Terug
Gepubliceerd op 29/01/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 22/01/2025 - 20:00

Wegverkeer - Aanvullend reglement Petterstraat (wegsegment tussen de Bellestraat en Bremstraat) - goedkeuring

Aanwezig: Lander De Backer, voorzitter
Walter De Donder, aangewezen burgemeester
Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bert De Roeck, raadslid gemeenteraad
Aanleiding
  • Op de Petterstraat tussen het kruispunt met de Bremtstraat en het kruispunt met de Bellestraat (rotonde) is het nodig om extra maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
  • Op de Petterstraat ter hoogte van huisnummer 11 een rugdekking voor de fietsers voorzien ter beveiliging van de overgang van de fietspad naar de rijbaan. aan de overzijde van de rijbaan werd een paaltje geplaatst zodat auto's het fietspad niet kunnen gebruiken om te kruisen. Ondanks de goede intenties van het uitvoeren van deze maatregel, houdt deze evenwel een gevaar voor de verkeersveiligheid in. Deze inrichting is niet geheel duidelijk. Ten gevolge daarvan proberen twee auto's alsnog te kruisen. Hierdoor werd het paaltje al verschillende malen uitgereden. Bovendien zorgt een paaltje naast een fietspad voor een verhoogde kans op enkelzijde verkeersongevallen voor fietsers. In het fietsvademecum wordt zo'n inrichting sterk afgeraden.
  • Naar aanleiding van de bespreking op het GVO 6 november werd er een plan besproken en goedgekeurd met een volwaardig wegversmalling met alternerend verkeer.
Feiten, context, motivering
  • Het aanvullend reglement betreft een gemeenteweg.
  • Het vervangen van de huidige inrichting van wegversmalling moet bijdragen tot een betere verkeersveiligheid.
    • Er komt een wegversmalling langs beide kanten van de rijbaan waardoor auto's alternerend door kunnen rijden
    • De voorrang wordt gegeven aan de auto's die Teralfene uitrijden
    • Op de wegversmalling komen er reflectoren die geïntegreerd worden in de boordstenen van de wegversmalling
    • In de wegversmallingen komt groenaanplanting die zorgt voor een vergroening van het straatbeeld en als verticaal object de wegversmalling accentueren
  • Ter hoogte van de wegversmalling alsook naar aanleiding van de wegversmalling wordt er signalisatie voorzien
  • Deze inrichting zorgt niet alleen voor duidelijkheid maar biedt een volwaardige bescherming voor de fietsers, reduceert de snelheid en zorgt voor een vergroening in het straatbeeld.
Juridisch kader
  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988; 
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968; 
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 
  • Koninklijk Besluit van 18 december tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Publieke stemming
Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1.

Alle voorgaande aanvullende reglementen op de Petterstaat (wegsegment tussen de Bellestraat en Bremstraat), met uitzondering van de gebiedsdekkende maatregelen, worden opgeheven.

 

Artikel 2.

Op de Petterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bremstraat geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • wegmarkering artikel 72.3 van de wegcode
 
Artikel 3.
Op de Petterstraat thv de overzijde van huisnummer 7 geldt: de bestuurders naderen een rijbaanversmalling. Iedere bestuurder dient zijn snelheid aan te passen en zich klaar te maken om uit te wijken;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • A7a
 
Artikel 4.
Op de Petterstraat thv huisnummer 11 en alsook thv de overzijde geldt: het is iedere bestuurder verplicht om de door de pijl aangeduide richting te volgen. De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl. Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • D1c

  • D1d

 

Artikel 5.
Op de Petterstraat thv huisnummer 11 geldt: iedere bestuurder heeft voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen;

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B19
 

Artikel 6.
Op de Petterstraat thv de overzijde van huisnummer 11 geldt:iedere bestuurder dient voorrang te verlenen ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.

  • B21

Artikel 7.
Op de Petterstraat thv van huisnummer 13 geldt: een zonale beperking van voertuigen met een MTM van 3,5 ton muv plaatselijk verkeer;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • ZC21
  • GIV: "uitzonderlijk plaatselijk verkeer"
 
Artikel 8.
Op de Petterstraat thv van huisnummer 13 geldt: de bestuurders naderen een rijbaanversmalling. Iedere bestuurder dient zijn snelheid aan te passen en zich klaar te maken om uit te wijken;
  • A7a
 
Artikel 9.
Op de Petterstraat thv van huisnummer 19 geldt: de bestuurders naderen een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen binnen 50 meter;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • A25
  • GIa: "50m"
 
Artikel 10.
Op de Petterstraat thv van huisnummer 19 geldt: er is een verplicht fietspad;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • D7
 
Artikel 11.
Op de Petterstraat thv de rotonde (Bellestraat) geldt: iedere bestuurder is verplicht om de door de pijl aangeduide richting te volgen. De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • D1d


Artikel 12.
Op de Petterstraat thv de rotonde (Bellestraat) geldt: iedere bestuurder is verplicht om voorrang te verlenen alvorens de rotonde op te rijden;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • B1
 
Artikel 13.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Bijlagen