maart 2019.
      • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 maart 2023
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 22 niet gestemd
      Besluit

      Dit agendapunt werd doorverwezen naar de vergadering met de fractievoorzitters. Zij kunnen dan ter voorbereiding van de volgende legislatuur zich buigen over de opmaak van een nieuwe deontologische code.

      Het agendapunt werd niet gestemd met akkoord van alle fracties.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 11 april 2024
      Feiten, context, motivering
      1. UitPAS Gemeente
        De UitPAS biedt een aantal voordelen voor organisaties, verenigingen, commerciële aanbieders en voorziet de UitPAS een sterk verminderd tarief voor mensen die in armoede leven. Enerzijds biedt de UitPAS de mogelijkheid aan organisatoren om een nieuw en breder publiek te bereiken. Anderzijds bevordert de pas sociale inclusie en biedt hij kansen voor mensen die het financieel moeilijker hebben. Affligem is (nog) geen UitPAS gemeente. Kan het lokale bestuur de modaliteiten van de UitPAS verkennen en dit vervolgens voorleggen aan de betrokken adviesraden (cultuurraad, jeugdraad, seniorenraad, sportraad, lokale economie, adviesraad voor milieu en natuur, bibliotheekraad, …)?

      2. ANPR schild Essene
        In het kader van het circulatieplan voor Essene is besloten om het voorstel van MINT voor de implementatie van een ANPR-schild uit te stellen tot een later stadium. Echter, gezien de geplande herinrichting van Hekelgem dorp en de recente ervaring tijdens de tijdelijke afsluiting van datzelfde dorp vanwege werken aan nutsvoorzieningen, is het raadzaam om het ANPR-schild versneld te implementeren. Indien mogelijk vóór aanvang van de werkzaamheden in Hekelgem dorp, zou dit kunnen bijdragen aan de handhaving van het doorgaand vrachtverkeer. Door een aangepaste configuratie zou hetzelfde systeem tevens kunnen worden ingezet voor de handhaving van de 30 km/u-zone. Bovendien kan het gebruik van Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS 5) resulteren in de opvolging en afhandeling door een GAS-ambtenaar, waardoor gelijktijdig een verlichting van de belasting op de politiediensten wordt bewerkstelligd. Kan deze mogelijkheid onderzocht worden en wanneer mogelijk opgenomen worden in de eerstvolgende wijziging van de meerjarenplanning?

      3. Hinder Hekelgem dorp
        Deze week werden er voor de 2de keer in anderhalve maand werken aangevat in Hekelgem dorp (ter hoogte Kerkstraat / Bellestraat). Met opnieuw aanzienlijke hinder voor het doorgaand verkeer. In februari werd de hele zone afgesloten voor alle verkeer omwille van werken aan de nutsvoorzieningen. Wat is de reden dat de huidige werken niet simultaan werden uitgevoerd in deze periode?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 april 2024.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 11 april 2024.
      Feiten, context, motivering
      1. Klopt het dat de plannen voor de inrichting van Hekelgem-dorp on hold gezet? Zo ja, wat is de reden? (OW)
      2. Klopt het dat de plannen voor de aanleg van een fietspad in de Ternatsestraat in Essene in samenwerking met Ternat on hold zijn gezet? Zo ja, wat is de reden? (OW)
      3. Wat is de stand van zaken mbt de aanleg fietspad Bellestraat? (OW)
      4. Hoe vaak zijn de bestaande hondentoiletten in de laatste 5 jaar door gemeentearbeiders of bedienden geledigd? (OW)
        Hoe vaak zullen de alternatieven, met veel poeha aangekondigd door de bevoegde schepen, moeten geledigd worden? Wat is de kostprijs daarvan? Hoe gebeurt de verwerking
      5. Hoeveel manuren worden er voorzien om de bomen in potten voor de Bellekouter water te geven in de zomer? (OW)
      6. Dorp Hekelgem ligt intussen alweer open (we schrijven 11/4). Was dit voorzien? Wat is de reden? Is de signalisatie conform? Hoe lang zullen de werken nog duren? (OW)
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 april 2024.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 12 maart 2024 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 12 maart 2024 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter