Artikel 1.
Er wordt voor de aanslagjaren 2024, met ingang van 6 mei 2024, tot en met 2025 een retributie geheven op het parkeren van een motorvoertuig in een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) en het parkeren van een motorvoertuig op een openbare weg met blauwe zone reglementering, zoals bedoeld in respectievelijk artikels 27.1 en 27.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. Het retributiereglement van 10 oktober 2023 op het parkeren in een blauwe zone wordt opgeheven.
Artikel 2.
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 3.
De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het geparkeerde voertuig.
De retributie is verschuldigd van zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de vergunde parkeerduur.
Artikel 4.
De gebruiker wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief wanneer:
De in dienst zijnde prioritaire voertuigen en voertuigen met logo van het gemeentebestuur parkeren gratis.
Artikel 5.
De vergoeding is niet verschuldigd op zon- en feestdagen.
Artikel 6.
De modaliteiten voor het bekomen van een bewonerskaart worden als volgt vastgelegd:
Onder het gezin wordt verstaan: alle personen die samen onder hetzelfde dak wonen.
De bewonerskaart is geldig gedurende de periode van één jaar en is hernieuwbaar voor zover de genieter de inschrijving of het tweede verblijf houdt op het grondgebied van de gemeente en zolang het voertuig op zijn naam is ingeschreven of zolang hij er het exclusief genot van heeft.
De houder van de kaart deelt elke wijziging, hetzij van adres, hetzij van voertuig of kentekenplaat mee aan het gemeentebestuur van Affligem. Zodra hij verhuist of het tweede verblijf stopzet, bezorgt hij de kaart terug aan het gemeentebestuur van Affligem. In geval van verlies of vernietiging van de kaart dient de inwoner een nieuwe bewonerskaart aan te vragen. Voor de uitreiking van deze nieuwe kaart, die opnieuw één jaar geldig is, wordt een retributie van € 25,00 gevraagd.
De bewonerskaart maakt het mogelijk zonder tijdbegrenzing gratis te parkeren in de blauwe zone. De bewonerskaart moet zodanig aangebracht worden dat de gegevens ervan leesbaar zijn voor een waarnemer die voor de wagen staat.
Artikel 7.
De modaliteiten voor het bekomen van een parkeerkaart voor zaakvoerders worden als volgt vastgelegd:
Artikel 8.
Bij toepassing van artikel 4 ontvangt de gebruiker een vordering tot betaling van de forfaitaire retributie binnen de voorgeschreven termijn.
Artikel 9.
Ingeval van niet-betaling van de retributie "tarief blauwe zone", en van de retributie "parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking", binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.
De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):
verzending van een eerste aanmaning | 0,00 EUR |
verzending van een tweede aanmaning | 20,00 EUR* |
verzending van een derde aanmaning door Gerechtsdeurwaarder in geval van wanbetaling door onderneming / buitenlandse nummerplaathouder |
tarief voor het verzenden van een schuldvordering cfr. de gekozen procedure (advocaat/deurwaarder **) |
Dagvaarding voor bevoegde rechtbank |
*In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht ( W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de 150,00 EUR: 20,00 EUR forfaitaire verhoging).
**In geval van laatste minnelijke aanmaning door Gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel –dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.
Artikel 10.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 11.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
Artikel 1.
Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-zonale maatregelen op de Kaaistraat worden opgeheven.
Artikel 2.
Op de Kaaistraat, ter hoogte van het kruispunt met de Spoorweglaan, geldt: de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.
Op de Kaaistraat vanaf het kruispunt met de J.B. Callebautstraat, over een afstand van 15 meter,
geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.
Op de Kaaistraat
geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 5.
Op de Kaaistraat (toegangsweg voor huisnummers 11-15c), ter hoogte van het kruispunt met de Kaaistraat, geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Kaaistraat geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 6.
Op de Kaaistraat (toegangsweg voor huisnummers 11-15c), ter hoogte van het kruispunt met de Kaaistraat, geldt: de toegang is verboden voor ruiters en bestuurders van bromfietsen; de maatregel geldt niet voor aangelanden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 7.
Op het kruispunt van de Kaaistraat met de J.B. Callebautstraat geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 8.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van twee percelen grond, gelegen binnen het GNOP 2 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, percelen nr. 599A en 599B met een respectievelijke oppervlakte van zes are twintig centiare (6a 20 ca) en zes are dertig centiare (6a 30ca), eigendom van de heer Patrick Schockaert, wonende Driesstraat 94 - 1790 Affligem.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 4.757,81 (vierduizend zevenhonderd zevenenvijftig euro éénentachtig cent).
Artikel 3.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.
Artikel 4.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 5.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van 178,23m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 E P0000) en 584,36m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 F P0000) van OCMW Asse, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van 5.246,00.
Artikel 3.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 4.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.
Artikel 5.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 6.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van 74,24m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 H P0000) en 199,03m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 K P0000) van Thomas Edmond Kiekens, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 1985,00.
Artikel 3.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 4.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.
Artikel 5.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 6.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van GI 5 en 6: verkoopbelofte 90,72 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 L P0000) en 282,57 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 M P0000) van NV JASI, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 2.891.
Artikel 3.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 4.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.
Artikel 5.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 6.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de aankoop van 136,35 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ A 275 B P0000) van Magda en Marlène Wambacq, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs van € 1360,00.
Artikel 3.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 4.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.
Artikel 5.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 6.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de pachtverzaking van 178,23m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 E P0000) en 584,36m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 311 F P0000); pachter: Guido Jules Tryssesoone (eigenaar: OCMW Asse), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 685,54.
Artikel 3.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor pachtverzaking.
Artikel 4.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 5.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de pachtverzaking van 90,72 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 L P0000) en 282,57 m² (AFFLIGEM 2 AFD/ESSENE/ B 304 M P0000); pachter: Hof 't Eeckhout - De Rijck (eigenaar: NV JASI), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs voor een totaalbedrag van € 333,43
Artikel 3.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor pachtverzaking.
Artikel 4.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 5.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Dit punt werd verdaagd.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2023 over de werkingsmiddelen van de GECORO.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met het jaarverslag 2023 over de werkingsmiddelen van de GECORO.
Jaarlijks dient een rapportage in kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact ingediend te worden bij Agentschap Binnenlands Bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Het jaarverslag van de raad van bestuur, inclusief het verslag waarin rekenschap wordt gegeven van zijn beleid en inclusief de klachtenrapportering (ter kennisgeving);
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van Providentia op 2 mei 2024:
Artikel 2.
De reeds door de gemeenteraad van 4 juni 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde (cq. mevrouw Denise De Paepe en respectievelijk mevrouw Leen Steenhoudt) te mandateren hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeeenteraadsbeslissing.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan Providentia Cvba, Brusselsesteenweg 191 te 1730 Asse, hetzij via elektronische post, info@providentia.be, worden toegestuurd.
Artikel 1.
Goedkeuring te geven aan de agendapunten van de algemene vergadering van 13 juni 2024:
Artikel 2.
De reeds door de gemeenteraad van 12 maart 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde (de heer Hans Cornand en respectievelijk de heer Tim Herzeel) te mandateren zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan het secretariaat van Zefier Cvba, p/a info@zefier.be, alsook aan de gemeentelijke afgevaardigden in deze vereniging, worden toegestuurd.
- Publiek vertrouwen: een respectvolle omgang tussen raadsleden wekt vertrouwen op bij het publiek. Wanneer burgers zien dat hun vertegenwoordigers elkaar met respect behandelen, weerspiegelt dit positief op het imago van de lokale politiek als geheel. Dit vertrouwen is essentieel voor een goed functionerende democratie.
- Transparantie en openheid: een respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert transparantie en openheid in de besluitvormingsprocessen. Wanneer er een cultuur van respect heerst, voelen raadsleden zich vrij om hun standpunten te delen en om kritisch te zijn zonder angst voor repercussies, wat leidt tot meer openbare betrokkenheid en begrip.
- Effectieve samenwerking: respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert effectieve samenwerking. Door respect te tonen voor elkaars standpunten en expertise, worden raadsleden gestimuleerd om samen te werken om oplossingen te vinden voor gemeenschappelijke uitdagingen. Dit resulteert in beter doordachte en breed gedragen beslissingen.
- Stabiliteit en continuïteit: een respectvolle omgang tussen raadsleden draagt bij aan de stabiliteit en continuïteit van het bestuur. Wanneer er geen onnodige conflicten zijn en er respectvol met elkaar wordt omgegaan, kunnen gemeenteraden zich beter concentreren op het dienen van het algemeen belang en het uitvoeren van effectief beleid zonder afleidingen.
Dit agendapunt werd doorverwezen naar de vergadering met de fractievoorzitters. Zij kunnen dan ter voorbereiding van de volgende legislatuur zich buigen over de opmaak van een nieuwe deontologische code.
Het agendapunt werd niet gestemd met akkoord van alle fracties.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 april 2024.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 april 2024.
De notulen van de vorige zitting van 12 maart 2024 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 12 maart 2024 wordt goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Gerda Van Geite
voorzitter