Terug
Gepubliceerd op 22/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 10/09/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Aster Van Avermaet, raadslid gemeenteraad
  • Secretariaat

    • Gemeenteraadslid Belinda Everaert - kennisname onafhankelijk raadslid.

      Aanleiding
      • E-mail van Belinda Everaert op 16 augustus 2024, waarin bevestigd wordt dat zij de N-VA-fractie verlaat en de rest van de legislatuur als onafhankelijk zal zetelen;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 40; 
      • de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 waarin Belinda Everaert werd aangewezen als gemeenteraadslid op de lijst N-VA;
      • Installatievergadering van de Gemeenteraad op 3 januari 2019 waarbij Belinda Everaert werd aangeduid als gemeenteraadslid (tevens OCMW raadslid);
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat gemeenteraadslid Belinda Everaert te kennen heeft gegeven niet langer deel wenst uit te maken van de N-VA-fractie in de gemeenteraad en OCMW raad van Affligem, en ervoor opteert om voortaan als onafhankelijke te zetelen in deze gemeenteraad en OCMW raad.

    • Goedkeuring wijziging deontologische code

      Aanleiding
      • Op vraag van raadslid Jo Lamberts, e-mail van 11 april 2024.
      • De vergadering van 25 juni 2024 met de fractievoorzitters.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeenteraad moet een deontologische code aannemen;
      • Een waardige en respectvolle omgang tussen raadsleden is van cruciaal belang voor de geloofwaardigheid van de lokale politiek om verschillende redenen:
      1. Publiek vertrouwen: een respectvolle omgang tussen raadsleden wekt vertrouwen op bij het publiek. Wanneer burgers zien dat hun vertegenwoordigers elkaar met respect behandelen, weerspiegelt dit positief op het imago van de lokale politiek als geheel. Dit vertrouwen is essentieel voor een goed functionerende democratie.
      2. Transparantie en openheid: een respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert transparantie en openheid in de besluitvormingsprocessen. Wanneer er een cultuur van respect heerst, voelen raadsleden zich vrij om hun standpunten te delen en om kritisch te zijn zonder angst voor repercussies, wat leidt tot meer openbare betrokkenheid en begrip.
      3. Effectieve samenwerking: respectvolle omgang tussen raadsleden bevordert effectieve samenwerking. Door respect te tonen voor elkaars standpunten en expertise, worden raadsleden gestimuleerd om samen te werken om oplossingen te vinden voor gemeenschappelijke uitdagingen. Dit resulteert in beter doordachte en breed gedragen beslissingen.
      4. Stabiliteit en continuïteit: een respectvolle omgang tussen raadsleden draagt bij aan de stabiliteit en continuïteit van het bestuur. Wanneer er geen onnodige conflicten zijn en er respectvol met elkaar wordt omgegaan, kunnen gemeenteraden zich beter concentreren op het dienen van het algemeen belang en het uitvoeren van effectief beleid zonder afleidingen.
      • Kortom, een respectvolle omgang tussen raadsleden is van vitaal belang voor het bevorderen van een gezonde, geloofwaardige en effectieve lokale politiek die in staat is om de behoeften van de gemeenschap op een eerlijke en doeltreffende manier te vertegenwoordigen en aan te pakken.
      • Voorstel wijzigingen:
        • Wordt toegevoegd tekst art. 2.1.1 door: “Raadsleden en de leden van het college gaan respectvol om met elkaar.”
        • Wordt toegevoegd art. 2.1.2 : “Raadsleden en de leden van het college richten zich tot elkaar op een correcte wijze en dit zowel verbaal, non-verbaal als schriftelijk, inclusief de elektronische communicatie.”
        • Wordt toegevoegd art. 2.1.3: “Lokale mandatarissen houden zich tijdens vergaderingen van de politieke organen aan het huishoudelijk reglement en volgen de aanwijzingen van de voorzitter hierover op.”
        • Wordt toegevoegd art. 2.2.2: “Lokale mandatarissen onthouden zich in het openbaar, dus ook in openbare raads- en commissievergaderingen, van negatieve uitlatingen over personeelsleden.”
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 39;
      • Besluit van de gemeenteraad van 12 maart 2019;
      • Besluit van de gemeenteraad van 21 maart 2023 - wijziging.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Resultaat: Met 6 stemmen voor, 16 stemmen tegen
      Besluit

      Met 6 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts), 16 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts)

       

      Dit punt werd verworpen.

    • Dienstverleningsovereenkomst - Projectmanager en coördinator ICT tussen lokaal bestuur Ternat en lokaal bestuur Affligem, Roosdaal, Liedekerke en Lennik – goedkeuring.

      Aanleiding
      • Uit de bestuurskrachtanalyse bleek dat de TARL-gemeenten heel wat gelijkaardige troeven en uitdagingen hebben. De TARL-gemeenten hebben zich daarom vorig jaar geëngageerd tot een versterkte samenwerking en daarbij verschillende projecten en prioriteiten bepaald om deze samenwerking verder uit te bouwen.  Recent heeft ook Lennik zich aangesloten bij het plan versterkte samenwerking. 
      • Een van de prioritaire samenwerkingen is het ICT-beleid. 
      Feiten, context, motivering
      • De doelstelling daarbij is om gezamenlijke duurzame en innovatieve ICT-oplossingen te bereiken die bijdragen aan de strategische en operationele noden.
      • Daarom is het aangewezen een ICT-coördinator aan te stellen om het strategisch ICT-beleid af te stemmen, de verschillende ICT-diensten te optimaliseren, schaalvoordelen te behalen, de samenwerking op ICT-vlak te versterken en de digitale dienstverlening aan de burger te verbeteren.
      • Bijgevolg wordt een dienstverleningsovereenkomst met het lokaal bestuur van Affligem, Roosdaal, Liedekerke en Lennik.
      • Het lokaal bestuur Ternat is de juridische werkgever en sluit een dienstverleningsovereenkomst af met de overige deelnemende besturen, waaronder Affligem.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 juni 2023 houdende kennisname plan versterkte samenwerking TARL, toegelicht aan de gemeenteraadsleden van TARL op 25 juni 2023
      • De dienstverleningsovereenkomst tussen lokaal bestuur Ternat en de lokale besturen Affligem, Roosdaal, Liedekerke en Lennik, in bijlage
      • De functiebeschrijving projectmanager en coördinator ICT, in bijlage
      Financieel kader
      • De kosten in het kader van deze dienstverleningsovereenkomst worden verdeeld tussen de deelnemende lokale besturen a rato van 1/aantal deelnemende besturen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad keurt de dienstverleningsovereenkomst voor projectmanager en coördinator ICT tussen lokaal bestuur Ternat en lokaal bestuur Affligem, Roosdaal, Liedekerke en Lennik, zoals gevoegd in bijlage, goed.

       

      Artikel 2.
      De raad kennis van de functiebeschrijving voor projectmanager en coördinator ICT.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Fietszone Essene

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 mei 2024 met betrekking tot het circulatieplan Essene.
      Feiten, context, motivering
      • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
      • De fietszone bestaat uit 2 aparte zones. Hierdoor wordt de fietszone in het aanvullend reglement beschreven in 2 aparte artikels.
      • Vanwege een verhoogd fietspad aan beide kanten van de straat worden de volgende gedeeltes niet mee in de fietszone opgenomen:
        • het kruispunt Assestraat en Assestraat gelegen aan de Assestraat huisnummer 2 tot en met het kruispunt met Wijk Pelink;
        • het kruispunt van de Assestraat en Wijk Pelink tot en met het kruispunt van de Kerlemeers en Wijk Pelink ter hoogte van de Kerlemeers huisnummer 2.
        • de Kerlemeers huisnummer 1B tot en met Wijk Pelink huisnummer 1
      • Een deel van de fietszone overlapt met de zone 30 in Essene. Deze zones worden conform de wegcode apart van elkaar gesignaleerd. Het snelheidsregime is in beide zones hetzelfde.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 22 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1.

      In het gebied begrensd door

      • Essene-Kerkplein huisnummer 2,
      • Essene-Kerkplein ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat aan de Ternatsestraat huisnummer 1,
      • het kruispunt aan de Assestraat en Assestraat richting Assestraat huisnummer 1 en
      • Essene-Kerkplein ter hoogte van het kruispunt aan de Kerlemeers en Wijk Pelink
      • Assestraat, ter hoogte van de begraafplaats

       

      geldt:

      de fietszone wordt afgebakend. Het begin van de fietszone wordt aangeduid; ook het einde van de fietszone wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • F111
      • F113

       

      Artikel 2.

      In het gebied begrensd door

      • Wijk Pelink huisnummer 1,
      • Boonhof ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat,
      • Horekenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat,
      • Horekenstraat huisnummer 52-54,
      • Kerlemeers ter hoogte van het kruispunt met de Ternatstraat en
      • Kerlemeers ter hoogte van het kruispunt met de Louwijn

       

      geldt:

      de fietszone wordt afgebakend. Het begin van de fietszone wordt aangeduid; ook het einde van de fietszone wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • F111
      • F113

       

      Artikel 3.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Zone 30 Essene

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 mei 2024 met betrekking tot het circulatieplan Essene.
      Feiten, context, motivering
      • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
      • De uitbreiding van de zone 30 in Essene zal worden behouden.
      • Een deel van de zone 30 overlapt met de fietszones in Essene. Deze zones worden apart van elkaar gesignaleerd. Het snelheidsregime is in beide zones hetzelfde.
      • Er werd geen apart signalisatieplan opgemaakt, gezien de huidige signalisatie reeds in het kader van het proefproject, zoals goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 augustus 2023, werd geplaatst.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel
      Onthouders: Jonas Van Vaerenbergh
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 17 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 4 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel), 1 onthouding (Jonas Van Vaerenbergh)

      Artikel 1.

      In het gebied begrensd door:

      • Fooststraat nr.10
      • Assestraat ter hoogte van de inrit van de begraafplaats
      • Assestraat nr. 10
      • Horekenstraat nr. 52-54
      • Horekenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat
      • Ternatsestraat nr. 107
      • Lombeekstraat nr. 21
      • Moortelstraat nr. 36
      • Kerlemeers 19a

       

      geldt:

      de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • F4a
      • F4b

       

      Artikel 2.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Vestiging erfdienstbaarheid van openbaar nut aan Groeneweg en Kwikhage - goedkeuring deel II in ontwerpakte verkaveling - bijstelling.

      Aanleiding
      • Ontvangst ontwerpakte.
      Feiten, context, motivering
      • In omgevingsvergunning nr. OMV_2023058861 werd een eeuwigdurende erfdienstbaarheid tot openbaar nut opgelegd.
      • De erfdienstbaarheid betreft een deel, zijnde 547,61 m², van lot 1 met precad nummer o8o8R2Poooo, aangeduid op het opmetingsplan van 18 maart 2024 van studiebureau Quadrant te Kortenberg, vertegenwoordigd door landmeter-expert Benny Theyssens.
      • Het ontwerp van de verkavelingsakte - bijstelling werd opgemaakt door Notaris Tim Herzeel, "Caudron, Herzeel & Breckpot, geassocieerde notarissen" te Erembodegem, Hogeweg 3-B.
      • Het beplantingsvoorstel op het "Detail verkavelingsplan 1: nieuwe toestand" van 26 april 2024 voldoet aan de voorwaarden opgelegd in de omgevingsvergunning.
      • De akte kan verleden worden na goedkeuring door de gemeenteraad en na het verstrijken van de schorsing- en vernietigingstermijn.
      • Voor akten verleden voor het ambt van een werkende notaris en waar in de omgevingsvergunning een erfdienstbaarheid aan de gemeente is opgelegd, mag de erfdienstbaarheid bij sterkmaking worden opgenomen in de akte.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 september 2017, artikels 40 en 41.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      Financieel kader
      • Deze erfdienstbaarheid wordt eeuwigdurend en kosteloos gevestigd.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte voor de bijstelling van de verkaveling inzake de eeuwigdurende erfdienstbaarheid van een deel, zijnde 547,61 m², van lot 1 met arcering aangeduid op het "Detail verkavelingsplan 1: nieuwe toestand" van 26 april 2024 gelegen aan de Groeneweg en Kwikhage, opgemaakt door Notaris Tim Herzeel te Erembodegem, Hogeweg 3-B.

       

      Artikel 2.

      De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.

       

      Artikel 3.

      Lokaal bestuur Affligem wordt bij sterkmaking vertegenwoordigd door een bediende van Notaris Tim Herzeel te Erembodegem, Hogeweg 3-B.


      Artikel 4.

      Een afschrift van de beslissing zal toegestuurd worden naar de notaris.

    • Aankoop van 12 percelen grond, gelegen tussen de Geertruidebaan en de Molenstraat (Hanegat) - percelen 40R, 40X, 40M, 40S, 40V, 40L, 40Y, 40T, 40W, 40K, 40G2 en 40H2 .

      Aanleiding
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van 12 percelen bos gelegen tussen de Geertruidebaan en de Molenstraat (Hanegat).
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem wenst 12 percelen bos, 2de afdeling Essene sectie B nrs. 40R, 40X, 40M, 40S, 40V, 40L, 40Y, 40T, 40W, 40K, 40G2 en 40H2 aan te kopen omdat de mogelijkheid bestaat om er een bijkomend GNOP-gebied creëren.
      • Landmeter BVBA Beckwée Philippe werd aangesteld voor het uitvoeren van een eerste schatting.
      • D eigenaar (en vertegenwoordiger ingevolge authentieke volmacht), Rita Maria Celesta Verloes heeft op 30 mei 2024 een belofte van verkoop getekend en bevestigt om de 12 percelen bos, 2de afdeling sectie B nrs. 40R, 40X, 40M, 40S, 40V, 40L, 40Y, 40T, 40W, 40K, 40G2 en 40H2 te verkopen tegen de voorgestelde prijs van € 27.360 excl kosten en subsidies aan het lokaal bestuur Affligem.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, werd ontvangen op 12 juni 2024. De hierna opgesomde percelen, kadastraal gekend als Affligem, 2e Afdeling Essene, sectie A, worden samen geschat tegen de prijs van € 27.360,00 (zevenentwintigduizend driehonderdzestig euro).
        • perceel nr. 40G2 met een oppervlakte volgens kadaster van drie are (3a)
        • perceel nr. 40H2 met een oppervlakte volgens kadaster van zes are dertig centiare (6a 30ca)
        • perceel nr. 40K met een oppervlakte volgens kadaster van zeventien are tachtig centiare (17a 80ca)
        • perceel nr. 40L met een oppervlakte volgens kadaster van zeventien are vijftig centiare (17a 50ca)
        • perceel nr. 40M met een oppervlakte volgens kadaster van zeventien are vijftig centiare (17a 50ca)
        • perceel nr. 40R met een oppervlakte volgens kadaster van vijf are tachtig centiare (5a 80ca)
        • perceel nr. 40S met een oppervlakte volgens kadaster van zeven are zeventig centiare (7a 70ca)
        • perceel nr. 40T met een oppervlakte volgens kadaster van drie are dertig centiare (3a 30ca)
        • perceel nr. 40V met een oppervlakte volgens kadaster van drie are (3a)
        • perceel nr. 40W met een oppervlakte volgens kadaster van drie are tien centiare (3a 10ca)
        • perceel nr. 40X met een oppervlakte volgens kadaster van drie are tien centiare (3a 10ca)
        • perceel nr. 40Y met een oppervlakte volgens kadaster van drie are tien centiare (3a 10ca).
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsing- en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      • De totale overeengekomen prijs voor de 12 percelen bos bedraagt € 27.360,00 (zevenentwintigduizend driehonderdzestig euro).
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40, 41 en 293.
      • Collegebeslissing van 07 november 2023 - nota college - onderhandse aankoop van 12 percelen bos gelegen tussen de Geertruidebaan en de Molenstraat (Hanegat).
      • Collegebeslissing van 21 mei 2024 - aankoop van 12 percelen bos gelegen tussen de Geertruidebaan en de Molenstraat (Hanegat).
      Financieel kader
      • De aankoop van deze percelen grond kunnen aangekocht worden op 2023/4.7.2.1/0340-00/1500200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Bij de wijziging meerjarenplan 2024 kan de bijkomende actie "GNOP 4 - Hanegat" aangemaakt worden en dienen de benodigde kredieten voorzien te worden.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 12 percelen bos gelegen tussen de Geertruidebaan en de Molenstraat (Hanegat), kadastraal gekend als Affligem, 2e Afdeling Essene, sectie A, perceel nr. 40G2 met een oppervlakte volgens kadaster van drie are (3a), perceel nr. 40H2 met een oppervlakte volgens kadaster van zes are dertig centiare (6a 30ca), perceel nr. 40K met een oppervlakte volgens kadaster van zeventien are tachtig centiare (17a 80ca), perceel nr. 40L met een oppervlakte volgens kadaster van zeventien are vijftig centiare (17a 50ca), perceel nr. 40M met een oppervlakte volgens kadaster van zeventien are vijftig centiare (17a 50ca), perceel nr. 40R met een oppervlakte volgens kadaster van vijf are tachtig centiare (5a 80ca), perceel nr. 40S met een oppervlakte volgens kadaster van zeven are zeventig centiare (7a 70ca), perceel nr. 40T met een oppervlakte volgens kadaster van drie are dertig centiare (3a 30ca), perceel nr. 40V met een oppervlakte volgens kadaster van drie are (3a), perceel nr. 40W met een oppervlakte volgens kadaster van drie are tien centiare (3a 10ca), perceel nr. 40X met een oppervlakte volgens kadaster van drie are tien centaire (3a 10ca) en perceel nr. 40Y met een oppervlakte volgens kadaster van drie are tien centiare (3a 10ca) eigendom van eigenaars Simonne Robertine De Bolle, wonende Lombeekstraat 81 te 1790 Affligem (vertegenwoordigd door Rita Verloes ingevolge authentieke volmacht verleden door notaris Aileen Reniers te Asse op 26 augustus 2022) en Rita Maria Celesta Verloes, wonende Bellestraat 228 te 1790 Affligem.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 27.360,00 (zevenentwintigduizend driehonderdzestig euro).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 3 "Bremtbos" Teralfene - perceel 711C.

      Aanleiding
      • Voor de de ontwikkeling van het GNOP 3 "buurtnatuur voor de Bremtstraat" moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van één perceel grond, gelegen in buurtnatuur voor de Bremtstraat / GNOP 3, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, perceel nr. 711C met een oppervlakte van negen are veertig centiare (9a 40ca), eigendom van eigenaar mevrouw Maria Louise Josepha Arys, wonende Potaardestraat 30 - 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Buurtnatuur voor de Bremtstraat (GNOP 3).
      • Er zijn mogelijkheden tot cofinanciering vanuit subsidieprojecten.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 16 januari 2023, tegen de prijs van € 3.055,00 (drieduizendvijfenvijftig euro), zijnde het schattingsbedrag aan 3,25 €/m² met een oppervlakte van 9a 40ca voor perceel 711C.
      • De belofte van verkoop d.d. 22 juni 2023 door eigenaar mevrouw Maria Louise Josepha Arys, wonende Potaardestraat 30 - 1790 Affligem.
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel 711C bedraagt € 3.055,00 (drieduizendvijfenvijftig euro).
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40, 41 en 56.
      • Collegebeslissing van 16 april 2024 met het akkoord tot aankoop van perceel 711C gelegen in GNOP 3 "Bremtbos" - belofte van verkoop door eigenaar.
      • Kennisname van het college van burgemeester en schepenen van het ministerieel besluit tot toekenning van een projectsubsidie voor het uitvoeren van het groenproject Groene Rand: "Affligem Bremtbos" op 23 januari 2024.
      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 3.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 1 perceel grond, gelegen in buurtnatuur voor de Bremtstraat / GNOP 3, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, perceel nr. 711C met een oppervlakte van negen are veertig centiare (9a 40ca), eigendom van eigenaar mevrouw Maria Louise Josepha Arys, wonende Potaardestraat 30 - 1790 Affligem.

       
      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van drieduizendvijfenvijftig euro (€ 3.055,00).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

       
    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 3 "Bremtbos" Teralfene - perceel 738D.

      Aanleiding
      • Voor de de ontwikkeling van het GNOP 3 "buurtnatuur voor de Bremtstraat" moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van één perceel grond, gelegen in buurtnatuur voor de Bremtstraat / GNOP 3, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, perceel nr. 738D met een oppervlakte van zes are negentig centiare (6a 90ca), eigendom van eigenaars de heer De Wagter Jozef Albert Anna, wonende Groeneweg 74 te 1790 Affligem en de heer De Wagter Louis Joseph Jan, wonende Zwarteberg 65 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Buurtnatuur voor de Bremtstraat (GNOP 3).
      • Er zijn mogelijkheden tot cofinanciering vanuit subsidieprojecten.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 16 januari 2023, tegen de prijs van € 2.242,50 (tweeduizend tweehonderdtweeënveertig euro en vijftig cent), zijnde het schattingsbedrag aan 3,25 €/m² met een oppervlakte van 6a 90ca voor perceel 738D.
      • De belofte van verkoop d.d. 23 juni 2023 door eigenaars de heer Jozef De Wagter, wonende Groeneweg 74 te 1790 Affligem en de heer Louis De Wagter, wonende Zwarteberg 65 te 1790 Affligem.
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel 738D bedraagt € 2.242,50 (tweeduizend tweehonderdtweeënveertig euro en vijftig cent).
       
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40, 41 en 56.
      • Collegebeslissing van 16 april 2024 met het akkoord tot aankoop van perceel 738D gelegen in GNOP 3 "Bremtbos" - belofte van verkoop door eigenaars.
      • Kennisname van het college van burgemeester en schepenen van het ministerieel besluit tot toekenning van een projectsubsidie voor het uitvoeren van het groenproject Groene Rand: "Affligem Bremtbos" op 23 januari 2024.
      • Projectsubsidie Groene Rand 2023.
      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 3.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 1 perceel grond, gelegen in buurtnatuur voor de Bremtstraat / GNOP 3, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, perceel nr. 738D met een oppervlakte van zes are negentig centiare (6a 90ca), eigendom van eigenaars de heer De Wagter Jozef Albert Anna, wonende Groeneweg 74 te 1790 Affligem en de heer De Wagter Louis Joseph Jan, wonende Zwarteberg 65 te 1790 Affligem.

       
      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 2.242,50 (tweeduizend tweehonderdtweeënveertig euro en vijftig cent).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

       
    • Aankoop woning Daalstraat 11 - i.k.v. toekomstige ontwikkeling noodwoningen.

      Aanleiding
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van woning Daalstraat 11, deze woning ligt achter onze noodwoningen nr. 9 en 9a.
      Feiten, context, motivering
      • De woning Daalstraat 11, kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie A nrs. 498N, 498R en 498K, wordt te koop aangeboden.
      • De totale oppervlakte is 228 m².
      • De eigenaar, Aurélie Boets gaat akkoord om de woning aan de gemeente te verkopen aan € 185.000,00 (honderd vijfentachtig duizend euro)  en tekende een verkoopbelofte op 25 juli 2024.
      • De woning werd geschat door landmeter Willy De Rouck, Hooglareweg 31 te 9450 Haaltert voor een totaal bedrag van € 185.000,00.
      • De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut. De woning Daalstraat 11 ligt achter onze noodwoningen nr. 9 en 9a en maakt noodzakelijke renovaties of ontwikkelingen van deze noodwoningen quasi onmogelijk.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2018, (B.S. 15 februari 2018), artikel 41.
      • Beslissing CBS van 11 juni 2026
      Financieel kader
      • In het meerjarenplan is op budgetsleutel ACT 6.2.3.1 / 0119-00 / 2200400 een krediet van € 400.000,00 voorzien.
      • Bijkomend krediet dient voorzien te worden bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging. Aangezien het meerjarenplan afsluit met een autofinancieringsmarge van € 557.580 in 2025, is er voldoende ruimte om de aankopen in overschrijding op de betreffende budgetsleutel te boeken, in afwachting van aanzuivering van het krediet.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Jonas Van Vaerenbergh, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

      Met 18 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Jonas Van Vaerenbergh, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 4 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel)

      Artikel 1.

      De aankoop, om reden van openbaar nut, van de woning Daalstraat 11, kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie A nrs. 498N, 498R en 498K, en met een totale oppervlakte van 228 m², eigendom van Aurélie Boets, voor een totaal bedrag van  € 185.000,00 (venale waarde) wordt goedgekeurd.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat ermee akkoord deze aankopen, in afwachting van de meerjarenplanwijziging 2024,  tijdelijk in overschrijding te boeken op budgetsleutel ACT 6.2.3.1 / 0119-00 / 2200400.

       

      Artikel 3.

      De gemeenteraad gaat ermee akkoord het krediet op budgetsleutel ACT 6.2.3.1 / 0119-00 / 2200400 aan te zuiveren met € 185.000,00 bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging.
       
      Artikel 4.

      Aan notaris Peter De Schepper wordt opdracht gegeven de notariële akte op te stellen.
       
      Artikel 5.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de afhandeling van de aankoop zoals o.a. de goedkeuring van de ontwerpakte.
       
      Artikel 6.

      De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de akte.
       
      Artikel 7.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.   

    • Aankoop woning Daalstraat 11a - i.k.v. toekomstige ontwikkeling noodwoningen.

      Aanleiding
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van woning Daalstraat 11a, deze woning ligt, net zoals Daalstraat 11, achter onze noodwoningen nr. 9 en 9a.
      Feiten, context, motivering
      • De woning Daalstraat 11a, kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie A nr. 498P wordt te koop aangeboden.
      • De totale oppervlakte is 79 m².
      • De eigenaar, Wolfgang De Meuter gaat akkoord om de woning aan de gemeente te verkopen aan € 110.000,00 (honderd tien duizend euro) en tekende een verkoopbelofte op 20 juni 2024.
      • De woning werd geschat door landmeter Willy De Rouck, Hooglareweg 31 te 9450 Haaltert voor een totaal bedrag van € 104.000.
      • De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut. De woning Daalstraat 11a ligt achter onze noodwoningen nr. 9 en 9a en maakt noodzakelijke renovaties of ontwikkelingen van deze noodwoningen quasi onmogelijk.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2018, (B.S. 15 februari 2018), artikel 41.
      • Beslissing CBS van 11 juni 2026
      Financieel kader
      • In het meerjarenplan is op budgetsleutel ACT 6.2.3.1 / 0119-00 / 2200400 een krediet van € 400.000,00 voorzien.
      • Bijkomend krediet dient voorzien te worden bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging. Aangezien het meerjarenplan afsluit met een autofinancieringsmarge van € 557.580 in 2025, is er voldoende ruimte om de aankopen in overschrijding op de betreffende budgetsleutel te boeken, in afwachting van aanzuivering van het krediet.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Jonas Van Vaerenbergh, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

      Met 18 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Jonas Van Vaerenbergh, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 4 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel)

       

      Artikel 1.
      De aankoop, om reden van openbaar nut, van de woning kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie A nr. 498P en met een totale oppervlakte van 79 m², eigendom van Wolfgang De Meuter, voor een totaal bedrag van  € 110.000,00 (venale waarde) wordt goedgekeurd.
       
      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat ermee akkoord deze aankopen, in afwachting van de meerjarenplanwijziging 2024,  tijdelijk in overschrijding te boeken op budgetsleutel ACT 6.2.3.1 / 0119-00 / 2200400.

      Artikel 3.
      De gemeenteraad gaat ermee akkoord het krediet op budgetsleutel ACT 6.2.3.1 / 0119-00 / 2200400 aan te zuiveren met € 110.000,00 bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging.

      Artikel 4.

      Aan notaris Peter De Schepper wordt opdracht gegeven de notariële akte op te stellen.

      Artikel 5.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de afhandeling van de aankoop zoals o.a. de goedkeuring van de ontwerpakte.

      Artikel 6.

      De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de akte.
       
      Artikel 7.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.   

  • RO - Stedenbouw

    • Beslissing over de verlegging van voetweg nr. 83 ter hoogte van de percelen aan de Diepestraat - Kasteelstraat te Affligem, 1ste afdeling sectie C nr 246n, 242d, 246m, 246p - Ongunstig

      Aanleiding

      Aanvraag voor een omgevingsvergunning tot het heraanleggen van een waterloop, het vellen van bomen, het bouwen van 18 assistentiewoningen met wegenis, het verleggen van voetweg 83, met dossiernummer 2023/0045, OMV 2023062763 op 14 juni 2023 ingediend bij de gemeente Affligem door Woenst BVBA Statiestraat 11-13 te 1740 Ternat, gelegen Diepestraat -Kasteelstraat in Affligem, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie C nr 246n, 242d, 246m, 246p.

      Feiten, context, motivering
      • Deze omgevingsvergunning voor het heraanleggen van een waterloop, vellen van bomen, bouwen van 18 assistentiewoningen met wegenis en verplaatsing van een voetweg.

      • Voetweg nr.83 vormt op betreffende plaats een ontsluiting van het binnengebied tussen Diepestraat en Kasteelstraat.

      • In de bestaande toestand loopt de voetweg gedeeltelijk over de Okeibeek en grotendeels langsheen de Okeibeek die aan de rand van het perceel gelegen is. In huidige toestand is de voetweg niet zichtbaar of aanwezig in het landschap.
      • De aanvrager wenst de voetweg zodanig te verleggen dat deze langsheen de nieuw voorgesteld assistentiewoningen loopt. De nieuwe voetweg krijgt een breedte van 1,5m.
      • Het college is deze verplaatsing niet genegen.
      Juridisch kader
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
      • Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
      • Het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening; 18 Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening.
      • Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
        •  “§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
        • § 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.” Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt: “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.” Gelet op de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit: 19 “Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald: de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen; de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;  beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;  de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;  de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.
      • Aanvraag voor een omgevingsvergunning tot het heraanleggen van een waterloop, het vellen van bomen, het bouwen van 18 assistentiewoningen met wegenis, het verleggen van voetweg 83  met dossiernummer 2023/0045, OMV 2023062763 op 14 juni 2023 ingediend bij de gemeente Affligem door Woenst BVBA Statiestraat 11-13 te 1740 Ternat, gelegen Diepestraat -Kasteelstraat in Affligem, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie C nr 246n, 242d, 246m, 246p.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad dient over voorliggende beslissing van de verplaatsing van de voetweg nr 83 ingediend voor de omgevingsvergunning tot het heraanleggen van een waterloop, het vellen van bomen, het bouwen van 18 assistentiewoningen met wegenis, het verleggen van voetweg 83  met dossiernummer 2023/0045, OMV 2023062763 op 14 juni 2023 ingediend bij de gemeente Affligem door Woenst BVBA Statiestraat 11-13 te 1740 Ternat, gelegen Diepestraat -Kasteelstraat in Affligem, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie C nr 246n, 242d, 246m, 246p te beraadslagen.


      Artikel 2.

      Op vraag van het departement omgeving op 19 juni 2024 dient deze verplaatsing van voetweg nr. 83 binnen de 60 dagen op de gemeenteraad te worden gebracht. Op vraag van de administratie werd een verlenging gevraagd op deze termijn omdat de eerst volgende gemeenteraad op 10 september 2024 ligt.
      De gemeenteraad keurt het rooilijnplan voor verplaatsing
      niet goed.


      Artikel 3.

      Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet. 23 Artikel 4. Dit besluit van de gemeenteraad is nietig: wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer 2023/0045  op 14 juni 2023 ingediend voor het tot het heraanleggen van een waterloop, het vellen van bomen, het bouwen van 18 assistentiewoningen met wegenis, het verleggen van voetweg 83  met dossiernummer 2023/0045, OMV 2023062763 op 14 juni 2023 ingediend bij de gemeente Affligem door Woenst BVBA Statiestraat 11-13 te 1740 Ternat, gelegen Diepestraat -Kasteelstraat in Affligem, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie C nr 246n, 242d, 246m, 246p niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd; wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.

    • Principieel akkoord gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2024042043 (2024-0067), gelegen Driesstraat 36 te 1790 Affligem

      Aanleiding
      • Aanvraag OMV_2024042043 (2024-0067) van 12 april 2024, Driesstraat 36 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving Afdeling 3, Sectie A, nr. 607N, ingediend door De Brouwer Jan i.o.v. VastgoedPlan wonende Heedstraat 66 te 1730 Asse.
      • De gratis grondafstand bij deze omgevingsvergunningsaanvraag.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 7 mei 2024.
      • Het principieel akkoord gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2024042043 (2024-0067), gelegen Driesstraat 36 te 1790 Affligem, kadastraal gekend als Afdeling 3, Sectie A, nr. 607N dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad, voorafgaand aan de goedkeuring van de ontwerpakte voor de gratis grondafstand en de affectatie in het openbaar domein.
      • Deze beslissing doet geen voorafname aan de uiteindelijk beslissing betreffende de omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen;
      • De akte kan verleden worden na goedkeuring door de gemeenteraad en na het verstrijken van de schorsing- en vernietigingstermijn.
      • Voor akten verleden voor het ambt van een werkende notaris en waar in de omgevingsvergunning grondafstand aan de gemeente is opgelegd, mag de afstand bij sterkmaking worden opgenomen in de akte.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, artikels 40 en 41;
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 17 januari 2023 betreft gratis grondafstand: aanduiden van de personen die gemachtigd zijn om in naam van de gemeente op te treden, goedkeuring.
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het voorstel van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 19,09m² gelegen voor de rooilijn en 599,15m² parkzone gelegen in het achtergelegen parkgebied en kaderend in het project GNOP 2 Mansbroeken, aan de gemeente zoals voorzien in de omgevingsaanvraag OMV_2024042043 (2024-0067) van 12 april 2024, Driesstraat 36 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving Afdeling 3, Sectie A, nr. 607N, ingediend door De Brouwer Jan i.o.v. VastgoedPlan wonende Heedstraat 66 te 1730 Asse.

       

      Artikel 2.
      De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.


      Artikel 3.
      Lokaal bestuur Affligem wordt bij sterkmaking vertegenwoordigd door een medewerker van de instrumenterende notaris.

       

      Artikel 4.

      Het college van burgemeester en schepenen, te gelasten met de verdere uitvoering van dit besluit overeenkomstig het Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Logo Zenneland vzw - Bijzondere Algemene Vergadering van 15 november 2024 - De Logo's bundelen hun krachten!

      Aanleiding
      • Op vrijdag 15 november 2024 heeft een bijzondere algemene vergadering van Logo Zenneland Vzw plaats;
      • Deze bijzonder algemene vergadering heeft als doel de geplande fusie van alle Vlaamse LOGO's, vanaf 01 januari 2025, goed te keuren;
      • De uitnodiging voor deze vergadering werd ontvangen via email van 13 augustus 2024 vanwege Eowyn Huybrecht, inhoudelijk coördinator Logo Zenneland Vzw.
      Feiten, context, motivering
      • Gemeente Affligem was van bij aanvang lid van de algemene vergadering.
      • 1999: lid van Gezondheidsnetwerk Vlaams-Brabant Vzw - LOGO1. Onze regio was toen Pajottenland/Zennevallei en telde 17 gemeenten;
      • 2003: lid van LOGO Pajottenland/Zennevallei Vzw - dit na ontbinding vzw Gezondheidsnetwerk Vlaams-Brabant en oprichting van de nieuwe vzw;
      • 2010: lid van LOGO Zenneland Vzw (35 gemeenten) - dit na een fusie met Centrumlogo, waardoor ons gebied vergrootte naar alle gemeenten van Vlaams-Brabant (zonder Kampenhout, maar met Tervuren).
      • Sinds 2023 werken de Logo's samen met de Vlaamse overheid en Deloitte, aan een transitieproject.
      • Op 17 mei 2024 werd het Besluit van de Vlaamse regering over de toekomstige LOGO-werking definitief goedgekeurd. De contouren voor de reorganisatie werden vastgelegd met als belangrijkste punten:
      • de herziening van de erkenning, het werkingsgebied en de subsidiëring van de Logo's;
      • de doelstelling (een krachtigere en doelgerichtere Logo-werking);
      • het streven naar efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren;
      • het uitbreiden van de dienstverlening;
      • intergemeentelijke preventiewerking (IGP)
      • De nieuwe organisatie zal - vanaf 01 januari 2025 - de lokale besturen versterken in hun positie van pleitbezorger voor meer preventieve gezondheid in Vlaanderen. Er zal blijvend worden ingezet op deskundigheid; met een gezamenlijke aanpak in merkpositionering, vorming, personeel, kwaliteit en processen;
      • Zo zal het eengemaakte LOGO - in overleg met het Departement Zorg - prioriteiten vaststellen in de toekomstige werking en legt deze vast in een beleidsplan (voor 5 jaar). De doelstellingen uit het beleidsplan zullen operationeel worden vertaald in jaaractieplannen door de regionale antennes;
      • Dit nieuwe organisatiemodel zal de LOGO's helpen om hun expertise en ervaring als gids in preventieve gezondheid verder uit te bouwen en hun impact op het terrein te vergroten; wat de lokale besturen ten goede zal komen.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 en 41,4°;
      • Het decreet van 21 november 2003 houdende het preventieve gezondheidsbeleid, de artikelen 27, 28, 29 en 30;
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2024 over de toekomstige LOGO-werking;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 5 februari 2019 houdende LOGO Pajottenland/Zennevallei vzw, aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergadering (legislatuur 2019-2024);
      • De gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2021 houdende LOGO Zenneland Vzw, hernieuwing erkenningsperiode 2022-2027.
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de bijzondere algemene vergadering van Logo Zenneland Vzw van 15 november 2024. Voor onze gemeente zal Dokter Herman Steppe, tevens schepen, deelnemen aan deze algemene vergadering.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 5 september 2024
      Feiten, context, motivering
      1. Betreffende sluikstorten:
        1. Hoeveel meldingen van sluikstorten kreeg de gemeente binnen in 2024 ?
        2. Hoeveel sluikstorters werden er betrapt ?
        3. Hoeveel keer zijn de gemeentelijke diensten ingeschakeld om een sluikstort op te ruimen in 2024 ?
        4. In 2022 werden er mobiele camera’s ingezet in onze gemeente om sluikstorters te betrappen. Hoeveel sluikstorters werden er in 2024 betrapt? Wat is het bedrag van de geïnde boetes voor dit jaar ?

      2. Betreffende verkeersproblematiek Bosstraat: welke concrete initiatieven en maatregelen zijn de laatste 5 jaar genomen? Wat is de intentie van het bestuur mbt de problematiek, die recent geschetst werd door een representatief deel van de inwoners van de straat.

      3. Betreffende geluidsoverlast ‘laagfrequentie bromgeluiden’ in Hekelgem. Zijn er al steekproeven geweest door of in opdracht van de gemeente.

      4. Betreffende onderhoud bermen: is er een nieuw plan of nieuwe aannemer met betrekking tot het maaien van de bermen en in het algemeen het onderhoud van het openbaar groen in Affligem?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 10 september 2024.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 5 september 2024
      Feiten, context, motivering
      1. Open brief TEM Bosstraat
        Op woensdag 4 september mocht ik, net zoals elk raadslid hier aanwezig vermoed ik, een open brief ontvangen van het actiecomité TEM Bosstraat. Het lijkt mij logisch om de vraag van TEM Bosstraat te bespreken en een antwoord vanuit de gemeenteraad te formuleren.

      2. Telraam
        Op het CBS van 30/7 jl werd beslist om 5 outdoor telramen aan te kopen.
        a. Op welke manier zullen die worden ingezet?
        b. Is er een breder kader voorzien voor het verwerken en analyseren van de tellingen?
        c. Worden ook de bestaande, en eventueel in de toekomst geïnstalleerde, telramen die door burgers werden geïnstalleerd, mee worden opgenomen in dit project?

      3. Beleid trage wegen
        Ik mocht tot op heden geen antwoord ontvangen op mijn schriftelijke vragen rond de stand van zaken wat betreft niet doorgankelijke trage wegen. De aanpak van officiële voetwegen waarvan de doorgang wordt belemmerd door één of meerdere fysieke afsluitingen, in welke vorm dan ook, blijft een bezorgdheid van mij. Welke acties onderneemt het lokale bestuur om de doorgankelijkheid van deze voetwegen te herstellen?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 10 september 2024.

    • Bijkomende mondelinge vraag - Jonas Van Vaerenbergh

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - 5 september 2024.
      Feiten, context, motivering
      1. Wanneer wordt het speelpleintje in Wijk Bocht verder afgewerkt? Komt er ook een vuilnisbak, omheining en zitbank?

      2. Op kermis Teralfene waren op het kerkplein geen vuilbakken. Dit zorgde voor heel wat afval op straat. Wordt er hier rekening mee gehouden om volgend jaar vuilbakken te voorzien? - ook is er geen permanente vuilnisbak meer, zijn hier plannen om dit te herbekijken.
      Besluit

      Het antwoord op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 10 september 2024.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 25 juni 2024 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 25 juni 2024 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter