Terug
Gepubliceerd op 12/09/2024

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 25/06/2024 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Raad voor Maatschappelijk Welzijn
  • Financiele dienst

    • Vaststelling van de jaarrekening 2023 van het OCMW Affligem

      Aanleiding
      • De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten.
      • Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De raad voor maatschappelijk welzijn dient de jaarrekening van het OCMW vast te stellen.
      Feiten, context, motivering
      • De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s;

      • Bij ministerieel besluit werden ook enkele toelichtingsschema's opgelegd;

      • De jaarrekening van het OCMW wordt gekenmerkt door volgende cijfers:
        2023
      Saldo exploitatierekening - € 1.234.838
      Saldo investeringsrekening - € 7.852
      Budgettair resultaat van het boekjaar - € 1.242.690
      Beschikbaar budgettair resultaat - € 1.274.522
      Autofinancieringsmarge - € 1.234.838
      Tekort van het boekjaar (staat opbrengsten en kosten) - € 1.157.960
      •  De jaarrekening van het OCMW vertoont, zonder tussenkomst van de gemeente, een negatief beschikbaar budgettair resultaat. Er diende een gemeentelijke tussenkomst geboekt te worden om dit negatief resultaat weg te werken.

      • Schepen Hans Cornand, de heer Marc Goossens, director bij de firma Q&A en de heer Gunter Dedobbeleer, financieel directeur, geven toelichting bij de (geïntegreerde) jaarrekening in de vergadering van de commissie financiën van 7 juni 2023;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, titel 4 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC);
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus (MB BBC);
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)

       

      Artikel 1.
      De jaarrekening 2023 van het OCMW wordt vastgesteld.


      Artikel 2.

      Er wordt een gemeentelijke tussenkomst voor het OCMW vastgesteld ten bedrage van € 1.272.469,28.

       

      Artikel 3.

      De geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW, met bijhorende toelichting, maakt integrerend deel uit van dit besluit.


      Artikel 4.

      De jaarrekening wordt neergelegd op het gemeentehuis, waar iedereen er altijd ter plaatse kennis van kan nemen. De rekeningdocumenten en toelichtingen zullen ook gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.


      Artikel 5.

      Afschrift van deze beslissing zal, samen met de geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW, via het digitaal loket toegestuurd worden aan de toezichthoudende overheid.

    • Rapportering financieel directeur in naleving van de artikelen 176 en 177 van het decreet over het lokaal bestuur

      Aanleiding
      • In het decreet over het lokaal bestuur zijn een aantal rapporteringsverplichtingen opgenomen voor de financieel directeur.
      Feiten, context, motivering
      • De financieel directeur dient minstens eenmaal per jaar te rapporteren aan de algemeen directeur, aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau, aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de opdrachten waarvoor hij in volle onafhankelijkheid instaat.
      • Over volgende aangelegenheden dient gerapporteerd te worden:
        • het opstellen, in overleg met het managementteam, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering;
        • het voeren en het afsluiten van de boekhouding;
        • het verzorgen van financiële analyse en financiële beleidsadvisering;
        • het thesauriebeheer, met behoud van de toepassing van de bepalingen daarover in het organisatiebeheersingssysteem;
        • de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact;
        • het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;
      • Het rapport 2023 werd bijgevoegd als bijlage;
      • De financieel directeur gaf in de vergadering van de commissie financiën van 12 juni 2024 toelichting bij het rapport;
      Juridisch kader
      • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 176 en 177 in het bijzonder.
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad neemt kennis van het rapport 2023 van de financieel directeur.


      Artikel 2.

      Het rapport maakt integraal deel uit van deze raadsbeslissing.

  • Toegevoegde punten

    • Groen - Wijziging deontologische code van de raad maatschappelijk welzijn

      Feiten, context, motivering
      • Een waardige en respectvolle omgang tussen raadsleden is van cruciaal belang voor de geloofwaardigheid van de lokale politiek om verschillende redenen:
      1. Publiek vertrouwen: een respectvolle omgang tussen raadsleden wekt vertrouwen op bij het publiek. Wanneer burgers zien dat hun vertegenwoordigers elkaar met respect behandelen, weerspiegelt dit positief op het imago van de lokale politiek als geheel. Dit vertrouwen is essentieel voor een goed functionerende democratie.
      2. Transparantie en openheid: een respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert transparantie en openheid in de besluitvormingsprocessen. Wanneer er een cultuur van respect heerst, voelen raadsleden zich vrij om hun standpunten te delen en om kritisch te zijn zonder angst voor repercussies, wat leidt tot meer openbare betrokkenheid en begrip.
      3. Effectieve samenwerking: respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert effectieve samenwerking. Door respect te tonen voor elkaars standpunten en expertise, worden raadsleden gestimuleerd om samen te werken om oplossingen te vinden voor gemeenschappelijke uitdagingen. Dit resulteert in beter doordachte en breed gedragen beslissingen.
      4. Stabiliteit en continuïteit: een respectvolle omgang tussen raadsleden draagt bij aan de stabiliteit en continuïteit van het bestuur. Wanneer er geen onnodige conflicten zijn en er respectvol met elkaar wordt omgegaan, kunnen raden maatschappelijk welzijn zich beter concentreren op het dienen van het algemeen belang en het uitvoeren van effectief beleid zonder afleidingen.
      • Kortom, een respectvolle omgang tussen raadsleden is van vitaal belang voor het bevorderen van een gezonde, geloofwaardige en effectieve lokale politiek die in staat is om de behoeften van de gemeenschap op een eerlijke en doeltreffende manier te vertegenwoordigen en aan te pakken.
      Juridisch kader
      • Gelet op het decreet over lokaal bestuur art. 38 en art. 39.
      • Gelet op het besluit van de raad maatschappelijk welzijn van 12 maart 2019.
      • Gelet op het besluit van de raad maatschappelijk welzijn van 21 maart 2023
      Besluit

      Dit punt werd afgevoerd.

  • Notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 21 mei 2024 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 21 mei 2024 wordt goedgekeurd.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter