Terug
Gepubliceerd op 19/11/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 15/10/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
  • Financiele dienst

    • Kerkfabriek Sint-Jan Teralfene - budget 2025 - goedkeuring.

      Aanleiding

      Documenten ontvangen op 1 september 2024 van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene i.v.m. het budget 2025.

      Feiten, context, motivering
      • Het budget sluit af met een exploitatietoelage van € 8.342,00;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004, de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, de artikelen 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit Vlaamse Regering, 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
      • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene van 12 juni 2024, vaststelling van het budget 2025.
      Financieel kader
      • Gevraagde exploitatietoelage: € 8.342,00 - stijging van € 9,00;
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt het budget 2025 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene goed.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad keurt de gevraagde exploitatietoelage van € 8.342,00 goed.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid en via Relgiopoint worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 4.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

    • Kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem- budget 2025 - goedkeuring.

      Aanleiding

      Documenten ontvangen op 1 september 2024 van de kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem i.v.m. het budget 2025.

      Feiten, context, motivering
      • Het budget wordt ingediend met een gevraagde exploitatietoelage van € 2.077,46.
      • Men vraagt in de toelichtende nota een investeringstoelage van € 20.000,00 voor de modernisering van de geluidsinstallatie en voor andere onvoorziene kosten. Het budget van de kerkfabriek is evenwel zo opgemaakt dat het lijkt alsof deze investering gefinancierd wordt met een vervallen belegging van de kerkfabriek.
      • De kerkfabriek gaf op 24/09/2024 haar akkoord om effectief een investeringstoelage van € 20.000,00 in te schrijven in het budget. Voorafgaand aan de aanwending van de investeringstoelage dient de kerkfabriek elk investeringsdossier voor goedkeuring voor te leggen aan het gemeentebestuur.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004, de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, de artikelen 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit Vlaamse Regering, 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
      • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem van 15 mei 2024, vaststelling van het budget 2025.
      Financieel kader
      • Gevraagde exploitatietoelage: € 2.077,46 - daling van € 6.255,54 in het meerjarenplan.
      • Gevraagde investeringstoelage: € 20.000,00. Deze dient bijkomend voorzien te worden in de gemeentelijke meerjarenplanwijziging.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt het budget 2025 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem goed.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad keurt de gevraagde exploitatietoelage van € 2.077,46 en de gevraagde investeringstoelage van € 20.000,00 goed.

       

      Artikel 3.

      De investeringstoelage wordt bijkomend voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan. De kerkfabriek dient, voorafgaand aan de aanwending van de investeringstoelage,  elk investeringsdossier voor goedkeuring voor te leggen aan het gemeentebestuur.

       

      Artikel 4.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid en via Religiopoint worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Pastorijweg 27 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 5.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

    • Kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene - budget 2025 - kennisname.

      Aanleiding

      Documenten ontvangen op 1 september 2024 van de kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene i.v.m. het budget 2025.

      Feiten, context, motivering
      • Het budget sluit af met een exploitatietoelage van € 8.332,97;
      • Er wordt geen investeringstoelage opgevraagd.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004, de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, de artikelen 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit Vlaamse Regering, 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
      • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene van 21 juni 2024, vaststelling van het budget 2025.
      Financieel kader
      • Gevraagde exploitatietoelage: € 8.332,97 - daling van € 0,03 in het gemeentelijk meerjarenplan;
      • Gevraagde investeringstoelage: € 0,00.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad keurt de gevraagde exploitatietoelage van € 8.332,97 goed.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid en via Relgiopoint worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Ternatsestraat 8 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 4.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Assestraat.

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen voorgesteld tijdens het Gemeentelijk Veiligheidsoverleg (GVO) op 9 oktober 2023
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge de bespreking op het gemeentelijk veiligheidsoverleg en de observaties van de leden van de wijkpolitie van Affligem (Politiezone TARL), naar aanleiding van klachten van buurtbewoners met betrekking tot de parkeerdruk in hun straten werd beslist om de regeling bij de Kiss & Ride-zone in de Assestraat aan te passen.
      • De bestaande inrichting van de Assestraat werd meegenomen in het aanvullend reglement. 
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-zonale maatregelen op de Assestraat worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Assestraat vanaf

      • het kruispunt met de Kerlemeers tot het kruispunt met de Assestraat ter hoogte van huisnummer 2

      geldt:

      voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.

      Voetgangers moeten daarbij het gedeelte rechts volgen, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het gedeelte links.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D9a

       

      Artikel 3.

      Op de Assestraat ter hoogte van

      • het kruispunt met de Assestraat ter hoogte van huisnummer 4

      geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 74 van de wegcode.

       

      Artikel 4.

      Op de Assestraat ter hoogte van

      • Kiss and Ride (school tussen 8 en 9u)

      geldt:

      het parkeren is verboden; de maatregel geldt van 8u tot 9u; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E1
      • GV
      • GXa
      • GXb

       

      Artikel 5.

      Op de Assestraat ter hoogte van

      • het kruispunt met de Assestraat ter hoogte van huisnummer 2
      • het kruispunt met de Assestraat ter hoogte van huisnummer 4

      geldt:

       

      voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 6.

      Op de Assestraat ter hoogte van

      • het kruispunt met de Assestraat ter hoogte van huisnummer 2 in de richting van de Kerlemeers

      geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.4 van de wegcode.

       

      Artikel 7.

      Op de Assestraat vanaf

      • het kruispunt met de Assestraat ter hoogte van huisnummer 2 tot het kruispunt van voetweg nummer 14 met voetweg nummer 23

      geldt er een bijzondere toegangsregeling; de schoolstraat wordt ingevoerd op schooldagen:

      • van maandag tot vrijdag van 8.05 uur tot 8.45 uur,
      • op woensdag van 11.15 uur tot 11.45 uur, en
      • op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 14.50 tot 15.45 uur.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C3
      • GIII

       

      Artikel 8.

      Op de Assestraat

      • ter hoogte van huisnummer 1 en
      • ter hoogte van huisnummer 5

       

      geldt:

      het parkeren op de rijbaan is verboden.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 75.1.2 van de wegcode.

       

       

      Artikel 9.

      Op de Assestraat vanaf

      • het kruispunt met de Assestraat ter hoogte van huisnummer 2 richting huisnummer 5

      geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 10.

      Op de Assestraat ter hoogte van

      • huisnummer 5

      geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.2 van de wegcode.

       

      Artikel 11.

      Op de Assestraat ter hoogte van

      • huisnummer 5

      geldt:

      de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 75.2 van de wegcode.

       

      Artikel 12.

      Op de Assestraat ter hoogte van

      • huisnummer 5 (over een afstand van 5 meter)

      geldt:

      het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de afstand van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId
      • GXc

       

      Artikel 13.

      Op de Assestraat

      • vanaf het einde van de bebouwde kom tot de grens met de gemeente Asse

      geldt:

      het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C43

       

      Artikel 14.

      Op de Assestraat

      • vanaf huisnummer 4 tot het kruispunt met de Kerlemeers

      geldt:

      de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C3
      • GIV

       

      Artikel 15.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Ternatsestraat.

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 mei 2024 met betrekking tot het circulatieplan Essene.
      Feiten, context, motivering
      • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
      • Naar aanleiding van de evaluatie van het circulatieplan, werd besloten om de voorrangssituatie op de as Koudenberg – Fooststraat – Ternatsestraat te wijzigen en als voorrangsweg aan te duiden. Op die manier wordt de functie van verzamelweg richting de E40 onderstreept.
      • Alle zijstraten zullen voorrang moeten verlenen aan het verkeer op deze as.
      • Er wordt eveneens een bijkomende voetgangersoversteek ingericht, het fietspad op de as wordt ter hoogte van de kruispunten met coating extra geaccentueerd en de middenmarkering wordt doorgetrokken, zoals besproken in het gemeentelijk veiligheidsoverleg.
      • De bestaande inrichting van de Ternatsestraat werd meegenomen in dit aanvullend reglement.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Met 17 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts)

       

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Ternatsestraat worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op

      • de Assestraat,
      • het Essene-Kerkplein,
      • de Moortelstraat,
      • de Lombeekstraat,
      • het Boonhof,
      • de Horekenstraat,
      • de Paddeputstraat,
      • de Hauwijkstraat en
      • de Kerlemeers,

       

      ter hoogte van de Ternatsestraat, geldt:

      de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

       

      Op de Ternatsestraat geldt:

      de bestuurders hebben voorrang.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B5
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode
      • B15

       

      Artikel 3.

      Op het Solleveld, ter hoogte van de Ternatsestraat, geldt:

      de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

       

      Op de Ternatsestraat geldt:

      de bestuurders hebben voorrang.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B5
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode

       

      Artikel 4.

      Op de Ternatsesestraat, vanaf de grens met de gemeente Asse en de grens van de bebouwde kom ter hoogte van huisnummer 240, geldt:

      het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C43

       

      Artikel 5.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van

      • het kruispunt met de Hauwijkstraat,
      • huisnummer 189,
      • het kruispunt met de Paddeputstraat,
      • het kruispunt met de Horekenstraat,
      • het kruispunt met het Boonhof,
      • het kruispunt met de Lombeekstraat,
      • het kruispunt met de Moortelstraat en
      • huisnummer 22

       

      geldt:

      voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 6.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van

      • het kruispunt met de Kerlemeers en
      • huisnummer 245,

       

      in de richting van de Fooststraat, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 74 van de wegcode

       

      Artikel 7.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Hauwijkstraat, in de richting van de gemeentegrens met de gemeente Asse, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 74 van de wegcode

       

      Artikel 8.

      Op de Ternatsestraat, vanaf de gemeentegrens met de gemeente Asse tot huisnummer 245, in de richting van de Fooststraat, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D7

       

      Artikel 9.

      Op de Ternatsestraat, vanaf het kruispunt met de Hauwijkstraat tot de gemeentegrens met de gemeente Asse, in de richting van de gemeentegrens, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D7

       

      Artikel 10.

      Op de Ternatsestraat, vanaf

      • huisnummer 1 tot huisnummer 7,
      • huisnummer 13A tot huisnummer 23,
      • huisnummer 67 tot huisnummer 107,
      • huisnummer 121 tot huisnummer 135,
      • huisnummer 175 tot huisnummer 183,
      • huisnummer 221 tot huisnummer 229,

       

      geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 11.

      Op de Ternatsestraat

      • vanaf huisnummer 85 tot en met huisnummer 89 en
      • ter hoogte van huisnummer 162,

       

      geldt:

      de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 75.2 van de wegcode

       

      Artikel 12.

      Op de Ternatsestraat, vanaf huisnummer 85 tot en met huisnummer 89, geldt:

      het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9b

       

      Artikel 13.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van huisnummer 9 en net voor het kruispunt met het Essene-Kerkplein, geldt:

      het is verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C31b
      • M3

       

      Artikel 14.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van huisnummer 240, geldt:

      de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D1

       

      Artikel 15.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van huisnummer 162, geldt:

      het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap ; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId
      • GXc

       

      Artikel 16.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van huisnummer 102, geldt:

      het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; het gebruik van de schijf is voorgeschreven

      • dinsdag en vrijdag, van 7 tot 18u, en
      • zaterdag, van 7 tot 14u

      voor een maximumduur van 30 minuten ; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 7 m.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9b
      • GVIIb
      • GXc

       

      Artikel 17.

      Op de Ternatsestraat,

      • vanaf huisnummer 42A tot huisnummer 44,
      • vanaf het kruispunt met de Moortelstraat tot huisnummer 38,
      • vanaf huisnummer 16 tot huisnummer 22 en
      • vanaf huisnummer 22 tot het kruispunt met de Moortelstraat

       

      geldt:

      het parkeren op de rijbaan is verboden.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 75.1.2 van de wegcode

       

      Artikel 18.

      Op de Ternatsestraat,

      • vanaf huisnummer 46 tot huisnummer 48 en
      • ter hoogte van huisnummer 74

      geldt het is verplicht te parkeren deels op de berm of op het trottoir; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9f
      • GXa

       

      Artikel 19.

      Op de Ternatsestraat

      • ter hoogte van huisnummer 74,
      • ter hoogte van huisnummer 102,
      • ter hoogte van huisnummer 162,
      • vanaf huisnummer 46 tot huisnummer 48, en
      • vanaf huisnummer 40 tot huisnummer 42a

       

      geldt: de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 75.2 van de wegcode.

       

      Artikel 20.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van de overzijde van huisnummer 238, geldt:

      bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 77.4 van de wegcode.

       

      Artikel 21.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Gratis grondafstand en affectatie in openbaar domein Bleregemstraat - goedkeuring ontwerpakte.

      Aanleiding
      • Ontvangst ontwerpakte.
      Feiten, context, motivering
      • In het kader van omgevingsvergunning nr. OMV_2023039359 werd een kosteloze grondafstand opgelegd.
      • De kosteloze grondafstand betreft lot W of prekad 0470/T/2 P0000 van 106 m² aangeduid op opmetingsplan van Jos Emmerechts van 13/03/2023.
      • De ontwerpakte van kosteloze grondafstand werd opgemaakt door Notaris Henri van den Bossche.
      • De akte kan verleden worden na goedkeuring door de gemeenteraad en na het verstrijken van de schorsing- en vernietigingstermijn.
      • Voor akten verleden voor het ambt van een werkende notaris en waar in de omgevingsvergunning grondafstand aan de gemeente is opgelegd, mag de afstand bij sterkmaking worden opgenomen in de akte.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 september 2017, artikels 40 en 41.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      Financieel kader
      • Dit perceel wordt kosteloos aan de gemeente overgedragen.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte en het bijhorende opmetingsplan, inzake de kosteloze overname van lot W of 0470/T/2 P0000 van 106 m² aangeduid op opmetingsplan van Jos Emmerechts van 13/03/2023, opgemaakt door Notaris Henri van den Bossche.


      Artikel 2.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 3.

      De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.

       

      Artikel 4.

      Lokaal bestuur Affligem wordt bij sterkmaking vertegenwoordigd door een bediende van Notaris Henri van den Bossche.


      Artikel 5.

      Een afschrift van de beslissing zal toegestuurd worden naar de notaris.

       

  • Welzijn en cultuur

    • Verlenging project Digibanken

      Aanleiding
      • Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 16 augustus 2022 een deelname van lokaal bestuur Affligem als partner bij het project Digibanken goed, onder leiding van promotor Copact Coaching.
      • Het huidige subsidieproject loopt eind 2024 af. Een eerste verlenging werd afgekeurd, maar er komt een herkansing tot verlenging van het huidige project.
      • De Vlaamse Gemeenschap, Departement Werk en Sociale Economie, lanceerde een projectoproep Digibanken - Herkansing.
      • Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 18 juni 2024 een deelname van lokaal bestuur Affligem als partner bij het verlengingsproject Digibanken goed, onder leiding van promotor Copact Coaching met als voorwaarde van goedkeuring van de projectaanvraag.
      • De verlengingsaanvraag werd goedgekeurd in augustus 2024 voor de periode 2025 - juli 2026. Dit initiatief wordt gesteund door het departement Werk en Sociale Economie.
      Feiten, context, motivering
      • Midden 2024 werd de projectoproep ‘Digibanken- Herkansing’ gelanceerd voor de bestaande partnerschappen die binnen de oproep ‘Digibanken-Verlenging’ een negatieve beslissing ontvingen van het Departement Werk en Sociale Economie; 
      • In augustus 2024 werd de projectaanvraag goedgekeurd voor de periode januari 2025 - juli 2026;
      • De verlenging van de bestaande Digibank Pajottenland-West kan hiermee worden gewaarborgd waarbij volgende doelstellingen gerealiseerd worden:
      1. gelijke toegang tot digitale technologie
      2. versterken van digitale vaardigheden via opleiding en kennisdeling
      3. en instaan voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten.
      • Het Departement Werk en Sociale Economie kent een subsidie toe aan de huidige digibanken om hun werking in 2025 en 2026 verder te zetten met het oog op een bijkomend bereik van burgers in een kwetsbare positie;
      • De structuur en samenstelling van de Digibank Pajottenland-West kan hiermee grotendeels worden verdergezet, met voldoende aandacht voor de lokale autonomie, lokale kenmerken en diversiteit. Het partnerschap wijzigt in de zin dat Groep Intro in de plaats van Copact de rol van promotor op zich neemt. Door ondertekening van deze intentieverklaring, geeft de partner hieraan zijn akkoord. Groep Intro wordt hiermee als partner aanvaard in het project en wordt tevens ook aangeduid als promotor. Copact verlaat bij de verlenging van het project Digibanken het partnerschap en treedt niet meer op als promotor;
      • Groep Intro neemt bij de verlenging van het project Digibank Pajottenland-West, de huidige medewerkers die momenteel aan het project toegewezen zijn, over;
      • De huidige partners verklaren opnieuw samen te willen werken in het kader van de verlenging van de oproep Digibanken en meer specifiek in het kader van verlenging van de samenwerking rond de Digibank Pajottenland-West;
      • Bij verlenging heeft de Digibank Pajottenland-West de principiële intentie meer dan 1.750 individuele gebruikers te bereiken in de periode van 1 januari 2025 tem 31 juli 2026, waarvoor een subsidie van €500.000 voorzien wordt. Er wordt verder gebouwd op het bestaande project en afgestemd op de lokale problematiek en opportuniteiten inzake digitale inclusie;
      • Deze verlenging zal de focus verleggen van ontwikkeling naar het verduurzamen van de werking zodat bij afsluiting van de projectperiode de projecten en de opgezette dienstverlening zo goed mogelijk verdergezet kunnen worden zonder steun uit dit specifieke subsidiekanaal. De partnerschappen hebben bijgevolg de principiële intentie de duurzaamheid van het partnerschap in de samenwerkingsstrategie en de rapportering op te nemen als doelstelling. Alsook maximaal in te zetten op het effectief bereik van de doelgroep;
      • Veranderingen ten opzichte van de intentieverklaring van juni 2024:
      1. Ternat en Herne worden in de verlenging van de Digibank mee opgenomen. Dit heeft geen budgettaire impact op de inzet van de Digibank voor ons lokaal bestuur; dit werd in de begroting voorzien
      2. Op vraag van Avansa werd de strategie voor het benaderen en betrekken van de doelgroep verder verfijnd (punt 5 samenwerkingsstrategie) en werden wat betreft de betrokkenheid van de partners per doelstelling rollen opgenomen (punt 11 samenwerkingsstrategie).
      3. Van belang is ook dat de lokale besturen op strategisch niveau dienen deel te nemen aan de stuurgroep, die 3 keer per jaar samenkomt.
      4. Faillissement van partner Steunpunt Welzijn vzw (september 2024) in het project. Er zijn potentiële overnemers. Eens de overnemer gekend is zal de samenwerkingsovereenkomst opnieuw moeten getekend worden met deze nieuwe partner.
      • Advies van de dienst:
      • Het project kent in Affligem een heel groot succes. De afspraken bij het digipunt (2 keer per week) zijn bijna elke week volzet, er zijn heel wat laptops in uitleen bij het doelpubliek van de sociale dienst en de workshops lopen goed. Een verlenging van het project is dus zeker een pluspunt voor de beleidsdoelstellingen rond digitale inclusie. 
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, de artikelen 41, 56 en 386.
      Besluit

      De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst (inclusief samenwerkingsstrategie, planning en begroting) tot verlenging van het Digibankenproject tussen promotor Group Intro en de respectievelijke partners (gemeente Bever, gemeente Affligem, gemeente Galmaarden, gemeente Lennik, gemeente Liedekerke, gemeente Roosdaal, gemeente Herne, gemeente Ternat, Ligo Halle-Vilvoorde en Avansa Halle-Vilvoorde) op voorwaarde dat het project wordt goedgekeurd.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • ILvA - Bijzondere algemene vergadering - 19 november 2024

      Aanleiding
      • ILvA houdt algemene vergadering op dinsdag 19 november 2024 te 19.00u;
      • Brief van ILvA in verband met de bijzondere algemene vergadering en de agendapunten, 10 juli 2024.
      Feiten, context, motivering
      • De statuten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA;
      • De aangetekende brief van 10 juli 2024 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van 19 november 2024 om 19 uur in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18, 9320 Erembodegem.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2013 houdende toetreding tot de intercommunale ILvA en goedkeuring statuten;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende ILvA – buitengewone algemene vergadering van 19 februari 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad keurt de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de bijzondere algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA van 19 november 2024 goed:

      1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 – decreet lokaal bestuur);
      2. Samenstelling van het bureau (artikel 38);
      3. Benoemen van bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering (artikel 16);
      4. Goedkeuren actieplan en budget 2025;
      5. Toetreding Intradura bij ILvA.


      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van de gemeente Affligem die zal deelnemen aan deze bijzondere algemene vergadering van ILvA van 19 november 2024 (cq. dhr. Jeroen Roelandt), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in artikel 1.

       

      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan betrokken afgevaardigden en het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Aalst.

    • Havicrem - algemene vergadering - 20 november 2024 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Email van Bert Carleer, directeur van Havicrem, 11 september 2024 en 3 oktober 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is deelnemer van de intergemeentelijke verenging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035;
      • Het voorstel van budget en actienota 2025, vastgesteld door de raad van bestuur van Havicrem van 2 oktober 2024;

      • De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem IGV die plaatsvindt op woensdag 20 november 2024 om 18.30u op de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Eppegem (Cargovil) en volgende agendapunten omvat:
      1. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van 20.06.2024
      2. Terugblik werking 2024
      3. Goedkeuring van het budget en actienota 2025
      4. Varia
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van artikel 432 en 448 van het decreet;
      • Artikel 27 en 33 §1 van de gecoördineerde statuten van Havicrem;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Havicrem – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      De agendapunten 1, 3 en 4 van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op 20 november 2024 worden goedgekeurd.

       

      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger – dhr. Johan Guns en respectievelijk dhr. Jeroen Roelandt –  van lokaal bestuur Affligem is gemandateerd om de agendapunten 1, 3 en 4 van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op woensdag 20 november 2024 goed te keuren.

       

      Artikel 3.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      Afschrift van deze beslissing zal aan Havicrem, p/a Crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te 1804 Zemst (Cargovil), hetzij via elektronische post, birgitte.emmerechts@havicrem.be worden toegestuurd.

    • Intergem - buitengewone Algemene Vergadering – 21 november 2024.

      Aanleiding
      • Intergem houdt buitengewone algemene vergadering op donderdag 21 november 2024 om 18.00 uur in Hof ter Velden, Geerstraat 84 te 9200 Dendermonde;
      • E-mail van Intergem, 17 september 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is momenteel aangesloten voor één of meerdere activiteiten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem;
      • De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 12 september 2024;
      • De aangetekende brief van 17 september 2024 waarbij lokaal bestuur Affligem werd uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op 21 november 2024 plaatsheeft in "Hof ter Velden, Geerstraat 84 te 9200 Dendermonde";
      • De documentatiestukken betreffende deze agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Intergem.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
      • Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
      • De vertegenwoordigers voor een buitengewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Intergem – buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad besluit Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem van 21 november 2024:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
      2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
      3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
      4. Statutaire benoemingen.
      5. Statutaire mededelingen.

       

      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van lokaal bestuur Affligem (mevrouw Jill Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 21 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 5.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Creat Services dv - Buitengewone Algemene Vergadering 26 november 2024 - goedkeuring agenda en agendapunten

      Aanleiding
      • Email van Creat Services dv (voorheen TMVS dv), 5 september 2024;
      • Uitnodiging Creat Services dv voor de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 26 november 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Creat Services dv (voorheen TMVS dv);
      • De oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op dinsdag 26 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
      • De vergadering zal fysiek plaatsvinden (FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent) met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
      Juridisch kader
      • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
      • De statuten van Creat Services dv;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 houdende goedkeuring toetreding tot TMVS en een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      5. Actualisering presentievergoeding
      6. Statutaire benoemingen
        Varia

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, Hans Cornand, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.

       

      Artikel 3.

      Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

      • hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent;
      • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20241126BAV@farys.be..
    • Haviland - buitengewone algemene vergadering 27 november 2024 - agenda

      Aanleiding
      • Intercommunale Haviland houdt een buitengewone algemene vergadering op 27 november 2024, 18.00u in de kantoren van HAVILAND, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK;
      • E-mail van Ann Scheys, directie-assistente Haviland, 1 oktober 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
      • Intercommunale Haviland is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;
      • De vertegenwoordigers voor een gewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • De oproepingsbrief van 1 oktober 2024 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024 met volgende agendapunten:
        1. Notulen van de Algemene Vergadering van 19 juni 2024: goedkeuring
          (een exemplaar van deze notulen werd op 24 juni 2024 aan de deelnemers bezorgd.)
        2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2025 (art. 34)
        3. Varia.
      Juridisch kader
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
      • Artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende algemene vergadering van 28 maart 2019 – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.

      De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 27 november 2024 worden goedgekeurd.
       

      Artikel 2.
      De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde of de plaatsvervangend afgevaardigde - mevrouw Leen Steenhoudt en respectievelijk mevrouw Els Van Nieuwenhove - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 27 november 2024 goed te keuren.

       

      Artikel 3.

      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de Intercommunale Haviland t.a.v. mevr. Ann Scheys, Ann.Scheys@Haviland.be worden toegestuurd.

    • Farys - Buitengewone Algemene Vergadering 29 november 2024 - agenda en agendapunten

      Aanleiding
      • Email van Farys, 17 september 2024;
      • Uitnodiging Farys - Buitengewone Algemene Vergadering van 29 november 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Farys ov;
      • De oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene vergadering van Farys ov op 29 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
      • De vergadering zal fysiek plaatsvinden (FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent) met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
      Juridisch kader
      • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
      • De statuten van Farys ov;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 5 februari 2019 houdende goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Farys ov van 29 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
      2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
      4. Begroting 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB )
      5. Actualisering presentievergoeding
      6. Statutaire benoemingen
        Varia
       

      Artikel 2.

      De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervanger, met name mevrouw J. Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt, op om namens het lokaal bestuur Affligem alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 29 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.

       

      Artikel 3.
      Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:

      • hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20241129BAV@farys.be,
      • hetzij per post t.a.v. Farys ov, Dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 10 oktober 2024
      Feiten, context, motivering
      1. Op mijn jaarlijkse vraag naar aantal snelheidscontroles kreeg ik het antwoord dat de politiezone die cijfers niet heeft doorgegeven. Eerder kreeg ik ook al eenzelfde antwoord rond de cijfers van de metingen in de Ternatsestraat. Op welke manier kunnen die cijfers alsnog gedeeld worden met de gemeenteraad?

      2. Op 30 maart ll werd een strategische project in uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ingediend onder de naam: "De Denderende Alfene". Wat is de stand van zaken hierrond?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 oktober 2024.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 10 september 2024 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 10 september 2024 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter