Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 20/12/2022 - 21:00

Retributie met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein - aanslagjaren 2023 tot en met 2025

Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • Op 14 oktober 2022 brief ontvangen van Fluvius m.b.t. verlening van het gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
Feiten, context, motivering
  • De gemeente Affligem en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of het onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;
  • Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben dus een impact op het openbaar domein;
  • De gemeente heeft de code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd. Die code heeft tot doel een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, ten einde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
  • Deze code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten, de Vlaamse Administratie van Wegen en Verkeer van Binnenlandse Aangelegenheden;
  • Op vlak van het onderhoud en de herstellingen zullen er ook geregeld dringende werken moeten uitgevoerd worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast moeten er een aantal werken uitgevoerd worden zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
  • De code werd geactualisateerd met meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD; KLIP,...
  • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van billijke retributies.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur;
  • Gemeenteraadsbeslissing 3 december 2019; retributie met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein - aanslagjaren 2020 tot en met 2022.
Financieel kader
  • De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan op budgetsleutel GBB/0200-00/7032100.
Besluit

Artikel 1.

Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een retributie met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein vastgesteld.

 

Artikel 2.

De retributie wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur - en Nutswerken langs gemeentewegen.

Permanente nutsvoorzieningen omvatten:

  • alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, ...), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen masten, toezichts-, verbindings- e.a. putten...) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
  • alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
 

Artikel 3.

De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
 

Artikel 4.

Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributiebeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributiebeheerder of de werkmaatschappij.

 

Artikel 5.

De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in:

  • rijwegen € 10,24;
  • voetpaden € 7,88;
  • aardewegen € 4,73.

 

Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

 

Artikel 6.

Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.

Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributiebeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.

Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

 

Artikel 7.

Deze retributie is verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.

 

Artikel 8.

De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen. Bij niet-betaling zijn de bepalingen uit de gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende vaststelling van het retributiereglement voor de innings- en aanmaningskosten van openstaande niet-fiscale schuldvorderingen van toepassing.

 

Artikel 9.

Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

 

Artikel 10.

Afschrift van de beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.